Szukaj: w


recenzje

Castlevania



Udane adaptacje gier komputerowych mo積a w豉軼iwie policzy na palcach jednej r瘯i. Pomy郵my, pierwszy filmowy Silent Hill by dobry, Prince of Persia by OK, pierwszy Resident Evil, te ujdzie i... Rety, ta lista rzeczywi軼ie jest tak kr鏒ka i tylko dobitnie pokazuje, 瞠 jako filmowcy maj problemy z przeniesieniem gier w 鈍iat filmu, czego najlepszym przyk豉dem jest chocia瘺y ostatni Assassin's Creed. Skoro tak cz瘰to nie udawa這 si na du篡m ekranie, to mo瞠 na tym mniejszym p鎩dzie lepiej? I chyba rzeczywi軼ie dokonana przez Netflix adaptacja Castlevanii ma szans przerwa t z陰 pass. Pr鏏 przeniesienie maj帷ej ponad 20 lat serii gier od Konami by這 wiele. Swego czasu m闚i這 si, 瞠 zaj望 si ni mia Paul W.S. Anderson, kt鏎y sfilmowa chocia瘺y Mortal Combat, czy wspomniany Resident Evil.
Ca豉 seria zaczyna豉 skromnie w latach 80tych, b璠帷 8-bitow wariacj s造nnego horroru Dracula Brama Stokera. Z czasem jednak rozros豉 si ona do w豉snego uniwersum zrzeszaj帷ego wszystkie mo磧iwe elementy klasycznych horror闚, powie軼i o wampirach i innych fantastycznych i mitycznych kreaturach. Trudno si wi璚 dziwi wysokim zainteresowaniem ze strony filmowc闚, gdy seria Castlevania naprawd ma spory potencja, co te serial od Netflixa dobitnie udowadnia. Odpowiada za niego mi璠zy innymi Adi Shankar, kt鏎y wsp馧tworzy ostatni adaptacj Dredda. Po tym jak wszelkie filmowe pr鏏y si nie powiod造 postanowi on obra inn drog i zaadaptowa Castlevani w formie animowanego serialu. Pod wzgl璠em stylu, kreski, przypomina ona japo雟kie anime, za je瞠li chodzi o fabu喚 to czerpie ona mocno z trzeciej cz窷ci kultowej gry Castlevania III: Dracula's Curse. Sezon sk豉da si z czterech odcink闚 po 25 minut i bardziej nale瘸這by m闚i o prologu, wprowadzeniu w ten fikcyjny 鈍iat XIV. wiecznej Wo這szczyzny ni pe軟oprawnym serialu. Ale jako pocz徠ek, otwarcie, zach皻a na wi璚ej netflixowa Castlevania prezentuje si naprawd dobrze. Mamy ciekaw fabu喚, interesuj帷ych bohater闚, dobr animacj, wa積y dla tego gatunku gore, tylko oprawa muzyczna budzi w鈔鏚 fan闚 i nie tylko ich pewne kontrowersje.



Zaj璚ie si 軼ie磬 d德i瘯ow powierzono kanadyjskiemu kompozytorowi Trevorowi Morrisowi, kt鏎y jest swego rodzaju wyjadaczem w 鈍iecie seriali. Zreszt skomponowa on swego czasu score do niezbyt udanego serialu NBC Dracula, kt鏎y anulowano po pierwszym sezonie. Przy tamtej produkcji poszed on w czystko elektroniczny score i podobnie post徙i z kolejnym wampirycznym serialem. Oczywi軼ie mog pojawi si g這sy na ile muzyka elektroniczna mo瞠 pasowa do serialu opartego o klasyczne horrory, kt鏎y dzieje si w 鈔edniowiecznej Transylwanii? Przy czym nale篡 pami皻a, 瞠 poza najnowszymi ods這nami, klasyczne gry z serii Castlevania te starsze nie posiada造 klasycznych opraw muzycznych. A w豉郾ie, te oparte na elektronice, cz瘰to z domieszk rocka i doskonale wykreowa造 one t kultow mark, a wiele temat闚 z tamtych lat, do dzisiaj fani nuc sobie pod nosem. Sam Trevor Morris wspomina kiedy, 瞠 nie jest zwolennikiem dos這wnego imitowania muzyki z danej epoki i, 瞠 豉manie konwencji mo瞠 by ciekawe. Co w tym jest, jedyny problem z Castlevani, to taki, 瞠 鈔ednio ta 軼ie磬a 豉mie jakie konwencje

Tworz帷 opraw d德i瘯owej do netflixowej Castlevanii Trevor Morris poszed w jak瞠 ostatnio modne, regiony retro-elektroniki. Ws逝chuj帷 si w jego syntezatory mo瞠 przyj嗆 na my郵 specyficzne brzmienie muzyki z Blade Runnera Vangelisa, po陰czone z muzyk z serii Metal Gear Solid. O ile 瞠 Kanadyjczyk nie kopiuje score'闚, jakie otrzymali鄉y w grach i stara si oddzieli je, od 鈍iata serialu. Tak samo jak dobrze, 瞠 stara si nada jakie nowe brzmienie, dla tej dopiero startuj帷ej serii. I cho sam zamys stworzenia gotyckiego score'u przy u篡ciu elektroniki, tzw. "synthgothu" jest na sw鎩 spos鏏 ciekawy i intryguj帷y. To jednak trzeba umie t ide odpowiednio sprzeda, a to Morrisowi nie do ko鎍a si uda這. I nie chodzi nawet oto, 瞠 obra z陰 drog, tylko efekt ko鎍owy pozostawia sporo do 篡czenia. Nie wspominaj帷, 瞠 w tym ca造m elektro-retro brzmieniu Kanadyjczyk nie jest te do ko鎍a konsekwentny. Szczeg鏊nie je瞠li chodzi o muzyk akcji, kt鏎a brzmi niesamowicie sztucznie, dlatego, 瞠 elektronika stara si imitowa orkiestrowe granie. Kiedy za tego nie czyni otrzymujemy kawa趾i z mocnym naciskiem na perkusje, kt鏎e szybko przerabiaj si w przys這wiow sieczk.
Bardzo s豉bo przez muzyk wypada czo堯wka serial, a wi璚 co co powinno by znakiem rozpoznawczym tej serii. Niestety brzmi ona tak p豉sko, tak nieciekawie, 瞠 podczas ogl康ania ma si ochot j pospiesza i to mimo intryguj帷ej animacji. Jest to tym bardziej zaskakuj帷e wszak w przesz這軼i dla wielu seriali Trevor Morris skomponowa, dobre, a nawet charakterystyczne czo堯wki, jak chocia瘺y w przypadku Dynastii Tudor闚, czy Rodzinie Borgi闚. Ale mo瞠 te w tym le篡 problem, 瞠 Morris za bardzo stara si stworzy temat w stylu tych, do swoich innych prac. Przez co zamiast obra bardziej stonowany i elektroniczny wariant, kt鏎y pasowa豚y lepiej do reszty 軼ie磬i, postanowi p鎩嗆 w podnios這嗆 i epik. Kt鏎a w豉郾ie przez sw syntetyczno嗆 brzmi niesamowicie p豉sko i sztucznie. W og鏊e trudno j nawet nazwa g堯wnym motywem, gdy poza napisami pocz徠kowymi w og鏊e si ona nie pojawia, zupe軟ie jakby Morris by 鈍iadomy, 瞠 z tej m彗i chleba nie b璠zie. W og鏊e ci篹ko m闚i o jakiej bazie tematycznej, czy chwytliwych motywach, co mo瞠 znowu by sporym ciosem dla mi這郾ik闚 serii od Konami. Klasyczne Castlevanie mog造 si poszczyci chwytliwymi melodiami, kt鏎e uros造 wr璚z do dzie kultowych i w鈔鏚 fan闚 gier, do obiekt闚 kultu. Trudno sobie wyobrazi, aby kt鏎ykolwiek z utwor闚 na tym soundtracku m鏬 liczy w przysz這軼i na tak popularno嗆.



Kanadyjczyk skupi si przede wszystkim na tworzeniu atmosfery. I czyni j za pomocy mocnego brzmienia syntezator闚. I miejscami, kiedy idzie w mocne retro brzmienie, nawet ta muzyka zdaje si mie jak捷 osobowo嗆 i potrafi odnale潭 si na chwil w obrazie. Szczeg鏊nie wtedy kiedy Morris stara si i嗆 w bardziej stonowane klimaty. Utwory Bit of Dried Goat, czy We Can't Turn Away, kt鏎y towarzysz g堯wnemu bohaterowi podczas eksploracji miasta i kupowania mi瘰a na straganie, zamiast wyci庵ania batem udka kurczaka schowanego za 軼ianami, tworz nawet niez陰 atmosfer. Syntezatory 豉dnie pulsuj w tle i nawet wychodzi z tego ciekawy efekt w po陰czeniu z obrazami 鈔edniowiecznego miasta. Tak samo jak po陰czenie elektroniki z ch鏎em, brzmi帷ym troszeczk gregoria雟ko, daje troch poczucie, 瞠 mamy do czynienia ze zjawiskami nadprzyrodzonymi. Najlepiej wypadaj wi璚 kawa趾i Twiligh Descends i Let Me Kiss You ilustruj帷e mi璠zy innymi, poczynania demon闚 Draculi, czy palenie ludzi na stosie. Oczywi軼ie s to rozwi您ania bardzo proste, a chcia這by si rzecz banalne, ale spe軟iaj swoje zadania. Szkoda tylko, 瞠 s to pojedyncze przeb造ski i mimo, 瞠 muzyka jest wszechobecna w serialu, to jednak najcz窷ciej, albo nie zwracamy na ni uwagi, albo nas irytuje. I najbardziej razi ten wspomniany brak konsekwencji w wykonaniu Morrisa. I tak scen b鎩ki w tawernie stara si ilustrowa muzyk pr鏏uj帷a brzmie jakby ludow, a maj帷 nawet co z niezbyt udanego podrabiania stylu Thomasa Newmana. Jest ona nawet przyjemna, ale troch si gryzie z reszt soundtracku, podobnie jak te powracaj帷e co jaki czas syntetyczno-orkiestrowe wstawki.

S逝chaj帷 ten score i ogl康aj帷 netlixow Castlevani mo積a m闚i o zaprzepaszczonej szansie na stworzenie czego naprawd nietuzinkowego i ciekawego. 畝l jest tym wi瘯szy jak si przyjrzy jak 豉dnie jest ten soundtrack przez Lakeshore Records wydany. Ale niestety jego zawarto嗆 zostawia wiele do 篡czenia. I nie trzeba by wielkim fanem oryginalnych gier od Konami, aby poczu zaw鏚 po zapoznaniu si z tym albumem. I mo積a si spiera, czy ilustrowanie horroru dziej帷ego si w 鈔edniowiecznej Wo這szczy幡ie za pomoc elektroniki to dobry pomys, czy nie? Ale nawet je瞠li kupimy ten szalony zamys, to mo積a by這by liczy, 瞠 efekt ko鎍owy b璠zie r闚nie szalony. Niestety 軼ie磬a d德i瘯owa Trevora Morrisa, jawi si jako nieciekawa tapeta, kt鏎a zreszt nie zawsze pasuje do obrazu.
Kolejny sezon Castlevanii zdaje si by przes康zony, podobnie jak Adi Shankar rozmy郵a ju o innych animowanych adaptacjach gier, jak chocia瘺y Metroid czy Assassin's Creed. Pozostaje mie nadziej, 瞠 otrzymaj one lepsze oprawy muzyczne. I nie ma znaczenia, czy b璠 one klasyczne na orkiestr, czy elektroniczne, ale niech b璠 dobre.

P.S. Poni瞠j wspomniane wydanie winylowe od Lakeshore Records.



Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Main Title (1:12)
  • 2. Wallachia 1455 (1:25)
  • 3. Lisa of Lupu (1:25)
  • 4. The True Science (2:21)
  • 5. Vlad Searches for Lisa (1:16)
  • 6. No More Do I Travel as a Man (1:57)
  • 7. There Are No Innocents (0:54)
  • 8. Hordes Descend on Targoviste (2:19)
  • 9. Murdenu Tavern (1:31)
  • 10. Tavern Brawl (1:44)
  • 11. Bloody Greist (3:15)
  • 12. Bit of Dried Goat (2:16)
  • 13. Alley Fight (1:53)
  • 14. We Can't Turn Away (4:57)
  • 15. Trevor Fights the Cyclops (2:29)
  • 16. War for the Soul of Our People (1:52)
  • 17. Twilight Descends (1:21)
  • 18. I'm Trevor Belmont (1:01)
  • 19. Trevor Fights the Mob (2:20)
  • 20. Let Me Kiss You (3:12)
  • 21. I Fight for Myself (3:16)
  • 22. Night Hordes Besiege Gresit (1:44)
  • 23. There's an Army of Us (2:17)
  • 24. Trevor and Sypha in the Catacombs (2:22)
  • 25. Alucard Rises (3:54)
  • 26. Trevor Fights Alucard (2:43)
  • 27. Hunter, Scholar, Soldier (1:57)
Czas trwania: 58:54
Komentarze

Castlevania

Kompozytor:

  • Trevor Morris

Wydawca:

  • Lakeshore Records 2017

Producent:

  • Trevor Morris

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie