Szukaj: w


recenzje

Fences



Denzel Washington doskonale wiedzia, co robi, adaptuj帷 na potrzeby srebrnego ekranu Fences Augusta Wilsona. Zamys nie by 豉two do zrealizowania, a jednak re篡ser i aktor jednocze郾ie, zdecydowa si wiernie odda ducha sztuki, nie pomijaj帷 瘸dnych aspekt闚 materia逝 廝鏚這wego. Niewiele zatem w scenariuszu ci耩, zmian i dodatk闚 wzgl璠em tre軼i dramatu Wilsona. Ogl康amy teatralne przedstawienie, obsypane swego czasu stosem nagr鏚 z Pulitzerem na czele, w uj璚iu filmowym. Jego przyt豉czaj帷a liczba dialog闚 i ograniczone uniwersum ani na chwil nie odwracaj naszej uwagi od tego, czym Fences staje si pod wodz Washingtona – pe軟oprawnym filmem ocieraj帷ym si miejscami o arcydzie這.

I cho 豉two za這篡, 瞠 sceniczne aran瘸cje zawdzi璚zaj sw鎩 kinowy urok g堯wnie dobrze dobranej obsadzie, Fences w ca貫j swej krasie broni si nie tylko na polu aktorskim. G堯wny bohater – Troy, z zawodu 鄉ieciarz, a z powo豉nia niespe軟iony gracz baseballu utrzymuje swoj rodzin, w trudnych dla czarnosk鏎ych latach 50. Presja ze strony spo貫cze雟twa i uprzedzenia rasowe dawniej nie dopu軼i造 go do profesjonalnej gry w lidze zawodowej; dzi, blokuj jego awans na pierwszego bia貫go kierowc korporacyjnej ci篹ar闚ki. W tych trudnych realiach Troy nie potrafi znale潭 porozumienia ze swoimi synami – na ich relacji ci捫y ojcowska przesz這嗆 i jego chorobliwa fascynacja sportem, jako symbolu bariery i straconej szansy. Gdy zatem poproszony przez swoj 穎n (nagrodzona Oskarem za t rol Viola Davis) o postawienie ogrodzenia wok馧 domu, m捫 i ojciec, troch z dumy i obowi您ku, a troch z czystej ch璚i zabicia dziennej monotonii, rozpoczyna prace.

Fences tylko sporadycznie rzuca kadr na dzielnice i s御iedztwo g堯wnych bohater闚. Wszystko, co wa積e, rozgrywa si w czterech 軼ianach domu lub podw鏎ku. To niew徠pliwie jeden z argument闚, dla kt鏎ego Washington postanowi nie obarcza tre軼i filmu ilustracj muzyczn ponad intymn miar jego g堯wnej przestrzeni. Marcelo Zarvos wiedzia zatem, jakie to kompozytorskie zadanie czeka na niego w studio Paramount. Wiedzia to r闚nie sam re篡ser filmu, kt鏎y od pocz徠ku sk豉nia si w stron uzdolnionego, wra磧iwego pianisty, jakim Zarvos udowadnia by w mniejszego kalibru produkcjach, takich jak Taking Chance czy The Affair. Pianino, w zwi您ku z tym, zagarnia lwi cz窷 omawianej partytury, a w po陰czeniu z obrazem i tekstem sztuki, przejmuj帷o kompresuje jeszcze jedn warstw tej dramatycznej historii.

Muzyczne wej軼ie nast瘼uje oko這 30 minuty seansu. Do tego czasu aktorzy skrupulatnie ods豉niaj wi瘯sz cz窷 fabularnego konfliktu, co zapewnia nale篡t introdukcj dla pracy brazylijskiego kompozytora. Nie ma jej wiele, ale gdy ju zabrzmi, ro郾ie w wyobra幡i s逝chacza pod postaci subtelnych temat闚 i osobistej liryki. Taki uk豉d wysuwa na pierwszy plan melodi z Gabriel's Trumpet i zajmuj帷y przeciwny biegun na kr捫ku God's Closet. Pe軟i帷 rol muzycznego obramowania, oba fragmenty nios ze sob przyt逝mion, odzian w melancholi suit na pianino i skrzypce. Bardzo klasyczne, niezajmuj帷e s逝chacza u這瞠nie instrumentari闚 prowadzi nas przez temat o silnym zabarwieniu psychologicznym, kt鏎y w prostocie i delikatno軼i wskazuje palcem na bohater闚 historii. Sam Gabriel – brat Troya – dziedziczy imi po archaniele, i podobnie jak sw鎩 biblijny odpowiednik, zwiastuje, prorokuje i gorliwie wznosi modlitwy do Boga ilekro odwiedza, czy mo瞠 bardziej nawiedza domostwo Maxsons闚.


Boski pierwiastek opowie軼i nie stoi jednak na celowniku Zarvosa. Raz tylko w utworze You Got The Devil In You, niepokoj帷o pulsuj帷ym podk豉dem pod monolog Troya o 鄉ierci, Brazylijczyk stwarza idealn okazj by 郵adem g堯wnego bohatera pod陰czy si pod narracj biblijn. Nie korzysta z niej jednak, stawiaj帷 na dramatyczn tekstur, kt鏎ej trzyma si z pe軟 konsekwencj. Rezultatem tej postawy s dalsze, przemy郵ane pod k徠em fabu造 fragmenty, takie jak uszyte na g堯wnym temacie A Womanless Man i Rose's Theme. Oba rezerwuj帷e sobie skrawki partytury dla 瞠雟kiego g這su sztuki Wilsona. Podobnie w Fences i City Hall, w kt鏎ych Zarvos, raz, sygnalizuje ci庵這嗆 i dynamik historii za pomoc metrum, dwa, prze豉muje jej trudn do przeskoczenia statyczno-sceniczn os這nk.

Zarvosa nale篡 doceni za pokor i 鈍iadomo嗆 swojej roli w dziele Washingtona. Jego udzia w filmie to klasyczny przyk豉d kompozytora-zadaniowca. Od pocz徠ku ka盥y zainteresowany kompozycj, w陰czaj帷 nas, dostrzega pow鏚 na jej obecno嗆. Z jednej strony jest to zas逝ga teatralnej formy widowiska. Podczas gdy wszystko budowane jest na dialogu, ka盥e wyst徙ienie partytury jakby z automatu nie mo瞠 zosta przeoczone. Z drugiej, Zarvos, co podkre郵a w wywiadach, rozumie istot adaptacji. Spora zas逝ga tutaj Washingtona, kt鏎y pono doskonale zakomunikowa, co, gdzie i z jakim skutkiem ma przygrywa po鈔鏚 scenariuszowych kwestii.

Tym sposobem dostajemy muzyk wdzieraj帷 si cichym przebojem do 豉sk publiczno軼i. Albumowi pomaga par piosenek z pogranicza bluesa i gospel, ale to score wiedzie w tym miejscu prym. Naturalnie, przy takim charakterze partytury natychmiast pojawi si jej zagorzali zwolennicy i przeciwnicy - niestety bez szans na kompromis w imi kultury. Minimalne, aczkolwiek wyj徠kowo wnikliwie Fences, to bardzo emocjonaln ga陰 muzyki filmowej. Zbyt daleka by znale潭 poklask u przeciwnik闚 takiego podej軼ia do oprawy instrumentalnej. Jest to jednak wci捫 solidne rzemios這, z wielk uwag przygotowane pod k徠em obrazu. Jest to te, w moim odczuciu, bardzo udany trop w kategorii soundtrack pod teatraln adaptacj.



Autor recenzji:  Tomasz Ludward
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Gabriel's Trumpet (3:16)
  • 2. Cory's Theme (1:33)
  • 3. Alone at the Bar (1:38)
  • 4. You Don't Know What Love Is - Dinah Washington (4:01)
  • 5. You Got The Devil In You (3:42)
  • 6. Peace Be Still - Reverend James Cleveland (6:04)
  • 7. A Womanless Man (4:25)
  • 8. Fences (3:08)
  • 9. Troy's Story (3:30)
  • 10. I Will Wear a Crown - Reverend James Cleveland (5:42)
  • 11. Rose's Theme (2:28)
  • 12. They Could Do Nothing for Her (3:31)
  • 13. Confession (3:27)
  • 14. City Hall (1:06)
  • 15. A Dog Named Blue (2:01)
  • 16. Day by Day - Little Jimmy Scott (4:46)
  • 17. God's Closet (5:30)
Czas trwania: 59:48
Komentarze

Fences

Kompozytor:

  • Marcelo Zarvos

Dyrygent:

  • Michael Nowak

Orkiestrator:

  • Robert Elhai

Wydawca:

  • Sony Classical (2016)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie