Szukaj: w


recenzje

Criminal Law (Mroczny cie sprawiedliwo軼i)



W鈔鏚 thriller闚 psychologicznych eksponuj帷ych tematyk seryjnych morderstw, jednym z najbardziej konsternuj帷ych jest dla mnie film Michaela Campbella, Mroczny cie sprawiedliwo軼i. Bynajmniej nie przez na enigmatycznie sformu這wany tytu, ale pod wzgl璠em tre軼i – tak samo kontrowersyjnej, co niezbyt schludnie zaprezentowanej. Pocz徠ek jest obiecuj帷y. Oto bowiem m這dy playboy, Martin Thiel, staje przed s康em oskar穎ny o seri brutalnych morderstw. Broni帷y go adwokat, Ben Chase, jest 鈍i璚ie przekonany o niewinno軼i m篹czyzny. Kiedy jednak po wygranym procesie odkrywa prawdziw natur Thiela, staje przed dylematem, czy wywi您ywa si z dalszych obowi您k闚 wzgl璠em klienta, czy te za wszelk cen pogr捫y niebezpiecznego psychopat. W豉郾ie ten dylemat moralny jest osi wok馧 kt鏎ej nawarstwiane s kolejne w徠ki. Ale najwi瘯sz niespodziank, kt鏎a jednocze郾ie wypromowa豉 w bran篡 posta Kevina Bacona, jest 鈍ietna kreacja Martina Thiela. My郵, 瞠 w豉郾ie dla tej postaci warto przetrwa troszk m璚z帷y i d逝膨cy si film Campbella. Film maj帷y r闚nie swoj tragiczn ods這n. Sta on si bowiem inspiracj dla kanadyjskiego seryjnego mordercy, kt鏎y na prze這mie lat 80/90 wraz z 穎n porywa i zabija m這de kobiety.

Ciekawe na ile inspiruj帷a okaza豉 si dla tej pary 軼ie磬a d德i瘯owa – r闚nie surowa i ascetyczna, co ca貫 filmowe przedsi瞝zi璚ie. Do skonstruowania takowej zatrudniony zosta Jerry Goldsmith, niekwestionowany mistrz rzeczowego opisywania takich dusznych, mrocznych thriller闚. W momencie anga簑 prze篡wa on szczytowy okres swojej fascynacji elektronicznymi formami muzycznymi wyrazu. O ile wi璚 filmy kierowane do m這dszego odbiorcy w dalszym ci庵u mocno akcentowane by造 orkiestrowym instrumentarium, to thrillery i wszelkiej ma軼i kino akcji stwarza這 Goldsmithowi idealne 鈔odowisko do nowych eksperyment闚 z syntezatorami. I tak, jak w przypadku skomponowanej trzy lata wcze郾iej Ucieczki, Amerykanin zdecydowa si na oparcie ca貫j struktury 軼ie磬i d德i瘯owej Mrocznego cienia sprawiedliwo軼i tylko i wy陰cznie na elektronice. Niebyt 豉twej i przyjemnej w obiorze, ale za to bardzo funkcjonalnej i pod pewnymi wzgl璠ami klimatycznej. Ale czy niezb璠nej dla filmowej narracji?


Na potrzeby dwugodzinnego widowiska Campbella, Goldsmith stworzy niewiele ponad p馧 godziny ilustracji, kt鏎a up造wa odbiorcy niepostrze瞠nie. Najcz窷ciej pojawia si w scenach grozy lub w momentach, kiedy na jaw wychodz kolejne elementy uk豉danki zwi您anej z postaci Thiela. Atonalne, wykonywane na syntezatorach d德i瘯i, bardziej przypominaj sound designerski sygna ostrzegaj帷y i nakierowuj帷y widza na „trzymanie gardy” przed mocnym fragmentem, ani瞠li muzyk buduj帷 pewn dramaturgi. Zapomnijmy o opowiadaniu pewnej historii za pomoc klarownej tematyki i sugestywnego prze郵izgiwania si po emocjach. W pracy Goldsmitha dominuje terror i poczucie zagro瞠nia. I z takim te uczuciem przeprawiamy si przez kolejne rozdzia造 historii seryjnego mordercy. A gdzie w tym wszystkim miejsce na w徠ek relacji mi璠zy Benem a Karen? Gdzie tak mocno akcentowana metamorfoza adwokata? To wszystko z perspektywy 軼ie磬i d德i瘯owej Jerry’ego wydaje si nieistotne, nie licz帷 kilku dos這wnie 郵adowych element闚 lirycznych na pocz徠ku i ko鎍u filmu. Pytanie wi璚 komu zawdzi璚zamy takowy stan rzeczy? Czy by to pomys re篡sera, staraj帷ego si ograniczy funkcj ilustracji muzycznej do niezb璠nego minimum? A mo瞠 by豉 to 鈍iadoma dzia豉lno嗆 samego kompozytora eksperymentuj帷ego ze sposobem i form opisywania filmowych wydarze?

Gdziekolwiek nie umiejscowiliby鄉y racji, nie zmienia to faktu, 瞠 軼ie磬a d德i瘯owa do Mrocznego cienia sprawiedliwo軼i jest dzie貫m bardzo trudnym w odbiorze. Nie dziwne zatem, 瞠 przeniesienie tego samego wra瞠nia na indywidualne do鈍iadczenie soundtrackowe mo瞠 si okaza brzemienne w skutkach. W karierze Goldsmitha niewiele jest prac, kt鏎e w takim stopniu karc odbiorc ma這 absorbuj帷 tre軼i, co w豉郾ie Mroczny cie sprawiedliwo軼i. Album soundtrackowy wydany nak豉dem Varese Sarabande nie tylko wyczerpuje potencja elektronicznej kompozycji Goldsmitha. Wyczerpuje r闚nie si造 witalne s逝chaczy. Aczkolwiek przeprawienie si przez ten kr鏒ki, bo przecie p馧godzinny soundtrack, nie jest niemo磧iwe. Soundtracko瞠rcy lubuj帷y si w tego typu syntho-eksperymentach z pewno軼i doceni osobliwy klimat roztaczaj帷y si nad tym osobliwym tworem. Ich cierpliwo嗆 co prawda nie zostanie nagrodzona schludn melodyk, ale narkotyczne, snuj帷e si frazy, 軼iel帷e grunt pod wyprowadzanie element闚 grozy, potrafi wprowadzi s逝chacza w odpowiednio pod造 nastr鎩. Brakuje tu jednak wi瘯szej charyzmy, kt鏎a ratowa豉by 軼ie磬 d德i瘯ow z ciasnych szpon monotonii.

Czy jest wi璚 jakakolwiek szansa, aby przypadkowy odbiorca zainteresowa si materia貫m zawartym na dawno ju wyprzedanym kr捫ku od Varese? I czy w obliczu ograniczonej dost瘼no軼i do tego soundtracku, warto stawa na g這wie, aby si o tym przekona? Odpowied na te dwa pytania jest jedna – absolutnie nie! Mroczny cie sprawiedliwo軼i jest ilustracj, o kt鏎ej wi瘯szo嗆 fan闚 kompozytora chcia這by jak najszybciej zapomnie. A dla samego kompozytora? C騜, jedn z mroczniejszych kart w jego barwnej, pe軟ej precjoz闚, karierze.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. The Victim (02:29)
  • 2. The Body (03:21)
  • 3. Start Remembering (01:30)
  • 4. About Last Night (01:24)
  • 5. The Closet (02:29)
  • 6. the Garden Pavillion (03:15)
  • 7. The Drive (01:13)
  • 8. Avenger (01:13)
  • 9. The Game (01:58)
  • 10. The Clinic (02:12)
  • 11. Poor Ben (04:37)
  • 12. Hostage (00:46)
  • 13. Burnout (01:13)
  • 14. End Title (02:44)
Czas trwania: 30:24
Komentarze

Criminal Law (Mroczny cie sprawiedliwo軼i)

Kompozytor:

  • Jerry Goldsmith

Wykonawcy:

  • Jerry Goldsmith

Wydawca:

  • Varese Sarabande (1988)

Producent:

  • Jerry Goldsmith

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie