Szukaj: w


recenzje

Daredevil (season 1)


Przyznam z ubolewaniem, 瞠 zbyt szybko uchyli貫m czo豉 przed talentem Johna Paesano. Pope軟iony w 2014 roku Wi瞛ie labiryntu by po prostu dobrze funkcjonuj帷 w obrazie ilustracj, kt鏎a dawa豉 r闚nie wiele rado軼i w indywidualnym, pozafilmowym ods逝chu. Bior帷 pod uwag raczej ma這 imponuj帷 filmografi Amerykanina, mo積a by這 m闚i o sporym sukcesie. Rokuj帷ym sukcesie. Dlatego te z wielk nadziej oczekiwa貫m kolejnych anga篡, kt鏎e paradoksalnie po komercyjnym sukcesie Wi篥nia nie posypa造 si zbyt szybko.


Mniej wi璚ej w po這wie pa寮ziernika pojawi豉 si informacja o zatrudnieniu Paesano do zilustrowania najnowszego projektu Marvela i stacji ABC – serialu telewizyjnego Dardevil. Pe軟ometra z Benem Affleckiem w roli g堯wnej nie nale瘸 do najbardziej udanych, st康 te s造nne studio postanowi這 opowiedzie histori Matta Murdocka od nowa. Z jednej strony wi您a這 si to ze sporymi oszcz璠no軼iami i mniejszym ryzykiem strat w wyniku ewentualnego z貫go przyj璚ia. Z drugiej natomiast pozwoli這 to przetestowa zyskuj帷 coraz wi瘯sz popularno嗆 form dystrybucji – platform Netflix. Wszystkie 13 odcink闚 opublikowano 10 kwietnia 2015 roku rozwi您uj帷 tym samym kluczowy problem wielu mi這郾ik闚 telewizyjnej rozrywki – d逝giego oczekiwania na kolejne epizody. Ten swoistego rodzaju szturm jak najbardziej si op豉ci. Oto bowiem ju w pilota穎wym odcinku pora穎ny zosta貫m 鈍ietnym, noirowym klimatem, zaskakuj帷o prost, ale trafiaj帷 fabu陰 i rzadko spotykan pedanteri w choreografii i realizacji scen walk. Nie jestem bynajmniej osamotniony w tym entuzjazmie. Zar闚no widownia, jak i krytycy rozp造waj si nad produkcj Marvela, maj帷 nadziej na zobaczenie kolejnych sezon闚. I pomimo tak wysoko zawieszonej poprzeczki, nie mog powiedzie, 瞠 ka盥y element tej produkcji porwa mnie w r闚nym stopniu. Jako mi這郾ika muzyki filmowej, kt鏎y spore nadzieje pok豉da w pracy Paesano, spotka這 mnie solidne rozczarowanie.

Nie to, 瞠 spodziewa貫m si tutaj bogatej symfoniki z heroicznym tematem w czo堯wce. Specyfika gatunkowa Daredevila ju na starcie wykre郵a豉 przepompowywanie ilustracji zbyt kwiecistymi formami. Ale odej軼ie w najohydniejsz form mainstreamu – elektroniczne pulsuj帷e bity – to p鎩軼ie po linii najmniejszego oporu. Szukaj帷 przyczyn tak daleko id帷ych uproszcze, natrafi貫m na wypowiedzi producenta wykonawczego Daredevila, Stevena DeKinigta, kt鏎y ju na etapie wybierania kompozytora chwali si swoj wizj 軼ie磬i d德i瘯owej. Mia豉 by to w豉郾ie taka pulsuj帷a, przypominaj帷e bicie serca partytura, odzwierciedlaj帷a panuj帷y w serialu mroczny klimat, ale nie wybijaj帷a si ponad jego tre嗆. Gdy Paesano dostarczy mu wersj demonstracyjn tematu przewodniego, DeKnight podpisa z nim kontrakt. I tak oto przez kolejnych kilkana軼ie tygodni kompozytor Wi篥nia labiryntu rozwija t koncepcj, sztywno trzymaj帷 si przy tym regu swoich pracodawc闚.

荑 re磨m bynajmniej nie rozgrzesza autora oprawy muzycznej z braku podejmowania walki o jako嗆 finalnego produktu. Historia muzyki filmowej zna przypadki, kiedy nawet pod presj czasu i przy wielkich naciskach tworzono zapadaj帷e w pami耩 partytury – tak瞠 do seriali telewizyjnych. Wchodzenie ci篹kimi butami w stylistyk RCP i chowanie 軼ie磬i w g陰b audytywnego przekazu, pokaza這, 瞠 John Paesano nie potrafi w pe軟i rozwin望 swoich skrzyde w produkcie telewizyjnym. Podobny problem przejawia造 jego wcze郾iejsze prace tworzone na potrzeby serialu Stan kryzysowy. Rozgrywaj帷e si w czasie rzeczywistym widowisko odes豉這 wyobra幡i Amerykanina do warsztatu Seana Callery’ego znanego z ilustracji 24 godzin. Efektem tego by這 pedantyczne wr璚z wype軟ianie przestrzeni filmowej pulsuj帷ymi samplami – niewiele wnosz帷ymi poza podkre郵aniem dynamiki, a czasami nawet przeszkadzaj帷ymi w odbiorze tre軼i. Na szcz窷cie Daredevil daleki jest od przesadnego epatowania materia muzyczn. Miejscami odnios貫m wra瞠nie, 瞠 Paesano odcina si od zagl康ania do g這wy i serc g堯wnych bohater闚. Cho nie stroni od liryki, kiedy sytuacja tego wymaga, zazwyczaj jest ona dosy powierzchowna – funkcjonuje jako spoiwo 陰cz帷e pewne wydarzenia z aktualnym stanem emocjonalnym wykreowanych postaci. I to w豉郾ie dobrze zachowana proporcja pomi璠zy 鈍ietn gr aktorsk, a subtelnie zarysowan przez Paesano dramaturgi, sprawia, 瞠 od strony funkcjonalnej 軼ie盧e d德i瘯owej niewiele mo積a zarzuci. Najwi瘯szym problemem jest wspomniana wy瞠j anonimowo嗆 dotykaj帷a w g堯wnej mierze muzyki t豉 oraz akcji. To w豉郾ie te elementy stanowi najbardziej ohydn i wypran z to窺amo軼i cz窷 kompozycji Paesano. I niestety, ko鎍z帷 przygod z trzynastoodcinkowym serialem z wielkim trudem 這wi貫m w pami璚i fragmenty, kt鏎e jakkolwiek zwr鏂i造by moj uwag.


Pojawienie si na rynku albumu soundtrackowego traktuj wi璚 jako pewnego rodzaju ciekawostk. Ciekawostk, kt鏎a dosy szybko zginie w szumie innych rynkowych premier. Tym bardziej, 瞠 rzeczony album wydany zosta tylko w formie cyfrowej, niekoniecznie dost瘼nej dla polskich odbiorc闚. Skoro wi璚 podj掖em si przes逝chania tego niespe軟a 45-minutowego soundtracku, a serial znam od podszewki, czuj si zobowi您any przynajmniej wspomnie o tym wydawnictwie.

Nie b璠zie to zbyt d逝gi wyw鏚. Ograniczony do refleksji, 瞠 poza kilkoma obiecuj帷ymi momentami niewiele tu dobrej, wo豉j帷ej o liczne powroty muzyki. Pierwsza minuta, to przypomnienie tematu przewodniego z czo堯wki, a wsp馧tworzonego przez Bradena Kimball. Oparta na ostinatach melodia nie wybija si niczym specjalnym, ale pozwala zorientowa si w og鏊nej stylistyce i klimacie, jaki panowa b璠zie przez pozosta貫 kilkadziesi徠 minut. Jasnym staje si, 瞠 za motoryk odpowiada b璠 loopy i szybkie poci庵ni璚ia smyczek wsparte istn kanonad elektronicznych sampli. W tle majaczy natomiast gitarowy fuzz nadaj帷y melodii bardziej drapie積ego charakteru. Ilustracja Paesano nie skupia si bynajmniej na rockowym brzmieniu. Jest to w g堯wnej mierze domena muzycznej akcji – szczeg鏊nie tej odnosz帷ej si do przesz這軼i Matthew. Przyk豉dem mo瞠 by Fogwell's Gym cofaj帷y nas w czasie, by zaprezentowa boksersk przesz這嗆 ojca g堯wnego bohatera. Wi瘯szo嗆 utwor闚 akcji koncentruje si jednak na standardach wypracowanych w ku幡i Hansa Zimmera. W po陰czeniu z niekt鏎ymi quasi-etnicznymi wstawkami przypomni nam to takie 軼ie磬i d德i瘯owe, jak Helikopter w ogniu. Szczeg鏊nie mocno mo瞠my tego do鈍iadczy s逝chaj帷 Hallway Fight oraz Worthy Opponents. Daleko im jednak do przytoczonego wy瞠j wzorca.

Zdecydowanie lepsze wra瞠nie robi utwory, gdzie Paesano odcina si od zimmerowskiej p瘼owiny i pod捫a koncepcjami wypracowanymi na potrzeby Wi篥nia labiryntu. Sztandarowym przyk豉dem jest tutaj utw鏎 Stick, gdzie rytmiczne uderzenia w b瑿ny wzbogacono o ciekawe wiolonczelowe wstawki. Ten kr鏒ki fragment dowodzi, 瞠 gdyby kompozytor bardziej poeksperymentowa z tradycyjnym instrumentarium, poszuka egzotycznego brzmienia we wschodniej etnice, aran簑j帷 j w nowoczesny spos鏏, mieliby鄉y 鈍ietnie koreluj帷 ze s逝chaczem i atrakcyjn brzmieniowo ilustracj. Wszystko to oczywi軼ie w ramach muzycznej akcji, bo je瞠li chodzi o budowany na ambiencie klimat, to pod tym wzgl璠em raczej niewiele chcia豚ym zmieni. W serialu robi to 鈍ietn robot, ale na p造cie… C騜, najzwyczajniej w 鈍iecie nu篡. Ubolewam jednak, 瞠 g堯wny antagonista Daredevila – Wilson Fisk – nie otrzyma 瘸dnego wybijaj帷ego si ponad przeci皻no嗆 motywu. Sygnatur tej postaci jest snuj帷e si ambientowe t這, kt鏎e zyskuje swoje oblicze tylko w momencie zderzenia z tematem przewodnim. W tym miejscu warto skierowa uwag w stron swoistego rodzaju suity, Wilson Fisk, cho bardziej odzwierciedlaj帷ym charakter tej postaci wydaje si Passenger Side.

Reasumuj帷. Daredevil, to klasyczny przyk豉d rzemie郵niczej, robionej pod dyktando producent闚 oprawy muzycznej. Oprawy gin帷ej w cieniu swojego miejsca docelowego – 鈍ietnego serialu Marvela. Szkoda, bo zar闚no mo磧iwo軼i Johna Paesano, jak i tematyka widowiska pozwala造 na wyci郾i璚ie z tego projektu czego wi璚ej.


Inne recenzje z serii:
  • Iron Man
  • Iron Man 2
  • Iron Man 3
  • Captain America: The First Avenger
  • Captain America: The Winter Soldier
  • Captain America: Civil War
  • Thor
  • Thor: The Dark World
  • Avengers
  • Avengers: Age of Ultron
  • Guardians of the Galaxy
  • Guardians of the Galaxy vol. 2
  • Ant-Man
  • Doctor Strange
  • Agents Of S.H.I.E.L.D.
  • Daredevil (season 1)
  • Daredevil (season 2)
  • Agent Carter
  • Jessica Jones

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Main Title (1:04)
    • 2. Fogwella’s Gym (3:53)
    • 3. Battlin’ Jack Murdock (3:05)
    • 4. Hallway Fight (4:26)
    • 5. Union Allied (1:51)
    • 6. Passenger Side (2:57)
    • 7. A World On Fire (1:26)
    • 8. Ben Urich (3:09)
    • 9. Stick (2:11)
    • 10. Wilson Fisk (4:38)
    • 11. Worthy Opponents (2:28)
    • 12. Avocados at Law (1:42)
    • 13. Man of Ill Intent (3:45)
    • 14. The Suit (5:43)
    • 15. Daredevil (1:41)
    Czas trwania: 44:01
    Komentarze
    Mefisto 2015-05-27
    02:01
    No i znowu zgoda - mog這 by znacznie lepiej, a wysz這 jak zwykle.
    Mystery 2015-06-24
    15:48
    Kiep軼izna, w serialu czysty standardzik, a i na p造cie nie za bardzo jest czego pos逝cha, cho taki " Fogwella’s Gym" wypada tu fajnie i to w obu przypadkach.

  • Daredevil (season 1)

    Kompozytor:

    • John Paesano

    Muzyka dodatkowa:

    • Braden Kimball

    Wydawca:

    • Marvel & ABC Studios (2015)

    Producent:

    • John Paesano

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie