Szukaj: w


recenzje

Fantasma dell'opera, Il (Upi鏎 w operze)



Ponad 5 miliard闚 dolar闚 – na tyle jest szacowany doch鏚, jaki przyni鏀 dotychczas Upi鏎 w operze, pochodz帷y z 1986 roku musical skomponowany przez Andrew Lloyda Webbera do libretta Charlesa Harta i Richarda Stilgoe. Kompozycja ta szybko wesz豉 do kanonu gatunku, a tak瞠 sta豉 si jednym z najbardziej rozpoznawalnych dzie muzycznych XX wieku. Sukces tkwi nie tylko w interesuj帷ej historii, ale tak瞠, co najwa積iejsze, w przebojowej muzyce Webbera. Pomimo popularno軼i musicalu raczej niewiele os鏏 kojarzy powie嗆, na kt鏎ej zosta豉 oparta fabu豉 tej hitowej produkcji. Upi鏎 opery, bo tak brzmi oryginalny tytu literackiego pierwowzoru, to opublikowana w latach 1909-1910 ksi捫ka autorstwa francuskiego pisarza i reportera Gastona Lerouxa. Jak si okazuje, utw鏎 urodzonego w Nicei prozaika by przedmiotem inspiracji dla artyst闚 du穎 wcze郾iej ni w latach 80. - pierwsza filmowa ekranizacja przyg鏚 okaleczonego kompozytora powsta豉 jeszcze w epoce kina niemego. Na przestrzeni kolejnych dziesi璚ioleci nakr璚ono wiele mniej lub bardziej udanych wariacji dzie豉 Lerouxa. Do tej stawki zalicza si w璕iersko-w這ska koprodukcja w re篡serii Dario Argento, Upi鏎 w operze z 1998 roku.

Fabu豉, analogicznie jak musical Webbera, skupia si na postaci genialnego muzyka (w tej roli Julian Sands), kt鏎y b璠帷 niemowl璚iem zosta wrzucony przez swoich rodzic闚 do rzeki. Przep造wa豉 ona jednak przez podziemia paryskiej opery, gdzie porzucone dziecko zosta這 cudem ocalone przez szczury. Po wielu latach m篹czyzna zaczyna podkochiwa si w sopranistce Christine Daae.

Muzyk do filmu napisa Ennio Morricone. Pocz徠ki wsp馧pracy s造nnego maestro z Argento si璕aj lat 70. ubieg貫go wieku. Najpierw po陰czyli si造 nad tzw. „trylogi zwierz璚”, seri obraz闚 spod znaku giallo. Jednak na nast瘼n ich kolaboracj, zrealizowany na kilka lat przed Upiorem w operze thriller Syndrom Stendhala, przysz這 czeka prawie 獞ier wieku. I tak te ekranizacja powie軼i Lerouxa jest pi徠ym wsp鏊nym projektem tych dw鏂h nietuzinkowych artyst闚. Niestety zapewne tak瞠 i ostatnim. Jest to o tyle smutne, 瞠 specyfika kina Argento dawa豉 kompozytorom spore pole do popisu, czego dowodem s chocia瘺y pami皻ne dokonania zespo逝 Goblin. Prace Morricone stworzone dla Argento, cho mog造 si wydawa przyci篹kawe i miejscami zbyt eksperymentalne, r闚nie by造 interesuj帷e od strony formalnej, a do tego wyr騜nia造 si chocia瘺y ciekawymi tematami. W przypadku Upiora w operze nie jest inaczej. Oczywi軼ie nie ma tutaj 瘸dnych nawi您a do 闚cze郾ie bryluj帷ej na deskach Broadwayu i West Wendu kompozycji Webbera, w tym chocia瘺y do s造nnego organowego motywu, tak na marginesie skopiowanego z jednej z wczesnych kompozycji grupy Pink Floyd. Jak wspomnia貫m wy瞠j, film Argento i kultowy musical 陰czy jedynie wsp鏊ne 廝鏚這 inspiracji.


Soundtrack wytw鏎ni Image Music otwiera wielokrotnie powtarzany temat g堯wny, kt鏎ego mo瞠my przypisa mi這軼i pomi璠zy tytu這wym bohaterem a Christine. Jest to jeden z tych wielu silnie nacechowanych romantyzmem motyw闚 Morricone. Cho mo瞠 nie grzeszy oryginalno軼i, to jakby nie patrze jest kolejnym przyk豉dem niezwyk造ch zdolno軼i melodycznych w這skiego mistrza, kt鏎y z typow dla siebie manier potrafi rozczuli s逝chacza. To prawda, 瞠 temat ten wydaje si wypadkow innych utwor闚 Morricone, k豉nia si chocia瘺y La Califfa, lecz w tych jak瞠 klasycznych dla niego partiach solowych skrzypiec, sekcji smyczkowej i fortepianu chyba ka盥y mi這郾ik lirycznej muzyki odnajdzie si bez problemu.

Highlightem tej 軼ie磬i d德i瘯owej jest jednak utw鏎 Circunderunt me fluctus mortis, kt鏎y rozpoczyna si od wprowadzenia tematu g堯wnego przez solow, dramatyczn wiolonczel. Morricone z czasem dorzuca eteryczny ch鏎, nadaj帷y melodii przewodniej liturgicznego kolorytu. W po這wie kompozycji ch鏎 przejmuje wiod帷 rol, aby zaintonowa zupe軟ie nowy motyw, bardzo mistyczny, jakby mszalny, ale przy tym pos瘼ny i wywo逝j帷y ciarki na plecach. Muzyczna magia najwy窺zych lot闚. Szkoda tylko, 瞠 jest to jedyny raz w czasie ods逝chu kr捫ka, kiedy mo瞠my us造sze te autentycznie, dos這wnie i w przeno郾i, nieziemskie partie ch鏎u.

Jako 瞠 film Argento, w odr騜nieniu od ba郾iowego musicalu Webbera i jego popularnej ekranizacji z 2004 roku, jest mroczny i krwawy, to te w wielu miejscach Morricone porzuca rzewn liryk na rzecz ci篹szych w odbiorze kompozycji, kt鏎e pe軟i rol zar闚no kreatora suspensu, jak i ilustracji skierowanej pod dynamiczne sekwencje. W pierwszym przypadku W這ch pos逝guje si g堯wnie niezbyt interesuj帷ymi, snuj帷ymi si smyczkami, kt鏎ym czasem towarzysz inne instrumenty, tak jak chocia瘺y perkusjonalia w Specchio insteriore, czy powolny, niepokoj帷y fortepian w Perduto nel profondo. W muzyce akcji W這ch te nie odkrywa nowych kart, rozpisuj帷 j przede wszystkim na zawrotne, szorstkie partie smyczk闚 i nierzadko wysoko prowadzone instrumenty d皻e drewniane. Na tej p豉szczy幡ie jego kompozycje s przewidywalne, jakby ma這 zainspirowane, cho jak zawsze nie mo積a im zarzuci braku technicznego zaawansowania. Warto jednak zwr鏂i uwag na od czasu do czasu s造szany motyw z tytu這wej kompozycji, kt鏎y zbudowany jest na kilkukrotnie powt鏎zonych, czteronutowych frazach. Odzwierciedla on mroczn stron Upiora. T ide muzyczn znajdziemy te w ciekawym Suonavo, solo, gdzie brzmienie organ闚 ko軼ielnych osi庵a wr璚z fatalistyczny wyd德i瘯. Takowych mocno zakorzenionych w suspensie utwor闚 jest ca趾iem niema這, przez co zapoznawanie si z soundtrackiem niekoniecznie musi przebiega p造nnie i bezproblemowo.

Soundtrack z Upiora w operze to kolejna pozycja w dorobku Ennio Morricone, kt鏎a potrafi zar闚no oczarowywa, jak i rozczarowywa. Z jednej strony wi瘯szo嗆 utwor闚 nie wnosi zbyt wiele do warsztatu Morricone, a ponadto kolejne repryzy temat przewodniego i underscore mog nu篡. Z drugiej strony 闚 temat jest klas sam w sobie, Circunderunt me fluctus mortis to jedna z nies逝sznie zapomnianych pere貫k w tw鏎czo軼i w這skiego maestro, a przeplatanie ze sob romantycznych utwor闚 z tymi bardziej dysonuj帷ymi, wbrew pozorom, generalnie potrafi budowa intryguj帷 aur. Dlatego te trzy i p馧 gwiazdki b璠zie chyba odpowiedni not.



Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
Czas trwania: 54:11
Komentarze
Koper 2017-02-03
16:34
字edni Argento i 鈔edni Morricone, acz niew徠pliwie z przeb造skami. :)

Fantasma dell

Kompozytor:

  • Ennio Morricone

Dyrygent:

  • Ennio Morricone

Orkiestrator:

  • Ennio Morricone

Wykonawcy:

  • Roma Sinfonietta

Wydawca:

  • Image Music (1998)

Producent:

  • Claudio Messina

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie