Szukaj: w


recenzje

Lion (Lion. Droga do domu)



砰cie pisze najlepsze scenariusze. S jednak historie, kt鏎e nawet obudowane filmow form i sprz篹one z ekranow umowno軼i jawi si nam jako nieprawdopodobne. Opowiedzenia jednej z nich podj掖 si Garth Davies w Lion. Droga do domu. Historia Saroo, pi璚ioletniego ch這pczyka z Indii, kt鏎y na skutek nieszcz窷liwego zbiegu zdarze zostaje odgrodzony od swojej rodziny, a nast瘼nie zaadoptowany przez par z Australii to materia idealnie wr璚z skrojony pod ckliwy wyciskacz 貫z. Jednak dramatyczno嗆 i 鈍iadomo嗆 prawdziwo軼i przedstawionych zdarze powoduj, 瞠 film mimo pewnych wad scenariuszowych potrafi autentycznie poruszy. Wydatnie pomaga w tym dopracowana sfera audiowizualna – zdj璚ia Greiga Frasera oraz muzyka autorstwa Dustina O’Hallorana i Hauschki.

Niecz瘰to spotyka si przy jednym filmie duet takich muzycznych osobisto軼i. Zar闚no O’Halloran jak i Hauschka (vel Volker Bertelmann) s bowiem artystami, kt鏎zy od lat realizuj si w solowej tw鏎czo軼i, filmy traktuj帷 co najwy瞠j jako urozmaicenie w豉snej artystycznej 軼ie磬i. Davis kr璚帷 film, my郵a o obu tw鏎cach. Na jego szcz窷cie nie musia dokonywa wyboru, gdy panowie okazali si d逝goletnimi przyjaci馧mi. Tym ciekawszego efektu mo積a wi璚 by這 oczekiwa.

Lion to przedsi瞝zi璚ie z kompozytorskiego punktu widzenia niebywale ryzykowne. Dramatyczna no郾o嗆 historii jest tak du瘸, 瞠 film prawdopodobnie dzia豉豚y nawet bez obecno軼i 軼ie磬i d德i瘯owej. Bardzo 豉two w takiej sytuacji o nadmiar emocji. Obecno嗆 dw鏂h pianist闚, specjalizuj帷ych si w raczej oszcz璠nej formalnie muzyce wydaje si wi璚 by bardzo trafnym wyborem. Owa oszcz璠no嗆 objawia si nie tylko w instrumentalnej skromno軼i wykorzystanych 鈔odk闚, ale r闚nie w melodycznej wstrzemi篥liwo軼i kompozycji.

Film fabularnie podzielony jest na dwie, r騜ni帷e si realiami, narracj i p豉szczyzn czasow cz窷ci – pierwsz dziej帷 si w Indiach i drug maj帷 miejsce w Australii. Wobec znacznej rozbie積o軼i pomi璠zy cz這nami to muzyka musia豉 obj望 rol swoistego budulca spajaj帷ego obie cz窷ci. Kompozytorzy szcz窷liwie oparli si pokusie wzbogacenia swojej muzyki o odwo逝j帷e si do obu miejsc akcji stylizacje etniczne, unikaj帷 tym samym pog喚biania istniej帷ej dychotomii. Miast tego, jakkolwiek standardowo to zupe軟ie trafnie postawili na uniwersalny j瞛yk minimalizmu, skupiaj帷 si na kluczowych w fabule w徠kach – mi這軼i, t瘰knocie i poszukiwaniu domu.


Sercem partytury jest zaprezentowany w Lion Theme temat g堯wny. Prosty, nieustannie zap皻laj帷y si motyw podejmowany przez fortepian bardzo dobrze koresponduje z natur g堯wnego bohatera oraz z jego histori. Wznosz帷o-opadaj帷a melodia, kt鏎a w zasadzie nigdy si nie rozwi您uje dzia豉 jako swoiste odwzorowanie odbywanej przez Saroo w璠r闚ki i cechuj帷ego go uporu. Temat stanowi podstaw do prawie wszystkich melodycznych wynurze w partyturze, b璠帷 emocjonalnym i narracyjnym spoiwem ca貫j historii.

Cho wiod帷 rol naturalnie odgrywa tu fortepian, O’Halloran z Hauschk wcale nie unikaj innych 鈔odk闚 wyrazu. Przede wszystkim nie stroni od ambientowej elektroniki oraz wspomagaj帷ych emocjonalny ton smyczk闚. Instrumenty smyczkowe s u篡wane jednak bardzo wstrzemi篥liwie, w wi瘯szo軼i przypadk闚 pe軟i帷 rol podkre郵aj帷ego nastr鎩 t豉, z kilkoma bardziej sugestywnymi wyj徠kami (Train, Searching for Home). Swoist ciekawostk jest wykorzystanie przez Bertlemanna znanych z jego solowej tw鏎czo軼i d德i瘯闚 preparowanego fortepianu. Cho niemiecki pianista korzysta tutaj z doskonale sobie znanych eksperyment闚, „這pocz帷e” d德i瘯i wydatnie urozmaicaj bardziej konwencjonalne ambientowe struktury, a niekiedy intryguj帷o wzbogacaj melodyczne kompozycje (River).

Film promuje piosenka Sii Never Give Up. Niestety, do tego si jej rola nie ogranicza. Tradycyjnie umieszczono j na albumie (kuriozalnie jako pierwszy utw鏎), a w filmie towarzyszy ona ko鎍闚ce, zawieraj帷ej fragmenty nagra archiwalnych. Abstrahuj帷 od walor闚 czysto muzycznych tego utworu, stylistycznie ca趾owicie odbiega on od filmu i muzyki ilustracyjnej. Swoim popowym brzmieniem ca趾owicie niweczy misternie zbudowany nastr鎩, r闚nie na albumie pasuj帷 jak pi窷 do nosa. W obu kontekstach obecno嗆 piosenki nale篡 potraktowa jako nieporozumienie.

Lion. Droga do domu O’Hallorana i Hauschki nie jest mo瞠 kompozycj, kt鏎a na trwa貫 zapisze si w pami璚i s逝chaczy. Zar闚no od strony koncepcyjnej, jak i brzmieniowej jest to bowiem dzie這 na d逝窺z met bardzo konwencjonalne. Bior帷 jednak pod uwag jej rol w filmie, ilustracja ta idealnie wr璚z trafia w punkt. Kompozytorzy bardzo dok豉dnie przemy郵eli jak roz這篡 czynniki, by doda historii optimum tre軼i. Muzyka z lekko軼i niesie widza przez emocjonaln w璠r闚k bohatera, a dzi瘯i rozs康nie skrojonej prezentacji albumowej, r闚nie poza kinem potrafi uj望 swoj niew徠pliw urod.



Autor recenzji:  Daniel Krause
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Never Give Up (3:42) - Sia
  • 2. Lion Theme (1:58)
  • 3. Train (1:38)
  • 4. Lost (Part One) (3:06)
  • 5. River (1:27)
  • 6. Escape the Station (2:25)
  • 7. Orphans (1:37)
  • 8. A New Home (1:54)
  • 9. Family (1:04)
  • 10. School (0:38)
  • 11. Memories (1:52)
  • 12. Lost (Part Two) (2:31)
  • 13. Falling Downward (3:05)
  • 14. Searching for Home (2:16)
  • 15. Memory / Connection / Time (1:40)
  • 16. Layers Expanding Time (5:31)
  • 17. Home Is With Me (3:15)
  • 18. Arrival (4:26)
  • 19. Mother (4:28)
Czas trwania: 48:33
Komentarze
Adam Krysiński 2017-02-17
19:05
Hanuszka at his best.
DanielosVK 2017-02-17
19:10
Je郵i si nie s造sza這 nic innego z jego tw鏎czo軼i... :)
Tomasz Goska 2017-02-18
07:23
No fajna to muzyka, kt鏎ej si喚 wyrazu najlepiej docenia si w po陰czeniu z obrazem. Na p造cie po prostu mi這 si przy niej sp璠za czas, cho piosenka zaczynaj帷a album, to raczej kiepski start...
Rados豉w Ostrowski 2017-02-21
13:03
Na ekranie sprawdza si bezb喚dnie i gra na emocjach tak, jak powinna to robi. Mo瞠 nie jest to nic nowego ani odkrywczego, jednak ma swoje mocne momenty. Co do oceny, to tak mi璠zy 3,5 a 4.
Mystery 2017-03-13
17:49
ζdny, tradycyjny score, udanie wype軟ia obraz, a jego lirycznych moment闚, opartych o urodziwy temat przewodni s逝cha si dobrze, ca造 score jednak nier闚ny.

Lion (Lion. Droga do domu)

Kompozytor:

  • Dustin O'Halloran
  • Hauschka (Volker Bertelmann)

Wydawca:

  • Sony Classical (2016)

Producent:

  • Richard Glasser

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie