Szukaj: w


recenzje

Jessica Jones



Kinowe uniwersum Marvela ma si dobrze. Z貫j kondycji nie zdradzaj r闚nie telewizyjne produkcje, kt鏎e coraz 鄉ielej poczynaj sobie w鈔鏚 entuzjast闚 tego typu rozrywki. Kiedy dwa lata temu na platformie Netflix zago軼i periodyk Daredevil, 鈔odowisko fan闚 oszala這 z wra瞠nia, 瞠 tak zszargan przez filmowc闚 posta mo積a by這 zaprezentowa w jak瞠 wiarygodnej i ciekawej formie. Kolejnym superbohaterem „do odstrza逝” mia豉 by Jessica Jones – m這da, seksowna, ale pogubiona w swojej przesz這軼i dziewczyna. Skrajnie ironiczna, stroni帷a od ludzi stara si przetrwa ka盥y dzie zalewaj帷 swoje problemy litrami alkoholu i sporadycznie dorabiaj帷 na boku jako prywatny detektyw. Ale gdy na horyzoncie pojawia si dawne utrapienie dziewczyny, owijaj帷y sobie wszystkich wok馧 palca, Kilgrave, si陰 rzeczy Jessica musi pokona bolesne wspomnienia, by zmierzy si z tym demonicznym z這czy鎍. Opis fabu造 tr帷i nieco bana貫m, ale w r瘯ach kreatywnych tw鏎c闚 Marvela i Netflixa staje si okazj do zaprezentowania wielu ciekawych charakter闚, w鈔鏚 kt鏎ych na szczeg鏊n uwag zas逝guje tytu這wa Jessica oraz arcygenialnie wykreowana posta Kilgrave.

Spowity mrokiem, quasi-noirowy klimat wylewaj帷y si z kadr闚 trzynastoodcinkowego periodyku wiele zawdzi璚za oprawie muzycznej, kt鏎ej autorem jest znany z serialu 24 godziny, Sean Callery. Przyzwyczajony do elektronicznych, pulsuj帷ych bit闚 stanowi帷ych trzon warsztatu Amerykanina, z wielkim zdziwieniem i niema造m zafascynowaniem ch這n掖em nastrojowe, jazzowo-bluesowe kawa趾i wpisuj帷e si w kryminalno-fantastyczn wymow tego widowiska. Oczywist osi, wok馧 kt鏎ej obraca si ca豉 partytura jest temat przewodni 鈍ietnie zaprezentowany i efektownie wyeksponowany w czo堯wce. Ale czy reszta oprawy muzycznej fascynuje w r闚nym stopniu? Tutaj mo積a mie pewne obiekcje. O ile bowiem 軼ie磬a d德i瘯owa 鈍ietnie zespala si ze sfer wizualn daj帷 jej wiar nastrojowym, nie stroni帷ym przy tym od wartkiej akcji, graniem, o tyle z wielkim trudem przychodzi nam koncentrowanie si na tej w豉郾ie p豉szczy幡ie. Problemem nie jest odej軼ie w bardziej ilustracyjne, underscore’owe formy. Mimo wzgl璠nej atrakcyjno軼i brzmieniowej i licznych eksperyment闚 w zakresie 陰czenia ze sob tradycyjnego instrumentarium ze wsp馧czesnymi, elektronicznymi formami wyrazu, muzyka Callery’ego jest raczej produktem ukierunkowanym na dzia豉nie w kontek軼ie opisywanych scen.

Najlepszym tego dowodem jest album soundtrackowy wydany w formie cyfrowej – ot jak poprzednie 軼ie磬i d德i瘯owe do seriali Marvela i Netflixa. W godzinnym czasie prezentacji prowadzi nas od wielkiej fascynacji stylistyk i melodyk do solidnego znu瞠nia powtarzalno軼i tej konwencji w ramach mniej frapuj帷ych aran篡. Funkcjonuj tu highlighty winduj帷e do鈍iadczenie ods逝chowe do bardzo przyjemnego, wo豉j帷ego o liczne powroty, ale summa summarum nie mog貫m oprze si wra瞠niu, 瞠 mo積a by這 podej嗆 do umieszczonego na albumie materia逝 w spos鏏 bardziej selektywny.


Na pewno problemu nie stanowi oprawa do serialowej czo堯wki zamykaj帷a w niespe軟a 70 sekundach muzyczn interpretacj tytu這wej postaci. Urokliwa, ocieraj帷a si o romantyczn bossanov, melodia jest no郾ikiem zawadiackiego, nonszalanckiego stylu bohaterki, podczas gdy drapie積a, rockowa ko鎍闚ka idealnie eksponuje jej si喚 i bezkompromisowo嗆. Najbardziej przystaj帷e do otoczenia i sposobu bycia Jessici wydaj si jazzowo-bluesowe fragmenty przypisane do pocz徠kowych scen pierwszego epizodu, w鈔鏚 kt鏎ych na szczeg鏊n uwag zas逝guje Fire Escape Night Shift. Snuj帷e si, nastrojowe granie jest idealnym remedium na sk徙ane w mroku wizualizacje Nowego Jorku. Ciekawy jest spos鏏 陰czenia tych tradycyjnych form wyrazu z dosy popularnymi rozwi您aniami w muzyczne filmowej, tudzie ambientow elektronik. Z jednej strony mamy wi璚 uk這n w stron klasyki gatunku, z drugiej natomiast wszystko to, co w warsztacie Callery’ego najlepsze.

Sporym zaskoczeniem jest pod tym wzgl璠em muzyczna akcja wykonywana (w miar mo磧iwo軼i) za pomoc charakterystycznego, jazzowego instrumentarium. Mamy wiec kreuj帷e baz rytmiczn kontrabas oraz perkusj, „improwizuj帷y” fortepian, sporadycznie tr帳k oraz ca陰 mas innych element闚 urozmaicaj帷ych faktur. Pomys 鈍ietny pod wzgl璠em muzycznym, ale je瞠li chodzi o walory ilustracyjne mo瞠 rodzi u wsp馧czesnego odbiorcy pewne obiekcje. Przyk豉dem niech b璠zie Fight at Luke's Bar, Kidnapping Kilgrave oraz Hospital Cat and Mouse daj帷e niema陰 satysfakcj z ods逝chu, ale jakby “nieobecne” w samym serialu. Drug stron medalu jest cz瘰to eksploatowana elektronika sprowadzaj帷a niekt鏎e sekwencje akcji do miana niezbyt pasjonuj帷ego metronomu. Dosy wyra幡ie mo積a to odczu w Kidnapping Kilgrave wie鎍zonym kanonad sampli i heavy metalowym akcentem. Tak瞠 w Elevator Massacre oraz Jones-Cage Match podejmowana jest bardziej drapie積a i zanurzona w mainstreamie narracja muzyczna. Nie spos鏏 przej嗆 oboj皻nie wobec wielu uproszcze jakie stosuje tu kompozytor uwalniaj帷 ca造 szereg schemat闚 poczynionych nawet dekad temu podczas prac nad 24. Ko貫m ratunkowym s dawkowane od czasu do czasu instrumentalne wstawki, w鈔鏚 kt鏎ych kr鏊uj wyrwane z kontekstu frazy na fortepian i tr帳k.

Nie zmienia to jednak dualistycznego wizerunku 軼ie磬i d德i瘯owej zapewniaj帷ej tyle samo przyjemnych chwil (Jessica on the Move), co moment闚 znu瞠nia podejmowanymi przez kompozytora eksperymentami (np.: Luke's Revenge on the Bus Driver). Ten festiwal skrajno軼i pot璕owany jest ponadto md陰 relacj mi璠zy tytu這w Jessic, a Lukem Cagem. W kontek軼ie muzycznym jest to tylko kolejna okazja do wertowania ambientowych baz sampli i nastrojowych melodii. Osobnym problemem jest systematyczny spadek poziomu muzycznej tre軼i w miar zag喚biania si w dalsze losy bohaterki. Eksperymentalny, eklektyczny charakter partytury zast瘼owany jest coraz bardziej ordynarn elektronik. Cierpi na tym dramatyczny fina serialu, kt鏎y m鏬 wznie嗆 si ponad narkotyczne Jones-Cage Match i ambientowe Final Justice for the Purple Man.

Jak zatem widzimy, 軼ie磬a d德i瘯owa do Jessici Jones to produkt nie ustrzegaj帷y si wielu dra磧iwych kwestii. Bior帷 jednak pod uwag poprzednie dokonania Amerykanina, prezentowany tu soundtrack jawi si jako wyra幡y sygna, 瞠 Callery jest wyra幡ie zainteresowany opuszczeniem szufladki etatowego providera samplowanej muzycznej akcji. Cho ch璚i du瞠, to jednak braki warsztatowe daj o sobie zna. Pozostaje mie tylko nadziej, 瞠 kolejne projekty pozwol rozszerzy te horyzonty o nowe do鈍iadczania i pomys造. Bo p鏦i co Jessica Jones jest jedn z ciekawszych prac w dorobku tego kompozytora. W podobnym tonie mo積a si wypowiada o tej pracy por闚nuj帷 j do innych seriali produkowanych przez studio Marvela.


Inne recenzje z serii:
  • Iron Man
  • Iron Man 2
  • Iron Man 3
  • Captain America: The First Avenger
  • Captain America: The Winter Soldier
  • Captain America: Civil War
  • Thor
  • Thor: The Dark World
  • Avengers
  • Avengers: Age of Ultron
  • Guardians of the Galaxy
  • Guardians of the Galaxy vol. 2
  • Ant-Man
  • Doctor Strange
  • Agents Of S.H.I.E.L.D.
  • Daredevil (season 1)
  • Daredevil (season 2)
  • Agent Carter
  • Jessica Jones

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Jessica Jones Main Title (1:08)
    • 2. Then There’s the Matter of You (1:17)
    • 3. Fire Escape Night Shift (4:16)
    • 4. Alias Investigations (2:27)
    • 5. Fight at Luke’s Bar (2:20)
    • 6. Nurse Jessica (2:12)
    • 7. Rescuing Hope from the Hotel Bed (3:50)
    • 8. Kidnapping Kilgrave (3:20)
    • 9. Sleepover at Luke’s (3:03)
    • 10. Jessica on the Move (2:44)
    • 11. Cockroach (3:08)
    • 12. Luke’s Revenge on the Bus Driver (2:30)
    • 13. Elevator Massacre (2:51)
    • 14. Looking for Kilgrave-Bus Accident Vision (1:55)
    • 15. Hospital Cat and Mouse (3:11)
    • 16. Gift from Trish (2:55)
    • 17. Kilgrave Escapes His Glass Prison (1:41)
    • 18. Tailing Malcolm (2:21)
    • 19. Jessica Confesses to Luke (1:47)
    • 20. Restaurant Flashback (1:48)
    • 21. Jones-Cage Match – Jamie Forsyth and Sean Callery (2:57)
    • 22. Final Justice for the Purple Man (2:32)
    • 23. Maybe It’s Enough the World Thinks I’m a Hero (2:16)
    Czas trwania: 58:43
    Komentarze
    Mefisto 2016-06-27
    00:46
    Tak, zgadzamy si w sumie :) http://muzykafilmowa.pl/recenzja,1362,jessica-jones.html

  • Jessica Jones

    Kompozytor:

    • Sean Callery

    Wydawca:

    • ABC / Marvel (2016)

    Producent:

    • Sean Callery

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie