Szukaj: w


recenzje

Gamera Trilogy


Gamera – wielki 鄴逕 chodz帷y na dw鏂h nogach – to obok Godzilli najwa積iejszy filmowy potw鏎 z Japonii. Wniosek ten mo積a oprze na tym, 瞠 praktycznie 瘸dna inna bestia, wy陰czaj帷 wspomnianego w poprzednim zdaniu, radioaktywnego jaszczura, nie sta豉 si bohaterem tylu produkcji. Pocz患szy od lat 60. a po pierwsz dekad XXI wieku powsta這 陰cznie 12 obraz闚 z Gamer w roli g堯wnej. Najpierw, tak jak w przypadku serii z Godzill, by豉 seria Showa (8 film闚), nast瘼nie Heisei (3 filmy) i Millenium (1 film). W niniejszym tek軼ie cofniemy si do samych pocz徠k闚 tej franczyzy. W tym celu na warsztat we幟iemy trzyp造towy box wytw鏎ni King Records, kt鏎y zawiera w sobie 軼ie磬i d德i瘯owe z trzech pierwszych film闚 o przero郾i皻ym 鄴逕iu, czyli kolejno Gamera, Gamera vs. Barugon i Gamera vs. Gyaos.


Nakr璚ona w 1965 roku Gamera w re篡serii Norakiego Yuasy, pierwszy film z serii, powsta豉 jako odpowied wytw鏎ni Daiei na popularny cykl o Godzilli, kt鏎y dystrybuowany by przez konkurencyjny koncern Toho. Mamy zatem ten schemat, co w kultowym dziele o wielkiej jaszczurce. Gigantyczna bestia zakuta w lodach Antarktydy, tytu這wy Gamera, zostaje obudzona do 篡cia, po czym, jak 豉two si domy郵i, za cel zniszczenia obiera sobie Kraj Kwitn帷ej Wi郾i. Wkr鏒ce do walki z poczwar staje cesarska armia. Decydenci z Daiei nie kryj nawet analogii z Godzill, aczkolwiek trzeba te zaznaczy, 瞠 w 闚czesnej Japonii takowe produkcje sprzedawa造 si jak 鈍ie瞠 bu貫czki. Wszystko musia這by zatem uszyte na odpowiedni miar. ㄠcznie z muzyk.

Muzyk do pierwszego filmu o Gamerze napisa Tadashi Yamauchi (1927-1980). By to tw鏎ca raczej niezbyt kojarzony w bran篡 – obraz Yuasy jest zreszt najbardziej znan pozycj w jego karierze. Warto natomiast zauwa篡, 瞠 posta Akiry Ifukube odegra豉 pewn rol w nabieraniu kszta速u tej partytury. Po pierwsze, Yamauchi pobiera nauki u s造nnego kompozytora. Po drugie, skoro Gamera mia na郵adowa Godzill i inne filmy z serii, to by這 niemal oczywiste, 瞠 Yamauchi b璠zie musia nawi您a brzmieniowo do tw鏎czo軼i swojego nauczyciela. Mo積a by zatem pomy郵e, 瞠 Japo鎍zyk, tak jak Ifukube, skomponuje jaki wyrazisty temat, muzyczn wizyt闚k, kt鏎 z powodzeniem mo積a by wykorzystywa w kolejnych ods這nach. Niestety, nic takiego Yamauchi nie stworzy na potrzeby pierwszej Gamery - w tej materii du穎 bardziej reprezentacyjny wydaje si motyw Kow Otaniego skomponowany dla zrealizowanej w latach 1995-1997 serii Heisei. Nie jest te jednak, 瞠 japo雟ki artysta ca趾owicie zrezygnowa z bazy melodycznej.

W czasie zapoznawania si z omawianym soundtrackiem us造szymy 豉dny, jazzuj帷y motyw Toshio, ludzkiego protagonisty filmu Yuasy. Jest on cz瘰to rozpisywany min. na gitar, wibrafon i tr帳k (co te mo瞠 stanowi pewn odskoczni od innych 軼ie瞠k d德i瘯owych z film闚 kaiju). Z czasem staje si on motywem dramatycznym. Oczywi軼ie nie ma on takiej si造 przebicia, jak legendarny temat Ifukube. Poza t koncepcj muzyczn, Yamauchi ukierunkowuje swoj partytur przede wszystkim w stron pos瘼nej, do嗆 mrocznej ilustracji, co te podyktowane jest tonem filmu Yausy. Nie nale篡 ona do 豉twej w odbiorze, wszak obcowanie z ponurymi dysonansami sekcji smyczkowej i d皻ej, delikatnie m闚i帷, niekoniecznie musi sprawia przyjemno嗆. Wzorem swojego mentora, Yamauchi przygotowa te marsz. Brakuje mu jednak melodycznej zwiewno軼i, jak zapewnia w analogicznych kompozycjach Ifukube.

Gdy zestawimy Godzill Akiry Ifukube i Gamer Tadashiego Yamauchiego, to ta pierwsza wypada absolutnie bezkonkurencyjnie. Muzyka m這dszego z Japo鎍zyk闚 nie jest oczywi軼ie z豉, od strony technicznej prezentuje si nienagannie, a swoj filmow rol spe軟ia nale篡cie, niemniej brakuje jej wyrazisto軼i, chwytliwych temat闚 i czego, co mog這by zapa嗆 w pami耩 na d逝瞠j. Nie pomaga te licha jako嗆 d德i瘯u, kt鏎a utrudnia zapoznawanie si z materia貫m, cho patrz帷 od strony wydawniczej nale篡 pochwali decydent闚, 瞠 oszcz璠zili zasypania kr捫kami bezsensownymi dodatkami. Wypada te doceni, 瞠 Yamauchi nie kopiuje bezmy郵nie pomys堯w z innych film闚 kaiju, a jedynie stylistycznie do nich nawi您uje, jednocze郾ie w miar umiej皻nie wprowadzaj帷 do swojej muzyki odrobin jazzowego sznytu. Generalnie nie jest to nic wielkiego, ani godnego uwagi szerszego audytorium, acz mi這郾icy tzw. monster movies mog si rozejrze za t pozycj.

Gamera:

Inaczej prezentuje si od strony muzycznej druga ods這na serii - Gamera vs. Barugon z 1966 roku. O ile w pierwszej cz窷ci Gamera walczy z armi, o tyle w kolejnym filmie postawiono naprzeciw niego innego potwora, Barugona (nie myli z wyst瘼uj帷ym w produkcjach Toho Baragonem – podobie雟two tyczy si zreszt nie tylko nazewnictwa, ale tak瞠 i wygl康u, przez co cz窷 amator闚 kina kaiju uznaje Barugona za bezczeln kopi potwora z konkurencyjnej wytw鏎ni). Ponadto zmiany pojawi造 si tak瞠 w ekipie realizatorskiej, w tym na stanowisku autora 軼ie磬i d德i瘯owej. Tadashiego Yamauchiego zast徙i Chuji Kinoshita (1916-), w stosunku do poprzednika tw鏎ca du穎 bardziej znany w bran篡 (闚cze郾ie na jego koncie widnia豉 ju chocia瘺y ceniona trylogia Cz這wieczy los Masakiego Kobayashiego).


Dzie這 Kinoshity wyr騜nia si przede wszystkim okaza造mi tematami. Najwa積iejsze z nich us造szymy ju pierwszym utworze, b璠帷ym pewnego rodzaju suit przeznaczon pod napisy pocz徠kowe i prolog filmu. Charakteryzuje je spora ekspresja, chwytliwo嗆 i militarny sznyt. Co wa積e, pojawiaj si do嗆 cz瘰to. Zreszt re篡ser bardzo ochoczo wykorzystuje muzyk Japo鎍zyka, nierzadko podk豉daj帷 j w d逝窺zych sekwencjach, co potrafi dawa ca趾iem imponuj帷y efekt. A chcia這by si, aby takie kompozycje, jak Gamera vs Barugon, czy Bulding the Mirror , zosta造 ponownie nagrane z du膨 orkiestr. Urozmaiceniem jest ponadto okazyjny motyw z Diamond Lure , brzmi帷y nieco podnio郵e, ale jednocze郾ie tajemniczo. Baza tematyczna zupe軟ie odcina si od partytury Yamauchiego. Jedynie motyw g堯wny zdaje si, by mo瞠 zupe軟ie przypadkowo, nawi您ywa w pierwszych nutach do melodii Toshio z pierwszej Gamery .

Cz窷 akcji Gamera vs Barugon rozgrywa si na jednej z wysp Pacyfiku zamieszka貫j przez tubylc闚 (kolejna zrzynka z film闚 o Godzilli). Z tego powodu Kinoshita napisa troch etnicznie zabarwionej muzyki, na kt鏎 natkniemy si g堯wnie w pierwszej po這wie albumu. W niekt鏎ych fragmentach us造szymy jedynie solowe, dalekowschodnie perkusjonalia (Drums), co ukierunkowuje partytur Japo鎍zyka nie tylko w stron tradycyjnego score, ale r闚nie w stron muzyki 廝鏚這wej. Z kolei inne kawa趾i bazuj na po陰czeniu pseudo folklorystycznych stylizacji z partiami sekcji d皻ej (min. interesuj帷e Into the Twenty Valleys ). Kompozycje te dodaj recenzowanej pracy sporo eklektyzmu.

Tak te Gamera vs. Barugon Chujiego Kinoshity to partytura napisana z rozmachem i tematycznym zaci璚iem, przez co z pewno軼i zostawia ona w tyle dzie這 Yamauchiego. To prawda, 瞠 melodie Akiry Ifukube z film闚 o Godzilli wydaja si bardziej donios貫 i bombastyczne, niemniej pracy Japo鎍zyka s逝cha si doprawdy bardzo dobrze. Kinoshita unika przestoj闚 w postaci nieciekawego underscore'u, ogranicza te do minimum, na korzy嗆 brzmienia orkiestry, rol syntezator闚, kt鏎e po tylu latach mog這by dzia豉 jedynie na niekorzy嗆 tego dzie豉. Ponadto album nie nudzi, wszak mamy do czynienia z do嗆 r騜norodnym i bogatym tematycznie materia貫m. Zdecydowanie czo堯wka serii.

Gamera vs Barugon:

Po pokonaniu Barugona, w kolejnym filmie w szranki z przero郾i皻ym 鄴逕iem stan掖 Gyaos – wielki pseudo-nietoperz. Do ekipy realizatorskiej obrazu Gamera vs Gyaos , kt鏎y mia premier w 1967 roku, powr鏂i „ojciec serii”, re篡ser Noriaki Yuasa. Ponadto na sto趾u autora 軼ie磬i d德i瘯owej ponownie zasiad Tadashi Yamauchi, dla kt鏎ego mia豉 to by druga i ostatnia pr鏏a sprawdzenia si we franczyzie Gamery. Czy kontynuowa on idee muzyczne nakre郵one przez siebie samego w pierwszym filmie z cyklu? A mo瞠 zdecydowa si skierowa w stron, co by nie powiedzie, efektownej partytury Kinoshity z Gamera vs. Barugon ?


Przy rozwa瘸niach nad score z Gamera vs. Gyaos mo瞠my w zasadzie cofn望 si do akapitu podsumowuj帷ego pierwsz 軼ie磬 d德i瘯ow z serii. I tym razem otrzymali鄉y partytur stosunkowo ubog tematycznie, niezbyt wyrazist i skupion w du瞠j mierze na pod捫aniu za filmowymi realiami. Yamauchi nie cytuje dos這wnie swojej poprzedniej pracy, cho niekt鏎e frazy melodyczne oraz orkiestracje mog faktycznie nasuwa z skojarzenia z materia貫m zawartym na CD1. Z nowych koncepcji muzycznych wyr騜nia si motyw Gyaosa, oparty na chromatycznych zjazdach sekcji d皻ej blaszanej. Pod koniec tej plyty pojawia si te infantylna pioseneczka Song of Gamera.

„Jedynk” cechowa jednak pewien eklektyzm – nie by豉 to oczywi軼ie jako szczeg鏊nie r騜norodna praca, ale w kilku miejscach pr鏏owa豉 przynajmniej odmiennych rozwi您a stylistycznych (min. jazz i marsze). Poza paroma wstawkami z muzyki 廝鏚這wej, tutaj mamy do czynienia przede wszystkim z czysto ilustracyjn partytur, na kt鏎 sk豉da si g堯wnie pos瘼na, ma這 poci庵aj帷a liryka lub dysonuj帷y underscore. Co prawda takie utwory, jak tytu這we Gamera vs Gyaos , chyba najlepsza prezentacja tematu Gyaosa, mog zwraca uwag niez造m wykonaniem i ciekawymi rozwi您aniami aran瘸cyjnymi, to jednak w przy obcowaniu z ca造m kr捫kiem przepe軟iaj jedynie czar goryczy. Partytura Yamauchiego, pomijaj帷 aspekty techniczne, przyt豉cza s逝chacza, jest ci篹ka, nudna i m璚z帷a. Na szcz窷cie do kolejnego filmu o Gamerze, Gamera vs. Viras , mia ju napisa muzyk zupe軟ie inny tw鏎ca.

Gamera vs Gyaos

Tak o to prezentuje si Gamera Trilogy , czyli tr鎩p造towy box, na kt鏎ym znajdziemy soundtracki z pierwszych trzech film闚 o Gamerze. Patrz帷 z perspektywy historii japo雟kiego kina, jest to na pewno wydanie ciekawe i wa積e, wszak w豉郾ie poprzez ods逝ch tych p造t mo瞠my zag喚bi si w muzyk z pocz徠k闚 tej w pewnych kr璕ach kultowej ju franczyzy. Gdy jednak zachcemy na nie spojrze okiem statystycznego mi這郾ika muzyki filmowej, to nie jest ju tak kolorowo, w ko鎍u dwie partytury Tadashiego Yamauchiego na pewno nie znajd poklasku w鈔鏚 s逝chaczy nie gustuj帷ych w film闚 kaiju. W tej stawce wyr騜nia si na plus score Chujiego Kinoshity, kt鏎y punktuje wyrazist tematyk i porz康nym oddzia造waniem w ruchomych kadrach. Czy zatem warto poleca Gamera Trilogy ? Dla mi這郾ik闚 serii, o ile takich w og鏊e znajdziemy w鈔鏚 czytelnik闚 tego portalu, jest to na pewno pozycja obowi您kowa. Reszcie odbiorc闚 poleca豚ym g堯wnie najciekawsze fragmenty opisywanych 軼ie瞠k d德i瘯owych.

Inne recenzje z serii:
  • Gamera vs. Viras
  • Gamera: Guardian of the Universe

    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚

    CD1 – Gamera (1965)
    • 1. Eskimo Village (2:03)
    • 2. Main Title (1:59)
    • 3. The Devil’s Envoy – Gamera (2:40)
    • 4. No Sign of the Ship (0:22)
    • 5. News of the World (0:19)
    • 6. Good Luck Charm (1:23)
    • 7. Toshio Releases Chibi - Gamera Appears (3:27)
    • 8. Toshio Searches for Chibi (1:20)
    • 9. The Legend of Gamera (1:12)
    • 10. Operation to Freeze Gamera - On His Back - Gamera Can Fly! (5:17)
    • 11. Toshio’s Theme (4:21)
    • 12. Where Has Gamera Gone? (2:33)
    • 13. Fear of Gamera (0:33)
    • 14. Dance Club BGM (1:01)
    • 15. Gamera Attacks Tokyo (3:46)
    • 16. Z Plan (1:52)
    • 17. Luring Gamera to Oshima (2:11)
    • 18. Trail of Fire (2:31)
    • 19. Gamera Into Space – Ending (3:43)
    • 20. Toshio’s Sadness (2:00) - utw鏎 niewykorzystany w filmie
    • 21. Toshio’s Sadness (2:02) - nieu篡te sol闚ki waltorni
    • 22. Electronic Noise – Low (0:29)
    • 23. Electronic Noise - High (0:30)

    CD2 – Gamera vs. Barugon (1966)
    • 1. Main Title - Return to Earth (2:41)
    • 2. Swabbing the Deck (0:29)
    • 3. Native Dance (Koto Drums) (4:15)
    • 4. Not-So-Friendly Natives (0:49)
    • 5. Into the Twenty Valleys (2:54)
    • 6. The Gem (2:49)
    • 7. Drums (4:15)
    • 8. Ancient Danger (0:23)
    • 9. Infrared Incubation (1:39)
    • 10. Disaster at Kobe Docks (0:19)
    • 11. Barugon at Kobe Docks (0:23)
    • 12. Gamera Appears (0:27)
    • 13. Gamera vs. Barugon (2:37)
    • 14. Barugon Freezes Gamera (1:05)
    • 15. Karen Bandages the Wound (0:38)
    • 16. Diamond Lure (2:01)
    • 17. Barugon Follows Diamond Light (3:14)
    • 18. Onodera’s End (2;11)
    • 19. Barugon’s Destruction (1:09)
    • 20. Building the Mirror (1:38)
    • 21. Turning His Ray Against Him (0:31)
    • 22. No Hope (0:31)
    • 23. Gamera Revives (2:13)
    • 24. Dragging Barugon Under – Finale (4:05)
    • 25. Island Apprehension (0:30)
    • 26. Drums (2:18) - wersja alternatywna
    • 27. Mysterious Legends (1:17)
    • 28. Onodera’s End (2:12) - wersja alternatywna
    • 29. Turning His Ray Against Him (0:30) - wersja alternatywna
    • 30. Dragging Barugon Under – Finale (4:02) - wersja alternatywna
    • 31. Koto Music (5:19) - utw鏎 dodatkowy
    • 32. Koto - Sixth Degree (7:56) - wersja alternatywna

    CD3 – Gamera vs Gyaos (1967)
    • 1. Volcano (0:57)
    • 2. Gamera to Mt. Fuji - Main Title (1:11)
    • 3. Mysterious Rays (0:52)
    • 4. The Barrier (1:39)
    • 5. The Glowing Pit (4:14)
    • 6. The Cave (0:22)
    • 7. Gyaos’ First Meal/Gamera Rescues Eichi (8:17)
    • 8. Air Attack (3:12)
    • 9. Village Diet (1:09)
    • 10. Fear of Gyaos (1:13)
    • 11. Radio BGM - Fast (1:22)
    • 12. Radio BGM - Slow (1:28)
    • 13. Gyaos Rises (4:42)
    • 14. Gamera Returns (4:26)
    • 15. Gyaos Regenerates #1 (0:35)
    • 16. Gyaos Regenerates #2 (0:46)
    • 17. Operation Rotation (4:22)
    • 18. Blood Lure (5:23)
    • 19. Village Shame (2:21)
    • 20. Operation Forest Fire (0:40)
    • 21. Finale Battle (7:34)
    • 22. Song of Gamera (2:17) - wersja filmowa
    • 23. Song of Gamera (2:15) - wersja alternatywna
    • 24. The Barrier (1:39) - wersja alternatywna
    • 25. Gamera Rescues Eichi (1:52) - wersja alternatywna
    • 26. Radio BGM – Fast (1:21) - speaker mix
    • 27. Radio BGM – Slow (1:29) - speaker mix
    • 28. Song of Gamera (2:29) - wersja singlowa
    • 29. Combat Between Gamera and Gyaos (3:44) - wersja singlowa
    Czas trwania: 185:20
    Komentarze
    Tomasz Goska 2017-01-27
    14:14
    Patrz帷 na zdj璚ia zamieszczone w recenzji, to litra musi by spory, aby bez szwanku na psychice ogarn望 te filmy. ;) Co za si tyczy muzyki, to nie mia貫m do czynienia z tym wydawnictwem, ale fragmenty wci庵aj. Taki ciekawy mix klasyki rodem z GA z awangard. Chyba trza si璕n望 po ten zestawik. :)

  • Gamera Trilogy

    Kompozytor:

    • Tadashi Yamauchi
    • Chuji Kinoshita

    Wydawca:

    • King Records (1965,1966, 1967/1995)

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:




    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie