Szukaj: w


recenzje

The Lost City of Z (Zaginione Miasto Z)



Zaginione miasto Z Jamesa Gray'a, b璠帷e jednocze郾ie adaptacj ksi捫ki Davida Granna o tym samym tytule, opowiada histori brytyjskiego pu趾ownika i podr騜nika Percy'ego Fawcetta. Na pocz徠ku XX. wieku, podczas przewodzenia misji maj帷ej na celu wytyczenia granicy mi璠zy Brazyli, a Boliwi, natrafi w amazo雟kiej d簑ngli na 郵ady staro篡tnej cywilizacji. Od tego momentu ca貫 篡cie Fawcetta opar這 si na jednym celu - znalezienie zaginionego miasta, kt鏎e sam nazwa "Z".
Mimo, 瞠 dla wielu Percy Fawcett jest jakby pierwowzorem Indiany Jonesa, to jednak nie nale篡 postrzega Zagninionego miasta Z w kategoriach lekkiego kina przygodowego. To bardzo klasycznie nakr璚ony film biograficzny zahaczaj帷y o elementy filozoficzne rodem z J康ra ciemno軼i Josepha Conrada. Przygod jest tutaj odkrywanie nieznanego, wchodzenie w g陰b d簑ngli, kt鏎a r闚na si te z obsesj o nazwie "Z."

Podczas premiery na festiwalu w Berlinie pojawi這 si wiele g這s闚, 瞠 film Jamesa Graya, to takie po陰czenie Indiany Jonesa, z kinem Terrence'a Malicka. Je瞠li skoncentrujemy si na oprawie d德i瘯owej, to co mo瞠 by w tych por闚naniach. Na pewno muzyce Christophera Spelmana bli瞠j do ilustracji z obraz闚 Terrence'a Malicka, ni film闚 Stevena Spielberga z Harrisonem Fordem. Dlatego podobnie jak widzowie, s造sz帷 tytu Zaginione miasto Z, nie powinni si nastawia na wartk akcj, tak samo s逝chacze nie maj co liczy na typowy przygodowy score. Co jednak nie znaczy, 瞠 mamy tu do czynienia ze z造m soundtrackiem. Nie, wr璚z przeciwnie, to dobra muzyka, tyle 瞠 skoncentrowana na innych sferach dzia豉nia.

Przegl康aj帷 filmografi Christophera Spelmana mo積a doj嗆 do dw鏂h wniosk闚, 瞠:
A) Nie jest ona d逝ga.
B) Jest 軼i郵e zwi您ana z re篡serem Jamesem Gray'em.
W豉軼iwie Spelman, kt鏎y posiada wysokie wykszta販enie muzyczne, zosta przez Gray'a, z kt鏎ym przyja幡i si od studiow, wprowadzony, jak sam m闚i "troch na si喚" do filmu. Najpierw jako konsultant muzyczny, za przy Imigrantce po raz pierwszy jako kompozytor. St康 te Zaginione miasto Z jest dopiero jego drug 軼ie磬 d德i瘯ow w karierze. S逝chaj帷 i ogl康aj帷 film nie mo積a jednak zarzuci jej tw鏎cy, 瞠 jest nowicjuszem i nie do ko鎍a jeszcze wie co robi.
Muzyka ameryka雟kiego kompozytora jest dok豉dnie przemy郵ana i sk豉daj si na ni dwa g堯wne elementy. Z jednej strony obserwujemy Percy'ego Fawcetta na Starym Kontynencie, czy to z rodzin, podczas tradycyjnego angielskiego polowania, czy w biurach Royal Geographical Society, czy te w okopach I wojny 鈍iatowej. Z drugiej strony mamy pi瘯nie sfilmowan amazo雟k d簑ngl. Niby jest dzika, ale jak瞠 pi瘯na, skrywaj帷a w sobie tajemnic i niebezpieczna. Te dwa jak瞠 r騜ne od siebie 鈍iaty ukazane w filmie, zosta造 te oddzielnie przez Spelmana umuzycznione. I tym samym inaczej brzmi "cywilizacja" XX. wieku, a inaczej d簑ngla, w kt鏎ej g喚binach ukryte jest "Z".

Przy muzyce zwi您anej z Europ Christopher Spelman wykorzystuje tradycyjnie orkiestr, ze szczeg鏊nym uwzgl璠nieniem instrument闚 smyczkowych. S逝chaj帷 dok豉dniej "europejskiej" cz窷ci score'u szybko krystalizuje nam si jej motyw przewodni, kt鏎y Amerykanin czasami lekko aran簑je nie popadaj帷 w zbyt radykalne zmiany. Ca趾owicie odmiennie prezentuje si motyw d簑ngli. Tutaj kompozytor nie porzuca co prawda orkiestry, ale zanurza j ca趾owicie w g瘰tym jak powietrze w strefie r闚nikowej, ambiencie. Ju przy Aguirre: Gniewie bo篡m Popo Vuh ilustrowali d簑ngl brzmieniem innym od szerokorozumianego, klasycznego. Pod tym wzgl璠em Christopher Spelman pod捫a t sam drog oddaj帷 za pomoc tajemniczych, ale i hipnotyzuj帷ych d德i瘯闚, natur amazo雟kich teren闚. I nie stosuje on przy tym, przez niekt鏎ych z這郵iwie okre郵anej, nieciekawej "ambientowej plamy d德i瘯u”. Nawet je瞠li Amerykanin zanurza si w mrok dark ambientu, ubogaca go niezwyk造m brzmieniem innych instrument闚. Czasami u篡wa ich do tworzenia "odg這s闚" samej d簑ngli, jak chocia瘺y dzwoneczki imituj帷e insekty, czy te smyczki oraz kot造 na郵aduj帷e d德i瘯 wodospadu. Ko鎍owy efekt, jak i zmiksowanie tej muzyki naprawd trzeba doceni. Tym bardziej, 瞠 s逝chaj帷 jej mo積a czasami odnie嗆 wra瞠nie, jakby nagrywana by豉 w otwartej przestrzeni, gdzie w lesie tropikalnym, lub na g堯wnym placu miasta "Z".

Na albumie z tej atmosfery i kontrastu muzyki Europy i d簑ngli mog si wybi dwa utwory: The Hunt i The Grenedier's Welcome. Przy czym ju sam film dobrze t逝maczy ich obecno嗆. Pierwszy marszowy kawa貫k oparty na mocnym brzmieniu dud dobrze ilustruje typowe angielskie polowanie. Drugi to ju typowy przyk豉d muzyki, jakie zespo造 zwyk造 grywa w portach podczas witania podr騜nik闚 z dalekich wypraw, i 穎軟ierzy wracaj帷ych z bitew. Szczeg鏊nie ten drugi kawa貫k zdaje si by ca趾owicie obcym elementem na soundtracku, ale ju w samym obrazie tak nie razi. Pewnie dlatego, 瞠 sam film nie jest jako mocno prze豉dowany muzyk. I bior帷 te pod uwag czas jego trwania, mamy wiele moment闚 ciszy, czy te si璕ania po dzie豉 klasycznych kompozytor闚 jak Bach, Beethoven, Mozart, Ravel, Strawi雟ki, czy Verdi. Muzyka Spelmana tylko sporadycznie wychodzi na pierwszy plan, jak chocia瘺y we wspomnianej scenie polowania, czy te w momentach akcji, zagro瞠nia. W takich utworach jak The Attack i The Chase Amerykanin si璕a po instrumenty, kt鏎e mo瞠my uto窺amia z kultur Indian, jak b瑿ny, flety, piszcza趾i itp.

Jednak, jak ju zosta這 napomniane, Christophe Spelman bardziej skupia si na tworzeniu odpowiedniej atmosfery, co wychodzi mu naprawd dobrze. Dla przyk豉du utw鏎 City of Gold ,ilustruj帷y scen, kiedy jeden z lokalnych Indian opowiada Fawcettowi o "Z這tych miastach", doskonale tworzy ten tajemniczy nastr鎩, dodaj帷 odpowiedni dawk mistycyzmu. Przy czym na samym albumie d逝go嗆 tego kawa趾a (ponad 7 minut), mo瞠 by dla niejednego s逝chacza sporym wyzwaniem, por闚nywalnym do przep造ni璚ia Amazonki. I cho d簑ngla umuzyczniona jest naprawd ciekawie, to nie ka盥emu takie ambientowe, stonowane, czasami monotonne, atmosferyczne granie mo瞠 si spodoba. Miejscami soundtrack Spelmana potrafi by dla s逝chacza, nie豉twy i wymagaj帷y. Szczeg鏊nie bez znajomo軼i filmu (kt鏎y chyba nie wszed nawet do Polskich kin), mo瞠 si on wyda dla niekt鏎ych wr璚z niezrozumia造. A szkoda, gdy w豉郾ie znajomo嗆 obrazu pozwala lepiej doceni The Final Journey - zar闚no na albumie, jak i w filmie. O ile przez spor cz窷 projekcji muzyka Christophera Spelmana pozostaje troch na drugim planie, tak w finale naprawd b造szczy, tworz帷 niesamowite audiowizualne prze篡cie. 安ietne zdj璚ia w po陰czeniu z tym nastrojowym brzmieniem, doskonale oddaj tajemniczo嗆 amazo雟kiej d簑ngli i tamtejszych rytua堯w. I cho nie mamy do czynienia z klasyczn muzyczn przygod, to jednak warto zainteresowa si prac Spelmana i wybra si na poszukiwanie "Z".


Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. The Lost City of Z (1:00)
  • 2. The Hunt (2:35)
  • 3. The First Goodbye (2:34)
  • 4. Onto the River (2:29)
  • 5. The Letter (2:05)
  • 6. City of Gold (7:40)
  • 7. Source of the Verde River (5:40)
  • 8. The Grenedier's Welcome (1:35)
  • 9. The Argument (2:25)
  • 10. The Attack (2:21)
  • 11. Crossing the River (3:17)
  • 12. Delusions (2:52)
  • 13. Homecoming (1:49)
  • 14. Confrontation (3:47)
  • 15. In the Hospital (3:34)
  • 16. The Chase (1:41)
  • 17. The Final Journey (7:51)

Czas trwania: 55:16 min.
Komentarze

The Lost City of Z (Zaginione Miasto Z)

Kompozytor:

  • Christopher Spelman

Muzyka dodatkowa:

  • Kent Sparling

Wydawca:

  • Filmtrax (2017)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie