Szukaj: w


recenzje

Lights Out (Kiedy gasn 鈍iat豉)



Rok 2017 by niezwykle pracowity dla Benjamina Wallfischa. W wi瘯szym i mniejszym stopniu wsp馧praca z Hansem Zimmerem przy Blade Runner 2049 i Dunkirk na pewno zwi瘯szy豉 jego popularno嗆, jak i pozycj w Hollywood. 圭ie磬a d德i瘯owa do Bitter Harvest przypomnia豉 troch o czasach i do鈍iadczeniu jakie zdobywa pracuj帷 w przesz這軼i z Dario Marianellim. Za oprawy muzyczne do A Cure For Wellness, Annabelle Creation i adaptacja It Stephena Kinga, uczyni造 go w pewnym sensie "specjalist" od kina grozy. Dlaczego w pewnym sensie pisz? Ot騜, cho wyniki kasowe Annabelle Creation , a ju w szczeg鏊no軼i komercyjny sukces It m闚i za siebie, to tak naprawd do finansowej pora磬i jak okaza這 si A Cure For Wellness Anglik skomponowa najciekawsz i najlepsz muzyk. Wcze郾iej wymienionym tytu這m trudno zarzuci funkcjonalno嗆, ale te nie wybijaj si ponad schematycznych 軼ie瞠k d德i瘯owych do horror闚. Podobnie jest z Lights Out, kt鏎e swego czasu otworzy這 Wallfischowi wrota do muzycznej krainy grozy, tylko czy zas逝瞠nie?

Lights Out jest pe軟ometra穎wym debiutem szwedzkiego re篡sera Davida Sandberga, w kt鏎ym zreszt p騧niej Benjamin Wallfisch b璠zie wsp馧pracowa przy Annabelle; Creation. Jest to zreszt rozwini璚ie nakr璚onej przez Szweda 3-minutowej kr鏒kometra鄴wki, gdzie g堯wna idea opiera si na odwiecznym strachu, tego/czego co si w kryje w ciemno軼iach. Pe軟ometra鄴wka do嗆 udanie rozszerza ten koncept. Efektem czego otrzymujemy do嗆 solidny horror. Mo瞠 nie taki, kt鏎y zrewolucjonizuje gatunek, czy zapisze si z這tymi literami w jego historii. Ale po prostu porz康nie nakr璚ony straszak. I w sumie to samo, w bardzo podobnym tonie, bez szczeg鏊nych zachwyt闚, ale i krytyce mo積a by這by powiedzie o oprawie d德i瘯owej Wallfischa.

Nie mo積a Anglikowi odm闚i, jego muzyka dobrze sprawuje si w obrazie. Tworzy odpowiedni, niepokoj帷 atmosfer i kiedy trzeba porz康nie straszy. Jednak podobnie jak w przypadku Annabelle Creation i It podchodzi do tego a za bardzo szablonowo. Znaczy si otrzymujemy powszechnie znane zagrywki z ilustracji do horror闚 z typowymi przys這wiowymi "jump-scare'ami" 陰cznie. Oczywi軼ie mo積a stwierdzi i nie b璠zie w tym nieprawdy, 瞠 tak funkcjonuje wi瘯szo嗆 tego typu 軼ie瞠k d德i瘯owych. To prawda, ale czasem chcia這by si, aby Anglik cho troch porzuci narzucone przez lata schematy. I znowu nie chodzi te o jak捷 rewolucj, gdy nawet pod捫aj帷 cz瘰to utartymi 軼ie磬ami Christopher Young by w stanie wynie嗆 swoje kompozycje ponad przeci皻no嗆.

Pewn pr鏏 wyj軼ia z tego schematycznego u軼isku jest to jak Wallfisch wykorzystuje w swojej pracy elektronik. Dok豉dniej ilustruj帷 z陰 Dian (nie myli z Dirty Dian) kompozytor si璕n掖 po wokal Tori Letzler. Nast瘼nie przerobi i zmodyfikowa go elektronicznie, dodaj帷 mu bardziej gro幡e, zawodz帷e i nienaturalne brzmienie. W zale積o軼i od sceny, poziomu napi璚ia, grozy, z這wrogi, nieludzki g這s przybiera inn barw. Czasami b璠帷 wr璚z krzykiem, a czasami delikatnym, niepokoj帷ym szeptem. I naprawd zabieg ten dobrze sprawdza si w obrazie, cho na samej p造cie, bez filmowego kontekstu ju troch mniej.

Pomijaj帷 te elektroniczne zagrywki, wi瘯szo嗆 score opartego jest o orkiestr, gdzie jak to cz瘰to w horrorach bywa, dominuj instrumenty smyczkowe. Liryka, co te nie jest, niczym wielce oryginalnym, to g堯wnie delikatne d德i瘯i pianina, wspomagane, tym razem spokojnymi smyczkami. Najlepszym przyk豉dem jest temat g堯wnej bohaterki Rebecca's Theme, kt鏎y zreszt s逝篡 te jako motyw przewodni filmu. Jest to 豉dna, spokojna melodia, kt鏎 Wallfisch do嗆 umiej皻nie wplata w sw鎩 score. Chocia wielu pewnie u篡這by okre郵enia "ukrywa". Sam potrzebowa貫m troch czasu, aby odnale潭 ten ukryty temat. Znowu, nie jest on z造, ale te trudno mi wyobrazi sobie, aby z czasem do陰czy do klasycznych i wyrazistych horror闚 temat闚. Troch ironiczne jest, 瞠 najbardziej wyrazi軼ie prezentuje si on w ko鎍z帷ym soundtrack tytu這wym Lights Out, kt鏎y w sumie m鏬豚y te nazywa si Rebecca's Theme (Remix). Ta elektroniczna, czasami niebezpiecznie skr璚aj帷a w kierunku dance'u, wersja cho pojawia si dopiero przy napisach ko鎍owych jest do嗆 dziwnym zabiegiem. Przez ca造 film Wallfisch tworzy bardzo klasyczny score, aby wraz z ko鎍em filmu zaserowa remix. Nie jest on jaki z造, ale to posuni璚ie, niekt鏎ych mo瞠 mocno wybi z wcze郾iej budowanej atmosfery, zar闚no podczas seansu, jak i s逝chania p造ty.

Pod wzgl璠em technicznym Lights Out stoi na dobrym poziomie. Benjamin Wallfisch wie jak si obchodzi z orkiestr. I mo瞠 te to bardziej "klasyczne" podej軼ie sprawi這, 瞠 soundtrack ten zosta do嗆 ciep這 przyj皻y przez zagranicznych krytyk闚. I znowu, trudno odm闚i Wallfischowi warsztatu, a chocia瘺y ko鎍owe No You Without Me naprawd mo瞠 si podoba, tak瞠 mi這郾ikom bardziej klasycznych 軼ie瞠k do film闚 grozy. Czas trwania albumu te jest poprawny, tak 瞠 nie odczuwa si zm璚zenia, z tym nie zawsze 豉twym materia貫m. Jednak nie jest to te soundtrack, o kt鏎ym b璠zie jeszcze d逝go pami皻a, kiedy po jego przes逝chaniu po這篡my si spa i zgasimy 鈍iat豉.


Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Keep the Lights Out (2:57)
  • 2. Rebecca’s Theme (2:54)
  • 3. Goodnight Martin (1:20)
  • 4. Help Him or Hurt Her (1:35)
  • 5. Mulberry Hill (3:20)
  • 6. Diana (2:23)
  • 7. Three of Us (1:53)
  • 8. She’s Real (2:58)
  • 9. Safeguards (1:44)
  • 10. Stay Away (1:04)
  • 11. Sophie’s Mind (5:20)
  • 12. We Need to Find More Light (4:23)
  • 13. Basement (2:41)
  • 14. Final Attack (3:09)
  • 15. No You Without Me (2:04)
  • 16. Lights Out (1:52)
Czas trwania: 41:36
Komentarze

Lights Out (Kiedy gasn 鈍iat豉)

Kompozytor:

  • Benjamin Wallfisch

Dyrygent:

  • Benjamin Wallfisch

Orkiestrator:

  • Arturo Rodriguez

Soli軼i:

  • Tori Letzler (wokal)

Wydawca:

  • WaterTowerMusic (2016)

Producent:

  • Benjamin Wallfisch

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie