Szukaj: w


recenzje

Maze Runner, the: The Scorch Trials (Wi瞛ie labiryntu: Pr鏏y ognia)



Olbrzymi sukces komercyjny Wi篥nia labiryntu - ekranizacji bestsellerowej powie軼i Jamesa Dashnera – przekona producent闚, 瞠 pocz徠kowo niepewna inwestycja mo瞠 si okaza istn 篡陰 z這ta. Do realizacji drugiej cz窷ci planowanej trylogii, Pr鏏y ognia, przyst徙iono wi璚 bardzo szybko. I dok豉dnie rok po premierze Wi篥nia labiryntu do naszych kin trafi sequel. Czy zawrotne tempo realizacji wp造n窸o negatywnie na ostateczn jako嗆 widowiska? Absolutnie nie! Stoj帷y za kamer Wes Ball ewidentnie czuje si w tej serii, jak przys這wiowa ryba w wodzie. Maj帷 do dyspozycji utalentowan ekip i dwa razy wi瘯szy bud瞠t ni Wi瞛ie labiryntu (cho i tak 鄉iesznie ma造 w por闚naniu ze statystycznymi tworami Hollywood), dosy sprawnie przeprowadzi nas przez spalon s這鎍em, postapokaliptyczn Ziemi. Fakt, nie jest to ju thriller z elementami s-f i zamkni皻 formu陰, jak w przypadku pierwszej cz窷ci, bo i wszystkie karty zosta造 ju dawno wy這穎ne na st馧. Pr鏏y ognia, to swoistego rodzaju film drogi, a zarazem szale鎍za gonitwa, gdzie g堯wny bohater uciekaj帷 przed swoimi prze郵adowcami stopniowo umacnia si w przekonaniu, 瞠 tylko otwarta walka mo瞠 przerwa to b喚dne ko這.

Dosy istotnym elementem tej narracji, zupe軟ie jak w pierwszej cz窷ci trylogii, mia豉 by 軼ie磬a d德i瘯owa. Do skomponowania takowej po raz kolejny poproszono Johna Paesano, kt鏎y dla wielu mi這郾ik闚 muzyki filmowej okaza si odkryciem roku 2014. Pope軟iony kilka miesi璚y p騧niej serial Daredevil wzbudzi co prawda troszk w徠pliwo軼i w talent i autonomiczno嗆 warsztatu m這dego kompozytora, ale to w豉郾ie druga cz窷 Wi篥nia labiryntu mia豉 ostatecznie zweryfikowa artystyczn warto嗆 twor闚 Paesano. Nie powiem, by豉 to jedna z najbardziej wyczekiwanych przeze mnie partytur. Tym bardziej, 瞠 tematyka filmu dawa豉 kompozytorowi bardzo du瞠 pole do popisu. Szale鎍ze tempo akcji, niesamowita sceneria i kr捫帷y nad ca這軼i w徠ek 鄉ierciono郾ej zarazy – to kanwa na kt鏎ej mog豉 wyrosn望 jedna z ciekawszych technicznie i barwniejszych kompozycji sezonu. Niestety John Paesano okaza si w swojej kreatywno軼i dosy pow軼i庵liwy.

Pami皻na, heroiczna fanfara z cz窷ci pierwszej posz豉 niejako w odstawk. Owszem, prolog Pr鏏 ognia 鈍ietnie zarzuca pomost mi璠zy pierwsz, a drug ods這n filmu, ale w trakcie podr騜y Thomasa przez zniszczon Ameryk temat ten praktycznie nie funkcjonuje. Dopiero patetyczna suita w napisach ko鎍owych niejako rekompensuje ten brak. Pewnego rodzaju substytutem wydaje si bazowany na ostinatach heroiczny motyw akcji, kt鏎y przypomina co bardziej popularne melodyjki z repertuaru Immediate Music. Ale i takowy temat nie uzurpuje sobie zbyt du穎 przestrzeni. Dominuje natomiast bardzo siermi篹ne i podporz康kowane sferze wizualnej granie. Paesano rzadko kiedy zostawia nas sam na sam z obrazem. Stara si t逝maczy niemal瞠 ka盥 scen, szczeg鏊nie mocno skupiaj帷 si na racjonalizowaniu miejsc tocz帷ej si akcji. Bardzo surowych, wr璚z odpychaj帷ych postapokaliptyczn brzydot. Ten poniek康 smutny obrazek zderza si z mroczn natur poch這ni皻ego zaraz 鈍iata, co w efekcie tworzy bardzo ci篹ki i nie zawsze atrakcyjny melodycznie miszmasz.

Co wi璚ej. Po raz kolejny kompozytor zdradza zafascynowanie tw鏎czo軼i Jamesa Newtona Howarda. Wyra幡ie da si to zauwa篡 nie tylko w strukturach rytmicznych akcji (szczeg鏊nie w relacji na tle orkiestra – elektronika), ale i na p豉szczy幡ie lirycznej, gdzie odnale潭 mo瞠my bardzo du穎 podobie雟tw. Nawet tematycznych, czego przyk豉dem jest odwo造wanie si do Igrzysk 鄉ierci i... Wyatta Earpa! Paesano nie boi si zag喚bia w relacje mi璠zy g堯wnymi bohaterami, ale czyni to z wielkim wyczuciem, rezygnuj帷 z no郾ych i przerysowanych temat闚. Subtelna, snuj帷a si melodia, okazjonalny wokal... to wszystko 鈍ietnie dzia豉 w po陰czeniu z obrazem, cho niekoniecznie musi fascynowa poza nim... I w豉軼iwie ca豉 軼ie磬a d德i瘯owa pozostawia po sobie podobne wra瞠nia. Z jednej strony spe軟ienia ona bowiem pewne gatunkowe i filmowe za這瞠nia. Z drugiej natomiast pozostawia melomana z pewnym niedosytem i poczuciem, 瞠 z tej historii mo積a by這 wykrzesa wi璚ej.


Sformu這wanie „wi璚ej” nie powinno pada z ust s逝chaczy mierz帷ych si z wydanym przez Sony Music albumem soundtrackowym. Wypchany po brzegi kr捫ek daje bowiem wszystko, czego statystyczny odbiorca oczekiwa豚y po ilustracji do Pr鏏 ognia. W mojej opinii nawet wi璚ej, bo nadmiar mrocznego underscore i leniwej liryki potrafi wytr帷i z narzucaj帷ej tempo akcji. By mo瞠 pomog豉by tu nie tylko dok豉dniejsza selekcja materia逝, ale i mniejsza pedanteria w trzymaniu si filmowej chronologii. Pod tym wzgl璠em kr捫ek z muzyk do Wi篥nia labiryntu pozostaje zdecydowanym faworytem. W mojej opinii warto jednak si璕n望 po Pr鏏y ognia cho熲y wi您a這 si to z ustawicznym pomijaniem mniej inwazyjnych kawa趾闚.

Pocz徠ek mo瞠 si wyda bardziej ni zach璚aj帷y. Utworem Opening nie tylko przypominamy sobie 鈍ietn fanfar z cz窷ci pierwszej, ale i cz瘰towani jeste鄉y fragmentami motywu, kt鏎y scala b璠zie m這dych bohater闚 w dalszej wizualizacji ich przyg鏚. Dynamiczny wst瘼 szybko ust瘼uje miejsca serii suspensowych tekstur, kt鏎e wsparte pulsuj帷 elektronik 鈍ietnie sprawdzaj si jako t這 wydarze maj帷ych miejsce w tajemniczej plac闚ce. Dopiero przera瘸j帷e odkrycie jakiego dokonuje Thomas uwalnia lawinowo wiele dramatycznych wydarze okraszonych dynamiczn, 豉two wpadaj帷 w ucho muzyk. Scena ucieczki z kompleksu D.R.E.S.Z.C.Z.U. zyskuje wi璚 鈍ietnie skonstruowany, cho raczej w 瘸den spos鏏 nie zaskakuj帷y action score. Ko鎍闚ka utworu You're Not Getting Out Of Here serwuje nam wspomniany wcze郾iej motyw, kt鏎y w tej lub innej konfiguracji triumfalnie wie鎍zy b璠zie jeszcze nie jedn scen.

Muzyczna akcja to nieodzowny towarzysz licznych scen po軼ig闚 i ucieczek przed Poparze鎍ami. Niemniej jednak, w鈔鏚 utwor闚 takich, jak Cranks!, czy Leaning Tower Of Scorch trudno szuka wyszukanych specja堯w ocieraj帷ych si o gatunkowy i melodyjny geniusz. To po prostu dobrze funkcjonuj帷e, siermi篹ne granie, o kt鏎ym zapominamy tak szybko, jak tylko sko鎍zymy przygod z soundtrackiem. Nieco wi璚ej szans na przebicie si do naszej wyobra幡i ma wsparte wokalizami Lights oraz fragment ilustruj帷y finaln potyczk w g鏎ach - Tired Of Running. Paesano wytacza tam najci篹sze dzia豉 aran簑j帷 now fanfar akcji na orkiestr i ch鏎. Ciep貫, patetyczne zwie鎍zenie sceny ( What's Next) otwiera tym samym furtk do wydarze kolejnej cz窷ci, kt鏎a miejmy nadzieje b璠zie pod wzgl璠em tematycznym bardziej dopracowana.

M闚i帷 o sferze melodycznej nie da si nie wspomnie o niej w kontek軼ie du瞠j rotacji bohater闚. Pojawienie si na arenie wydarze nowych postaci zostaje co prawda odnotowane w partyturze, ale pod wzgl璠em tematycznym niewiele si tu nowego dzieje. I tak na przyk豉d zawi您ywana stopniowo ni sympatii Thomasa z Brend cofa nas do tytu這wego labiryntu z cz窷ci pierwszej, gdzie podobnym tematem cz瘰towani byli鄉y, kiedy w sercu g堯wnego bohatera zago軼i豉 Teresa.

Takich uproszcze jest niestety wi璚ej. I irytuj one na r闚ni z licznymi odwo豉niami do tw鏎czo軼i Jamesa Newtona Howarda. Wszystko to pokazuje, 瞠 pomimo dobrze prezentuj帷ego si warsztatu Johna Paesano, jest to kolejny kompozytor, kt鏎y w najbli窺zym czasie b璠zie sobie musia odpowiedzie na pytanie w kt鏎 stron zamierza p鎩嗆. Bo je瞠li postanowi by stylistyczn tub troch bardziej do鈍iadczonych koleg闚 z bran篡, to pr璠zej czy p騧niej zaszufladkowany zostanie w pewnej niszy. Je瞠li natomiast zacznie eksperymentowa i poszukiwa swojej to窺amo軼i w r騜nego rodzaju projektach, wtedy by mo瞠 zmieni si r闚nie jego podej軼ie do takich prac, jak Pr鏏y ognia. I nie 瞠bym nie ceni sobie niesamowitej si造 dzia豉nia tej partytury w obrazie – jej jasno嗆 i klarowno嗆 przekazu. Ale po dobrze nastrajaj帷ym Wi篥niu labiryntu mo積a by這 oczekiwa, 瞠 kompozytor p鎩dzie o krok dalej. Poszed, ale drog na skr鏒y...


Inne recenzje z serii:
  • The Maze Runner
  • Maze Runner: Death Cure

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Opening (03:58)
    • 2. Your New Lives (02:59)
    • 3. Follow Me (02:44)
    • 4. The Farm (03:28)
    • 5. You're Not Getting Out Of Here (06:48)
    • 6. The Mall (05:30)
    • 7. Cranks! (04:38)
    • 8. The Scorch (02:31)
    • 9. Goodbye (03:20)
    • 10. Lights (03:45)
    • 11. Uninvited Guest (05:00)
    • 12. Leaning Tower Of Scorch (06:53)
    • 13. Friends (01:58)
    • 14. The Source (03:00)
    • 15. The Cure (02:16)
    • 16. Chat With Brenda (02:04)
    • 17. A Home For Us (01:39)
    • 18. Memories (02:44)
    • 19. 439 (04:39)
    • 20. Tired Of Running (03:11)
    • 21. What's Next (02:56)
    Czas trwania: 75:41
    Komentarze
    Mefisto 2015-10-03
    16:37
    Standard bez sza逝 - ocena za sam p造t.
    Zibi 2015-10-24
    14:52
    Filmu p鏦i co nie widzia貫m ale p造ta typowo ilustracyjna i monotonna.Mo瞠 2-3 utwory przyjemne,reszta na "jedno kopyto" a szkoda bo score do pierwszej cz窷ci du穎 lepszy...
    Mystery 2015-11-22
    18:14
    Droga przez m瘯.

  • Maze Runner, the: The Scorch Trials (Wi瞛ie labiryntu: Pr鏏y ognia)

    Kompozytor:

    • John Paesano

    Wydawca:

    • Sony Music (2015)

    Producent:

    • John Paesano

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:




    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie