Szukaj: w


recenzje

Hook


Hook jest praktycznie jedynym w latach 90-ych wspólnym powrotem Stevena Spielberga i Johna Williamsa na teren filmów o magicznym, dziecięcym i baśniowym charakterze. Przekształcona dla potrzeb dzisiejszej widowni opowieść o Piotrusiu Panu z urzekającym jak zwykle Robinem Williamsem i Dustinem Hoffmanem w roli kapitana Hooka była prawdziwym powrotem do krainy Nigdy-Nigdy. W dużej mierze za sprawą świetnej muzyki Johna Williamsa.

John Williams po raz pierwszy w swojej karierze przed napisaniem ścieżki dźwiękowej do filmu stworzył muzykę do reklamującego go zwiastuna (ponownie uczyni to przy okazji pierwszej części przygód Harry Pottera). Otwierający album Prologue to właśnie półtora-minutowa sekwencja dokładnie zwiastująca słuchaczowi co się będzie działo na całym albumie. Poza tą małą eskapadą Williams jak to Williams, stworzył na potrzeby filmu dobre pół tuzina tematów i pomniejszych lejtmotywów, które porażają swoją melodyką i różnorodnością. Wykonywane naprzemiennie na całym albumie pozwalając słuchaczowi być cały czas zaangażowanym w muzyczną aurę kompozycji. Ilustracja jest podzielona głównie na sekwencje przebojowych i majestatycznych wykonań głównych tematów oraz fragmenty magicznej muzyki przywołującej dziecięcą atmosferę, poprzez użycie tak jak np. w E.T. delikatnych smyczek, cymbał i instrumentów drewnianych. Przede wszystkim John Williams po raz kolejny napisał zapadający w pamięci temat główny, pojawiający się po raz pierwszy w Granny Wendy, przypominany na albumie dziesiątki razy. Od aranżacji przypominających marzenia senne, mające nostalgiczny charakter po przebojowe, w pełni orkiestrowe, charakteryzujące się niezwykłą energią wykonania. To właśnie te wykonania są największymi atrakcjami albumu i swoją przebojowością przypominają nie co innego jak "latający" temat z E.T..

Dużo melancholijnej muzyki przypomina tu Kevina samego w domu. Również inne rozwiązania kompozycyjne posłużą Williamsowi za dziesięć lat jako wzorzec dla muzycznego świata Harry Pottera. Z kolei opadająco-rosnące sekwencje na smyczki w Hook-napped są bez wątpienia wyrazem uznania dla klasycznego utworu Modesta Petrowicza Musorgskiego pt. "Noc na Łysiej Górze" - kolejny przykład inspiracji kompozytora klasycznymi mistrzami. Williams uwielbia marsze i znajdziemy tu muzykę tak marszową, że słuchacz sam nie zauważy kiedy będzie pogwizdywał czy nucił melodie w takt kompozycji, na czele z rubasznym i niezwykle zabawnym tematem piratów/Smee'go (Presenting the Hook), podobnym do zawadiackiego March of the Villains z Supermana. W Hooku znalazło się także miejsce na muzykę rodem z Irlandii, którą potem autor rozwinie przy Far and Away. Na róg obfitości Hooka składa się również temat "Zagubionych Chłopców", zadziwiający swoją instrumentacją w The Lost Boy Chase, przechodząc od instrumentów dętych po ujmujące smyczkowe pizzicato, wyeksponowany w The Ultimate War, gdzie Williams nie żałuje waltorni, kotłów i uderzeń w talerze. Wszystko grane w niesamowitym tempie. Temat "bankietu" to kolejna znakomita kompozycja, urastająca w niesamowite fanfary w The Never Feast. Parafrazując nazwę utworu, można stwierdzić, że jest on prawdziwą ucztą dla ucha... Żeby było jeszcze ciekawiej i różnorodniej, klimat muzyki lat 70-ych i 80-ych poprzez użycie dynamicznej solówki na fortepian Mike'a Langa trzyma utwór Banning Back Home.

Bez wątpienia absolutnych wyżyn muzyki filmowej Williams sięga w You Are the Pan, nasyconym przejmującym pięknem sekcji smyczkowej (kłania się Urodzony czwartego lipca) i niemal niebiańskiego w wyrazie chóru. Drugie godne uwagi użycie chóru to pierwsza minuta utworu ósmego, gdzie kompozytor wyzwala absolutną magię i klimat fantasy, bardzo przypominając Inwokację z Pana Tadeusza. Punktem kulminacyjnym jest 11-minutowy Remembering Childhood. Przez budujące fantastycznie dwie pierwsze minuty Williams dokłada kolejne warstwy orkiestry a następnie zamyka utwór w klamrę ostatnimi dwoma, gdy muzyka filmowa nie może być już bardziej porywająca, stając się niewątpliwie kwintesencją tego co najlepsze w jego muzyce, bombardując słuchacza spektakularnymi i natchnionymi wykonaniami tematu głównego. Nie sposób nie wspomnieć o piosenkach napisanych przez kompozytora i tekściarza Leslie Bricussa, współpracującego z Williamsem od lat. O ile We Don't Wanna Grow Up jest lekkim, wesołym utworem, to poruszająca When You're Alone to magia przez dużę M. A śpiewana jest niezwykle szczerze i pięknie przez malutką, filmową córkę Robina Williamsa, Amber Scott.

John Williams kolejny raz dowiódł, że jest mistrzem komponowania muzyki dziecięcej, świata marzeń i przygody. Kilka świetnych tematów, zapadające w pamięci użycie chóru, przebojowe sekwencje - to wszystko można znaleźć w Hooku. Choć album biegnie aż przez 75 minut, co jest bardzo długim czasem trwania, w ogóle nie nudzi a jakość i różnorodność muzyki zdaje się być oszałamiająca. Jaki inny kompozytor na świecie zdołałby napisać blisko 80 minut ścieżki dźwiękowej utrzymującej niezmącenie najwyższy poziom? Co ciekawe, na początku lat 80-ych Spielberg wraz z Williamsem i Bricussem przygotowali się do musicalowej wersji Piotrusia Pana, lecz projekt nie został nigdy zrealizowany. Kompozytor wykorzystał ponoć w pewnej mierze do filmu materiał, który stworzył pracując nad musicalem. Williams korzysta tu trochę (ale tylko trochę...) ze swoich doświadczeń przy pracy prz E.T. czy Kevinie samym w domu, co jednak pozwala mu wykreować ponownie muzykę na najwyższym poziomie. Tak technicznym jak i "słuchalnym"/emocjonalnym. Williams wraz z Leslie Bricussem był nominowany do Oscara za piosenkę When You're Alone.



(tekst opublikowany na Score Aficionado)

Autor recenzji:  Tomek Rokita
Nasza ocena
Oryginalność ścieżki:
Muzyka w filmie:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
  • 1. Prologue/Theatrical Trailer (1:30)
  • 2. We Don't Want to Grow Up (1:50)
  • 3. Banning Back Home (2:22)
  • 4. Granny Wendy (2:57)
  • 5. Hook-napped (3:56)
  • 6. The Arrival of Tink and the Flight to Neverland (5:55)
  • 7. Presenting the Hook (2:58)
  • 8. From Mermaids to Lost Boys (4:24)
  • 9. The Lost Boy Chase (3:31)
  • 10. Smee's Plan (1:44)
  • 11. The Banquet (3:07)
  • 12. The Never-Feast (4:39)
  • 13. Remembering Childhood (11:02)
  • 14. You are the Pan (3:59)
  • 15. When You're Alone - Amber Scott (3:13)
  • 16. The Ultimate War (7:53)
  • 17. Farewell Neverland (10:16)
Czas trwania: 75:23




Słowa do "We Don't Wanna Grow Up" (Leslie Bricusse):

We wanna be like Peter Pan,
We don't wanna grow up !
Wanna stay kids as long as we can,
that's our plan ! Pretty neat plan !
Then when it's time to be a man,
we're not gonna grow up !
Gonna stay kids like we began,
Just like Peter Pan !


Bein' a man means you gotta show up
for work each day in a shirt and a tie ! Yuck !
Bein'a man means you gotta call up
your friends and say, "Can't stay ! Gotta fly !" Yuck !

We got an even neater plan,
sit down and listen up.
We all oughta be like Peter Pan,
we don't wanna grow up !


We never, never, never, never,
never, never, never, never,
ever wanna grow up ! Yuck !



Słowa do "When You're Alone" (Leslie Bricusse):

When you're all alone
far away from home
there's a gift the angel sent
when you're alone.

Everyday must end
but the night's our friend
angels always send a star
when you're alone.


At night when I'm alone
I lie awake and wonder,
Which of them belongs to me,
which one I wonder?


And any star I choose
watches over me
so I know I'm not alone
when I'm here on my own


Isn't that a wonder?
When you're alone
you're not alone
not really alone.


The stars are all my friends
till the night time ends
so I know I'm not alone
when I'm here on my own


Isn't that a wonder?
When you're alone
you're not alone
not really alone.
Komentarze
Mefisto 2006-03-17
20:15
Magiczna płyta, bez wątpienia - jednak dla mnie trochę nierówna i jednak chwilami przydługa.
MaciekG. 2006-03-18
12:52
Jedna z najlepszych o ile nie najlepsza ścieżka dźwiękowa jaką słyszałem. Takiego Williamsa się kocha i poprostu ukłony dla niego za tak piękną muzykę jaką wyczarował. A sam film to jeden z tych których nigdy nie zapomnę.
Mystery 2008-07-20
12:40
Magia kryje się w każdej nucie. Dzieło doskonałe.
Brian 2012-05-05
12:20
Ta "muzyka rodem z Irlandii" o której wspomina recenzent, to które konkretnie utwory?
Tomek 2012-05-05
13:27
Np. pierwsza minuta "Presenting the Hook".
Krystian 2013-05-19
10:01
Czy ta muzyka jest wykonywana przez London Symphony Orchestra?
Tomek 2013-05-19
10:30
Nie. Przez muzyków sesyjnych z Los Angeles.
Krystian 2013-05-19
11:01
Czyli przez Hollywood Studio Symphony?
Tomek 2013-05-19
14:33
Wtedy to się jeszcze tak oficjalnie nie nazywało. Ale można przyjąć, że to ówczesna wersja HSS :)
Mieszko 2014-02-28
16:11
Jedna z moich ulubionych prac Johna Williamsa, chociaż swoje słabostki bez wątpienia ma, co zresztą zauważył sam Mefisto. Cudowna funkcjonalność w obrazie Stevena Spielberga, która nie podlega żadnej dyskusji. Film zaś bardzo dobry (pozostaje ogromny sentyment!).

Hook

Kompozytor:

  • John Williams

Dyrygent:

  • John Williams

Orkiestrator:

  • John Neufeld
    Alexander Courage

Soliści:

  • Mike Lang (fortepian)

Wydawca:

  • Epic Soundtrax (1991)

Producent:

  • John Williams

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służą jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie