Szukaj: w


recenzje

Yosei Gorasu (Gorath)



W filmografii Ishiro Hondy, w鈔鏚 poka幡ej ilo軼i obraz闚 spod znaku tokusatsu, istotne miejsce zajmuje tzw. trylogia science-fiction wytw鏎ni Toho. Pierwsze dwie z produkcje z serii, Tajemniczy przybysze z 1957 roku oraz dwa lata p騧niejsza Bitwa w kosmosie, opowiada造 o szeroko rozumianych konfliktach Ziemian z naje寮嬈ami z odleg造ch planet. Ostatnia cz窷 trylogii, zrealizowany w 1962 roku Gorath, ma wymiar nie tyle wojenny, co katastroficzny. Astronomowie odkrywaj bowiem, 瞠 w kierunku naszej planety nieuchronnie zbli瘸 si gigantyczne cia這 niebieskie o nazwie Gorath. Wkr鏒ce zostaje powo豉ny mi璠zynarodowy komitet, kt鏎ego celem b璠zie zapobiegni璚ie apokalipsie (skojarzenia z Armageddonem i Dniem zag豉dy s jak najbardziej na miejscu).

W odr騜nieniu od dw鏂h pierwszych cz窷ci trylogii Hondy, na sto趾u autora 軼ie磬i d德i瘯owej nie znalaz si Akira Ifukube. Jego miejsce zaj掖 Kan Ishii (1921-2009), tw鏎ca g堯wnie muzyki powa積ej, w tym balet闚, oper i koncert闚 na solowe instrumenty. W bran篡 filmowej go軼i natomiast wzgl璠nie rzadko, na jego koncie widnieje zaledwie 10 pe軟ometra穎wych obraz闚. W dodatku wi瘯szo嗆 z nich niemal zupe軟ie zagin窸a w odm皻ach dziej闚, i w zasadzie dzi jedynie Gorath jest jedynym namacalnym dowodem dzia豉lno軼i Ishiiego na rzecz X muzy. Co zatem zaproponowa Japo鎍zyk?

Pierwszy utw鏎, prezentuj帷y temat g堯wny, mo瞠 nam silnie przywo豉 na my郵 inne soundtracki z film闚 kiju. Po oko這 p馧minutowym, gwa速ownym i dysonuj帷ym wst瘼ie, wchodzi motyw w formie ostinato, fragmentami wyra幡ie przypominaj帷y kultowy temat Akiry Ifukube z pierwszej Godzilli. Melodia ta pojawia si regularnie podczas obcowania z soundtrackiem, cz瘰to jako podwalina pod dynamiczn, nieraz ekscytuj帷 muzyk akcji. Warto zauwa篡, 瞠 owe ostinato niekoniecznie musi by bezpo鈔ednim nawi您aniem do Ifukube. Zar闚no bowiem jeden, jak i drugi Japo鎍zyk, nie ukrywali swoich inspiracji muzyk Ajn闚, rdzennych mieszka鎍闚 Kraju Kwitn帷ej Wi郾i. Ishii w jednym ze swoich najlepszych koncertowych utwor闚, po鈍i璚onej tej nacji i nawi您uj帷ej do ichniejszej muzyki Symfonii Ajn闚, wykorzysta analogiczne ostinato, do tego w podobny spos鏏 zorkiestrowane, co w 軼ie盧e d德i瘯owej z filmu Hondy. Niezale積ie jednak od tego, czy genezy tematu przewodniego z Goratha nale瘸這by szuka w鈔鏚 partytur Ifukube, czy w鈔鏚 muzyki tradycyjnej Ajn闚, czy te w obydwu uprzednio nadmienionych 廝鏚豉ch, dla sporej cz窷ci odbiorc闚 mo瞠 on brzmie nazbyt podobnie do kultowej melodii z serii o przero郾i皻ym, radioaktywnym jaszczurze. Tak ju zupe軟ie na marginesie, w ramach ciekawostki, wspomn jeszcze tylko, 瞠 Ifukube doskonale zna si z ojcem Kana Ishiiego, Baku Ishiim, znanym 闚cze郾ie choreografem i pionierem ta鎍a wsp馧czesnego, dla kt鏎ego w 1948 roku napisa balet The Wandering People.


Z regularnie powracaj帷ych motyw闚 nale瘸這by wspomnie o melodii stylizowanej na marsz. Nie przypomina ona jednak odpowiednik闚 tego typu kompozycji Ifukube, kt鏎e odznacza造 si zazwyczaj chwytliwo軼i i wojskowym sznytem. Marsz Ishiiego jest bardziej powa積y, donios造. Po raz pierwszy s造szymy go w utworze, kt鏎y zosta napisany pod scen, w kt鏎ej bohaterowie rozpoczynaj realizacj jednego z najbardziej epickich i zarazem najbardziej kuriozalnych pomys堯w w historii kina – budowy na po逝dniowym biegunie gigantycznych turbin, kt鏎ych uruchomienie ma spowodowa odsuni璚ie Ziemi z toru kolizyjnego z Gorathem. W podobnym, pos瘼nym tonie, utrzymana zreszt jest wi瘯szo嗆 recenzowanej partytury. Ishii gdzieniegdzie sprowadza swoj muzyk do typowego underscore'u, operuj帷 basowymi smyczkami i d璚iakami, czasem dodaj帷 np. dzwonki, celem osi庵ni璚ia bardziej tajemniczych brzmie. To oczywi軼ie rzutuje na doznania s逝chowe. Album po pewnym czasie zaczyna si d逝篡, a koniec wci捫 jest odleg造.

Czasami zdarzaj si oczywi軼ie okazjonalne motywy, jak chocia瘺y subtelnie pompatyczne Captain Sonoda Funeral, czy 豉dne Love Theme, kt鏎ego potencja zosta niestety zmarnowany – jeden, niespe軟a minutowy utw鏎 to bardzo ma這. Natomiast w utworach Magma, The Giant Monster i Magma Vs. The V.T.O.L. Jet mo瞠my tak瞠 natrafi na kr鏒ki, gromki motyw dla Magumy (niejako wywodz帷y si z tematu g堯wnego), olbrzymich rozmiar闚 morsa (sic!), kt鏎y pojawia si na kilka minut pod koniec japo雟kiej wersji filmu. W obrazie Hondy przeznaczonym do dystrybucji w Stanach Zjednoczonych sceny z Magum zosta造 wyci皻e, oczywi軼ie razem z muzyk Ishiiego.

Muzyki zamieszczonej na albumie jest tradycyjnie za du穎. Tym bardziej, 瞠 trafi這 na niego wiele kr鏂iutkich, nic nie wnosz帷ych kawa趾闚. Poza tym mamy kilka dopychaj帷ych kr捫ek utwor闚 廝鏚這wych, np. nied逝gi fragment radiowej muzyki, aran瘸cj Jingle Bells, d德i瘯i solowego koto, a nawet oryginaln pie填 Ishiiego, We Are Space Pilots. Jest ona z pewno軼i ca趾iem chwytliwa, aczkolwiek za pewne nie ka盥emu przypasuje. Zw豉szcza, 瞠 ko鎍闚ka kr捫ka mo瞠 nam skutecznie obrzydzi ten utw鏎 – pi耩 alternatywnych wersji to o jakie pi耩 za du穎... Co za si jeszcze tyczy aspekt闚 wydawniczych, to na plus nale篡 zaliczy na pewno stosunkowo dobr jako嗆 d德i瘯u. S造cha te, 瞠 muzyk Ishiiego wykona wcale niema造 aparat wykonawczy.

Gorath Kana Ishiiego to praca na pewno mniej interesuj帷a dla statystycznego mi這郾ika film闚ki, ani瞠li partytury Akiry Ifukube z pierwszych dw鏂h cz窷ci trylogii science-fiction wytw鏎ni Toho. Ishii, w przeciwie雟twie do swojego starszego kolegi po fachu, nie stworzy na potrzeby Hondy jaki faktycznie zapadaj帷ych w pami耩 temat闚. Z drugiej strony score Japo鎍zyka, przynajmniej w pewnej mierze, nadrabia nienagann sfer techniczn, porz康nym wykonaniem i solidnym oddzia造waniem w filmie. Fanom kina kaiju to pewnie wystarczy, ale reszcie odbiorc闚 ju niekoniecznie.



Inne recenzje z serii:
  • Tajemniczy przybysze
  • Bitwa w kosmosie

    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Main Title (01:40)
    • 2. The Car Radio (00:39)
    • 3. The JX-1 Hayabusa (Falcon) (00:28)
    • 4. 6000G (02:11)
    • 5. No Escape! (02:21)
    • 6. Jingle Bells (01:24)
    • 7. Captain Sonoda's Funeral (00:58)
    • 8. Space Port At The Foot Of Mt. Fuji (00:42)
    • 9. We Are Space Pilots [1] (02:17)
    • 10. The Terror Of Gorath (00:18)
    • 11. U.N. Headquarters (00:14)
    • 12. Harmful Impact On The Earth (00:56)
    • 13. We Are Space Pilots [2] - Grand Cabaret (01:46)
    • 14. Eve Of The Otori's Launch (00:39)
    • 15.The JX-2 Otori (Hawk) (00:31)
    • 16. The Space Station (00:17)
    • 17. Construction Of The South Pole Base (02:32)
    • 18. The Collapse Of Pipe #33 (01:28)
    • 19. The Loss Of 60 Days (00:32)
    • 20. Capsule No. 1 (00:35)
    • 21. Eject From The Capsule (02:28)
    • 22. Amnesia (01:12)
    • 23. Ignition Of The Jet Pipes (01:50)
    • 24. 1.10 x 10-6 G (00:18)
    • 25. New Year's Day At The Sonoda House (03:01)
    • 26. Love Theme (00:55)
    • 27. 45 Days Left (00:41)
    • 28.Magma, The Giant Monster (00:34)
    • 29.Magma Vs. The V.T.O.L. Jet (03:32)
    • 30.Crisis Approaches The Earth (01:36)
    • 31.Takiko's Apartment (01:37)
    • 32.A Special Broadcast (00:41)
    • 33.The End Of The Moon (00:56)
    • 34.Terror Of The Great Flood (01:55)
    • 35.Two Minutes To Go (01:12)
    • 36. Did We Escape It? (01:09)
    • 37. We Did It! (00:52)
    • 38. Ending (01:08)
    • 39. We Are Space Pilots [1] (Karaoke) (02:19)
    • 40. We Are Space Pilots [1] (Materials) (02:05)
    • 41. We Are Space Pilots [1] (02:18)
    • 42. We Are Space Pilots [2] (Karaoke) (01:14)
    • 43. We Are Space Pilots [2] (Materials) (01:14)
    • 44. We Are Space Pilots [2] (Monophonic) (01:12)
    • 45. Grand Cabaret (Monophonic) (00:48)
    Czas trwania: 59:15
    Komentarze

  • Yosei Gorasu (Gorath)

    Kompozytor:

    • Kan Ishii

    Wydawca:

    • Soundtrack Listeners Communications (1962/1995)

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie