Szukaj: w


recenzje

Passengers (Pasa瞠rowie)


Lec帷y na odleg陰 koloni Jim Preston budzi si z hibernacji. 90 lat za wcze郾ie. B璠帷y jedynym obudzonym na statku, mo瞠 porozmawia tylko z... barmanem-androidem. W ko鎍u zakochuje si w innej pasa瞠rce, Aurorze Lane, co stawia go przed wielkim dylematem moralnym... W najnowszym filmie Mortena Tylduma (υwcy g堯w, Gra tajemnic) zagrali Chris Pratt i Jennifer Lawrence. Poza tym na ekranie pojawiaj si m.in. Laurence Fishburne i Andy Garcia. G這sem statku jest Emma Clarke, kt鏎 niekt鏎zy mog kojarzy jako... g這s londy雟kiego metra. Norweski re篡ser zebra szacown ekip - zdj璚ia zrobi Rodrigo Prieto, a za scenografi odpowiedzialny by Guy Henrik Dyas. Film wywo豉 wielkie kontrowersje i zebra od krytyki ci璕i w豉郾ie z tego powodu. Niemniej dr捫enie tego wszystkiego by這by zbyt du篡m spoilerem dlatego skupmy si na faktach. Film jest du穎 bardziej ckliwym melodramatem ni pokazywanym w trailerach filmem akcji. Porz康nie zagrany, przedstawia jednak pewien moralny dylemat. Podstawow zalet jest chyba jednak obraz i tutaj uwag zwracaj przepi瘯ne zdj璚ia Prieto -zw豉szcza te, ukazuj帷e przestrze kosmiczn.

Po wsp馧pracy z Alexandre Desplatem, tym razem Tyldum postawi na Thomasa Newmana. Wyb鏎 ten bardzo ucieszy Jona Spaihtsa (Prometeusz), kt鏎y pono pisa sw鎩 scenariusz s逝chaj帷 w豉郾ie jego muzyki. Krytycy uznali, 瞠 to odpowiednie, skoro tak naprawd mamy do czynienia ze swoist wersj Wall-E, jednej z najbardziej cenionych 軼ie瞠k kompozytora American Beauty. Ponadgodzinny album z muzyk wyda這 Sony.

P造t rozpoczyna The Starship Avalon (Main Title). Proste ostinato powoli buduje nastr鎩, ale ju na wst瘼ie 軼ie磬i s造cha, 瞠 bardzo du膨 rol w tej muzyce odegra elektronika. Dopiero p騧niej pojawiaj si smyczki, a dodatkowa warstwa syntezator闚 nadaje wra瞠nia pulsu. Narasta dramatyzm, w czym jeszcze pomagaj przeci庵貫 partie na waltornie. Hibernation Pod 1625 to ju znany nam Thomas Newman: nieco jazzowy fortepian, niepozbawiona lekkiego humoru aran瘸cja (elektronika, smyczki pizzicato).

W muzyce do Pasa瞠r闚, jak s造cha ju w pierwszych utworach, du膨 rol odgrywa elektronika. Pomaga w tym jeszcze miks 軼ie磬i, o bardzo du篡m pog這sie. Newman korzysta z tego, by przede wszystkim odda rozleg陰 przestrze, w jakiej znajduje si g堯wny bohater. Chodzi nie tylko o przestrze kosmiczn. Sam statek kosmiczny przypomina wielkie statki pasa瞠rskie (w t逝maczeniu jest nawet nazwany liniowcem). Poprzez niejako stworzenie przestrzeni, oddanie jej nie tylko poprzez brzmienie elektroniki, ale i sam miks, Amerykanin oddaje stan psychiczny g堯wnego bohatera, przede wszystkim jego osamotnienie. Co ciekawe, bardzo delikatnie kompozytor odwo逝je si do klasyk闚 elektronicznego grania. Cho nic bezpo鈔ednio nie kopiuje, w pewnych momentach (Hibernation Pod 1625 chocia瘺y) brzmienia syntezator闚 przypominaj Vangelisa. Smutek zwi您any z tym osamotnieniem na samym pocz徠ku albumu sugeruje Crystalline, cho muzyka nie jest wydana zgodnie z filmow chronologi. Opr鏂z tego smutku, jak zwykle u Thomasa Newmana pe軟ego empatii, pojawia te si wi瘯sze napi璚ie.

Czy to w muzyce emocjonalnej czy akcji, kt鏎 us造sze mo積a w dalszej cz窷ci albumu (z kr鏒kim interludium w pierwszym utworze), Thomas Newman koncentruje si przede wszystkim na budowaniu specyficznego nastroju. Tyldum, przynajmniej w swych hollywoodzkich projektach, wybiera kompozytor闚-psycholog闚. Opr鏂z 鈍ietnego aktorstwa Chrisa Pratta, pocz徠ek filmu jest d德igany w du瞠j mierze w豉郾ie przez delikatnie podkre郵aj帷 jego osamotnienie (nawet, je郵i bohater szuka pozytyw闚) muzyk. Tym bardziej dramatyczna staje si jego p騧niejsza decyzja (Sleeping Girl), gdzie mimo 瞠 akcja jest tak naprawd do嗆 prosta sama w sobie, Amerykanin doskonale oddaje pewn desperacj. Podobnie, cho w zupe軟ie innym stylu dzieje si w I Tried Not to..., gdzie kompozytor si璕a raczej do mrocznego ambientu. Jest to najtrudniejszy w odbiorze utw鏎, ale brzmieniowo sp鎩ny z pozosta造mi na p造cie. Muzyka akcji pojawia si tak naprawd w drugiej po這wie p造ty. Co ciekawe, wprowadza j ten sam motyw, co rozpoczyna film. Mocna pulsuj帷a elektronika mo瞠 nieco przypomina tw鏎czo嗆 Hansa Zimmera, ale Niemiec nie jest oczywi軼ie jedynym kompozytorem, kt鏎y tak dynamizuje akcj. Jest to kolejne wyra幡e nawi您anie do tradycji lat osiemdziesi徠ych. Ten utw鏎 charakteryzuje si do嗆 typowym dla Newmana dialogiem harfy i fortepianu. Solowy wokal s造szany tu i 闚dzie znany jest z He Named Me Malala. Cascade Failure wprowadza inny wa積y element - kot造 i przeci庵陰 blach, znan ju z Bondowskich 軼ie瞠k kompozytora. Najlepiej za w filmie i na albumie wypada Zero-Gravity. Desperacka scena podkre郵ana jest przez to, co muzycznie mo積a by uzna za po陰czenie Ratuj帷 Pana Banksa (m闚i帷 軼i郵e, To My Mother) ze Skyfall. Rytmiczna, oparta na prostym ostinacie elektronika, kot造, wreszcie do陰czaj wprost desperackie smyczki kontrastowane z przeci庵造mi akordami na d皻e blaszane. Podobnie dramatyczne jest Looking for Wrong.

Ostatnia wreszcie cz窷, za kt鏎ej pocz徠ek mo積a uzna wspomniany ju przed chwil utw鏎, 陰czy materia emocjonalny z muzyk akcji. Pod wzgl璠em brzmie elektronicznych bardzo ciekawie wypada Untethered. Bardzo dramatyczne jest z pocz徠ku te You Brought Me Back, cho rytm znany z Red Giant 鈍iadczy豚y raczej o czym innym. Zako鎍zenie za to typowy romantyzm w niepowtarzalnym stylu Thomasa Newmana, a pokazuj to ostatnie trzy utwory 陰cznie z elektronicznym, pe軟ym typowej newmanowskiej magii, Sugarcoat the Galaxy. Pasa瞠rowie to nic nowego. Dobrze wpisuj si w ostatnie trendy tw鏎czo軼i Newmana, pog喚biaj帷 rol elektroniki, przez co niekt鏎zy wr璚z stwierdzili, 瞠 kompozytor straci sw鎩 unikalny g這s. Bynajmniej. Owszem, niekt鏎e utwory akcji bli窺ze s nowszym trendom w muzyce filmowej w og鏊e, ale nie Hans Zimmer ani ktokolwiek inny wymy郵i takie, a nie inne sposoby dynamizacji muzyki. W豉郾ie elektronika jednak, jak si zdaje, wyr騜nia 軼ie磬 i pokazuje, 瞠 jest tu co wi璚ej ni tylko nawi您ania do He Named Me Malala czy nawet Ratuj帷 pana Banksa. W muzyce akcji dochodzi jeszcze chocia瘺y Skyfall. Ale jedno trzeba tej 軼ie盧e, opr鏂z urody, odda. Jej atmosfera jest wyj徠kowa, cho stworzona prostymi 鈔odkami, syntezatorami i du篡m pog這som nadaj帷ym ca這軼i swoistego rodzaju "mokre" brzmienie.



Autor recenzji:  Pawe Stroi雟ki
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. The Starship Avalon (Main Title) (04:15)
  • 2. Hibernation Pod 1625 (01:19)
  • 3. Command Ring (00:57)
  • 4. Rate 2 Mechanic (02:08)
  • 5. Awake For 7 Days (01:25)
  • 6. Crystalline (04:07)
  • 7. Precious Metals (02:07)
  • 8. Aurora (01:44)
  • 9. Robot Questions (02:52)
  • 10. The Sleeping Girl (03:14)
  • 11. Build A House And Live In It (02:07)
  • 12. I Tried Not To... (03:53)
  • 13. Spacewalk (03:06)
  • 14. Passengers (01:47)
  • 15. 50% Of Light Speed (03:13)
  • 16. Cascade Failure (02:55)
  • 17. Zero-Gravity (02:44)
  • 18. Never Happy Here (01:21)
  • 19. Red Giant (01:25)
  • 20. Looking For Wrong (01:46)
  • 21. Chrysler Bldg. (02:25)
  • 22. Untethered (02:34)
  • 23. You Brought Me Back (05:41)
  • 24. Starlit (03:12)
  • 25. Accidental Happiness (03:03)
  • 26. Sugarcoat The Galaxy (End Title) (03:12)
Czas trwania: 68:32
Komentarze
Mefisto 2017-01-10
02:00
W豉軼iwie pe軟a zgoda, sporo ciekawych uwag. http://muzykafilmowa.pl/recenzja,1399,passengers.html
Tomasz Goska 2017-01-10
09:46
U mnie zgoda, ale tylko w 3/4, czyli tak, aby ocena by豉 o gwiazdk ni窺za. ;) Cho w filmie sprawuje si ca趾iem, ca趾iem, to na p造cie niestety mnie nie przekonuje a tak bardzo. Sporo tu klisz, jeszcze wi璚ej radomowego, nie budz帷ego a takich wielkich emocji, grania. Temat okej, cho wiadomo, 瞠 Tomka sta na wi璚ej, ani瞠li na odtwarzanie stale tych samych schemat闚.
Zibi 2017-01-10
13:19
Sza逝 nie ma - ani jedna nutka w g這wie nie zosta豉... ;) Tr鎩a i to naci庵ana.
Wawrzyniec 2017-01-10
20:37
Ca趾iem przyjemna praca. Wiadomo nie jako wielce odkrywcza, ale przyjemnie si jej s逝cha. Mi這郾icy Thomasa Newmana i tego typu grania powinni by zadowoleni. Recenzja te dobra, chocia nie wiem, czy na pocz徠ku nie pojawi si zbyt du篡 spoiler odno郾ie fabu造?...

Passengers (Pasa瞠rowie)

Kompozytor:

  • Thomas Newman

Dyrygent:

  • Thomas Newman

Wydawca:

  • Sony Masterworks (2016)

Producent:

  • Thomas Newman
  • Neal H. Moritz

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie