Szukaj: w


recenzje

Sully



Nie wa積e w jakich czasach przyjdzie nam 篡, na bohater闚 zapotrzebowanie jest zawsze. Jednym z nich sta si Chesley “Sully” Sullenberger, ameryka雟ki pilot, kt鏎y cudem wyl康owa na rzece Hudson, ratuj帷 篡cie 155 pasa瞠r闚. Wydarzenie momentalnie trafi這 na usta medi闚 z ca貫go 鈍iata, a sam „Sully” sta si najbardziej rozchwytywan postaci w Stanach Zjednoczonych. Naturalnie, to zainteresowanie by這 dzie貫m czystego przypadku – stado g瘰i uderzy這 w Airbusa, wskutek czego dwa g堯wne silniki maszyny uleg造 zniszczeniu. Do鈍iadczony kapitan musia podj望 b造skawiczn decyzj, licz帷 si z katastrofalnymi konsekwencjami w razie decyzji b喚dnej. Na szcz窷cie, niczym w bajce, wszystko sko鎍zy這 si szcz窷liwie. Rzec mo積a, prawie wszystko, bo wyb鏎 „Sully'ego” zosta zaraz wkr鏒ce zakwestionowany, a w bajce, jak to cz瘰to bywa, do g這su doszed czarny charakter w postaci komisji badaj帷ej wypadki lotnicze.

To co dzia這 si potem, 陰cznie ze 郵edztwem i jego wynikami pos逝篡這 Clintowi Eastwoodowi za kanw pod jego najnowsze przedsi瞝zi璚ie filmowe. Bior帷 pod uwag, 瞠 jest to ju druga z rz璠u pr鏏a gloryfikacji ameryka雟kiego bohatera (po American Sniper), Eastwood wydaje si by w豉軼icielem licencji na przenoszenie na ekran patriotycznych symboli. W odr騜nieniu jednak od kontrowersyjnej biografii cz這nka SEALS, Sully idzie w kameralno嗆, nie narzucaj帷 si nikomu, rysuj帷 cud na rzece Hudson jako epizod z 篡cia Nowojorczyk闚, spragnionych akt闚 ludzkiego bohaterstwa, jakich miasto nie do鈍iadczy這 od czasu atak闚 na World Trade Center.

Pod t skromn kinow ilustracj, r闚nie pod wzgl璠em czasu trwania, Eastwood stawia na swoje ulubione muzyczne peryferie, coraz rzadziej, niestety, odwiedzane dzi przez kompozytor闚 filmowych. Jako zapalony jazzman i pianista, daje szans, kt鏎a zdarza si jedna na milion, i anga簑je do swojej produkcji The Tierney Sutton Band. Jego liderka, Tierney Sutton, wyst瘼owa豉 z zespo貫m na prywatnym przyj璚iu Eastwooda. Temu kapela ewidentnie przypad豉 do gustu, bowiem jeszcze w fazie monta穎wej Sully'ego, temptrackiem uczyni kilka jej kawa趾闚. Tydzie p騧niej wszyscy spotkali si w studio Warner Bros i rozpocz瘭i kompozycje, przy czym sam re篡ser wyst徙i jedynie z leciutkim wk豉dem w豉snym w formie tematu przewodniego i s堯w do piosenki Flying Home.

A zatem muzyka to rasowa oprawa jazzowa, spe軟iaj帷a wszystkie oczekiwania fan闚 gatunku. Jej barwa jest ciep豉, wieczorna, a poszczeg鏊ne kawa趾i 豉dnie ze sob wsp馧pracuj. Przekr鎩 albumu us造szymy wcze郾ie, bo ju w Sully Suite, d逝giej, przyozdobionej licznymi subtelnymi dodatkami melodii, kt鏎a wprowadza nas w nowojorsk atmosfer. W niej, przyjemno嗆 sprawiaj nie tylko nawi您ania do dawnych klasyk闚 takich jak Bernard Herrman czy Dave Grusin – przeci庵貫 d璚iaki i smyczki – ale r闚nie koj帷a wokaliza Tierney Sutton, kt鏎 artystka szczyci si w wielu miejscach na albumie, cho ja sam przysi庵豚ym, 瞠 momentami mog這by by jej mniej. Otwarcie nie jest jedynym punktem albumu, gdzie s造cha echa starych mistrz闚. Eleganckie Hudson View na przyk豉d od pierwszych sekund przemawia j瞛ykiem Elmera Bernsteina (mocne otwarcie i swobodnie opadaj帷a linia melodyjna), pomimo 瞠 funkcjonuje wy陰cznie w sferze albumowej, i w rezultacie nie pojawia si w filmie. Ten zabieg dotyczy jeszcze paru innych utwor闚, z pewno軼i dodanych, aby umocni znaczenie kr捫ka. Dalsza cz窷 partytury toczy si swoim nie酥iesznym rytmem, umilaj帷 czas z ni sp璠zony delikatnymi wariacjami, uwypukleniami solowego pianina i zaskakuj帷o romantycznymi fragmentami, jak ten z I Could Have Lost You. Wszystkiemu temu przy鈍ieca batuta Conrada Pope'a – legendy orkiestracji.

Jako 瞠 Sully to ci庵le muzyka filmowa, powinna spe軟ia swoj narracyjn rol. Tak dzieje si g堯wnie przy okazji retrospekcji z wodowania. Pe軟e napi璚ia, ubite z perkusonali闚 F4 Malfunction oraz podobne w brzmieniu Simulation, przerywaj ten nastrojowy koncert i przypominaj o przeznaczeniu tej pracy. Wiadomo, melodia pisana dla ekranu musia豉 tu si znale潭, szkoda, 瞠 nie jest ona ju tak dobra jak jej warstwa jazzowa. Powod闚 szuka豚ym tutaj w muzyce samego Eastwooda, kt鏎y to kompozytorem bywa bardzo pow軼i庵liwym. Zapewne chcia tu jedynie zaznaczy pewn instrumentaln ci庵這嗆, bez g喚bszego wchodzenia w szczeg馧y. Z drugiej strony jednak letni temperament tej partytury mo瞠 ci庵le wynika z og鏊nego tonu filmu. „Sully” daje Amerykanom 鈍iate趾o nadziei, podkre郵a znaczenie awiacji i zaprzecza zamachom z 11 wrze郾ia. Jednocze郾ie ratuje Nowy Jork przed kolejn traum. Dlaczego o tym m闚i? Bo przeciwnym biegunem kompozycji do Sully mog豉by by muzyka Terrence'a Blancharda do 25. Godziny. To samo, ale jak瞠 inne miasto, kt鏎emu przygrywa jazz z otch豉ni, przepi瘯ny, ale ocieraj帷y si w swojej dosadno軼i o wrota piekie. Tutaj nie ma mowy o jakichkolwiek syndromach. Eastwood odczarowuje tragizm Nowego Jorku przypi皻y przez Spike'a Lee, re篡sera 25. Godziny, zast瘼uj帷 go koj帷ym, kawiarnianym jam session dla mi這郾ik闚 nie酥iesznego, dobrego grania. Warto si skusi.




Autor recenzji:  Tomasz Ludward
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Sully Suite (9:23)
  • 2. Sully Wakes Up (2:39)
  • 3. Flying Home (Sully's Theme) (2:58)
  • 4. Boarding* (0:38)
  • 5. Hospital (2:01)
  • 6. F4 Malfunction (2:18)
  • 7. Hudson View* (2:20)
  • 8. Sully Reflects* (1:29)
  • 9. I Could Have Lost You (1:06)
  • 10. Arrow* (3:17)
  • 11. Sully Running* (0:59)
  • 12. Times Square (1:26)
  • 13. Simulation (4:56)
  • 14. Sully Doubts (2:36)
  • 15. Vindication* (1:12)
  • 16. Grey Goose With A Splash Of Water (3:10)
  • 17. Sauna (2:02)
  • 18. Rescue (2:16)
  • 19. Flying Home* (Alternate Take) (4:07)
*utwory nieu篡te w filmie
Czas trwania: 50:53
Komentarze
Tomasz Goska 2017-01-13
23:28
安ietna ilustracja, kt鏎ej lepiej s逝cha si chyba na kr捫ku ani瞠li w zderzeniu z filmem. Niesamowity klimat, cho na d逝窺z met potrafi lekko m璚zy nadmiarem materia逝.
Mystery 2017-01-15
17:52
Na pewno mi貫 zaskoczenie, score niby niepozorny, z drobnymi mankamentami i nie do ko鎍a r闚ny, ale z dusz i to si liczy.
Mefisto 2017-01-27
17:44
Jako ilustracja jest raczej mocno stonowana i nie narzuca si widzowi. Album zdecydowanie ciekawszy - jazz w najlepszym wydaniu.

Sully

Kompozytor:

  • Christian Jacob, Clint Eastwood i The Tierney Sutton Band

Dyrygent:

  • Conrad Pope

Orkiestrator:

  • Christian Jacob

Soli軼i:

  • Tierney Sutton (wokal), Christian Jacob (pianino), Trey Henry (gitara basowa), Kevin Axt (gitara basowa), Ray Brinker (perkusja)

Wykonawcy:

  • The Tierney Sutton Band

Wydawca:

  • Varese Sarabande (2016)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie