Szukaj: w


recenzje

Kaidan



Sanyutei Encho (1839-1900) zaliczany jest do prekursor闚 japo雟kiej literatury grozy. Swoj renom zawdzi璚za g堯wnie temu, 瞠 by on jednym z tw鏎c闚 tzw. sztuki rakugo, czyli werbalnych przedstawie, podczas kt鏎ych osoba na siedz帷o prezentowa豉 rozmaite historie. W swoich gaw璠ach cz瘰to si璕a do wywodz帷ych si z folkloru opowie軼i o duchach, okre郵anych zazwyczaj zbiorczym terminem „kaidan”. W鈔鏚 jego dzie znajdziemy min. Kaidan Kasane ga Fuchi, kt鏎e sta這 si popularn inspiracj dla wielu horror闚 z Kraju Kwitn帷ej Wi郾i. Najbardziej znana adaptacja tej opowie軼i Encho, zatytu這wana po prostu Kaidan, zrealizowana zosta豉 w 2007 roku, jako jedna z cz窷ci cyklu J-Horror Theater. Za kamer obrazu stan掖 nie byle kto, bo sam Hideo Nakata, tw鏎ca kultowego Kr璕u.

Fabu豉 opowiada o Shinkichim, na kt鏎ego r鏚 zosta豉 rzucona kl徠wa. M篹czyzna, nie鈍iadomy ci捫帷ego na nim przekle雟twa, zakochuje si w m這dej kobiecie o imieniu Toyoshiga. Niestety demony z przesz這軼i powracaj, aby dokona zemsty na zauroczonej w sobie parze. Wkr鏒ce Shinkichi przypadkowo rani 鄉iertelnie Toyoshig, co poci庵a za sob nadprzyrodzone konsekwencje. Przedstawiony zarys fabu造 nie przypomina zatem w 瘸den spos鏏 filmu Kaidan – opowie軼i niesamowite Masakiego Kobayashiego, jednego z najs造nniejszych horror闚 z Japonii. Obydwa filmy 陰czy jedynie tytu i gatunek. Co ciekawe jednak, w jednej z retrospekcyjnych sekwencji Nakata sk豉da ho責 produkcji Kobayashiego poprzez pos逝giwanie si r璚znie malowan scenografi. Ponadto scena, w kt鏎ej bohaterowie p造n掖 堯dk po zamglonym jeziorze, przypomina Opowie軼i ksi篹ycowe Kenjiego Mizogouchiego, inny klasyczny film, kt鏎y bazowa na historiach typu „kaidan”.

Muzyk do Kaidan skomponowa sta造 wsp馧pracownik Nakaty, Kenji Kawai, kt鏎y mia ju w owym czasie niema貫 do鈍iadczenie w horrorach, w tym dylogi Kr庵 i Dark Water. Kino grozy zazwyczaj ukierunkowywa這 Japo鎍zyka w stron odpowiednich stylizacji, w kt鏎ych dominowa造 ambientowe tekstury. Jednak specyfika obrazu Nakaty wymusi豉 na japo雟kim arty軼ie cz窷ciowe odst徙ienie od wypracowanych przez niego technik ilustracyjnych.


Czas akcji, a tak瞠 zakorzenienie opowiadanej historii w podaniach ludowych, pozwoli造 Kawai'owi si璕n望 nie tylko po typowe dla niego syntezatory, ale r闚nie po ludowe instrumentarium. A zatem poza niejako obligatoryjnymi elektronicznymi teksturami mamy r闚nie shakuhachi oraz tamtejsze perkusjonalia, g堯wnie b瑿ny taiko. Trzonem ilustracji wci捫 oczywi軼ie pozostaj syntezatorowe frazy, ale to w豉郾ie wzbogacenie jej o folklorystyczny pierwiastek sprawia, 瞠 nie jest to kolejna horrorowa 軼ie磬a d德i瘯owa. ㄠczenie elektroniki z tradycyjnym instrumentarium (zw豉szcza ze shakuhachi) mo瞠 nasuwa skojarzenia z partyturami Isao Tomity do tzw. „samurajskiej trylogii” Yojiego Yamady.

Shakuhachi pojawia si najcz窷ciej jako instrument prowadz帷y temat g堯wny. Jest to prosta, kr鏒ka, ale bardzo sugestywna melodia. S造cha w niej przygn瑿ienie, melancholi, gdzie tli si romantyzm, przez co sprawnie wizualizuje posta Shinkichiego, kt鏎y stara si poszukiwa mi這軼i mimo ci捫帷ej na nim kl徠wy. Ciekawie wypada w aran瘸cji na sopran, gdzie tworzy co na wz鏎 lamentu utraconej mi這軼i g堯wnego protagonisty. Prostota motywu nie pozwala stawia go w jednym szeregu ze wspomnianymi w poprzednim akapicie, z這穎nymi brzmieniowo dzie豉mi Tomity, niemniej jednak seans filmowy przekonuje nas, 瞠 Kaidan wcale nie potrzebowa bardziej wymy郵nego tematu przewodniego. Jego sugestywno嗆 wystarcza, aby ud德ign望 obraz, a tak瞠 skupi na sobie uwag s逝chacza w domowym zaciszu.

Kaidan jest, jak na soundtrack z horroru, prac w gruncie rzeczy do嗆 przyst瘼n. Nie ma tu zbyt wiele dysonans闚, a Kawai skupia si g堯wnie na budowaniu ponurego i lirycznego klimatu. Tylko sporadycznie sprowadza swoj muzyk do umiarkowanego suspensu. Muzyczny pejza, osi庵any poprzez syntezatory i ludowe instrumentarium, jest wi璚 z grubsza subtelny, ale te i w jaki spos鏏 intymny. Znajduje to swoje prze這瞠nie w filmie, gdzie fundamentem wydaje si w徠ek dramatyczny (szukanie szcz窷cia przez Shinkichiego), a ca豉 horrorowa otoczka jest raczej dodatkiem do opowiadanej przez Nakat historii.

My郵, 瞠 b璠ziemy zgodni co do tego, 瞠 tego typu ilustracja nie potrzebowa豉 ponad 50-minutowej prezentacji albumowej. I tak te podczas ods逝chu, tak jak w przypadku wielu innych 軼ie瞠k d德i瘯owych z horror闚, wkrada si troch materia逝 ma這 absorbuj帷ego poza filmowym kontekstem. Nie zmienia to jednak faktu, 瞠 Kaidan to soundtrack klimatyczny i ciekawie rozszerzaj帷y o etniczne elementy spektrum typowych dla gatunku chwyt闚 ilustracyjnych. I dlatego te recenzowan 軼ie磬 d德i瘯ow osobi軼ie zaliczam do czo堯wki prac Kawai'a, kt鏎e stworzy na potrzeby kina grozy.



Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Muneyoshigoroshi (2:34)
  • 2. Kaidan No Hajimari (1:30)
  • 3. Yuki No Michibiki (1:22)
  • 4. Osono No Yokan (0:28)
  • 5. Yuki Ni Musubare (3:17)
  • 6. Dekimono (1:19)
  • 7. Shitto (5:39)
  • 8. Toyoshiga No Shi (4:34)
  • 9. Kakeochi (0:56)
  • 10. Ohisagoroshi (3:42)
  • 11. Namida (0:31)
  • 12. Saikai (1:01)
  • 13. Yakedo (1:26)
  • 14. Orui No Konrei (2:37)
  • 15. Nakanai Akanbo (1:28)
  • 16. Tatari (1:01)
  • 17. Sanzogoroshi (2:40)
  • 18. Oruigoroshi (2:04)
  • 19. Tobo (1:17)
  • 20. Kasanegafuchi He (11:52)
  • 21. Kaidan No Oshimai (1:27)
Czas trwania: 52:45
Komentarze

Kaidan

Kompozytor:

  • Kenji Kawai

Wydawca:

  • Isla Vista (2007)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie