Szukaj: w


recenzje

Wielki Szu



Wielki Szu, genialny pokerzysta-oszust w zapadaj帷ej w pami耩 interpretacji Jana Nowickiego, to dla kinematografii p騧nego PRL-u posta bez dw鏂h zda kultowa. Bohater tego pokroju – niejednoznaczny moralnie, czaruj帷y 豉jdak - stwarza te ciekawe wyzwania dla kompozytora muzyki filmowej. Dodatkow motywacj w tym wzgl璠zie mo瞠 by unikalny miks stylistyczny, jakim jest obraz Sylwestra Ch璚i雟kiego. Szczypta 這trzykowskiego kina gangsterskiego oraz filmu noir, sk徙ana w estetyce lat 80-tych czyni z Wielkiego Szu co w rodzaju 秧d豉 z epoki 瞠laznej kurytny. Jest przy tym swojsko, troch kiczowato, a intryga szuler闚 s逝篡 jako pretekst do zajrzenia za kulisy PRL-owskiego high-life'u.

Wszystkie elementy stylistyczne tej uk豉danki pr鏏uje godzi w swojej ilustracji muzycznej Andrzej Korzy雟ki. Wida to w zasadzie ju w pierwszych dw鏂h kompozycjach obecnych w filmie, z kt鏎ych Powr鏒 stanowi uwsp馧cze郾ion wariacj muzyki do kina gangsterskiego, a Wielki Szu I w swoich elektronicznych i funkowych stylizacjach stara si doda filmowi aury przebojowo軼i i trendsetterstwa. Jest to rzeczywi軼ie mocny, efektowny pocz徠ek, kt鏎y pokazuje, 瞠 Korzy雟ki jak zwykle podszed do tematu w spos鏏 daleki od sztampy. Pochwali te mo積a dwa zaprezentowane tu tematy 軼ie磬i; przy czym o ile temat tytu這wy dla wsp馧czesnego odbiorcy mo瞠 tr帷i myszk, o tyle Powr鏒 niesie ze sob solidn dawk ponadczasowego, rasowego noir (鈍ietna tr帳ka Majewskiego!). Pierwszy utw鏎 p造ty to zreszt bardzo przekonuj帷a ilustracja suspensowa, kt鏎a w po陰czeniu z mroczn stylistyk zdj耩 oraz kadrowaniem g堯wnego bohatera bez ujawniania jego twarzy, stanowi mocne preludium podkre郵aj帷e zagadkowo嗆 tytu這wej postaci.

Korzy雟kiemu uda這 si przede wszystkim muzyczne uwsp馧cze郾ienie do嗆 klasycznej w swoich za這瞠niach intrygi sensacyjno-przygodowej. Nie ma tu miejsca na wi瘯sze subtelno軼i czy niedopowiedzenia, bo Wielki Szu pod wzgl璠em charakteru narracji jest kinem bardzo konkretnym i precyzyjnym, nastawionym na ekscytowanie widza i zaskakiwanie go efektownymi zwrotami akcji. Taka te jest ilustracja Korzy雟kiego: z wyra幡ie zaznaczonymi i odseparowanymi w徠kami, z czyteln baz tematyczn rytmizuj帷 ca這嗆 jak powracaj帷y refren, z komunikatywno軼i dyskotekowego przeboju.


荑 brak zniuansowania na d逝窺z met stanowi jednak s豉bo嗆 軼ie磬i. Jej potencja przy kolejnych ods逝chach wyczerpuje si stosunkowo szybko. Podczas gdy inne hity Korzy雟kiego, takie jak W pustyni i w puszczy czy Akademia Pana Kleksa za spraw swojego muzycznego bogactwa zach璚aj do wielokrotnych odtworze, Wielki Szu jest jak krymina, w kt鏎ym po rozwik豉niu zagadki i zidentyfikowaniu mordercy powt鏎na lektura b璠zie ju nieodwracalnie naznaczona pi皻nem tej wiedzy. Ramy programowe 軼ie磬i zosta造 nakre郵one do嗆 w御ko i po zidentyfikowaniu przez s逝chacza za這瞠 konwencji (wspomniane wy瞠j "noir w poetyce 80s") ulatuje spora cz窷 frajdy. Kompozycja Korzy雟kiego pozostaje oczywi軼ie i w闚czas niez陰 rozrywk, ale na tle zachodnich produkcji si璕aj帷ych w tamtym okresie do dorobku noir (np. The Body Heat z muzyk Johna Barry'ego, czy The Big Sleep Jerry'ego Fieldinga) rozrywk chyba zbyt powierzchown. Podobnie zreszt jak i film Ch璚i雟kiego, kt鏎ego g堯wna warto嗆 tkwi w niezapomnianej kreacji Jana Nowickiego.

疾by jednak odda Korzy雟kiemu sprawiedliwo嗆, trzeba podkre郵i, 瞠 co najmniej w kilku scenach jego muzyka wyra幡ie przewy窺za to, co dzieje si na ekranie. Ma to miejsce zw豉szcza w przypadku w徠ku mi這snego. W filmie jest to do嗆 dr皻wa i naci庵ana sekwencja, kt鏎a o dziwo zainspirowa豉 kompozytora do napisania bardzo urokliwej melodii na miar lirycznych dokona z jego najs造nniejszych i najlepiej ocenianych prac. Utworem Mi這嗆 Szu b璠 wi璚 usatysfakcjonowani nie tylko mi這郾icy talentu Korzy雟kiego, ale i ka盥y s逝chacz ceni帷y sobie wysmakowane, romantyczne granie w orkiestrowym entourage'u – b璠帷e sk康in康 swego rodzaju znakiem firmowym naszego rodaka.

Jak wida Wielki Szu muzycznie nie odbiega znacz帷o od potrzeb gatunkowych filmu, stawiaj帷 na szybki efekt oraz kr鏒k acz intensywn ekscytacj. Przelotny romans g堯wnego bohatera z jego ekranow partnerk mo瞠 wi璚 s逝篡 za metafor wad i zalet tej 軼ie磬i. Nied逝gi wsp鏊nie sp璠zony czas z pewno軼i da wiele przyjemno軼i, ale by mo瞠 na kolejny wiecz鏎 warto zapewni sobie zast瘼stwo.



Autor recenzji:  Marek ζch
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Powr鏒
  • 2. Wielki Szu I
  • 3. Reminiscencje z lepszego 篡cia
  • 4. Stacja Luty
  • 5. Motel Disco
  • 6. Mi這嗆 Szu I
  • 7. Karty
  • 8. Rozgrywka
  • 9. Basen / Pok鎩
  • 10. Taka wesz
  • 11. Wielki Szu II
  • 12. Mi這嗆 Szu II
  • 13. Victoria
  • 14. Psychodelic
  • 15. Do You Like Henky-Penky Love
  • 16. Sztafeta
  • 17. 妃ier
  • 18. Wielki Szu III BONUS TRACKS:
  • 19. Przegrana
  • 20. Blue Master
  • 21. Tylko punk rock
Czas trwania: 39:56
Komentarze

Wielki Szu

Kompozytor:

  • Andrzej Korzy雟ki

Dyrygent:

  • Andrzej Korzy雟ki
  • Jan Pruszak

Soli軼i:

  • Henryk Majewski (tr帳ka)
  • Winicjusz Chr鏀t (gitara)
  • Marek Stefankiewicz (klawisze)
  • Arkadiusz 畝k (gitara basowa)
  • Adam Lewandowski (perkusja)

Wydawca:

  • GAD Records (1983/2017)

Producent:

  • ㄆkasz Hernik
  • Micha Wilczy雟ki

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie