Szukaj: w


recenzje

Tale of Mari and Three Puppies, A (Mari to Koinu no Monogatari)


Piese, z angielskiego „doge”, to z pewno軼i jeden z najbardziej znanych internetowych mem闚. Sympatyczny czworon鏬, dziel帷y si ochoczo swoimi przemy郵eniami, nale篡 do japo雟kiej rasy Shiba inu, kt鏎a by豉 popularna na 鈍iecie jeszcze na d逝go przed zawojowaniem portali z memami. Za przyk豉d niech pos逝篡 film A Tale of Mari and Three Puppies, kt鏎y w Kraju Kwitn帷ej Wi郾i ulokowa si na trzecim miejscu krajowego box office w 2007 roku. Wyre篡serowany przez Ryuichiego Inomat obraz opowiada histori dziewczynki Ayi, kt鏎a przygarnia czw鏎k psiak闚, Mari oraz jej troje szczeni徠. Wkr鏒ce wysp, na kt鏎ej mieszkaj, nawiedza trz瘰ienie ziemi, a zwierzaki zostaj porzucone na pastw losu.


Muzyk do tego s這dkiego i familijnego filmu skomponowa Joe Hisaishi, b璠帷y w owym czasie, moim skromnym zdaniem, w swoim kompozytorskim „prime”. I tak jak w wielu innych pracach Japo鎍zyka, tak i tym razem ods逝ch u鈍ietni wiele rasowych temat闚 i orkiestrowych smaczk闚. Niemniej jednak A Tale of Mari and Three Puppies bywa partytur do嗆 cz瘰to pomijan, gdy m闚imy o pierwszej dekadzie nowego millenium w karierze japo雟kiego kompozytora. Z czego to wynika?

Hisaishi przygotowa partytur, jak sugeruje zreszt tematyka filmu, lekk, przyjemn i melodyjn, a przy tym wprost pe軟 jego znak闚 rozpoznawczych. Oczywi軼ie w pod捫aniu za wytyczonymi przez siebie szlakami nie ma nic z貫go, ale podczas zapoznawania si z rzeczonym albumem szybko mo積a doj嗆 do wniosku, 瞠 w kwestii oryginalno軼i Japo鎍zyk st徙a po kruchym lodzie. Nie ma co si oszukiwa - na przestrzeni niemal ca貫j 軼ie磬i d德i瘯owej Hisaishi stosuje g堯wnie stare, sprawdzone przez siebie zagrywki, kt鏎e nie b璠 obce chyba nikomu, kto cho troch lizn掖 kiedy jego dyskografi. We幟y cho熲y temat przewodni, czu陰, subteln i wzruszaj帷 melodi, w przypadku kt鏎ej wytrawni mi這郾icy Japo鎍zyka z 豉two軼i dopatrz si podobie雟tw do motywu g堯wnego z Kiedy dobyto ostatni miecz z 2003 roku. Trzeba jednak przyzna, 瞠 sprawdza si ona w ruchomych kadrach doprawdy nie幢e, a jej liczne aran瘸cje mog si podoba, w tym piosenka Now Free As Air, w kt鏎ej us造szymy Ayak Hirahar, znan z wokalnej aran瘸cji One Summer's Day ze Spirited Away: w Krainie Bog闚.

Podobnie wszelkie harmonie bez chwili namys逝 przypominaj starsze dzie豉 Japo鎍zyka. S造cha to zw豉szcza w muzyce lirycznej, opartej o tak typowe dla kompozytora smyczki i fortepian, a tak瞠 w tzw. mickey-mousingu, gdzie spor rol odgrywaj instrumenty d皻e drewniane i smyczki graj帷e pizzicato (w tej materii k豉nia si zw豉szcza Ruchomy zamek Hauru). Motywy poboczne, nawet je郵i faktycznie chwytliwe i mi貫 dla ucha, r闚nie wydaj si odtw鏎cze. Ba, jeden z nich, s造szany chocia瘺y w Mother's Letter, czerpie kilka pierwszych nut z s豉wnej Ko造sanki Johannesa Brahmsa.


Trudno si jednak zbytnio dziwi, 瞠 Hisaishi postawi na znane techniki ilustracyjne, skoro obrana przez niego konwencja jest czystym strza貫m w dziesi徠k. Inomata przywi您uje do 軼ie磬i d德i瘯owej du膨 wag, czyni帷 j jednym z najwa積iejszych sfer audiowizualnych. Muzyki jest du穎, jest g這郾o pod這穎na, a do tego cz窷 sekwencji sprawia wra瞠nie, jakoby to kadry by造 zmontowane pod score. Utwory Japo鎍zyka wspaniale ubogacaj histori o czterech piese豉ch, podkre郵aj jej familijny wyd德i瘯, a tak瞠, co najwa積iejsze, uwypuklaj w tradycyjny spos鏏 sfer emocjonaln produkcji.

Pomimo ca貫j tej wt鏎no軼i i braku oryginalno軼i, Hisaishiemu udaje si wyczarowa absolutnie porywaj帷e utwory. Moimi osobistymi faworytami s trzy kompozycje: Mari's Activity, Farewell i I Want To Meet Mari. Pierwsza z nich jest wybornym przyk豉dem bieg這軼i Hisaishiego w pisaniu ekscytuj帷ej muzyki akcji (jest to umiej皻no嗆, kt鏎 naby dopiero w latach dwutysi璚znych), a druga to natomiast najbardziej reprezentatywna (przebojowa) aran瘸cja tematu g堯wnego. I Want To Meet Mari to z kolei utw鏎 nieco odmienny od pozosta貫go materia逝, tak瞠 pod k徠em oryginalno軼i. Jest to bowiem najbardziej wyr騜niaj帷a si 軼ie磬a na p造cie, a to g堯wnie za spraw chwytliwej i dramatycznej melodii, a tak瞠 nietypowego kola簑 fortepianu, pizzicato i doskonale zgranych z reszt instrumentarium syntezator闚.

A Tale of Mari and Three Puppies jest zatem czym w rodzaju powt鏎ki rozrywki. Mamy tutaj szereg pomys堯w, zar闚no melodycznych, jak i aran瘸cyjnych, kt鏎e Joe Hisaishi serwowa w niejednej swojej wcze郾iejszej pracy. Przy tym wszystkim wci捫 jest to jednak muzyka, z kt鏎ej s逝chania mo積a czerpa sporo frajdy. I tak te jedni odbiorcy b璠 zachwyceni szerok baz tematyczn i lekko軼i tej muzyki, a inni b璠 narzeka na wt鏎no嗆 owych melodii i nadmiern cukierkowato嗆. A Tale of Mari and Three Puppies nie stanie si zatem pozycj obowi您kow dla statystycznego mi這郾ika film闚ki, ale dla fan闚 tw鏎czo軼i Hisaishiego b璠zie najpewniej swoistym guilty pleasure.



Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Hometown (03:18)
  • 2. About To Arrive (01:54)
  • 3. Puppy And Paint (02:17)
  • 4. Mother's Letter (02:44)
  • 5. Grandpa's Secret (01:01)
  • 6. Mother's Feelings (01:00)
  • 7. New Family (03:12)
  • 8. Omen (01:53)
  • 9. Panic (01:42)
  • 10.Maris Dramatic Rescue (02:31)
  • 11. Destruction (02:14)
  • 12. Hometown Tragedy (01:45)
  • 13. Maris Activity (02:55)
  • 14. Disaster Relief Squad (02:44)
  • 15. Farewell (03:37)
  • 16. Mother And Child (02:13)
  • 17. I Want To Meet Mari (04:15)
  • 18. Aya And Ryota (03:38)
  • 19. Family Bonds (02:47)
  • 20. Magic Cane (01:38)
  • 21. Guu Janken Paa (00:58)
  • 22. Miracle Reunion (04:09)
  • 23. That Which Money Can't Buy (02:56)
  • 24. Now Free As Air (Movie Version) (05:05) – muzyka: Joe Hisaishi, aran瘸cja: Ken Shima, s這wa i 酥iew: Ayaka Hirahara
Czas trwania: 62:26
Komentarze

Tale of Mari and Three Puppies, A (Mari to Koinu no Monogatari)

Kompozytor:

  • Joe Hisaishi

Dyrygent:

  • Joe Hisaishi

Orkiestrator:

  • Joe Hisaishi

Soli軼i:

  • Ken Shima (syntezatory)
  • Hideki Matsubara (gitara basowa)
  • Yuichi Togashiki (b瑿ny)
  • Hirokazu Ogura (gitary)
  • Matarou Misawa (perkusja)

Wykonawcy:

  • Tokyo Philharmonic Orchestra
  • Chieko Kinbara Strings

Wydawca:

  • DreamMusic (2007)

Producent:

  • Joe Hisaishi
  • Masao Iwase

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie