Szukaj: w


recenzje

Vampire Hunter D



Ludzie pokochali wampiry. A trudno by doliczy si, ile ju zd捫y這 powsta chocia瘺y film闚, ksi捫ek i komiks闚, kt鏎e opowiada造by o tych krwio瞠rczych istotach. Nie ulega najmniejszym w徠pliwo軼iom, 瞠 do ich popularyzacji przyczyni si Bram Stoker i jego powie嗆 Drakula, inspirowana postaci pi皻nastowiecznego hospodara wo這skiego W豉da III Palownika. Jednak geneza wampir闚 si璕a czas闚 du穎 wcze郾iejszych. Pierwsze podania i legendy, m闚i帷e o demonach i duchach 篡wi帷ych si ludzk krwi, odnajdziemy w wielu kulturach staro篡tnych, tak europejskich, jak i azjatyckich. Co ciekawe jednak, jednym z niewielu dalekowschodnich kraj闚, w kt鏎ych folklorze pr騜no szuka tego rodzaju potwor闚, jest pozostaj帷a przez wiele setek lat w izolacji Japonia. Dopiero w latach 50. XX wieku wampiry zacz窸y demonstrowa swoj obecno嗆 w tamtejszej popkulturze, min. za spraw horror闚 Nobuo Nakagawy. Kraj Kwitn帷ej Wi郾i tak瞠 nie unikn掖 mody na wampiry, kt鏎e wkr鏒ce zacz窸y pojawia si w r騜nych dziedzinach sztuki. Przyk豉dem niech b璠zie cykl ilustrowanych powie軼i Hideakiego Kikuchiego Vampire Hunter D. Pierwsza cz窷 doczeka豉 si ekranizacji ju dwa lata lata po swojej premierze, w 1985 roku. Film przybra posta 80-minutowego OAV (original video animation), a za jego re篡seri odpowiada Toyoo Ashida.

Film przenosi nas do dalekiej przysz這軼i. Pewnego dnia 17-letnia dziewczyna Doris Rumm zostaje ugryziona przez jednego z wampir闚, hrabiego Magnusa Lee (nieprzypadkowa zbie積o嗆 nazwiska z Christopherem Lee, odtw鏎c roli Draculi w wielu horrorach wytw鏎ni Hammer), kt鏎y pragnie poj望 j za 穎n. Wkr鏒ce postanawia wynaj望 這wc wampir闚. Wyb鏎 trafia na tajemniczego jegomo軼ia, kt鏎y znany jest pod enigmatycznym imieniem D.

Za 軼ie磬 d德i瘯ow do obrazu Ashidy odpowiedzialny by Tetsuya Komuro, artysta raczej rzadko wi您any z film闚k, acz w Japonii ciesz帷y si niema陰 popularno軼i. Jest on tw鏎c muzyki pop, rock i dance. Poza byciem autorem sporej ilo軼i hitowych utwor闚 w Kraju Kwitn帷ej Wi郾i, jest on tak瞠 odnosz帷ym spore sukcesy producentem muzycznym – sprzeda ju ponad 200 milion闚 p造t. Vampire Hunter D powsta jednak w czasach, gdy Komuro stawia dopiero pierwsze kroki w biznesie. Soundtrack, b璠帷y przedmiotem niniejszej recenzji, to dla Japo鎍zyka pierwszy solowy projekt w karierze. Us造szymy tu zatem to, co zazwyczaj charakteryzuje prace m這dych, zdolnych artyst闚 – manifestacj muzycznych inspiracji, a tak瞠 pr鏏 poszukiwania w豉snego stylu.


Album rozpoczyna si od mrocznych, ponurych tekstur elektronicznych, do kt鏎ych z czasem do陰cza kr鏒ki, ch這dny temat, jakby 篡wcem wyj皻y z prac Johna Carpentera. W drugim utworze na p造cie tak瞠 mo瞠 nam przyj嗆 do g這wy s造nny, ameryka雟ki re篡ser, wszak pojawiaj帷y si tam rytm przypomina pocz徠ek tematu g堯wnego z filmu Atak na posterunek 13. Wzorowanie si na Carpenterze, tw鏎c kojarzonym z horrorem, wydaje si naturalnym posuni璚iem podczas ilustrowania wampirzego anime. W celu budowania odpowiedniej aury Japo鎍zyk wprowadza te min. samplowane tremolo smyczk闚, drapie積e ostinato fortepianu, syntezatorowe dysonanse i perkusyjne loopy. W to wszystko doskonale wpisuje si pos瘼ny temat g堯wnego antagonisty (hrabia Lee), na kt鏎ego natkniemy si w utworach zatytu這wanych jego imieniem. Efektownie wybrzmiewa chocia瘺y w Vampire Count Lee (Death), najd逝窺zej kompozycji na p造cie, w kt鏎ej najpierw dominuje siermi篹na akcja, a w dalszej kolejno軼i mistyczne, pseudo organowe pejza瞠. Z czasem jednak muzyka Komuro 豉godnieje, staje si mniej mroczna, cho uczucie subtelnej trwogi towarzyszy nam a do samego ko鎍a albumu.

W dalszej cz窷ci kr捫ka napotkamy sporo 軼ie瞠k o wymiarze generalnie lirycznym. Na tej p豉szczy幡ie nale篡 zaznaczy temat tytu這wego bohatera, jak瞠 zreszt odmienny od wspomnianego w powy窺zym akapicie motywu Lee. Prawd m闚i帷, melodia ta, cho sama w sobie ca趾iem chwytliwa i sympatyczna, wydaje si zbyt zakorzeniona w popowej stylistyce. Przyk豉dem jest chocia瘺y Theme of D (Painting), kt鏎e mimo 瞠 jest bardzo przyjemn, mog帷a dostarczy pozytywnych wra瞠 s逝chowych kompozycj, to jednak niezbyt odnajduje si w gotyckiej specyfice filmu Ashidy, a tak瞠 ma這 pasuje do tajemniczego i dostojnego D.

No i tu si pojawia pewien problem, czyli anachroniczno嗆 brzmieniowa. W momencie swojej premiery soundtrack ten by na pewno „na czasie”, acz teraz w wielu miejscach tr帷i myszk. S瘯 tkwi w tym, 瞠 praktycznie ca造 score oparty jest o brzmienie 闚czesnych, czyli dzi ju przestarza造ch, syntezator闚. Pod tym wzgl璠em dobrze radz sobie tylko dwie kompozycje o tytu豉ch Promise, gdzie fundamentaln rol pe軟i romantyczne d德i瘯i fortepianu, kt鏎ym towarzyszy delikatnie nakre郵one, elektronicznie t這. Obydwa kawa趾i nale膨 do najciekawszych pozycji z recenzowanego wydawnictwa.

O 軼ie盧e d德i瘯owej z Vampire Hunter D mo積a napisa wiele dobrych rzeczy, aczkolwiek nie da si ukry, 瞠 jest to te niestety muzyka nagryziona z瑿em czasu. Z racji wykorzystywanych 鈔odk闚 wyrazu niema這 fragment闚 dzi brzmi ju archaicznie, a inne niebezpiecznie ocieraj si o kiczowato嗆. Je郵i jednak kto jest os逝chany w film闚ce lat 80., to i omawiany soundtrack nie powinien mu nastr璚zy problem闚 – w ko鎍u mamy do czynienia z klimatycznym score, kt鏎y potrafi si wyr騜ni kilkoma dobrymi utworami. My郵, 瞠 Vampire Hunter D by dla Komuro udanym debiutem.



Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
Czas trwania: 44:39
Komentarze

Vampire Hunter D

Kompozytor:

  • Tetsuya Komuro

Orkiestrator:

  • Tetsuya Komuro

Soli軼i:

  • Tetsuya Komuro (syntezatory)

Wydawca:

  • Epic/Sony (1985)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie