Szukaj: w


recenzje

Churchill



Blisko dwa miesi帷e zanim Hans Zimmer pod這篡 swoim fanom kolejny argument, by ci mogli zastanowi si dok康 Niemiec zmierza ze swoj muzyk, zupe軟ie niepostrze瞠nie pojawi si Churchill. Utkany w nat這ku horrendalnej pracy jakiej Lorne Balfe si nie boi (13 projekt闚 w tym roku, trzy wi璚ej w roku poprzednim), ten kolejny drobny soundtrack, wetkni皻y w stale napi皻y harmonogram, mia wszystko by ulec pod ci篹arem zbli瘸j帷ej si Dunkierki. Tym sposobem sta豚y si kolejnym odtw鏎czym produktem w dorobku tego nier闚nego kompozytora. Nier闚nego, bowiem wiele razy zdarza這 si Balfe t這czy muzyk beznadziejn, 瞠by nie powiedzie kompromituj帷 dla jej tw鏎cy. Terminator: Genisys niech pos逝篡 tutaj za przyk豉d. Metod pr鏏 i b喚d闚 jednak Balfe miewa przeb造ski. Si璕nijcie po serial Restless lub filmow biografi J.D Salingera; z Beyond: Two Souls mogli軼ie ju si zetkn望. Te projekty przynosz chlub. Przynosi te j, mimochodem, powinien wk豉d w kontrowersyjn Dunkierk. Co jednak z Churchillem? Ot騜, moi drodzy, Balfe komponuje jak dot康 najlepsz 軼ie磬 w swojej karierze.

Co jest intryguj帷e z racji samej postaci legendarnego brytyjskiego premiera. Tylko w tym sezonie przyjdzie nam ogl康a go w trzech r騜nych filmowych ods這nach. Johna Lithgowa z kolejnego sezonu Korony ju znamy. Gary Oldman wraz z Joe Wrightem i Dario Marianellim pewnie wypatruj ju oskarowej gali z osobliwie patrz帷ym, s康z帷 po pierwszym zwiastunie, Darkest Hour. Brian Cox natomiast wciela si Churchilla na chwil przed kluczow dla zachodniego frontu interwencj wojsk alianckich u wybrze篡 Normandii. Po seansie tego ostatniego, b璠帷ego tematem tego tekstu, mo積a stwierdzi, 瞠 w filmie mamy dw鏂h g堯wnych aktor闚 Coxa i muzyk Balfe. I o ile ca造 ten zgie趾 potoczy si w stron kreacji aktorskich, kompozytorzy, je郵i w og鏊e, nie b璠 ju tak surowo por闚nywani. To niewa積e, bo jakikolwiek werdykt zapadnie po ostatniej premierze, Balfe ju teraz mo瞠 nazwa siebie zwyci瞛c.


圭ie磬a dociera do nas wokaliz kontratenora Toma Farnhama (musia貫m o to dopyta samego kompozytora!), definiuj帷 przy tym, czym jest wojna dla stacjonarnego konserwatysty w osobie Winstona Churchilla. Premier spaceruje po pla篡, wracaj tragiczne wspomnienia z I wojny 鈍iatowej – przez Brytyjczyk闚 nazywanej wielk wojn. Widzimy osamotnionego przyw鏚c politycznego, kt鏎y na 96 godzin przed rozkazem o desancie na pla輳 Omaha, w徠pi w sens ca貫go dzia豉nia. Balfe wplata stonowan i dostojn melodyk, kt鏎ej nie da si nie zauwa篡. To jeden skrzypcowy pasa od skromnej 10 osobowej orkiestry, brzmi帷y jednak jakby muzyk闚 by這 du穎, du穎 wi璚ej. To efekt panoramy, jakiej trzyma si kompozytor, komentuj帷 atmosfer i histori, ani瞠li poszczeg鏊ne postacie. St康 te bardzo arystokratyczny ton pracy, wracaj帷y w rozwi您aniach do klasycznych kompozycji i pochodzenia samego Churchilla.

Klasyka to punkt wyj軼ia dla Balfe. Rwane i pe軟e dramaturgii An Unsociable Hour oraz Journey to the Camp to utwory nie tylko pi瘯ne, ale dok豉dnie akcentuj帷e decyzyjno嗆 i up鏎 brytyjskiego premiera, by ten nie dopu軼i do kolejnego tragicznego rozlewu krwi swoich rodak闚. Oba zbli穎ne tempem do presto oddaj wojenne napi璚ie, ale te dostojno嗆 politycznych poczyna jej bohater闚. Silnemu i bezkompromisowemu g這su jaki przypisuje Balfe tej cz窷ci kompozycji, towarzyszy cz窷 spokojniejsza, jak odnajdziemy w Let It Rain czy Back to London.

Id帷 tym tropem w豉郾ie, zatrzymajmy si na chwil przy utworze Meeting with the King. Tu na jaw wychodzi krucho嗆 obydwu przyw鏚c闚 wraz z ich rozbrajaj帷 bezradno軼i wobec los闚 wojny, zw豉szcza Jerzego VI. Ten szczery dialog, wzmo穎ny przykr wad wymowy kr鏊a, kt鏎 naby w wieku 8 lat, odziera dwie g這wy narodu z ich mocy decyzyjnej. W nadci庵aj帷ej bitwie licz si genera這wie i ci篹kie si造 zbrojne. Ich gabinetowe odpowiedniki, dygnitarze z Pa豉cu Buckingham i Downing Street s w tym czasie zaj璚i pokrzepianiem spo貫cze雟twa, kojeniem serc. Zanim to jednak nast徙i, musz pokrzepi w豉sne nadzieje. Delikatno嗆 muzyki jest tutaj nie do przecenienia. Kompozycja napisana przez Balfe – zupe軟ie pozbawiona temp tracku od pocz徠ku do ko鎍a – wprowadza pierwiastek niewinno軼i do relacji tych dw鏂h lider闚, czym wyrzuca na powierzchni ich ludzk twarz. Naprawd, imponuj帷y fragment partytury.

To co odr騜nia Churchilla od innych prac Lorne Balfe to jej bezpo鈔ednio嗆 i autentyczno嗆. Balfe chcia podj望 si projektu, bo sam jest fanem przem闚ie i tw鏎czo軼i wybitnego polityka. Mo瞠 w豉郾ie to prze豉manie granicy pomi璠zy kompozycj na zlecenie, a prawdziw ch璚i zadbania o muzyk, sprawia, 瞠 ka盥y jej d德i瘯 brzmi osobliwie, nie przemycaj帷 ani jednej nutki fa連zu. Jednym z utwor闚 na albumie jest A Cottage on the Beach powielaj帷y cudowne pianino z Meeting with the King. Do g這wy przychodzi mi inny domek na pla篡, ten kt鏎y niemal identycznie zatytu這wa Dario Marianelli - przywo逝j W這cha nie bez przyczyny, o czym za chwil – w soundtracku do Pokuty. Tamten cottage pozostaje zawieszony w dok豉dnie tym samym momencie dziejowym. Uosabia dramat kochank闚, wybijaj帷 go na pierwszy plan, zapominaj帷 jednocze郾ie o wojnie. Utw鏎, jak ca這嗆, przesycony jest nies造chan burzliwo軼i uczu, pomimo faktu, 瞠 stanowi rozwi您anie partytury. Churchill, mo磧iwe 瞠 na tej samej pla篡 z geograficznego punktu widzenia, r闚nie podpina si pod g喚bokie uczucie g堯wnego bohatera. Jest to zar闚no mi這嗆 i oddanie do 穎ny, jak dbanie o same Zjednoczone Kr鏊estwo. To nie gwa速owne uniesienie w obliczu wojny znajome z Pokuty. To bardziej g喚boka, szersza refleksja, kt鏎ej Balfe, 鈍iadomy ryzyka, podejmuje si, by prze這篡 z這穎no嗆 warstwy uczu na swoj muzyk.

James Buhler i David Neumeyer, wielcy teoretycy muzyki filmowej podsuwaj nam cztery metody na synchronizacj muzyki z filmem. Pierwsza dotyczy bardzo 軼is貫j relacji, czyli mickey-mousingu – propagowanej dzi na przyk豉d przez Michaela Giacchino, druga odnosi si do relacji przypisanej scenom pe軟ych emocji i dramaturgii, od kt鏎ych zaczyna dawno temu Max Steiner. Trzecia to nastr鎩 i odpowiednia atmosfera, kt鏎a charakteryzuje na przyk豉d tw鏎czo嗆 Dario Marianelliego. Czwarta to asynchronizacja, czyli muzyka mijaj帷a si z obrazem. Churchill Lorne Balfe 陰czy metod drug i trzeci. Jest wyznacznikiem wielu scen, bywa punktem kulminacyjnym jak w Journey to the Camp, ale r闚nie okre郵a ton i nastr鎩 ca貫j opowie軼i. Muzyka Balfe niczym sam Churchill, uparcie brnie za histori, 郵edz帷 ka盥y najmniejszy filmowy wstrz御 (rozpaczliwe We Could All Help). Tw鏎ca Restless d捫y do wykorzystania ka盥ej sekundy, kt鏎 po鈍i璚a mu re篡ser. To oznacza, 瞠 nie ma tekturowego t豉, przewijaj帷ego si w pokrewnej Koronie. Muzyka wykorzystuje swoje pole w pe軟i, wi璚 nie spos鏏 jest przegapi jej ka盥orazowego wej軼ia. Balfe, chyba po raz pierwszy, wskakuje na podium prac roku, cho nie potrafi jeszcze wskaza 軼ie瞠k mu towarzysz帷ych. W mojej opinii zawdzi璚za to dojrza貫j, absolutnie przejmuj帷ej partyturze, kt鏎a niesie film i wywiera na niego ogromny, dawno nies造szany wp造w. Churchill jest prac, na kt鏎 kompozytorzy w swoim dorobku czekaj latami. Balfe uda這 si to ju dzi. Brawo.

6 czerwca, podczas tegorocznych obchod闚 l康owania w Normandii, Lorne Balfe wraz z orkiestr wykona kompozycj do Churchilla na 篡wo. Koncert mia miejsce w londy雟kim Electric Portobello Cinema.




Autor recenzji:  Tomasz Ludward
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. The Beach (4:09)
  • 2. Meeting with Month (2:11)
  • 3. An Unsociable Hour (2:33)
  • 4. Eisenhower Will Listen (2:37)
  • 5. Back to London (2:32)
  • 6. Journey to the Camp (2:06)
  • 7. Meeting with the King (5:28)
  • 8. Let It Rain (3:40)
  • 9. The Ships Are Gathering (2:32)
  • 10. We Could All Help (3:45)
  • 11. A Cottage by the Sea (2:40)
  • 12. The Speech (5:48)
  • 13. Recovery (5:20)
  • 14. Purpose (3:12)
Czas trwania: 48:33
Komentarze
Roman 2017-09-07
23:19
Czy瘺y kult jednostki?
Tomasz Goska 2017-09-12
11:22
Dopiero z tej recenzji dowiedzia貫m si o tej 軼ie盧e, wi璚 z ciekawo軼i si璕n掖em. Nie po瘸這wa貫m, bo faktycznie jest to chyba 篡ci闚ka Balfe. Ale... No w豉郾ie. Ja bym tutaj pi徠k nie szasta tak lekko, bo mimo naprawd urokliwej muzyki, nie jest to 瘸dne epokowe zjawisko. Nie wiem jednak jak to si sprawuje w obrazie (zak豉dam 瞠 鈍ietnie), wi璚 na chwil obecn mocn 4 mog postawi.

Churchill

Kompozytor:

  • Lorne Balfe

Muzyka dodatkowa:

  • Thomas Farnon
  • Steffen Thum

Orkiestrator:

  • Jenny Dirkes

Soli軼i:

  • Tom Farnham (kontratenor)

Wykonawcy:

  • Oli Langford
  • Dave Juriwiz
  • Warren Zeilinski (skrzypce)
  • Peter Gregson (wiolonczela)
  • Laurie Gregson
  • Steve Doman (alt闚ka)
  • Richard Pryce (kontrabas)
  • Jenny Dirkes (gitara elektryczna)

Wydawca:

  • Filmtrax (2017)

Producent:

  • Lorne Balfe
  • Steffen Thum

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie