Szukaj: w


recenzje

Extreme Prejudice (Nienawi嗆)


Je瞠li mia豚ym wskaza 軼ie磬 d德i瘯ow w bogatej filmografii Jerr’yego Goldsmitha, do kt鏎ej najtrudniej i najd逝瞠j si przekonywa貫m, to by豉by to oprawa muzyczna do filmu, Nienawi嗆. Obficie skropiona toporn elektronik i szorstk, odpychaj帷 wr璚z tematyk, przez wiele lat skutecznie zra瘸豉… Do momentu, kiedy po raz pierwszy zetkn掖em si z opisywanym przeze obrazem.


Dzie這 Waltera Hilla nie nale篡 do najbardziej przebojowych i najl瞠jszych w jego karierze. Autor takich policyjnych komedii, jak 48 godzin, czy Miliony Brewstera, na pewnym etapie swojej kariery postanowi zrealizowa swoistego rodzaju western osadzony w czasach wsp馧czesnych. Osi ca貫go przedsi瞝zi璚ia mia造 by dwa silne charaktery – szeryf (Jack) o twardym kr璕os逝pie moralnym oraz boss kartelu narkotykowego (Cash), kt鏎y zatraci si w swoim 鈍iecie. Nie by這by w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, 瞠 obaj m篹czy幡i s by造mi przyjaci馧mi. Dorastali i wychowywali si wsp鏊nie, ale na pewnym etapie 篡cia ich drogi si rozesz造. Opr鏂z coraz bardziej zamazuj帷ych si wspomnie 陰czy ich jeszcze jedno – pi瘯na kobieta o imieniu Sarita, kt鏎a cho jest z Jackiem, nie mo瞠 zapomnie o swojej dawnej mi這軼i w postaci Casha. Jakby tego by這 ma這, narastaj帷e napi璚ie mi璠zy m篹czyznami eskaluje zuchwa造 napad na bank zorganizowany przez by造ch marines. Dok康 to wszystko doprowadzi naszych bohater闚? Chyba nie trudno si domy郵i. Kto ogl康a w swoim 篡ciu cho jeden western, ten doskonale potrafi prze這篡 formu喚 tego typu widowiska na kolejno嗆 wydarze w Nienawi軼i. Trzeba przyzna, 瞠 mimo dosy powa積ej wymowy tego filmu, w gruncie rzeczy jest on swoistego rodzaju parodi ca貫go gatunku westernowego. 安iadcz o tym nie tylko monochromatyczne postaci, ale i s這wa cedzone z ich ust – nie unikaj帷e zb璠nego patosu i wypowiadane z wielkim namaszczeniem. Mimo tego Nienawi嗆 nie wydaje si filmem pretensjonalnym. Przynajmniej nie bardziej ni szeregowe akcyjniaki tego okresu, kt鏎e poza odpowiedni ilo軼i efekt闚 pirotechnicznych i walk ra膨 kiepsk wr璚z realizacj.

C騜, akurat w takiej niszy gatunkowej, kompozytor Jerry Goldsmith sprawdza si najlepiej. 安iadczy o tym praktycznie wi瘯szo嗆 pozycji w filmografii Amerykanina od pocz徠ku do po這wy lat 80. Ale to nie Jerry Goldsmith by pierwszym, naturalnym wyborem Waltera Hilla na stanowisko kompozytora Nienawi軼i. Na pocz徠ku oferta pow璠rowa豉 w kierunku Ry Coodera, ale przez wzgl康 na konflikt czasowy zmuszony on by odrzuci ofert re篡sera. Jak si p騧niej okaza這, planowane przedsi瞝zi璚ia nie wypali造 i dysponowa czasem, ale w mi璠zyczasie zdo豉no pozyska ju innego kompozytora. Cooder zaj掖 si wi璚 aran穎waniem piosenek i przygrywek na potrzeby scen dziej帷ych si w barach.

Przyst瘼uj帷 do realizacji swojego zadania, Jerry Goldsmith planowa skonstruowa ca陰 partytur w duchu klasyki westernowej, czyli na pe軟 orkiestr. Ale Walter Hill nie tego oczekiwa od znanego ze swoich eksperyment闚 z syntezatorami Amerykanina. Chcia aby 軼ie磬a d德i瘯owa do Nienawi軼i opiera豉 si w g堯wnej mierze na elektronice i je瞠li prze郵edzimy filmografi re篡sera, wtedy przekonamy si, 瞠 zazwyczaj stroni on od bogatych aran瘸cyjnie, symfonicznych opraw. Muzyka do filmu Hilla mia豉 by prosta i sugestywna, nadaj帷a pewien rytm tocz帷ej si akcji i skupiaj帷a si na budowaniu pewnego klimatu, a nie odczytywaniu stan闚 emocjonalnych poszczeg鏊nych bohater闚. Maj帷 Goldsmitha na pok豉dzie nie musia si o to martwi.

Niemniej jednak na potrzeby 軼ie磬i d德i瘯owej do Nienawi軼i stworzy a trzy tematy. Cho w za這瞠niach przypisane s one dw鏔 g堯wnym bohaterom i grupie by造ch wojskowych, to jednak ich prosta konstrukcja daje spore pole do dowolnego 穎nglowania narzuconymi idiomami melodycznymi. Mo積a to odczu ju od pierwszych minut ogl康ania widowiska, gdzie w scenie rozgrywaj帷ej si na lotnisku kompozytor p造nnie przechodzi mi璠zy motywem marines, a patetyczn fanfar napisan dla Jacka. Od tej dynamiki zdecydowanie odcina si temat Casha – melancholijny, owiany p豉szczykiem smutku. Nie bez powodu, bo zagubiony w swoim 鈍iecie baron narkotykowy, wywo逝je u szeryfa pewnego rodzaju poczucie b鏊u i straty . Mimo ch璚i nawi您ania na nowo bli窺zych relacji, obaj twardo st徙aj po swoim gruncie, wiedz帷, 瞠 kolejne spotkanie prawdopodobnie doprowadzi ich do 鄉iertelnego pojedynku. Nie bez znaczenia wydaje si r闚nie sceneria w jakiej cz瘰to spotykamy Casha – otwarta przestrze meksyka雟kiej pustyni. Ci篹ar ilustracyjny przerzucany jest wtedy na elektronik, czasami przypominaj帷 fragmenty 軼ie磬i d德i瘯owej do Pod ostrza貫m, czy Mistrzowskiego rzutu. Ale nawet i w tak intymnych scenach Jerry Goldsmith nie zapomina o pulsuj帷ych, perkusyjnych samplach, odmierzaj帷ych bohaterom czas ich spotkania.


Najbardziej przyspieszaj one w scenach akcji, kt鏎ych nie brakuje na ca貫j rozci庵這軼i filmu Nienawi嗆. Abstrahuj帷 od emocjonuj帷ego fina逝 wype軟ionego d德i瘯ami strza堯w z broni, do kt鏎ego Goldsmith niespecjalnie si musia przyk豉da, na uwag zas逝guje ca豉 sekwencja planowania i realizowania napadu na bank. Pierwotnie napisana w bardziej tradycyjnym, orkiestrowym stylu z niema陰 porcj syntetycznych ornament闚, ostatecznie zosta豉 przez Hilla odrzucona. Poprosi on Goldsmitha o stworzenie czego agresywniejszego, niekoniecznie melodyjnego, ale z du膨 porcj elektroniki. I tak te 軼ie磬 otrzyma. R騜nica jest wr璚z pora瘸j帷a! Pierwotnie przypominaj帷y fragmenty Rambo, ca趾iem fajnie rozwijaj帷y si kawa貫k akcji, zosta przepoczwarzony w ca趾owicie monotonny, upstrzony samplami metronomom, kt鏎emu bli瞠j by這 do futurystycznej Ucieczki ni klasycznego westernu. Z kolei sekwencja finalnego pojedynku ma prawo przywo豉 w pami璚i eksperymentalne fragmenty oprawy muzycznej do Ucieczki Logana.

Wydaje si, 瞠 jedyn przestrze, na kt鏎ej organiczne, orkiestrowe brzmienie zosta這 przez Hilla w pe軟i zaakceptowane, by豉 sfera emocjonalna, a dok豉dniej relacje miedzy Jackiem, pi瘯n Sarit, a Cashem. Nie oszukujmy si, 瞠 w tej przystani melancholii Goldsmith porzuca swoje syntezatory. Tworz帷 przestrze do wt這czenia cho熲y odrobiny emocji, nie zapomina bynajmniej o eterycznych, snuj帷ych si po panoramie stereo, samplach. Jak zwykle w kompozycjach Amerykanina tworz one niesamowity klimat, wynosz帷 przy okazji pozornie mia趾ie, underscore’owe fragmenty, do miana interesuj帷ego s逝chowiska.

I takie te wra瞠nia towarzyszy造 przys逝chiwaniu si tre軼i albumu soundtrackowego wydanego przez Intrad oraz Silva Sreen Records zaraz po premierze filmu. Dosy toporne z pocz徠ku do鈍iadczenie, w miar os逝chiwania si ods豉nia這 kolejne ciekawe detale, kt鏎e mo磧iwe by造 do odkrycia dzi瘯i 鈍ietnie zrealizowanemu nagraniu. Na 50-minutowym kr捫ku znalaz豉 si wi瘯szo嗆 materia逝 skomponowanego na potrzeby filmu, w tym fragment muzyki do zwiastuna kinowego Nienawi軼i - niestety ostatecznie niewykorzystany. Z niewykorzystanych fragment闚 na p造cie znale潭 mogli鄉y r闚nie logo studia Corolco oraz dziewi璚iominutow, pierwotnie skomponowan sekwencj ilustruj帷 scen napadu na bank. Dopiero niespe軟a dwadzie軼ia lat p騧niej nak豉dem wytw鏎ni La-La Land Records ukaza si limitowany do trzech tysi璚y egzemplarzy, kompletny album soundtrackowy, na kt鏎ym mo積a by這 znale潭 filmow wersj tej ilustracji. Obok niej na kr捫ku pojawi這 si dos這wnie kilka dodatkowych fragment闚, kt鏎e z tej czy innej przyczyny nie wyl康owa造 na pierwotnym soundtracku. Czy zmieniaj one w spos鏏 znacz帷y wizerunek tej kompozycji?

Absolutnie nie! Powiedzia豚ym wr璚z, 瞠 posiadacz oryginalnego wydania, kt鏎y nie podchodzi pedantycznie do ka盥ej sekundy 鄉ia這 m鏬豚y sobie darowa inwestycj w drogi, wyprzedany ju specja od La-Li. W moim odczuciu pozostawia on odrobin gorsze wra瞠nia przez wzgl康 na d逝膨cy si czas i filmow chronologi zaburzaj帷 r闚nowag miedzy mniej i bardziej dynamicznymi fragmentami. Jedynym sensownym argumentem przemawiaj帷ym na korzy嗆 kr捫ka La-Li jest 鈍ietnie przeprowadzony remastering nagrania, uwalniaj帷y wszystkie jego detale. Tak瞠 wszystkie ciekawe informacje zawarte w obszernej ksi捫eczce do陰czonej do wydania. Ale czy b璠zie to wystarczaj帷ym powodem, by rozsta si z dwoma lub trzema drogocennymi wizerunkami Jagie陶y?



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
Wydanie La-La Land z 2005 roku:
  • 1. Extreme Prejudice [un-used trailer score] (02:12)
  • 2. Carolco Logo (00:16)
  • 3. Arrivals / Main Title (05:19)
  • 4. Cash (07:27)
  • 5. Next Time* (00:21)
  • 6. The Set Up (03:20)
  • 7. Dust (04:16)
  • 8. A Nice Fellow (01:29)
  • 9. The Plan* (02:02)
  • 10. The Bank (Pts. 1,2 & 3) (04:58)
  • 11. The Bank (Pt. 4) (01:31)
  • 12. The Plan (original version) (09:21)
  • 13. Identities (01:47)
  • 14. To Mexico (03:05)
  • 15. No Friendlies (02:40)
  • 16. Positions (00:51)
  • 17. They Don't Care (03:28)
  • 18. Fighting & Dying (02:12)
  • 19. The Funeral (02:10)
  • 20. A Deal / End Credits (05:27)
Czas trwania: 64:12

Wydanie oryginalne z 1987 roku:

  • 1. Arrivals (05:19)
  • 2. Cash (07:28)
  • 3. The Set-Up (03:21)
  • 4. Dust (04:16)
  • 5. Identities (01:48)
  • 6. Extreme Prejudice (02:13)
  • 7. The Plan (09:22)
  • 8. To Mexico (03:05)
  • 9. No Friendlies (02:40)
  • 10. They Didn't Care (03:39)
  • 11. The Funeral (02:07)
  • 12. A Deal (04:41)
Czas trwania: 50:02
Komentarze

Extreme Prejudice (Nienawi嗆)

Kompozytor:

  • Jerry Goldsmith

Dyrygent:

  • Jerry Goldsmith

Orkiestrator:

  • Arthur Morton
  • Alexander Courage

Wykonawcy:

  • The Hungarian State Opera Orchestra

Wydawca:

  • La-La Land Records (1987 / 2005)

Producent:

  • Jerry Goldsmith
  • Ford A. Thaxton, MV Gerhard i Matt Verboys

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie