Szukaj: w


recenzje

Blade Runner 2049



υwca android闚. Trzeci film w karierze Ridleya Scotta, pocz徠kowo mocno krytykowany, oko這 dziesi耩 lat i jedn wersj monta穎w p騧niej uznany za arcydzie這. W historii kina dzie這 prze這mowe, jako za這篡cielskie dla koncepcji tak zwanej wersji re篡serskiej, czyli przemontowanej zgodnie z oryginaln wizj tw鏎cy. Wok馧 tej adaptacji powie軼i Phillipa K. Dicka, Czy androidy 郾i o elektrycznych owcach? naros造 legendy. Czy to koszulki ekipy m闚i帷e, 瞠 "Will Rogers nigdy nie pozna Ridleya Scotta" (zgodnie ze s這wami, 瞠 Rogers nigdy nie pozna kogo, kogo by nie polubi"), czy to konflikt z Harrisonem Fordem, kt鏎y nie dostawa uwag od re篡sera - wszystko jest dzi cz窷ci historii kina. Kilka lat temu re篡ser przerazi fan闚, m闚i帷, 瞠 planowany jest sequel. Dzia這 si to ju po Prometeuszu, kt鏎y, delikatnie rzecz bior帷, widz闚 raczej nie zadowoli. Na szcz窷cie (b康 nie), musia jednak zrealizowa kolejny prequel serii o Obcym, a re篡serem drugiej cz窷ci Blade Runnera zosta Denis Villeneuve, znany z Sicario i Nowego pocz徠ku. Wiadomo by這, 瞠 wr鏂i Harrison Ford, cho Scott zapowiedzia, 瞠 Deckard pojawi si dopiero w trzecim akcie. Poza tym w filmie wyst徙ili Ryan Gosling (nieco w stylu Drive), Robin Wright oraz, cho kr鏒ko, Jared Leto. Aktorskim odkryciem jest Ana de Armas w roli Joi. Cudowne wprost zdj璚ia zrobi Roger Deakins, chyba najwybitniejszy 篡j帷y operator. Film, powolny, refleksyjny wprost, krytycy przyj瘭i z entuzjazmem i faktycznie zachwyca sw niespieszn form. Niestety, zawiod豉 widownia.

Przyznam si, 瞠 nale瘸貫m do tych, kt鏎ych zaciekawi, je郵i nie ucieszy, anga J鏌anna J鏌annssona, z kt鏎ym Villeneuve odnosi swoje hollywoodzkie sukcesy. Pe貫n tragizmu Labirynt, przera瘸j帷y czasem Sicario czy frapuj帷y Nowy pocz徠ek nale瘸造, wbrew opiniom niekt鏎ych recenzent闚, do inteligentnych i ciekawych propozycji, cho na pewno nie naj豉twiejszych w odbiorze (zw豉szcza Sicario). Niestety niedawno og這szono, 瞠 przy projekcie pracuj Hans Zimmer i Benjamin Wallfisch, a pocz徠kowo temat Islandczyka mia zosta wykorzystany, potem okaza這 si, 瞠 jednak nie. Tak naprawd wi瘯szo嗆 軼ie磬i napisa by造 wsp馧pracownik Dario Marianellego. Niemiec zdo豉 tylko przegada projekt z producentami i re篡serem, sp璠zi dzie na dyskusjach ze swym protegowanym i musia wylecie na 鈍iatowe tournee. Po powrocie z Europy mia dos這wnie kilkana軼ie dni, by pom鏂 przy projekcie, po czym znowu ruszy w tras, tym razem po USA. Pewnym jest, 瞠 programowa syntezatory, zw豉szcza, 瞠 posiada oryginaln Yamah CS-80, z kt鏎ej korzysta w swoim czasie Vangelis i na kt鏎ym napisa sw legendarn wprost muzyk do oryginalnego υwcy. Greka nie proszono o powr鏒, cho powiedzia, 瞠 i tak by takiej propozycji nie przyj掖, bo "nie wchodzi si dwa razy do tej samej rzeki". Totaln pora磬 natomiast jest pomys na wydanie p造ty w 2049 egzemplarzach za 20,49 dolar闚. Kiedy edycja si wyprzeda豉... natychmiast wypuszczono nast瘼n, ale z inn ok豉dk. Takiego b喚du dokona這 Epic Records powi您ane z wytw鏎ni Alcon. Ten sam album - ponad 75 minut muzyki ilustracyjnej z dodatkiem piosenek Franka Sinatry, Elvisa Presleya (!) i innej, towarzysz帷ej jednemu z kr鏒kometra穎wych prequeli promuj帷ych nowy film, wyszed tak瞠 w formie cyfrowej. Album i film rozpoczyna 2049, ju od pocz徠ku wprowadzaj帷y nastr鎩 niepokoju. Od razu te s造cha s造nn Yamah CS-80. Inaczej ni w muzyce Vangelisa, kompozytorzy jednak nie wprowadzaj nowego tematu. Nie bardzo nawet nawi您uj do starych - oryginalny υwca android闚 s造szany jest tutaj w przeci庵造ch d德i瘯ach. Wallfisch i Zimmer koncentruj si przede wszystkim na budowaniu napi璚ia. Sapper's Tree rozwija nowy motyw, mo瞠 nieco przypominaj帷y Gor帷zk Elliota Goldenthala. Flight to LAPD to ju czysty opresyjny i perkusyjny ambient, czasem przekraczaj帷y granic sound designu.

I tutaj w豉郾ie le篡 jeden z problem闚 ze zrozumieniem tej 軼iezki. Jak zwykle w przypadku dzia豉lno軼i Hansa Zimmera w ostatnich kilku-kilkunastu latach (od film闚 o Batmanie, je郵i nie wr璚z od Pirat闚 z Karaib闚) zmiana kompozytora polaryzowa豉 鈔odowisko fan闚 muzyki filmowej. Ale tak samo polaryzowa je pierwotny anga islandzkiego wsp馧pracownika Villeneuve'a. Nie wiadomo dok豉dnie, co skomponowa J鏌annsson i nigdy si niestety raczej nie dowiemy. Niekt鏎ych jednak (w tym mnie, przyznam) zwolnienie kompozytora rozczarowa這. U niekt鏎ych zatrudnienie Zimmera, nim jeszcze wysz造 ostatecznie znane kulisy powstawania tej 軼ie磬i, spowodowa這 wr璚z entuzjazm. Jest to, trzeba przyzna, uzasadnione. Je郵i jest dzisiaj kompozytor, kt鏎y nie tylko potrafi豚y skopiowa brzmienie Vangelisa, a tak uzasadniono te zmiany, ale i zinternalizowa jego styl, to jest nim w豉郾ie Hans Zimmer. Pewne elementy stylistyczne pojawiaj si ju u niego w latach osiemdziesi徠ych. Spodziewano si wi璚 tego samego prawie 瞠 neonoirowego pi瘯na, ale tak jednak nie jest.


Brzmienie 軼ie瞠k J鏌annssona, uznawane przez niekt鏎ych nie do ko鎍a s逝sznie za dronowe, ewidentnie bierze si z pewnych preferencji re篡sera. Tak na jednym forum wypowiedzia si zreszt jeden z wsp馧pracownik闚 Wallfischa, music editor Tego, Nate Underkuffer: "Pami皻ajcie, kto jest re篡serem". Uderza to przede wszystkim w Wallace, kt鏎e bez problemu mo積a by zamieni na First Encounter z Nowego pocz徠ku. Przeci庵貫, mroczne brzmienie, jest wr璚z czym, czego ewidentnie za膨da re篡ser. Podobnie brzmi Her Eyes Were Green. Z Vangelisa pozosta造 przede wszystkim oryginalne tekstury i cz窷ciowo mo瞠 refleksyjny nastr鎩 g堯wnego, przewijaj帷ego si czasem tematu. Nie jest jednak tak, 瞠 elementy stylu wykszta販onego przez Greka s zupe軟ie nieobecne w tym "johannssonowskim brzmieniu dronowym", by zupe軟ie upro軼i styl tego kompozytora.

Mo積a by powiedzie, 瞠 podstawowym wzorcem dla kompozytor闚 by造 oryginalne napisy pocz徠kowe filmu, z ich wyciszonym prawie ambientowym brzmieniem i mocnym durowym, typowym dla kina Ridleya Scotta przepastnym wr璚z akordem, niejako tworz帷ym 鈍iat nocnego Los Angeles w niedalekiej (zw豉szcza dzi) przysz這軼i. Dochodzi jednak co bardziej subtelnego. Do嗆 bliskie tego, co dzi nazwaliby鄉y mrocznym ambientem i nawet sound designem. Jest ilustracja finalnego po軼igu Roya Batty'ego za Deckardem. W豉郾ie ten fragment, znany dopiero dzi瘯i trzyp造towej edycji jako Deckard and Roy's Duel by drugim z podstawowych wzorc闚 filmu. Zw豉szcza, 瞠 s造nne brzmienia CS-80 s逝膨 w du瞠j mierze do budowania niepokoju i dziwnych dysonans闚. Nawet co takiego jak Wallace mimo ewidentnych podobie雟tw do muzyki J鏌annssona (mimo, teoretycznie braku temp-tracku), mo積a by zestawi z Tales of the Future przez swe pseudoetniczne i pe軟e napi璚ia brzmienie.

Najlepiej filmowo wypadaj te momenty, kt鏎e najokazalej, co ciekawe, wypadaj te na albumie. S to przede wszystkim momenty, kt鏎e mo積a by nazwa 鈍iatotw鏎czymi. Sam pocz徠ek, wszelkie odniesienia do Vangelisa w uj璚iach z dalekich plan闚. 2049 w filmie wypada wr璚z obiecuj帷o. Opr鏂z tego, paradoksalnie r闚nie Wallace, 郵icznie graj帷y w scenie, w kt鏎ej K niejako konsumuje sw鎩 zwi您ek. Joi nale篡 te do najlepszych fragment闚 albumu. Z drugiej strony, mamy momenty, kiedy np. bohater idzie przez miasto tylko po to, by si zatrzyma i spojrze na zdj璚ia, a muzyka sugeruje, jakby mia si zaraz skonfrontowa nie tyle z Deckardem, co wr璚z Cthulhu. Trudno軼i sprawia te muzyka akcji. Wynika to ze stylu Dennisa Villeneuve'a, kt鏎y pod wzgl璠em pracy kamery jest z regu造 niezbyt dynamiczny, ale z drugiej strony muzyka wtedy przypomina, naprawd, najostrzejsze fragmenty Chappie. A to, 瞠by by這 jasne, w 瘸dnym razie nie jest komplement. Dobrym przyk豉dem jest tutaj Hijack, utw鏎, kt鏎ego po prostu nie da si poza filmem s逝cha. Wyj徠kiem jest Sea Wall, pocz徠kowo nazbyt ostre i mog帷e wywo豉 dla niekt鏎ych niezbyt pozytywne skojarzenia z Dunkierk. Potem natomiast przechodzi w jeden z lepszych czysto Vangelisowskich moment闚 軼ie磬i. Ze wzgl璠u na to, 瞠 styl Villeneuve'a jest charakterystycznie powolny i niezgodny z trendami muzyki akcji, taka kontrastuj帷a ilustracja wr璚z wspomaga fina. Zw豉szcza, 瞠 mocny basowy podk豉d w filmie raczej ginie kosztem dramatycznego materia逝 w wy窺zych rejestrach.

Film ko鎍zy materia jednoznacznie refleksyjny, 陰cznie z parafraz legendarnego wprost Tears in Rain. Niestety pi瘯ny ten utw鏎 zosta przez tw鏎c闚 zbanalizowany, trac帷 sw oryginaln filmow funkcj. Na albumie jednak mimo wszystko jest wci捫 jednym z lepszych utwor闚. Tematy zbiera, jak zwykle, suita Blade Runner towarzysz帷a napisom ko鎍owym filmu. W zgrabny spos鏏 Wallfisch i Zimmer po陰czyli to, co w muzyce najlepsze i tak naprawd tylko ten kawa貫k z tej 軼ie磬i wystarczy zna. Poza analizowan tu muzyk ilustracyjn, na p造tach znajduj si jeszcze obecne w filmie piosenki Franka Sinatry i Elvisa Presleya, kt鏎e z jednej strony s na tym albumie najlepszym, co ma do zaoferowania, a z drugiej rujnuj nastr鎩 oryginalnej 軼iezki, co przypomina czasem niekt鏎e zabiegi Thomasa Newmana. A ko鎍z帷e Almost Human nawet nie znajduje si w filmie, tylko jednym z prequeli. Taki typowy pop, niezbyt godny dziedzictwa υwcy android闚. I wreszcie na koniec totalna kompromitacja wytw鏎ni i producent闚 z wydaniem tej 軼ie磬i. Wszystkie te czynniki niestety nie stawiaj Benjamina Wallfischa i Hansa Zimmera w najlepszym 鈍ietle. Sytuacja i tak by豉 trudna. Z arcydzie貫m Vangelisa wygra nie m鏬豚y nawet J鏌ann J鏌annsson. To, co stworzy Grek by這 ponadczasowe. Finalna 軼ie磬a jest jednak g堯wnie sprawna, bardzo 幢e wydana i nie pozbawiona ilustracyjnych b喚d闚. Samo podj璚ie pr鏏y znalezienia mostu mi璠zy preferencjami brzmienia re篡sera a muzycznym 鈍iatem dzie豉 Ridleya Scotta zas逝guje jednak na pochwa喚, bo zadaniem by這 i軼ie karko這mnym.




Autor recenzji:  Pawe Stroi雟ki
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. 2049 (03:37)
  • 2. Sapper's Tree (01:36)
  • 3. Flight To LAPD (01:47)
  • 4. Summer Wind (02:54) -- Frank Sinatra
  • 5. Rain (02:26)
  • 6. Wallace (05:23)
  • 7. Memory (02:32)
  • 8. Mesa (03:10)
  • 9. Orphanage (01:13)
  • 10. Furnace (03:41)
  • 11. Someone Lived This (03:13)
  • 12. Joi (03:51)
  • 13. Pilot (02:17)
  • 14. Suspicious Minds (04:22)-- Elvis Presley
  • 15. Can't Help Falling In Love (03:02) -- Elvis Presley
  • 16. One For My Baby (And One More For The Road) (04:24) -- Frank Sinatra
  • 17. Hijack (05:32)
  • 18. That's Why We Believe (03:36)
  • 19. Her Eyes Were Green (06:17)
  • 20. Sea Wall (09:52)
  • 21. All The Best Memories Are Hers (03:22)
  • 22. Tears In The Rain (02:10)
  • 23. Blade Runner (10:05)
  • 24. Almost Human (03:22) -- Lauren Daigle
Czas trwania: 93:44
Komentarze
Roman 2017-10-22
20:10
Zieeeeeew...
Zibi 2017-10-26
11:45
No c騜 do kultowej 軼ie磬i Vangelisa si nie umywa... Podobna stylizacja bo i raczej nikt chyba nie wyobra瘸 sobie odci璚ia od tej konwencji. Pos逝cha i zapomnie... Z sentymentu dla starego filmu dam trzy ;)
ghost 2017-10-29
14:08
Soundtrack mia potencja na co du瞠go, sprawdza si znakomicie w spokojniejszych utworach (Sapper's Tree, Someone Lived this). Niestety ca豉 reszta wydaje mi si znacznie przebrzmia貫, w kinie ci篹ko by這 tego og逝szaj帷ego jazgotu czasem s逝cha. Nigdy nie rozumia貫m zachwytu Vangelisem i cieszy mnie to, 瞠 jednak tylko momentami soundtrack wzorowa si na oryginale.
Wawrzyniec 2017-10-31
15:48
Z czasem przekona貫m si nawet do tej muzyki. Co prawda zamieszczenie wszystkich tych piosenek nie ma sensu, ale sam score spisuje si w obrazie i jaki tam klimat. Wiadomo, 瞠 do Vangelisa nie ma startu, ale tego raczej nikt o zdrowych zmys豉ch nie oczekiwa.
Gootector 2017-12-21
02:56
Lubi Hansa za jedn rzecz. Mianowice przez ostatnie lata poziom jego rzemios豉 dos這wnie pier... na 貫b na szyj, ale on sobie nic z tego nie robi i klepie dalej. Zamiast gwiazd soundtrack闚, sta si gwiazd estrady, gdzie pintol帷 "Time" na fortepianie czy "He's a Pirate" na gitarce, wzbudza sentyment swoimi dawnymi hiciorami. Og鏊nie ma w d... co mu tam prawi inni. I klepie dalej. Przypatrzmy si score'om do film闚 Nolana. Wawrzyniec - da貫 Dunkierce 5. Ale przecie: 1. ta 軼ie磬a to straszna m璚zarnia, 2. to wszystko ju by這, 3. przy Trylogii, Incepcji, Interstellarze - nawet nie ma co por闚nywa. Ten ambient jest m璚z帷y. W kinie to a uszy wi璠n. M璚zy這 mnie to ju przy ostatniej cz窷ci trylogii, czyli "Mroczny Rycerz powstaje", ale przy "Dunkierce" to ju, no, cholera, przesada to ma這 powiedziane. "Supermarine" - najwi瘯szy hit tej 軼ie磬i - przy temacie Jokera... No w豉郾ie - co to ma w豉軼iwie by? Seria o Robercie Langdonie - r闚nia pochy豉, Piraci - r闚nia pochy豉 (przej掖 GZ), Nolan - przykro stwierdzi, ale r闚nie to samo. W豉郾ie za to lubi Hansa - przesta貫m s逝cha jego nowo軼i, wracam do jego starych 軼ie瞠k. On chyba o tym wie, dlatego tyle tych koncert闚. Ale c騜 - kiedy trzeba odci望 p瘼owin. Dlatego go w豉郾ie lubi, 瞠 on ma to w dupie. Wie, 瞠 jego fanatycy kupi wszystko. Zrobi swoje, lata 鈍ietno軼i ma ju za sob. Ale klepie dalej. Sam kiedy powiedzia, 瞠 robi cha喚. Kiedy do mnie to nie dociera這, nie da貫m si przekona. Kurde, ale przecie jest inny film z "niedawna", o podobnym charakterze - "Zjawa". Hansu, przecie to, co pope軟i, to jest przest瘼stwo przy scorze do filmu z Leo. Ale co ja tam wiem, prawda? Zgodz si z Romanem i DanielosVK - nic doda nic uj望. Hans Z. - g逝chnie, John W. - og逝ch totalnie. Who next?
Gootector 2017-12-21
02:57
Szajse! Wr帳a貫m komenta nie pod t reck! Wybaczcie. To mia這 by pod Dunkierk :P
Tomasz Goska 2017-12-21
05:14
Nie szkodzi. Pasuje i do BR2049 :P
Mystery 2018-01-04
09:59
Jaki tam klimat pr鏏uje zarysowa, ale w filmie jak i na p造cie to jedna wielka plama d德i瘯u, do tego nudna i m璚z帷a.
Wawrzyniec 2018-01-10
16:16
Po kolejnym obejrzeniu filmu, jeszcze bardziej przekona貫m si do tej muzyki i nie 瘸逝j zakupu p造ty.

Blade Runner 2049

Kompozytor:

  • Benjamin Wallfisch
  • Hans Zimmer

Soli軼i:

  • Tristan Schulze (wiolonczela)

Wydawca:

  • Epic Records (2017)

Producent:

  • Benjamin Wallfisch
  • Hans Zimmer

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie