Szukaj: w


recenzje

World Apart, a (安iat na uboczu)



Scenarzystka Shawn Slovo jest c鏎k znanej antyapartheidowej dzia豉czki Ruth First, kt鏎a zgin窸a w Mozambiku w wyniku ukrytej w przesy販e bomby, za co odpowiedzialny by major policji RPA Craig Williamson. Zwi您ana z Po逝dniowoafryka雟k Parti Komunistyczn matka by豉 n瘯ana przez w豉dze po tym, jak w 1963 roku jej m捫 zosta zmuszony do ucieczki z RPA. Przez 117 dni by豉 trzymana w wi瞛ieniu zgodnie z prawem, kt鏎e pozwala這 zatrzyma cz這wieka bez procesu na trzy miesi帷e. Po pierwszym okresie wypuszczono j i aresztowano pod wi瞛ieniem. By豉 pierwsz bia陰, wobec kt鏎ej zastosowano ten przepis. Dwadzie軼ia pi耩 lat po tych wydarzeniach i sze嗆 lat po 鄉ierci kobiety, jej c鏎ka napisa豉 scenariusz filmu 安iat na uboczu, kt鏎y przedstawia te wydarzenia z punktu widzenia dziecka. G堯wn bohaterk, najstarsz c鏎k Molly zagra豉 Jodhi May, wr璚z objawienie filmu. Fikcyjny odpowiednik Ruth First, Dian Roth zagra豉 Barbara Hershey, kt鏎a wraz z May i Lind Mvusi dosta豉 za t rol nagrod na festiwalu w Cannes. Re篡serii za podj掖 si s造nny operator Chris Menges.

Bardzo dobry i poruszaj帷y film fana muzyki filmowej interesuje przede wszystkim z perspektywy historycznej. By to bowiem projekt prze這mowy. Trzydziestojednoletni kompozytor Hans Zimmer dopiero rozpoczyna samodzieln prac filmow. Mia ju kilka film闚, przy kt鏎ych nie by podpisany obok swojego mentora Stanleya Myersa i dzi瘯i tej wsp馧pracy mia dobre kontakty z angielskim studiem Working Title. Zapewne dzi瘯i temu dosta anga do filmu Mengesa. By豉 to jego pierwsza muzyczna "wyprawa" do Afryki, regionu, do kt鏎ego jeszcze b璠zie wraca kilkakrotnie (od Zewu wolno軼i przez Kr鏊a lwa po ㄋy s這鎍a i niestety Madagaskary). Jest to jeden z pierwszych album闚 soundtrackowych kompozytora, obok m.in. Domu na papierze, gdzie zast徙i wci捫 podpisanego jako kompozytora swojego mentora Stanleya Myersa, kt鏎y na albumie widnieje jednak wy陰cznie jako dyrygent kilku utwor闚. Jak cz瘰to w przypadku najwcze郾iejszych prac Niemca, za wydanie, i to dwukrotne, odpowiada wytw鏎nia Milan Records. Pierwsze z nich wysz這 w 1988 roku. W zesz造m roku natomiast po陰czono 安iat na uboczu z kilkoma suitami wydawanymi wcze郾iej (jako New Music in Films) jako album The Milan Years. Podobnie napisy ko鎍owe ukaza造 si na zawieraj帷ych podobny materia (plus Fools of Fortune) The British Years z 2005 roku. Przedmiotem niniejszej recenzji jest jednak wy陰cznie album oryginalny.

Album rozpoczyna wykonywana przez The Messias Choir pie填 Nkosi Sikelelai-Afrika (Panie, b這gos豉w Afryk), kt鏎e dzi jest, obok Die Stem van Suid-Afrika, oficjalnym hymnem RPA. Zapewne utw鏎 by nagrywany w Bulawayo w Zimbabwe, o czym 鈍iadczy這by wykonanie przez ten afryka雟ki zesp馧 ch鏎alny. Pami皻a nale篡, 瞠 安iat na uboczu powsta jeszcze przed zapoznaniem si Zimmera z Lebo M. Pie填 ta przechodzi bezpo鈔ednio w A World Apart Suite, kt鏎e stanowi g堯wny zr帳 nie tylko albumu, ale i muzyki w filmie. Rozpoczynaj帷y utw鏎 g堯wny temat pojawia si w filmie do嗆 p騧no, ale generalnie sama suita raczej trzyma si chronologii. Obecny tu drugi temat w kontek軼ie obecny jest zreszt cz窷ciej i pokazuje do嗆 ciekawy model ilustracyjny przyj皻y przez kompozytora na pocz徠ku kariery. We幟y na przyk豉d scen ilustrowan przez wspomniany w豉郾ie fragment suity. Mo積a go odebra jako "zbyt du篡" dla do嗆 statycznie realizowanej sceny. Najbardziej intensywne dysonanse pojawiaj si w momencie, kiedy bohaterka orientuje si, 瞠 co jest nie tak. Ale nic z貫go si jeszcze nie dzieje. Po prostu do嗆 szybko, cho pozornie spokojnie wychodzi z budynku. Podobnie Niemiec post徙i w np. Ucieczce z Rangunu, gdzie bardzo statyczna wizualnie scena, w kt鏎ej bohaterka znajduje w sobie pewn wol 篡cia zosta豉 zilustrowana a z naddatkiem, wyra幡ie psychologizuj帷 przedstawione wydarzenia. Pisz帷 安iat na uboczu Hans Zimmer by oczywi軼ie na pocz徠ku swojej kompozytorskiej drogi i r騜nica mi璠zy bardziej a mniej wyciszonymi fragmentami (podobnie zreszt jak w rozpisanym na pe軟 orkiestr Fools of Fortune) jest du穎 bardziej wyra幡a i przez to mo瞠 by wra瞠nie pewnej niesp鎩no軼i.


Do嗆 mroczna 軼ie磬a nie jest pozbawiona i bardziej optymistycznych fragment闚. Jeden z nich, adaptacja pie郾i Zithulele Mama (ch鏎alna wersja nast瘼uje po suicie, ponownie w wykonaniu The Messias Choir), towarzyszy pierwszej wizycie Molly w murzy雟kiej dzielnicy. Suita i u這瞠nie albumu przek豉muj te nieco narracj filmow. Dopiero w okolicach po這wy siedemnastominutowego utworu pojawia si temat dziewczynki. W innej aran瘸cji (ta wersja pochodzi z innej sceny) melodia ta rozpoczyna film. Kojarz帷 t melodi z wymuszonym wyjazdem ojca, pokazanym jak wi瘯szo嗆 filmu, z jej punktu widzenia, Zimmer i filmowcy tworz emocjonaln baz filmu. Temat Molly dostaje te na albumie sw鎩 w豉sny kr鏒ki utw鏎, poprzedzaj帷y napisy ko鎍owe. Zimmer opar wi璚 swoj 軼ie磬 na czterech powtarzanych do嗆 regularnie tematach. Istnieje te underscore, pokazane g堯wnie w formie zawieraj帷ego dialogi z filmu Amandla. Tytu ten utw鏎 bierze od popularnego okrzyku w j瞛yku Zulu i Xhosa, znacz帷ego "Si豉".

Trzy utwory to czysta muzyka 廝鏚這wa, covery popularnych piosenek, kt鏎e s wykonywane w filmie w scenie imprezy. Z nich tylko wi瘯sze fabularne znaczenie ma, s造szane tak瞠 w wersji oryginalnej, Let's Twist Again. P造t ko鎍z napisy ko鎍owe, kt鏎e w najbardziej triumfalnej wersji 陰czy g堯wny temat z Zithulele Mama. Jest to 軼ie磬a niew徠pliwie wa積a, nie tylko z powod闚 historycznych, ale tak瞠 stylistycznych. Ten film zreszt i Zew wolno軼i doprowadzi造 do tego, 瞠 Hans Zimmer dosta zakaz wst瘼u do RPA, kt鏎y cofn掖 dopiero Nelson Mandela. Gdyby nie tematyka, napisy ko鎍owe mo積a by pomyli z Rain Manem. Nieco leniwe frazowanie drugiego z temat闚 jest kontynuacj Mahlerowskiego wr璚z czasem Domu na papierze i w du瞠j mierze zapowiada spos鏏 kszta速owania underscore w p騧niejszej karierze. A album? Dialogi s pewn wad, cho dla takiej muzyki 39 minut wraz z piosenkami 廝鏚這wymi to d逝go嗆 idealna. G堯wne utwory Zimmera - suita i napisy s niez貫 z bardzo dobrymi fragmentami, a End Title jest po prostu fajne. I pami皻ajmy: kt鏎ego dnia jeden re篡ser szuka kompozytora do swojego najnowszego filmu. Wtedy jego ma鹵onka podsun窸a mu p造t, kt鏎a jej si ostatnio spodoba豉. T p造t by w豉郾ie 安iat na uboczu, re篡serem Barry Levinson a filmem - Rain Man.



Autor recenzji:  Pawe Stroi雟ki
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Nkosi Sikelelai-Afrika (2:18)*
  • 2. A World Apart Suite (17:51)
  • 3. Zithulele Mama (1:55)*
  • 4. Amandla (2:41)
  • 5. The Pennywhistle Song (2:50)**
  • 6. Let's Twist Again (2:26)**
  • 7. Bhayakala (3:38)**
  • 8. Molly's Theme (0:51)
  • 9. "A World Apart" End Title (5:00)
Czas trwania: 39:29

* - The Messias Choir
** - Lovemore Majaivana
Komentarze

World Apart, a (安iat na uboczu)

Kompozytor:

  • Hans Zimmer

Soli軼i:

  • Hans Zimmer

Wykonawcy:

  • The Messias Choir

Wydawca:

  • Milan Records (1988)

Producent:

  • Hans Zimmer

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie