Szukaj: w


recenzje

Silent Hill 3



Silent Hill 3 to trzecia ods這na popularnej serii gier z gatunku survival horror. Ukaza豉 si ona 23 maja 2003 roku, staj帷 si bestselerem w鈔鏚 u篡tkownik闚 Playstation 2, a tak瞠 zyskuj帷 sobie status „najambitniejszej” produkcji z cyklu. W odr騜nieniu od poprzednich cz窷ci, gracz tym razem wciela si w posta 17-letniej dziewczyny, a nie doros貫go m篹czyzny. Schemat rozgrywki jest jednak generalnie do嗆 podobny. G堯wna protagonistka, nastoletnia Heather Mason, budzi si w tajemniczym, odrealnionym miejscu. Pocz徠kowo uzbrojona jedynie w n騜, b璠zie musia豉 stawi czo豉 najstraszniejszym kreaturom, a tak瞠 rozwi您ywa zagadki.

Podobnie jak w przypadku pierwszych dw鏂h tytu堯w w z serii, do ekipy realizatorskiej powr鏂i Akira Yamaoka – autor zar闚no muzyki, jak i efekt闚 d德i瘯owych. Silent Hill 1 oraz Silent Hill 2 bez dw鏂h zda utwierdzi造 jego wysok pozycj w bran篡 gier komputerowych, co dla artysty nie umiej帷ego czyta nut by這 niema造m osi庵ni璚iem. W pierwszej cz窷ci Japo鎍zyk wykorzysta z powodzeniem wp造wy industrializmu, w drugiej natomiast, poza oczywi軼ie budowaniem odpowiedniego klimatu, po這篡 nacisk na warstw melodyczn, efektom czego powsta造 takie przebojowe utwory, jak Theme of Laura, czy Promise. A co w takim razie ma nam do zaoferowania od strony muzycznej trzecia cz窷 gier spod znaku Silent Hill?

Jak wspomina sam Yamaoka, na potrzeby Silent Hill 3 chcia stworzy du穎 bardziej „realistyczn” muzyk w por闚naniu do wcze郾iejszych gier. Tym samym 軼ie磬a d德i瘯owa nie czerpie ju pe軟ymi gar軼iami z takich gatunk闚, jak ambient, dark-ambient, czy industrializm, kt鏎e na ka盥ym kroku stara造 si podkre郵a paranormaln aur. Oczywi軼ie nie jest te tak, 瞠 takowych brzmie na omawianym soundtracku nie us造szymy w og鏊e, niemniej Japo鎍zyk wyra幡ie obiera kurs w stron progresywnego rocka, kt鏎y jego zdaniem brzmi bardziej naturalnie. I tak te Yamaoka rozpisa swoj muzyk przede wszystkim na gitary elektryczne, perkusj oraz syntezatory. Zauwa瘸lny jest te udzia fortepianu, kt鏎y nadaje kompozycjom lirycznego pierwiastka.

W ten spos鏏 score Yamaoki jawi si jako kontemplacyjne, g堯wnie rockowe granie, kt鏎e tworzy przed s逝chaczem letargiczy nastr鎩, w pewnej mierze nasuwaj帷y na my郵 poprzednie gry. Elektroniczny beat lub te powolny, perkusyjny rytm towarzyszy nam na przestrzeni wielu kawa趾闚. W kilku miejscach natrafimy na samplowane instrumenty, takie jak flet poprzeczny, wiolonczela, czy ca豉 sekcja smyczkowa. Naturalnie to wszystko po to, aby zbudowa atmosfer nerwowo軼i i trwogi. Jakkolwiek tylko nieliczne utwory towarzysz rozgrywce, albowiem przez wi瘯szo嗆 jej czasu Yamaoka operuje cisz (ilustracj otrzyma造 przede wszystkim cut-sceny). Wtedy te do „g這su” dochodzi jego praca na polu in篡niera d德i瘯u, do kt鏎ej podchodzi z tak sam werw, jak do komponowania muzyki. Niech dowodem na to b璠zie fakt, 瞠 w celu stworzenia odg這s闚 dla jednego z potwor闚, nagra ryki nosoro盧闚, kt鏎e nast瘼nie podda stosownej, elektronicznej obr鏏ce.


Najwa積iejszym wyr騜nikiem recenzowanej p造ty jest szersze wykorzystanie piosenek, kt鏎e mo積a powiedzie tworz drug, po instrumentalnej, p豉szczyzn tej 軼ie磬i d德i瘯owej. Jest to pewna innowacja w por闚naniu do poprzednich dw鏂h tytu堯w Silent Hill, poniewa dotychczas pojawi造 si one tylko w utworze Esperandote (aczkolwiek nie by豉 to kompozycja Yamaoki) z „jedynki”. Do wykonania tych partii Japo鎍zyk poszukiwa piosenkarki, kt鏎ej 酥iew zbli穎ny by豚y do PJ Harvey, brytyjskiej wokalistki rockowej, lub Shirley Manson, frontmenki szkockiej grupy Garbage. Jak si okaza這, kompozytor nie musia d逝go szuka. Wyb鏎 pad na Mary Elizabeth McGlynn, aktork podk豉daj帷 g這s g堯wnej bohaterce gry. O napisanie tekst闚 oraz wykonanie jednego utworu poproszono z kolei ameryka雟kiego piosenkarza, Joe Romersa. Co wa積e, wsp馧praca Yamaoki z McGlynn i Romersem by豉 na tyle owocna i satysfakcjonuj帷a, 瞠 dw鎩ka ta powr鏂i豉 przy kolejnych cz窷ciach Silent Hill, do kt鏎ych muzyk napisa Japo鎍zyk.

U篡cie piosenek mo瞠 si okaza dla niekt鏎ych do嗆 kontrowersyjnym posuni璚iem. Przede wszystkim takie silnie rockowe kompozycje, jak You're not Here, czy I Want Love (Studio Mix) troch nie pasuj do reszty materia逝 i burz mozolnie budowany klimat. Lepiej wypadaj natomiast Letter – from the Lost Days oraz I Want Love ze wzgl璠u na ich bardziej liryczny i senny charakter. Najlepiej prezentuje si jednak, przynajmniej w mojej opinii, Hometown, w kt鏎ym us造szymy g這s Romersa. 圭ie磬a ta bazuje zreszt na 鈍ietnym Silent Hill Theme z pierwszej gry.

Problemy zaczynaj si, gdy przyjrzymy si bli瞠j warstwie melodycznej. Niestety nie znajdziemy tutaj zbyt pami皻nych temat闚, co tyczy si zar闚no sfery instrumentalnej, jak i wokalnej. Yamaoka wydaje si skupia jedynie na osi庵aniu konkretnych barw brzmieniowych, ani瞠li komponowaniu wpadaj帷ych w ucho motyw闚. Dlatego te przy pierwszy kontakcie z tym albumem, muzyka troch zlewa si w jedn ca這嗆. Zreszt takowe wra瞠nie pot璕owane jest przez jednostajno嗆 – Japo鎍zyk buduje wi瘯szo嗆 utwor闚 na podobnym, nie酥iesznym tempie. Urozmaiceniem s recytowane przez g堯wn bohaterk zdania, kt鏎e w subtelny spos鏏 dodaj kompozycjom niepokoju. Warto wspomnie jeszcze o kawa趾u Prayer, z dziwacznymi, elektronicznymi wokalami. Ich geneza jest zreszt ca趾iem ciekawa. Ot騜 pracuj帷 nad Silent Hill 3, Yamaoka potrzebowa do swojej muzyki niskich, basowych d德i瘯闚. Pewnego dnia ogl康a w telewizji program o voodoo, popularnej na Haiti religii. Audycja t逝maczy豉 min. jak wygl康aj tamtejsze obrz康ki. Odg這sy kap豉n闚 z tych瞠 ceremonia堯w tak spodoba造 si Japo鎍zykowi, 瞠 ten postanowi je wykorzysta w swoim utworze.

Reasumuj帷, soundtrack z Silent Hill 3 to bardzo dobra praca Akiry Yamaoki. Jest ona na pewno kolejn intryguj帷 cegie趾 do unikatowego, muzycznego 鈍iata tego cyklu. By mo瞠 jednak nie zaskarbi sobie takiej przychylno軼i odbiorc闚, jak poprzednie dwie cz窷ci, g堯wnie ze wzgl璠u na brak jaki szczeg鏊nie reprezentatywnych utwor闚. Do tego dochodzi jeszcze pewna jednostajno嗆 i nadmiar materia逝, kt鏎e mog niekorzystnie wp造n望 na odbi鏎. Najwa積iejsze jednak, 瞠 Japo鎍zyk nadrabia konsekwencj w budowaniu charakterystycznego, 鈍ietnego klimatu, kt鏎y od zawsze by sercem serii Silent Hill.



Inne recenzje z serii:
  • Silent Hill
  • Silent Hill 2

    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w grze:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Lost Carol (00:37)
    • 2. You're Not Here (03:46) - Melissa McGlynn
    • 3. Float Up From Dream (01:22)
    • 4. End Of Small Sanctuary (01:42)
    • 5. Breeze - In Monochrome Night (04:14)
    • 6. Sickness Unto Foolish Death (03:06)
    • 7. Clockwork Little Happiness (03:24)
    • 8. Please Love Me...Once More (01:54)
    • 9. A Stray Child (05:28)
    • 10. Innocent Moon (01:38)
    • 11. Maternal Heart (03:02)
    • 12. Letter - From The Lost Days (03:54) - Melissa McGlynn
    • 13. Dance With Night Wind (05:21)
    • 14. Never Forgive Me, Never Forget Me (02:19)
    • 15. Prayer (01:40)
    • 16. Walk On Vanity Ruins (02:44)
    • 17. I Want Love (02:45) - 酥iew: Melissa McGlynn
    • 18. Heads No. 2 (01:13)
    • 19. Memory Of The Waters (01:46)
    • 20. Rain Of Blass Petals (03:39)
    • 21. Flower Crown Of Poppy (02:13)
    • 22. Sun (01:47)
    • 23. Uneternal Sleep (01:00)
    • 24. Hometown (06:04) – 酥iew: Joe Romersa
    • 25. I Want Love (Studio Mix) (04:40) - 酥iew: Melissa McGlynn
        Czas trwania: 71:18
    Komentarze

  • Silent Hill 3

    Kompozytor:

    • Akira Yamaoka

    Wydawca:

    • Konami (2003)

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:




    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie