Szukaj: w


recenzje

Captain America: Civil War (Kapitan Ameryka: Wojna bohater闚)



Po zderzeniu si ze spiskiem, maj帷ym od 鈔odka zniszczy SHIELD i ze stworzonym przez Iron Mana Ultronem, Kapitana Ameryk i jego przyjaci馧 czeka nowa konfrontacja. Tym razem musz si zmierzy nie tylko z wrogami zewn皻rznymi, ale i wewn皻rznymi, do czego prowadz uk豉dy maj帷e uporz康kowa post瘼owanie superbohater闚 po tragicznie zako鎍zonej akcji w Lagosie. Do tego jeszcze dochodzi prywatna misja Steve'a Rogersa, by znale潭 i uratowa Zimowego 皋軟ierza i, jak wiadomo, jego dobrego przyjaciela Bucky'ego Barnesa. Po znakomitym Zimowym 穎軟ierzu do Wojny bohater闚 (bo tak przet逝maczono angielskie "civil war") wr鏂i豉 ca豉 ekipa odpowiedzialna za sukces drugiej cz窷ci Kapitana Ameryki, od scenarzyst闚 po re篡ser闚 (bracia Russo) i znanego ze wsp馧pracy z Neilem Blomkampem operatora Trenta Opalocha. Bohater闚 jest w filmie tak wielu, 瞠 nawet niekt鏎zy aktorzy m闚ili o nim Avengers 2.5. Sprawdzona marka doprowadzi豉 do chyba jednego z najlepszych dzie kinowego uniwersum Marvela.

Do filmu wr鏂i te kompozytor Henry Jackman. Recenzenci powszechnie skrytykowali poprzedni 軼ie磬, w kontek軼ie filmowym moim zdaniem nie do ko鎍a sprawiedliwie. Faktem jest, 瞠 wydanie albumowe nie oddawa這 skomponowanej przez niego muzyce sprawiedliwo軼i, gdy w nim to ca造, zilustrowany bardziej tradycyjnie, trzeci akt zosta w豉軼iwie pomini皻y. Pocz徠kowo kompozytor obiecywa, 瞠 nowy score b璠zie sp鎩ny z poprzednim i, ku przera瞠niu zw豉szcza recenzent闚, b璠zie tak samo eksperymentalny. Mia這 si sta jednak inaczej, co pokazuje wydany przez Hollywood Records album.

Do poprzedniej cz窷ci odnosi si ju pierwszy utw鏎, Siberian Overture. Materia Winter Soldiera zosta jednak przetransponowany na orkiestr, m闚i帷 軼i郵e, smyczki i drewno. Okazuje si, 瞠 industrialny temat nie幢e si przenosi w klasyczne brzmienie. Po chwili jednak wraca jeden z dominuj帷ych element闚 oryginalnej suity - wokalny j瘯 i syntezator. Na ko鎍u otrzymujemy zapowied nowego tematu. Przypomina on do嗆 mocno tw鏎czo嗆 Alana Silvestriego, co ma sens w kontek軼ie kina Marvela, a zw豉szcza film闚 o Kapitanie Ameryce.

Nim jednak z nowym tematem g堯wnym b璠zie si mo積a zapozna, s逝chacza czeka nowy temat akcji. Od razu mo積a zauwa篡 wi瘯sz rol orkiestry, cho z drugiej strony, by to element nie do ko鎍a dostrzegany w Zimowym 皋軟ierzu. Zrealizowana na wz鏎 serii film闚 o Jasonie Bourne'ie scena w Lagosie otrzymuje tak瞠 podobn, opart na ostinatach opraw. Jest to jeden z niewielu moment闚, w kt鏎ych Jackman bezpo鈔ednio odwo逝je si do stylistyki wsp馧czesnego RCP. Poza tym 軼ie磬a brzmi inaczej ni typowe pochodz帷e z tej stajni dzie豉. Cho konstrukcja underscore jest podobna do wcze郾iejszej 軼ie磬i, w Wojnie bohater闚 s造cha du穎 wi璚ej nawi您a do Coplandowskiej Americany.

Ta uwaga pomaga zrozumie przemiany tematu samego Kapitana Ameryki. W tym celu nale篡 jednak odnie嗆 si do wcze郾iejszych film闚 serii. Pierwszy film utrzymany jest w konwencji przygodowego obrazu z akcj osadzon w czasach drugiej wojny 鈍iatowej. Z tego powodu te wybrano re篡sera, Joe Johnstona, kt鏎y pracowa w dziale artystycznym Poszukiwaczy zaginionej Arki, a sam zrealizowa takie filmy jak Cz這wiek-rakieta czy Jumanji. Konwencja te wp造n窸a na wyb鏎 kompozytora, Alana Silvestriego, kt鏎y dla bohatera stworzy do嗆 radosny, patetyczny marsz. Wielokrotnie krytykowany Henry Jackman odci掖 si od tego zupe軟ie. Nie 瞠by seria Marvela s造n窸a z tematycznej sp鎩no軼i. Sam Iron Man ma a trzy tematy (Ramin Djawadi, John Debney, Brian Tyler) i jedyny raz, kiedy jeden z tych temat闚 pojawi si poza seri, to drudzy Avengersi, kt鏎ych jednym z kompozytor闚 by Tyler. Temat Silvestriego pojawia si w Zimowym 皋軟ierzu raz, na samym pocz徠ku, w scenie biegu pod Pomnikiem Waszyngtona. Wtedy 鈍iat Steve'a Rogersa by jeszcze prosty, czarno-bia造. Dopiero p騧niej rozpada si i wtedy zaczyna dominowa nowy, b璠帷y utrzymany w klasycznej stylistyce studia Remote Control, motyw Henry'ego Jackmana. Dzi瘯i tej prostej, molowej harmonii kapitan Rogers staje si niejako postaci tragiczn, jedynym obro鎍 starego 鈍iata, kt鏎ego jednak w ca這軼i obroni si nie da. Po do鈍iadczeniach rozpadu SHIELD, bohater nie straci swojego systemu warto軼i i wci捫 mo瞠 sta na stra篡 moralno軼i.

Underscore jest skonstruowany podobnie jak w Zimowym 穎軟ierzu. Zdaj sobie spraw, 瞠 termin „underscore” jest do嗆 mocno krytykowany, jednak "muzyka t豉" nie jest, jak si zdaje w豉軼iwym okre郵eniem, bo jest zbyt og鏊ne. Mo積a m闚i "materia nietematyczny", ale brzmi to do嗆 niezr璚znie. Wracaj帷 jednak do samej 軼ie磬i, Consequences pokazuje znan ju ze wcze郾iejszej cz窷ci serii konstrukcj, tym razem jednak bardziej opart na propozycjach Aarona Coplanda. Podobnie zawieraj帷e pewne elementy suity dla Bucky'ego Ancestral Call, 陰cz帷e si jednak z nowym motywem dla Czarnej Pantery. Motyw ten jest prawie zawsze wykonywany przez etniczne flety. Aran瘸cja na pe軟 orkiestr zarezerwowana zosta豉 dla sceny zaraz po napisach ko鎍owych. W tym utworze Jackman wykorzystuje te cz窷 materia逝 stworzonego dla spiskowej organizacji Hydra. Do tego dochodzi jednak nowa melodia na tr帳k, osadzaj帷a 軼ie磬 we wspomnianej ju tradycji ameryka雟kiej.

W pierwszej cz窷ci albumu, jak krytykowali niekt鏎zy, niewiele si dzieje. Swoje brzmienie, oparte jednak na klasycznych 鈔odkach wyrazu, otrzymuje tak瞠 Zemo, czarny charakter filmu. Us造szymy tu cymba造 i proste ostinato na flety, kt鏎e powi您ane jest nie z, jak mog這by si zdawa Hannibalem Hansa Zimmera, a raczej materia貫m Bucky'ego, czyli Zimowego 穎軟ierza. Mo積a m闚i, 瞠 utwory te nie s zbyt interesuj帷e poza filmem. Akcja wraca dopiero w nast瘼nym utworze. Tym razem jest ju w ca這軼i oparta na orkiestrze - szybkie ostinata, kt鏎e wykorzystuj rytmy zar闚no Winter Soldiera, jak i Kapitana Ameryki z poprzedniej cz窷ci. Do tego jeszcze perkusja i przede wszystkim d皻e blaszane. Pod wzgl璠em rytmicznym mo瞠 to nieco przypomina tw鏎czo嗆 Jerry'ego Goldsmitha. Poszczeg鏊ne postaci w scenie s definiowane albo poprzez ich motywy (Kapitan, Bucky), albo instrumentacj (flet dla Pantery). To wskazuje na to, 瞠 Jackman do嗆 dobrze rozumie klasyczny model ilustracyjny.


Wbrew pozorom, muzyka Anglika nie jest definiowana przez temat Kapitana Ameryki, czy nawet Bucky'ego, jak w tym filmie mo積a ju o nim m闚i, ale przez inn now melodi. Album wprowadza j do嗆 p騧no, cho w filmie ilustruje ju tragiczny koniec akcji w Lagosie. To go wi捫e z za這穎nym przez scenarzyst闚 tematem filmu - konsekwencji za w豉sne czyny. Z powodu utworu, w kt鏎ym jest chyba najlepiej reprezentowany, nazywa si go cz瘰to tematem tytu這wej wojny bohater闚. Tragiczny w swej ekspresji temat jest bardzo prosty, oparty tak naprawd na dos這wnie kilku nutach. Wyj徠kowo dramatyczn aran瘸cj zawiera Stepping Up. Do tego nowy temat dostaje wprowadzony w tym filmie Spider-Man, chyba najciekawsza posta Civil War, dostaje te w豉sny temat, tym razem podobny do... g堯wnego motywu z Iron Mana 3 Briana Tylera (陰cznie z ostinatami!).

Pod koniec filmu akcja przyspiesza. Album zawiera muzyk z tego, co prowadzi do konfrontacji mi璠zy sk堯conymi bohaterami - wspomniane ju Stepping Up, potem Standoff wprowadza akcj w Civil War. Oparty jest w du瞠j mierze nie tylko na tematach poszczeg鏊nych postaci, kt鏎ym Jackman tematy stworzy (a wi璚 bardzo du穎 Spider-Mana i Kapitana Ameryki), ale na temacie wojny bohater闚 czy odpowiedzialno軼i. W pewnym sensie melodia ta jest kr璕os逝pem, na kt鏎ym kompozytor buduje swoj narracj, co w kontek軼ie ca貫j historii ma oczywi軼ie du篡 sens. Z elektroniki znanej z Winter Soldier pozostaje tylko j瘯, reprezentuj帷y przesz這嗆 Bucky'ego. W Clash i Closure Jackman, jak sam twierdzi, pozwoli sobie na bardziej operowe pisanie, co go wprawi這 w przera瞠nie, maj帷 nadziej, 瞠 uda si to pod這篡 do filmu. Dzi瘯i temu koniec filmu zyskuje jednak wi瘯szy dramatyzm. Oparty jest na temacie konfliktu. Cap's Promise za rozpoczyna materia emocjonalny przechodz帷y w patetyczn wersj tematu Kapitana Ameryki, kt鏎y tu po raz pierwszy od Siberian Overture ujawnia swoj ewolucj z tematu poprzedniej cz窷ci filmu. Adagio, utw鏎 bonusowy, za nie wnosi niestety zupe軟ie nic do narracji p造ty.

Drugi Kapitan Ameryka by 軼ie磬 moim zdaniem nies逝sznie skrytykowan, cho uk豉d albumu, delikatnie m闚i帷 pozostawia wiele do 篡czenia. W przypadku Wojny bohater闚 mamy wyra幡 ewolucj, kt鏎a prowadzi jednak do pewnego paradoksu. Nowy temat dla Kapitana, wyrastaj帷y bezpo鈔ednio z poprzedniego, bardziej przypomina stylistyk Alana Silvestriego, cho raczej temat z Avengers闚, ni pierwszej cz窷ci trylogii. Bardziej tradycyjne brzmienie i temat nawi您uj帷y ju silniej do ameryka雟kiej konwencji wytracaj niestety przebojowo嗆. Jako ca這嗆 Wojna bohater闚 wypada muzycznie lepiej ni Zimowy 穎軟ierz i pod tym wzgl璠em zar闚no album, jak i sama kompozycja prezentuje si atrakcyjniej. Jako muzyka filmowa jednak wygrywa cz窷 poprzednia. Takich utwor闚 jak Taking a Stand niestety ju tu nie u鈍iadczymy. A szkoda.


Inne recenzje z serii:
  • Iron Man
  • Iron Man 2
  • Iron Man 3
  • Captain America: The First Avenger
  • Captain America: The Winter Soldier
  • Captain America: Civil War
  • Thor
  • Thor: The Dark World
  • Avengers
  • Avengers: Age of Ultron
  • Guardians of the Galaxy
  • Guardians of the Galaxy vol. 2
  • Ant-Man
  • Doctor Strange
  • Agents Of S.H.I.E.L.D.
  • Daredevil (season 1)
  • Daredevil (season 2)
  • Agent Carter
  • Jessica Jones

    Autor recenzji:  Pawe Stroi雟ki
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Siberian Overture (2:56)
    • 2. Lagos (2:10)
    • 3. Consequences (2:22)
    • 4. Ancestral Call (2:37)
    • 5. Zemo (3:09)
    • 6. The Tunnel (3:51)
    • 7. Celestial Bodies (1:44)
    • 8. Boot Up (5:16)
    • 9. New Recruit (1:47)
    • 10. Empowered (1:59)
    • 11. Standoff (4:01)
    • 12. Civil War (4:26)
    • 13. Larger Than Life (3:40)
    • 14. Catastrophe (2:36)
    • 15. Revealed (5:38)
    • 16. Making Amends (1:34)
    • 17. Fracture (4:00)
    • 18. Clash (3:54)
    • 19. Closure (5:32)
    • 20. Cap's Promise (3:46)
    • 21. Adagio (2:18) -- utw鏎 bonusowy
    Komentarze
    Mefisto 2016-06-06
    20:38
    Ciekawa recka. Swojej oceny jednak nie zmieni (http://muzykafilmowa.pl/recenzja,1351,captain-america-civil-war.html) - fakt, 瞠 Jackman umie pisa na orkiestr i odnosi si do Americany nie ratuje dla mnie sytuacji, w kt鏎ej artysta ten zatraca wszelk oryginalno嗆. Mo積a nie lubi Winter Soldiera za nieprzyjemn elektronik i og鏊ny feeling, lecz tamta 軼ie磬a by豉 przynajmniej oryginalna, konsekwentna i, wbrew pozorom, oferowa豉 sporo naprawd fajnych temat闚. W Civil War nie ma nic, a ca這嗆, pomimo potencjalnie atrakcyjniejszej prezentacji albumowej, jest tak瞠 zdecydowanie gorsz, bo nijak w sumie, ilustracj filmow.
    Tomasz Goska 2016-06-07
    10:59
    Ja bym za album nawet 4 postawi, ale niestety to samo w filmie wypada dosy blado. Ale cieszy przynajmniej wy窺ze zawieszenie poprzeczki w gl璠em Zimowego wojaka. Reasumuj帷 3,5 i teraz czekamy na ruch Silvestriego w Infinity War ;)
    Mystery 2016-06-09
    20:01
    Zgadzam si z Tomaszem, jakby to tylko troch lepiej gra這 w filmie to by這by i 4, cho to Marvel i tam kompozytorowi naprawd ci篹ko by bardziej wyrazistym w obrazie, tak瞠 3.5, ale jedne z najbardziej solidnych w tym uniwersum i jeden Jackman w tym Avengers 2.5 spisa si lepiej, ni s豉wniejsi koledzy Tyler i Elfman w poprzedniku.
    Zibi 2017-06-16
    11:48
    Nud.....a i tyle. Najs豉bsza muzyczna ods這na kapitana. Nawet jedna nutka w g這wie nie zostaje. Dw鎩a i to naci庵ana...

  • Captain America: Civil War (Kapitan Ameryka: Wojna bohater闚)

    Kompozytor:

    • Henry Jackman

    Muzyka dodatkowa:

    • Halli Cauthery
    • Alex Belcher

    Dyrygent:

    • Gavin Greenaway

    Orkiestrator:

    • Stephen Coleman
    • Carl Rydlund

    Wydawca:

    • Hollywood Records (2016)

    Producent:

    • Henry Jackman

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie