Szukaj: w


recenzje

Dunkirk (Dunkierka)



Operacja Dynamo. By mo瞠 najwi瘯sza, dokonana pod niemieckim ogniem, ewakuacja w historii 鈍iata. Uratowanie setek tysi璚y angielskich i francuskich 穎軟ierzy nazwano wr璚z "cudem w Dunkierce". I wci捫 ma這 kto rozumie, dlaczego Hitler nie nakaza ataku pancernego na zamkni皻e wojska, co by w zasadzie przechyli這 losy wojny na jego stron. Kto by pomy郵a, 瞠 te wydarzenia, ze wszystkich mo磧iwych re篡ser闚, zainteresuj akurat Christophera Nolana? Tw鏎ca Memento, Batman闚, Incepcji czy Interstellar by chyba ostatni osob, kt鏎 by mo積a podejrzewa o realizacj filmu opartego na faktach. A jednak. Jak zwykle wr鏂i豉 jego wierna ekipa, cho Hoyte van Hoytema, absolwent naszej 堯dzkiej film闚ki, chyba na dobre zast徙i operatora Wally'ego Pfistera. Film opowiada o ewakuacji z trzech perspektyw ukazanych jednak w r騜nych ramach czasowych. W徠ek na pla篡 trwa tydzie, w徠ek 堯dki - jeden dzie, a w徠ek powietrzny godzin. Tym razem re篡ser zatrudni ma這 znanych aktor闚, z wyj徠kiem dw鏂h gwiazd jego poprzednich film闚 (Tom Hardy jako pilot Spitfire'a i Cillian Murphy). Do nowych nabytk闚 w鈔鏚 aktor闚 z najwy窺zej p馧ki nale膨 鈍ietny Mark Rylance oraz Kenneth Brannagh. Film Nolana jest technicznym majstersztykiem, mistrzowsko buduje napi璚ie i, co najwa積iejsze, scenom akcji nie mo積a nic zarzuci. W przypadku re篡sera, kt鏎emu zdarza這 si, m闚i帷 potocznie, k豉嗆 sceny akcji pod wzgl璠em czysto technicznym, jest to szczeg鏊nie wa積e.

W przypadku kina Christophera Nolana od kilku lat pewne s co najmniej dwie rzeczy: po pierwsze, b璠zie jaka manipulacja czasem przedstawionym, po drugie muzyk stworzy Hans Zimmer. Pracy nad najnowszym filmem kompozytor podj掖 si jak zwykle jeszcze przed zdj璚iami i pomi璠zy tournee europejskim, a 鈍iatowym. Z powodu tej samej trasy koncertowej Niemiec nie wypowiada si publicznie na temat muzyki, wi璚 rol t przej掖 re篡ser. W du篡m skr鏂ie promocja filmu i 軼ie磬i d德i瘯owej koncentruje si na trzech rzeczach. Po pierwsze na zegarku, kt鏎y zosta zsamplowany przez Zimmera (b康 jego ludzi) i zaprogramowany jako syntezator. Po drugie na wykorzystaniu tzw. tonu Sheparda, czyli iluzji d德i瘯owej polegaj帷ej na stworzeniu wra瞠nia ci庵貫go narastania b康 opadania d德i瘯u. Po trzecie Nolan poprosi Zimmera, a Zimmer Benjamina Wallfischa o przearan穎wanie Nimroda, najbardziej znanego z Enigma Variations Sir Edwarda Elgara, kt鏎e re篡ser kojarzy szczeg鏊nie z pogrzebem w豉snego ojca. W odr騜nieniu bowiem od Interstellar, gdzie wszystkie 廝鏚豉 m闚i o w pe軟i samodzielnej pracy nad 軼ie磬, kompozytor mia kilku pomocnik闚. Jeden z nich, Lorne Balfe, wr璚z przej掖 projekt, kiedy rozpocz窸y si pr鏏y do tournee. Album w dniu premiery filmu wyda這 WaterTower Music i zawiera on bardzo szeroko omawiaj帷 prac nad 軼ie磬 wypowied re篡sera.

Album rozpoczyna The Mole. Od pocz徠ku Zimmer buduje atmosfer. Otwierajacy film utw鏎 (tak naprawd, jak twierdzi Nolan, 軼ie磬a jest jednym d逝gim utworem, poci皻ym tylko na rzecz soundtracku) jest zreszt jednym z najlepszych muzycznie fragment闚 filmu. Zgodnie z dominuj帷 w jego karierze metod tw鏎cz, kompozytor wprowadza prosty dwunutowy motyw, kt鏎y powtarza si w r騜nych progresjach akordowych. Podobn atmosfer buduje utw鏎 nast瘼ny. M闚i帷 pokr鏒ce i eufemistycznie, nie jest przyjemnie. Muzyka, kt鏎a wbrew niekt鏎ym opiniom muzyk zdecydowanie jest, przede wszystkim pr鏏uje budowa atmosfer osaczenia, przera瞠nia. Czasem przypomina przez to eksperymenty Stevena Price'a zw豉szcza z Grawitacji, a nawet troch Sicario J鏌anna J鏌anssona. Pod tym wzgl璠em Zimmer potraktowa film do嗆 ascetycznie. Chodzi這 o to, by nie prze豉dowa filmu emocjami. Cho 軼ie磬a gra ca造 czas z wyj徠kiem kilku dos這wnie sekund na ko鎍u, dzie這 niemieckiego kompozytora okre郵a matematyczna wr璚z precyzja, co jest te du篡m wp造wem Christophera Nolana, kt鏎y jest z tego znany.


Koncentracja na budowaniu napi璚ia, wra瞠nia osaczenia, wynika z wypowiedzi Nolana, 瞠 sprzeda film studiu Warner Bros. jako "wirtualn rzeczywisto嗆 bez sprz皻u" (VR without headset). To nadaje te szczeg鏊n odpowiedzialno嗆 muzyce. Wirtualna rzeczywisto嗆 jest jedn z form wi您anych, rzecz jasna, z grami komputerowymi, a muzyka w grach komputerowych jest cz瘰to wr璚z ci庵豉. M闚i帷 o swym filmie w ten spos鏏 re篡ser wskazuje, 瞠 jego film eksperymentuje z immersj, zanurzeniem widza (czy w grach komputerowych gracza, kt鏎emu daje si pozorne poczucie sprawstwa) w 鈍iecie przedstawionym. Wra瞠nie to oddaje te fakt, 瞠 w zasadzie o bohaterach filmu nie wiadomo nic. Nie maj 瘸dnej historii. Jest tylko przera瘸j帷e "tu i teraz", ich walka o przetrwanie. Nie oznacza to, 瞠 muzyka ta pozbawiona jest zupe軟ie jakiegokolwiek serca. Shivering Soldier zawiera bardzo prosty, antyheroiczny temat na tr帳k. Nie jest to oczywi軼ie pierwszy taki temat w karierze kompozytora. 毒鏚貫m w tradycji muzycznej jest znany z Cienkiej czerwonej linii (zast徙i tam ostatni, inspirowan Wagnerem, cz窷 Journey to the Line) utw鏎 An Unanswered Question Charlesa Ivesa. Pierwszy raz jego wp造w na muzyk samego kompozytora s造cha w ㄋach s這鎍a, gdzie zainspirowa temat Bruce'a Willisa (Heart of Darkness). W Dunkierce jest to jedyny fragment, w kt鏎ym s造cha Zimmera z filmu Terrence'a Mallicka - wra磧iwego pacyfist, kt鏎y m闚i o bezsensie wojny. Co wa積e, ten eksperyment wypada dobrze w samym filmie, z wyj徠kiem dw鏂h fragment闚, w kt鏎ych po prostu (zgodnie z preferencjami Nolana) muzyka jest niestety za g這郾a. Chodzi o ucieczk z ton帷ego statku (co ciekawe, ludzie wr璚z nazywaj to b喚dnie No Time for Caution tej 軼ie磬i) i pod koniec.

圭ie磬i do film闚 wojennych kompozytora Gladiatora charakteryzuje bardzo ciekawe podej軼ie. Zimmer wypracowa je przy okazji Cienkiej czerwonej linii, gdzie wsp馧pracowa z re篡serem-zawodowym filozofem. To podej軼ie tylko wzmocni Helikopter w ogniu, a Dunkierka je wr璚z radykalizuje. W tym, podobnie jak w przypadku Interstellar Niemiec jest bardziej konsekwentny ni re篡ser, cho filmowi ten brak konsekwencji wychodzi akurat na dobre. W filozofii istnieje metoda zwana fenomenologi. Polega ona na wzi璚iu w nawias swych dotychczasowych za這瞠 i uprzedze, by zanalizowa i opisa czyste do鈍iadczenie. Od pocz徠ku w豉郾ie w ten spos鏏 Zimmer podchodzi do wojny. Interesuje go bycie "tam", a nawet w g這wie 穎軟ierzy. Czy to empatyczna ilustracja jak w filmie Malicka, czy walka "dw鏂h plemion" w Helikopterze w ogniu, zawsze chodzi o do鈍iadczenie 穎軟ierza. Koncepcja wirtualnej rzeczywisto軼i przy pozbawionych biografii postaciach ka瞠 kompozytorowi ustawi si w funkcji po鈔ednika mi璠zy wydarzeniami na ekranie a widzem, kt鏎y musi wype軟i luki w wiedzy o postaciach w豉snym do鈍iadczeniem. Chodzi nie tyle o to, by czu to, co dana posta, co o to, by si ni sta.

Nie jest oczywi軼ie wyj徠kowo oryginalne, cho nie mo積a powiedzie, by by豉 to zupe軟ie wt鏎na praca. Koncepcja tonu Sheparda czy poszukiwania elektronicznych brzmie nale膨 do rzeczy, kt鏎ych w karierze Zimmera nie by這. Ilustruj帷e walk Spitfire'闚 Submarine jest pod tym wzgl璠em ciekawe, bo odsy豉 w swej drugiej cz窷ci wr璚z do lat dziewi耩dziesi徠ych. ζtwo przywo豉 Mombas, Why So Serious czy nawet Imagine the Fire. Ale ma這 kto pewnie pami皻a, 瞠 charakterystyczny perkusyjny "pseudofortepian" pochodzi z Twierdzy czy Tajnej broni, by nie wspomnie o do嗆 charakterystycznym dla tej drugiej 軼ie磬i dysonansie. Kolejnym ciekawym pod wzgl璠em brzmieniowym utworem jest Home, kt鏎e si bardzo mocno wyr騜nia przede wszystkim brzmieniem (to w豉郾ie tutaj fragment utworu jest tak g這郾y w filmie, 瞠 a zbyt mocno si wybija), by przej嗆 w aran瘸cj Nimroda autorstwa Benjamina Wallfischa. Co ciekawe, ta wersja bardzo przypomina Vangelisa, a tak瞠 wczesn tw鏎czo嗆 Hansa Zimmera poprzez charakterystyczne rytmiczne staccato na smyczki. The Oil jest dramatyczn wersj Supermarine. Variation 15 (Dunkirk) to Nimrod Edwarda Elgara w aran瘸cji Benjamina Wallfischa. Tytu jest swoistym 瘸rtem - same Enigma Variations sk豉daj si z czternastu wariacji, ka盥a o innej nazwie. Jest to bardzo potrzebne uspokojenie nastroju po cz瘰to wr璚z nieprzyjemnej muzyce, kt鏎a nast徙i豉 wcze郾iej. End Titles (Dunkirk) jest idealnym podsumowaniem ca這軼i: Elgar przechodzi w The Mole i wreszcie na ko鎍u osamotniony Shivering Soldier.

Bardziej ni poprzednie 軼ie磬i dla Christophera Nolana, Dunkierka wywo豉豉 kontrowersje. Jest to muzyka niew徠pliwie trudna. To, czy uzna si j za funkcjonuj帷 w filmie, zale篡 od tego, jak w og鏊e oceniamy kino tego re篡sera, przez niekt鏎ych uwa瘸nego za najwi瘯szy talent od czasu m這dego Spielberga, je郵i nie Kubricka. Je郵i kto uwa瘸 jego zabawy formalne za zupe軟ie zb璠ne, to b璠zie mia problemy i z t wizj muzyczn. Powiedzie jednak, 瞠 muzyka robi dok豉dnie t robot, kt鏎ej chcia re篡ser by這by nader eufemistyczn ucieczk od kwestii funkcjonalno軼i. Moim zdaniem muzyka, z wyj徠kiem dw鏂h zbyt g這郾ych fragment闚, dzia豉 naprawd dobrze, radz帷 sobie jako po鈔ednik mi璠zy widzem a 鈍iatem przedstawionym. Nie jest to transcendencja znana z Cienkiej czerwonej linii czy Interstellar. Brutalnie i bole郾ie 軼ie磬a urealnia sw鎩 filmowy kontekst, czasem nadaj帷 sens formalnym eksperymentom re篡sera z czasem. Hans Zimmer nazwa proces tw鏎czy, z tego co wiadomo trudny, najbli窺z wsp馧prac z re篡serem, jak mia w karierze. Nie nam to ocenia. Powsta豉 muzyka, kt鏎a mo瞠 polaryzowa opinie, wymagaj帷a skupienia. Na pewno nie jest dla ka盥ego. Moim zdaniem jest po prostu efektywna. I to pomimo swojego anachronizmu.



Autor recenzji:  Pawe Stroi雟ki
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. The Mole (05:29)*
  • 2. We Need Our Army Back (06:04)
  • 3. Shivering Soldier (02:51)
  • 4. Supermarine (07:59)
  • 5. The Tide (03:49)*
  • 6. Regimental Brothers (05:02)* (Hans Zimmer i Lorne Balfe)
  • 7. Impulse (02:34)
  • 8. Home (06:00)* (Hans Zimmer i Benjamin Wallfisch)
  • 9. The Oil (06:10)
  • 10. Variation 15 (Dunkirk)* (05:52)
  • 11. End Titles (07:13)* (Hans Zimmer, Lorne Balfe i Benjamin Wallfisch)
Czas trwania: 59:03

* - zawiera wariacje na temat Nimroda Sir Edwarda Elgara
Komentarze
DanielosVK 2017-08-04 18:30
A mnie od niej rozbola豉 g這wa w trakcie seansu. :(
Zibi 2017-08-11 21:06
Jak dla mnie to Hans jedynie naciska guziczki na swoim RC(P) a czeladnicy czynili muzyk i tyle... ;) Raz jest lepiej a raz gorzej - ilustracja i nic wi璚ej. Filmu nie widzia貫m, wi璚 mo瞠 tam jest akurat si sprawdza, ale na p造cie s豉biutko. R闚nia pochy豉...
sylvek 2017-08-14 15:42
zawod mi ostatnio robi zimmer wielu juz soundtrackach inferno sherlock holmes piraci 4 the dark kinight rises batman vs superman i jeszcze to
Mystery 2017-08-15 13:03
Przedobrzona praca, jako" Muzyka FILMOWA" mnie zawiod豉, gdy wielokrotnie zak堯ca豉 mi seans, a i bezbolesnego pos逝chania odnajduj tu gdzie blisko 1/3, tak瞠 bardzo 鈔ednio.
bbatman601 2017-08-17 21:25
A ja si zgodz z recenzj. Muzyka jest co prawda ma這 oryginalna, monotonna i miejscami mo瞠 lekko irytuj帷a, ale jak dla mnie jest dobr ilustracj filmu. Mo瞠 o to w豉郾ie chodzi - w ko鎍u wojna przyjemna nie jest, wi璚 muzyka te nie musi. Zabiegi, takie jak wykorzystanie tonu Sheparda czy zaaran穎wanie melodii Elgara (kt鏎a zar闚no w filmie jak i na p造cie daje wytchnienie od akcji, kt鏎a toczy豉 si przez ca造 film) wydaj si mie sens, zw豉szcza, 瞠 to sugestie Nolana. Ci篹ko mi sobie wyobrazi Zimmera robi帷ego 軼ie磬 ca趾owicie po swojemu, nie licz帷 si z wizj Nolana. A wi璚 ta muzyka to po prostu dobre rzemios這 i raczej niewiele wi璚ej. Na p造cie te nie jest 幢e, cho mog豉by by kr鏒sza. S逝chaj帷 jej w ciemno軼i mo積a si poczu troch jak jeden z 穎軟ierzy, b璠帷ych w ci庵造m poczuciu zagro瞠nia. Mam jednak co do niej 2 uwagi: jest za cicho nagrana (jak wi瘯szo嗆 p造t Zimmera) oraz nie znalaz豉 si na niej smyczkowa melodia, kt鏎a dobrze gra豉 w filmie podczas transportowania rannego na noszach przez g堯wnych bohater闚. Sam film uwa瘸m za dobry - zw豉szcza wizualnie - ale bez sza逝. Teraz pozostaje czeka na muzyk do Blade Runnera 2049, ale mam przeczucie, 瞠 mo瞠 by 幢e albo co najmniej bardzo 鈔ednio. O zaanga穎waniu Zimmera i Walfischa dowiedzieli鄉y si na jakie 3 miesi帷e przed premier - jak niby Zimmer, zaj皻y przecie jeszcze je盥瞠niem po 鈍iecie z tras koncertow, ma wymy郵i i napisa co ciekawego i oryginalnego w tak kr鏒kim czasie?
Wawrzyniec 2017-08-21 15:31
Z mojej strony, min掖 miesi帷 i po trzech seansach i wielu ods逝cha, to ci庵le najcz窷ciej goszcz帷y na mojej playli軼ie soundtrack, tak te to o czym 鈍iadczy ;)
Wojtek 2018-01-05 05:14
安iadczy o nieuleczalnym fanbojstwie :P
Koper 2018-01-08 17:20
A wr璚z o tym, 瞠 sie pogorszy這 jeszcze :D
Gootector 2018-01-09 03:32
Koper - 3 to te 鈍iadczy o fanbojstwie. Ja jako fanboy outcast oceniam na ni瞠j. Ta 軼ie磬a poza obrazem nie istnieje dla mnie, wi璚 nie wiem, czym tu si zachwyca. Wawrzyniec - nawet nie chcesz wiedzie, jak Hansu... A dobra, lepiej 瞠by nie wiedzia :D Mi貫go s逝chania.
Wawrzyniec 2018-01-10 15:47
Ka盥y ma prawo do swojej w豉snej opinii. Dla mnie ta 軼ie磬a doskonale wsp馧gra z obrazem, a i na p造cie ma par highlight闚. Plus mnie cieszy, 瞠 ten score prowokuje, a nie jest po prostu letni. @Koper i tr鎩ka od Ciebie to i tak wysoka ocena. ;)

Do tej recenzji istniej? jeszcze 3 komentarze. Chcesz zobaczy wszystkie?    » poka wszystkie
Dunkirk (Dunkierka)

Kompozytor:

  • Hans Zimmer

Muzyka dodatkowa:

  • Lorne Balfe
  • Benjamin Wallfisch
  • Satnam Singh Ramgothra
  • Andy Page
  • Andrew Kawczynski

Dyrygent:

  • Gavin Greenaway
  • Benjamin Wallfisch

Orkiestrator:

  • Bruce Fowler
  • Suzette Moriarty
  • Carl Rydlund
  • Jeremy Levy
  • David Krystal

Soli軼i:

  • Nico Abondolo (kontrabas)
  • Tina Guo (wiolonczela akustyczna i elektryczna)
  • Steve Erdody (wiolonczela akustyczna)
  • Satnam Singh Ramgothra (instrumenty perkusyjne)
  • Ben Powell (skrzypce)
  • Michael Levina (alt闚ka, skrzypce, hardanger)
  • Chas Smith (instrumenty egzotyczne)
  • John Lewis (tr帳ka)
  • Johnny Britt (tr帳ka)

Wydawca:

  • WaterTower Music (2017)

Producent:

  • Hans Zimmer
  • Christopher Nolan
  • Lorne Balfe

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie