Szukaj: w


recenzje

Loving



Gdy David Wingo obejrza Shotgun Stories - fabularny debiut Jeffa Nicholsa, przysi庵, 瞠 od tej pory b璠zie pracowa z nim przy ka盥ej nadarzaj帷ej si okazji. Jak do tej pory swojego przyrzeczenia dotrzyma, a obaj panowie na dzie dzisiejszy maj za sob cztery pe軟o-krwiste fabu造, z kt鏎ych ka盥a by豉 filmowym wydarzeniem. Ich najg這郾iejsz premier wydaje si by niedawne Loving. Po pierwsze Nichols chwyta si bardzo trudnej tematyki segregacji rasowej. Po drugie w ka盥ym jego kolejnym projekcie nak豉dane s coraz to wi瘯sze nadzieje ze strony krytyki i publiczno軼i. Jak dot康 nie mamy podstaw aby narzeka. Loving tylko potwierdza, 瞠 wszystko ze strony tandemu Nichols-Wingo zmierza w jak najlepszym kierunku.

W swojej klasycznej opowie軼i o mi這軼i, Nichols decyduje si wskrzesi autentyczn histori Richarda i Mildred Loving – mieszanego ma鹵e雟twa skazanego na banicj przez wci捫 wyznaj帷y podzia rasowy s康 stanu Virginia. B璠帷y w wielu miejscach rozwini璚iem wcze郾iej nakr璚onego dokumentu o pa雟twie Loving, film autora Take Shelter jawi si jako uniwersalny, miejscami staro鈍iecki pod wzgl璠em narracji, traktat o mi這軼i. Jest w nim du穎 miejsca na pytania o sprawy najwa積iejsze takie jak rodzina, dom oraz prawo do 篡cia w ma鹵e雟twie. Jednocze郾ie nic z wymienionych nie jest przez tw鏎c闚 potraktowane kliszowo. Za spraw solidnego scenariusza i trafionego aktorstwa, Loving przemawia do widza i od鈍ie瘸 to co Hollywood w ostatnim czasie ewidentnie zaniedbuje – obyczaj闚ki z prawdziwego zdarzenia.

W obliczu skromno軼i i pokory z jak naczelne charaktery Loving podchodz do 篡cia, nale瘸這 postawi na ich muzyczne uosobienie. Wszystko zatem powinno brzmie wstydliwie, pokornie, z doz uwielbienia i romantyzmu. 疾by wykrzesa ten szereg uczu, Wingo musi stawi czo豉 wymagaj帷emu przeciwnikowi – przed這篡 instrumentacje nad syntezatorem. Taka wola Nicholsa, kt鏎ego minimalistyczne zap璠y potrafi doprowadzi do sza逝. We幟y Mud, przygodow gratk, czekaj帷 na swoj w豉軼iw muzyczn strun sze嗆 tygodni. W tym czasie Wingo stawa na g這wie by zrozumie, dostroi w豉sn wizj do zalece Nicholsa. Jak to okre郵i kompozytor, szukali wsp鏊nego j瞛yka, co w najl瞠jszej formie kryje zazwyczaj m瘰kie, niekoniecznie przeznaczone dla wra磧iwego ucha, ustalenia. Przy Loving obie strony wyci庵n窸y wnioski a proces powstawania muzyki przypomina porann jazd kabrioletem po pustych drogach Malibu. Ten score, jak wyznaje Wingo, jest przeciwie雟twem nerwowego Mud, i jest taki jaki by powinien, niewymagaj帷y ci庵造ch rewizji i przycinek.

A zaczyna si od Proposal, ceremonialnego tematu, kt鏎y oplata wzruszaj帷a orkiestra, charakterystyczna dla du篡ch ameryka雟kich produkcji. Taki wyd德i瘯 tej prostej w istocie melodii chcia zachowa Wingo – by 鈍iadkiem czego wa積ego, nios帷 takty ponad ekranowe zar璚zyny i sugeruj帷 ich historyczny, nie inaczej, wymiar. Po tym 豉dnym wst瘼ie, album czyni gest wobec ilustracyjno軼i i podsuwa nam par znajomych stylistycznie trop闚. B璠 to atmosferyczne pulsacje z Midnight Special, zaskakuj帷o uniwersalne na rozgrzanych po豉ciach Virginii, jak r闚nie mile, niemile widziane syntezatory dodaj帷e szczypt duszno軼i do dramaturgii opowie軼i (Call The Lawyer). Na nasze szcz窷cie kompozytor najch皻niej operuje przy tej okazji 篡wym instrumentem w豉郾ie. Rezultatem tego jest liryczne cho nie pozbawione melancholii Sheriff i Time Passing. Zw豉szcza to drugie, rozci庵貫 i nasycone niepokojem bohater闚, kt鏎e w鈔鏚 liturgicznej momentami warstwie smyczk闚 wzmaga nieszablonowe pianino. Je郵i mia豚ym umie軼i owe akcenty na skali hollywoodzkich uczu, to ta ods這na omawianej kompozycji plasowa豉by si bardzo daleko od ekstremalnej muzycznie Rzeki Tajemnic Clinta Eastwooda, ale ju ca趾iem blisko richterowskiego Lore.

疾by nie skazywa nas na obyczajow liniowo嗆, Wingo urozmaica swoj prac orze德iaj帷ym taktem tamburyna w D.C. Wraz z grzechotk wychodzi nam ca趾iem przyswajalna melodia w sam raz na 鈔odek albumu. Nie inaczej w Hand Off, gdzie du穎 nacisku k豉dzie si na rytmizacje, skutecznie testuj帷 mezalians elektroniki i oprawy stricte klasycznej – moment, bez w徠pienia, wybijaj帷y si na tle klimatycznej aury smyczk闚. Podobnie 篡wo zareagujemy na kr鏒kie ale doskona貫 Baseball Game – b璠帷e konstrukcyjn powt鏎k At the Beach, majstersztyku kompozytora z niedocenianego Take Shelter. Zar闚no D.C. jak i Baseball Game przygrywaj nam w scenach miastowych, dodaj帷 szczypt dynamiki do obrazu. Dobrnijmy ju jednak do Leaving D.C., by na powr鏒 odczu powag dzie豉, wyrzucaj帷ego na powierzchnie swoj g堯wn problematyk – kwestie rasizmu i spo貫cznej niesprawiedliwo軼i.

Nichols i Wingo to fajny duet. Re篡ser powoli przyzwyczaja si do ci篹aru artystycznego, jaki zaczyna na nim spoczywa. Kompozytor konsekwentnie mu sekunduje, pisz帷 score'y dojrza貫 i, w najprostszych s這wach, ciekawe. Loving jest takim ciekawym scorem. Intymnym, umiej皻nie wywa穎nym pod obraz i oszcz璠ne dialogi. Z drugiej strony jednak ci庵le obecnym, nie zahaczaj帷ym o drugi plan, co bywa wyj徠kowo trudne w kinie o podobnej ma軼i.

Odnosz wra瞠nie, 瞠 Wingo w swoim nieudawanym luzie i ch璚i komponowania muzyki niebanalnej, w ka盥ej chwili ch皻nie zamieni garnitur na koszul w krat; brod i d逝gie w這sy postawi przed woskowym i nieskazitelnym obliczem a'la Brian Tyler. Na czerwonym dywanie zostawi kawa趾i b這ta, pochodz帷e z niedawnej przechadzki po lesie. Artystycznie natomiast, odrobi lekcje, obroni si muzyk i wra磧iwo軼i, przybijaj帷 pi徠k z coraz liczniejszym gronem fan闚. Zosta tam, gdzie jeste David. Nichols ma g這w pe軟 pomys堯w i to tylko kwestia lat, kiedy odbierze swojego Oskara. Pi瘯na historia przed nami, zobaczycie, us造szycie.




Autor recenzji:  Tomasz Ludward
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Proposal (01:16)
  • 2. Arrest (03:07)
  • 3. Sheriff (02:11)
  • 4. Time Passing (02:06)
  • 5. Leaving Jail (01:26)
  • 6. Leaving Home (01:22)
  • 7. D.C (02:10)
  • 8. Hand Off (03:10)
  • 9. Call the Lawyer (03:09)
  • 10. The Letter (01:05)
  • 11. Phone Call (01:02)
  • 12. Bernard Cohen (01:31)
  • 13. Baseball Game (01:15)
  • 14. Leaving D.C (02:30)
  • 15. Farmhouse (01:55)
  • 16. Bernie and Phil (00:52)
  • 17. Brick (02:15)
  • 18. The Decision (02:06)
  • 19. Home (02:56)
  • 20. Loving – Ben Nichols (02:54)
Komentarze

Loving

Kompozytor:

  • David Wingo

Dyrygent:

  • Jay Weigel

Orkiestrator:

  • Jay Weigel

Wydawca:

  • Back Lot Music (2016)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie