Szukaj: w


recenzje

Equalizer, the (Bez lito軼i)



Gdzie od Cz這wieka w ogniu nieod瘸這wanego Tony'ego Scotta w kinie akcji pojawi si pewien podgatunek. Mo積a go okre郵i mianem "w軼iek造 Denzel". Jest to kino, w kt鏎ym pojawia si m軼iciel, cz這wiek o przesz這軼i jako zwi您anej z si豉mi specjalnymi, kt鏎y ma jednak go喚bie serce i staje mu si bliska zupe軟ie obca osoba, b康 inna wariacja cz這wieka z przesz這軼i, kt鏎y musi znowu wr鏂i do "dzia豉nia". Posta t zawsze gra Denzel Washington. Ostatni wersj tej formu造 jest prawie 瞠 powtarzaj帷y pomys Cz這wieka w ogniu film Antoine'a Fuquy Bez lito軼i. Tym razem go喚bie serce ka瞠 W軼iek貫mu Denzelowi (tutaj nazywa si Robert McCall) m軼i si za brutalnie pobit nieletni prostytutk Teri (Chloe Grace Moretz). Przy okazji nara瘸 si na gniew rosyjskiej mafii. Dzie這, kt鏎ego g堯wnym konceptem jest znalezienie kreatywnych form pozbawiania innych 篡cia (od korkoci庵u po wiertark), jest adaptacj serialu McCall. Kontrowersje jak zwykle wywo豉 fakt, 瞠 posta oryginalnie bia陰 zagra aktor czarnosk鏎y, kt鏎y dodatkowo jeszcze by jednym z producent闚 filmu. Niez造 akcyjniak obiecuje jednak du穎 wi璚ej w pierwszym akcie ni daje.

Do tej pory Antoine Fuqua pracowa g堯wnie z pracownikami dawnego Media Ventures/Remote Control Productions, szczeg鏊nie z Markiem Mancin, cho w mi璠zy czasie trafili si jeszcze sam Hans Zimmer (ㄋy s這鎍a i Kr鏊 Artur) oraz Trevor Morris (Olimp w ogniu). Do Bez lito軼i wr鏂i kompozytor jego debiutu - Harry Gregson-Williams, co jeszcze wzmacnia wra瞠nie, 瞠 Tony Scott gdzie w g這wie tw鏎c闚 pozostawa. Ze wzgl璠u na gatunek filmu do嗆 jasno mo積a by這 oczekiwa, w jakim kierunku p鎩dzie angielski kompozytor. Do嗆 porz康nie wizj muzyki prezentuje wydany przez Varese Sarabande album.

P造t i film rozpoczyna Alone. Subtelna elektronika powoli wprowadza 郵iczny smutny temat, grany w typowej dla kompozytora aran瘸cji na fortepian i delikatny syntezator. Kiedy temat przejmuj smyczki, ju wiemy, z jakim typem muzyki mamy do czynienia. Gregson-Williams przez ca造 pierwszy akt filmu konsekwentnie podkre郵a samotno嗆 g堯wnego bohatera, wdowca z przesz這軼i, kt鏎y ma objawy zaburze obsesyjno-kompulsywnych. Jest to tak naprawd najciekawszy moment filmu, b璠帷y raczej kameralnym dramatem psychologicznym ni filmem akcji. T samotno嗆 podkre郵a nawet ci庵貫 odwo豉nia do klasycznych Nocnych jastrz瑿i Edwarda Hoppera, malarza uwa瘸nego za mistrza w przedstawianiu samotno軼i czy rozpoczynanie scen uj璚iami komponowanymi w oparciu o znajduj帷y si na skraju kadru zegarami . Zainteresowanie losem Teri/Aliny i praca s dla Roberta (bo cho przedstawia si jako "Bob", dziewczyna zwraca uwag, 瞠 jest raczej "Robertem") jedynymi odskoczniami.


Wszystko si zmienia, kiedy dziewczyna zostaje brutalnie pobita. Pr鏏a wykupienia jej z r彗 rosyjskiej mafii ko鎍zy si zmian nastroju na du穎 bardziej brutalny i mroczny. Krwawa jatka w restauracji wprowadza nowy temat dla McCalla, temat brutalnego m軼iciela. Jest on oparty wy陰cznie na elektronice i gitarze elektrycznej. Podkre郵a to charyzm Washingtona, kt鏎y jest jednym z niewielu aktor闚 dzi pracuj帷ych, kt鏎ych obecno嗆 sama w sobie jest charyzmatyczna. Nie musi on krzycze. Podobnie jak Creasy w Cz這wieku w ogniu McCall operuje na du篡m wyciszeniu. Je郵i Tony Scott wspomaga si jednak zupe軟ie szalon realizacj, kt鏎a zosta豉 perfekcyjnie oddana w muzyce Gregsona-Williamsa, paradoks ten w filmie re篡sera Dnia pr鏏y ju nie istnieje. Przez to muzyka jest i spokojniejsza, i cz窷ciej stosuje g堯wny dramatyczny temat. W ten spos鏏 jest te u這穎ny album, kt鏎y dla podkre郵enia struktury 軼iezki zarzuca 軼is陰 chronologi.

Ca陰 muzyk w pigu販e przedstawia trwaj帷e ponad dziesi耩 minut It's All a Lie. Utw鏎 ten ilustruje jedn z wa積iejszych sekwencji w filmie. Muzyka jest obecna od samego pocz徠ku do momentu, w kt鏎ym bohaterowi udaje si przechytrzy swoich przeciwnik闚. Gregson-Wiliams operuje tutaj wszystkim 鈔odkami, z kt鏎ymi mo積a go kojarzy - pulsuj帷a elektronika w stylu kina Tony'ego Scotta, sekcja smyczkowa, kt鏎a tak jak u niego jest 廝鏚貫m napi璚ia i dramatyzmu. Charakterystyczny styl angielskiego kompozytora rozpoznawalny jest przede wszystkim w brzmieniach perkusyjnych, bez kt鏎ych w zasadzie w ostatnich latach jego muzyka akcji nie istnieje (mo瞠 z wyj徠kiem Artura). W utworze, podobnie jak w ca造m filmie, du穎 cz窷ciej ni zwykle wykorzystywany jest temat akcji, kt鏎y idealnie pasuje do zwolnionego tempa. T przewag akcyjnej strony filmowej rzeczywisto軼i kontynuuj te nast瘼ne utwory, zw豉szcza Torturing Frank. 圭ie磬a ma jeszcze jeden temat - jest to temat Teddy'ego, czarnego charakteru, opieraj帷y si na pseudorosyjskiej instrumentacji (ba豉豉jki) i prostej mrocznej melodii.

P造t ko鎍zy The Equalizer, w kt鏎ym kompozytor mo瞠 wreszcie sobie pozwoli na wi瘯sz intensywno嗆 emocjonaln. Wyj徠kowo ekspresyjne, typowe dla niego smyczki na tle tematu akcji (a raczej bohatera w akcji) to jeden z highlight闚 ca貫j 軼ie磬i, je郵i nie ostatnich kilku lat kariery. Bo nie ma co si oszukiwa - Harry Gregson-Williams po prostu zrobi co trzeba. 圭ie磬 mo積a okre郵i mianem "Tony Scott-lite" - bardzo 豉dny temat, du穎 elektroniki i orkiestra smyczkowa. Dzi瘯i temu, 瞠 film jest mniej szalony ni Cz這wiek w ogniu czy Domino, muzyka jest bardziej przyst瘼na. Jako model ilustracyjny propozycja Gregsona-Williamsa jest efektywna i wiele wi璚ej nie mo積a powiedzie, cho to samo tyczy si filmu. Po prostu dzia豉. Najlepsze w filmie i na albumie s te fragmenty, kt鏎e dotycz samotno軼i bohatera i pr鏏y spokojnego 篡cia z dala od przesz這軼i. Szkoda, 瞠 re篡ser nie poci庵n掖 dalej tego tematu. A tak mamy sprawn muzyk do sprawnego filmu sensacyjnego, nie pr鏏uje by niczym wi璚ej ni jest w rzeczywisto軼i.



Autor recenzji:  Pawe Stroi雟ki
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Alone (4:08)
  • 2. Change Your World (4:07)
  • 3. McCall's Decision (4:08)
  • 4. On a Mission (3:51)
  • 5. Corrupt Cops (2:47)
  • 6. A Quiet Voice (3:37)
  • 7. It's All a Lie (10:35)
  • 8. Concerned Citizen (2:43)
  • 9. Make an Exception (5:08)
  • 10. Torturing Frank (3:43)
  • 11. The Equalizer (6:39)
Czas trwania: 51:27
Komentarze
Radzimir 2017-09-17
00:28
HGW trzyma fason.
andrzejlobo 2017-09-27
14:59
Brakuje mi tu jednego utworu. Nie pami皻am autora ale na pewno to nie Harry. W filmie dawa czadu w finale. Sam muzyka na 3.
Pawe Stroi雟ki 2017-09-27
15:38
Chodzi o Vengeance Zacka Hemseya? Szkoda, 瞠 to tekst mia這 :P

Equalizer, the (Bez lito軼i)

Kompozytor:

  • Harry Gregson-Williams

Muzyka dodatkowa:

  • Justin Burnett

Dyrygent:

  • Harry Gregson-Williams

Orkiestrator:

  • Ladd McIntosh

Soli軼i:

  • George Doering (gitara elektryczna)
  • Peter DiStefano (gitara elektryczna)
  • Hugh Marsh (elektroniczne skrzypce)
  • Martin Tillman (elektroniczna wiolonczela)
  • Harry Gregson-Williams (fortepian)

Wydawca:

  • Varese Sarabande (2014)

Producent:

  • Harry Gregson-Williams

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie