Szukaj: w


recenzje

The Zookeeper's Wife (Azyl)



The Zookeeper's Wife to raptem 鈔edniak. Emocjonuj帷y wycinek wojny opowiadaj帷y o jeszcze jednym przejawie cz這wiecze雟twa, tym razem id帷y w parze z mi這軼i do zwierz徠, nie wypali tak jak trzeba. Z obrazu o burzliwym losie w豉軼icieli warszawskiego Zoo, ukrywaj帷ych 砰d闚 w piwnicy swojego domu, wysz這 kino pe軟e konwenans闚 i skr鏒闚 my郵owych. Nie wida okrucie雟twa wojny, nie wida cierpienia mieszka鎍闚 getta, nie wida w ko鎍u samej historii. To co uwypukla si w filmie Niki Caro, to posta tytu這wej 畝bi雟kiej, kt鏎a zgarnia ca陰 uwag na siebie, pozostawiaj帷 w tyle tak rozleg陰 przecie palet postaci drugoplanowych. Te s nudne, statyczne, z bezsk豉dnym, wr璚z krzywdz帷ym – o ironio – obrysem Lutza Hecka, nazisty, a wcze郾iej zoologa, pracuj帷ego na polecenie Hitlera nad krzy穎waniem byd豉 w celu przywr鏂enia wymar貫go gatunku tura. Nie o tym jednak jest ten film, lecz o heroicznym wyczynie pa雟twa 畝bi雟kich, kt鏎emu towarzyszy kompozycja spod d逝ta Harry'ego Gregsona-Williamsa.

Brytyjczyk ju na sta貫 wydaje si powr鏂i do pierwszego rz璠u kompozytorskiej fabryki sn闚. Po przerwie spowodowanej po cz窷ci 鄉ierci Tony'ego Scotta, Williams odnalaz muzyczny j瞛yk i przypomnia o swoim, ju odrobin zapomnianym, istnieniu. Zawdzi璚za to g堯wnie bardzo dobremu Marsjaninowi i udanej, w odr騜nieniu od filmu, gangsterskiej partyturze do Live by Night. W The Zookeeper's Wife Williams zabiera swoich fan闚 w przesz這嗆, doszukuj帷 si nici porozumienia z animacjami z pocz徠ku kariery, r闚nie tych dzielonych z Johnem Powellem – mam na my郵i Shreka, Ants oraz familijne, ciut p騧niejsze, ju pozbawione animacji Opowie軼i z Narnii.

W skutek wyeksponowania g堯wnej bohaterki; postaci o matczynej dobroci i ogromnej mi這軼i do zwierz徠, kompozytor otwiera furtk dla melodyki o zaskakuj帷o lekkiej, dreamworksowskiej wadze brzmieniowej. Wy豉piemy to b造skawicznie w temacie-sekwencji utworu Warsaw Zoo, 1939, kt鏎y przemyca echa dawnych 篡dowskich pie郾i, daj帷e, wobec up造wu czasu, prawo do ich swobodnego u篡cia. Wracaj帷 jednak do tematu - pianistyczny pocz徠ek napisany pod kontekst historyczny uderza tajemniczo軼i i stanowi zaplecze pod temat g堯wny produkcji. To kilkuetapowa, ciep豉 w tonacji, melodia, kwieci軼ie rozwijaj帷a si w asy軼ie flet闚 oraz smyczk闚. Trudno jest przeoczy to bukoliczne preludium, kt鏎e nakre郵a nam mikro鈍iat ogrodu zoologicznego i separuje go od nadci庵aj帷ej wojny. Po przewodnim akcencie musimy uzbroi ci w cierpliwo嗆 i nas逝chiwa muzyki wyj徠kowo wytrwale. Ko鎍闚ka The Escape przynosi jeszcze liryczne nawi您anie do tematu. Aftermath, cho ci庵le pi瘯ne i oparte na lejtmotywie, dopuszcza pierwsze ponure sygna造 pocz徠ku wrze郾ia 1939 roku, komunikuj帷 je dusznymi fletami i intryguj帷ym pianinem. Podobne Pray for Us – dramatyczne, minimalistyczne uj璚ie partytury, kojarz帷e si ze wzruszaj帷ymi fina豉mi film闚 Scotta takimi jak Man on Fire lub The Taking of Pelham 123. Znajoma, charakterystyczna dla maestro emocjonalno嗆, r闚nie dobrze le膨ca w produkcji Niki Caro.


W kontrapunkcie do liryki, stoi ci篹ka i os瘼ia豉 reprezentacja warszawskiego getta i pierwszych nalot闚. Gregson-Williams stawia na muzyk szarpan, markotn w swoim underscorowym charakterze. Zn闚 podpina si pod Tony'ego Scotta. Tym razem jednak jest to ta s豉bsza strona kompozytorskiego dorobku dla re篡sera. Bezbarwno嗆 thriller闚 tw鏎cy Zaw鏚 Szpieg odbija si czkawk w takich utworach jak The Bombings, Bring Them Out oraz Heck's Realization, w kt鏎ym to, pomimo okazji, nie pada decyzja o napisaniu czego specjalnego pod posta Lutza Hecka, co tylko potwierdza, 瞠 zar闚no w filmie jak i 軼ie盧e brakuje miejsca dla pobocznych postaci. I gdy wydaje si, 瞠 wojna w rezultacie ucieknie uwadze kompozytora, dostajemy utw鏎 Burning the Ghetto. Po 豉dnym, smutnym rozpocz璚iu, Williams sprawdza karty dziewcz璚 wokaliz opart na hebrajskim 鈍i璚ie Seder. To mocny punkt tej 軼ie磬i i r闚nie ulubiony fragment kompozytora.

A je郵i ju o nim mowa, to wsp馧praca nad partytur przebiega豉 wr璚z wzorowo. Caro by豉 pod wra瞠niem pomys逝 Williamsa na ten projekt. Pozwoli豉 na eksperymentowanie 篡dowskim instrumentarium, nie chcia豉 akcentowa wojny (a szkoda) i ewidentnie my郵a豉 o kontynuowaniu tej wsp馧pracy w przysz這軼i. Co z niej dla samego Williamsa? Swoboda, mo磧iwo嗆 zabawy 鈔odkami i nawi您aniami (Opowie軼i z Narnii w Refugees), a tak瞠 sama mo磧iwo嗆 komponowania. Tak, The Zookeeper's Wife, pomimo delikatnych przywar, za kt鏎e obwiniam g堯wnie sam film, to 軼ie磬a dobra, przyjemna w ods逝chu i zapisuj帷a si w dyskografii tw鏎cy Kr鏊estwa Niebieskiego doskona造m tematem przewodnim.




Autor recenzji:  Tomasz Ludward
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 01. Warsaw Zoo, 1939 (5:07)
  • 02. The Bombings (0:57)
  • 03. Aftermath (2:48)
  • 04. The Escape (2:04)
  • 05. Pray for Us (1:43)
  • 06. Wall Paint (2:12)
  • 07. Bring Them Out (3:47)
  • 08. Burning the Ghetto (3:04)
  • 09. Come Back to Us (1:46)
  • 10. In Plain Sight (1:30)
  • 11. Heck's Realization (2:27)
  • 12. Refugees (3:13)
  • 13. Home Again (2:50)
  • 14. Jan Returns (7:32)
Czas trwania: 40:58
Komentarze
Mystery 2017-08-17
11:07
Sam pocz徠ek i koniec na plus, ale przez ca造 film muzycznie niewiele si dzia這 i taka historia zas逝giwa豉 na co lepszego, a co do scoru to po ostatnim utworze ju si nic nie pami皻a.
Koper 2017-08-17
16:03
Po mojemu r闚nie to niczym w niczym si nie zapisuje :P Taki tam plumkacz, tyle 瞠 nie od Desplata a od kogo innego, solidny ale r闚nie niepami皻ny jak sam film.

The Zookeeper

Kompozytor:

  • Harry Gregson-Williams

Muzyka dodatkowa:

  • Stephanie Economou

Dyrygent:

  • Harry Gregson-Williams

Orkiestrator:

  • Ladd McIntosh

Soli軼i:

  • Stephanie Economou (wokaliza)
  • Shira Haas (wokaliza)

Wykonawcy:

  • Charles Adelphia (d皻y drewniane)
  • Harry Gregson-Williams (pianino)
  • Caroline Dale (wiolonczela)
  • Martin Tillman (elektryczna wiolonczela)

Wydawca:

  • Filmtrax (2017)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie