Szukaj: w


recenzje

Furious 7 (Szybcy i w軼iekli 7)



Tasiemiec - tak mniej wi璚ej jawi si w moich oczach kultowa ju serai Szybcy i w軼iekli. Fenomenu tego widowiska nie spos鏏 zrozumie bez odwo豉nia si do dw鏂h obiekt闚 westchnie wsp馧czesnego m篹czyzny: szybkiego samochodu i pi瘯nej kobiety. Gdy wszystko okraszone jest dynamiczn akcj, lej帷ym si strumieniami testosteronem i przebijaj帷ymi si przez ten wizualny szum warto軼iami rodzinnymi, wtedy sukces gwarantowany. Fenomenalny wynik sprzeda篡 si鏚mej ju ods這ny Szybkich (ponad 1,5 mld $) nie jest bynajmniej efektem wyt篹onej pracy ekipy realizuj帷ej projekt. O filmie, a w豉軼iwie o jego produkcji, sta這 si g這郾o, gdy graj帷y w nim g堯wn rol Paul Walker zgin掖 tragicznie, nomen omen, w wypadku samochodowym. Pocz徠kowe przerwanie prac i p騧niejsze powr鏂enie na plan filmowy rozkr璚i這 pozytywny PR, kt鏎y wraz ze 鈍iadomo軼i, 瞠 to ostatnia okazja, by zobaczy znanego aktora na du篡m ekranie, 軼i庵n掖 do kin ogromne t逝my widz闚. Obraz Jamesa Wana w niczym bowiem nie pretenduje do miana 鈍ietnego. Napompowany bzdurnymi, acz widowiskowymi scenami i pompatycznymi dialogami pozostaje tylko parodi poprzednich ods這n tej瞠 serii.

Jeszcze na d逝go przed tragicznym wypadkiem Walkera, sporo dyskutowa這 si nad ewentualnym powrotem do serii Briana Tylera. Anga Lucasa Vidala do poprzedniej cz窷ci podyktowany by bowiem tylko i wy陰cznie wzgl璠ami prawnymi - jednym z warunk闚 kr璚enia w Hiszpanii by anga tamtejszych artyst闚. Czego wi璚 zabrak這 i nie ukrywam, 瞠 liczy貫m na wielki „come back”. C騜, przyzwyczai貫m si do tego, 瞠 z roku na rok Tyler prezentowa coraz lepsz form. Zadziwia i to nie tylko rozmachem projekt闚, do jakich by anga穎wany, ale r闚nie poziomem kompozycji. Niechlubny mistrz pumpinu coraz cz窷ciej zaczyna przemawia wpadaj帷ymi w ucho tematami i bardziej z這穎n faktur muzyczn. Hype na Furious 7 temperowa m鏬 jedynie sequel Avengers闚, b璠帷y najbardziej oczekiwanym projektem Tylera od lat. Aczkolwiek 鈍ietnie zaaran穎wany i wpadaj帷y w ucho Fast Five obligowa Amerykanina przynajmniej do zachowania podobnego poziomu. Niestety, tym razem daleko id帷y entuzjazm musimy zachowa na inn okazj. Tyler przechodzi bowiem pewnego rodzaju kryzys „tw鏎czy”.

Pierwsze symptomy zm璚zenia materia逝 mo積a ju by這 odczu przy okazji Niezniszczalnych 3, gdzie kompozytor poszed po linii najmniejszego oporu. Szale鎍ze tempo pracy na przestrzeni lat odbi這 si wyra幡ie na kreatywno軼i, co ewidentnie sta這 si rzeczywisto軼i oprawy muzycznej do si鏚mych Szybkich i w軼iek造ch. Brian Tyler nie odkrywa przed nami praktycznie 瘸dnych nowych kart. Pod wzgl璠em tematycznym jest to dalej nieustanne 軼ieranie si trzech kluczowych melodii: g堯wnego motywu akcji wyprowadzonego ju w Tokyo Drift oraz dw鏂h lirycznych melodii przypisanych do relacji mi璠zy Domem a Lett oraz Brianem i Mi. Pomniejsze motywy wydaj si przy tym tylko niewiele znacz帷ym echem repetuj帷ym og鏊ne znudzenie seri. Takowe mo積a r闚nie wychwyci w sposobie aran瘸cji. O ile bowiem Fast Five zrywa z podejmowana wcze郾iej konwencj mainstreamowego 陰czenia ze sob drapie積ej elektroniki z orkiestr, stara si odnajdywa ciekawe brzmienia w elemencie etnicznym i zabaw naturalnym instrumentarium, to ilustracja do najnowszego F&F wydaje si bardzo uproszczona pod tym wzgl璠em. Jasne, lata do鈍iadczenia zrobi造 swoje. Je瞠li chodzi o umiej皻no嗆 operowania ostrym gitarowym brzmieniem, dubstepowym wobble i bitami r’n’b, Brian Tyler zdo豉 wypracowa pewne standardy. Niemniej jednak pozostaje pytanie, czy mo積a by這 wykrzesa z tego projektu co wi璚ej?


Tak, jak najbardziej. Ogl康aj帷 Furious 7 nie trudno zauwa篡, 瞠 rola piosenek zosta豉 zminimalizowana tylko do pasa篡 mi璠zy kolejnymi w徠kami filmu. Stworzy這 to pole do wi瘯szego ni we wcze郾iejszych obrazach zaistnienia oryginalnej ilustracji muzycznej. Tyler po cz窷ci to wykorzysta zape軟iaj帷 niemal瞠 ka盥 luk mniej lub bardziej rzucaj帷ymi si w ucho utworami. Od strony funkcjonalnej nie mo積a im w豉軼iwie wiele zarzuci. Jak zwykle jest to dobrze wpasowana w rzeczywisto嗆 filmow partytura. Ciep貫, lansuj帷e rodzinne warto軼i sceny, zdobione s wyra幡ie nad捫aj帷ymi za t atmosfer gitarowymi utworami. Natomiast muzyczna akcja, to ju istny popis 陰czenia ze sob symfonicznego i elektronicznego brzmienia. Wi瘯szo嗆 scen nie budzi w徠pliwo軼i, aczkolwiek kilkakrotnie odnosi貫m wra瞠nie, 瞠 kompozytor przesadza z nadmiern ekspresj. Przyk豉dem mo瞠 by ilustracja fina這wej sceny starcia Toretto z Shaw, kt鏎a w moim odczuciu zakrawa o istn grotesk. Wykorzystanie ch鏎闚 w uj璚iu slow motion mia這 si odwo造wa do analogicznych matrixowych scen, a w konsekwencji wywo豉這 tylko kolejn salw 鄉iechu. Takich „zgrzyt闚” jest wi璚ej. Ba豚ym si jednak oskar瘸 kompozytora o niezrozumienie obrazu. Wierz, 瞠 doskonale wiedzia w jakim tonie tworzony jest ten film i po prostu to wykorzysta. Efekt mo瞠 daleki jest od wprawiaj帷ego w zachwyt, ale na pewno nie sprawia, 瞠 praca jawi si jako blama. Raczej jako pr鏏a godzenia klasycznego mainstreamu z ekscentryzmem w prezentowaniu znanych nam tre軼i

Zapewne niejeden mi這郾ik muzyki filmowej zaraz po seansie skusi si na si璕ni璚ie po soundtrack. Jak ju zd捫yli鄉y do tego przywykn望 w serii, na rynku zaistnia造 dwa odr瑿ne wydawnictwa. Pierwszym jest sk豉danka piosenek wykorzystanych w obrazie. Sk豉danka wydana nak豉dem Warner Music, kt鏎a dost瘼na jest r闚nie w naszym kraju. Niestety polscy fani serii, a nade wszystko tw鏎czo軼i Briana Tylera zn闚 maj pod g鏎k. Z kr捫ka z muzyk ilustracyjn wypuszczonego dzi瘯i Backlot Music mog si cieszy tylko Amerykanie i u篡tkownicy tamtejszych sklep闚 internetowych. Cho sformu這wanie „cieszy si” brzmi nieco ironicznie w kontek軼ie jako軼i tego tworu, nie zmienia to faktu, 瞠 partytura jest raczej dobrym s逝chowiskiem. Troszk przesadzonym w czasie trwania albumu, ale daj帷ym wzgl璠n satysfakcj z ods逝chu.

I takie oto pierwsze wra瞠nie robi otwieraj帷y kr捫ek Furious 7. Suita, kt鏎 ostatecznie nie wykorzystano w filmie, to kolejny przyk豉d na to, 瞠 Brian Tyler produkuje swoje p造ty g堯wnie dla fan闚. Tracklista ma przede wszystkim wycisn望 z partytury to, co si da bez pedanterii w zachowaniu chronologii. I fakt, materia zawarty na kr捫ku to niemal瞠 kompletny zestaw utwor闚 pojawiaj帷ych si w filmie. O ile w przypadku recenzowanego poprzednio Avengers 2 mogli鄉y m闚i o przyt這czeniu nadmiarem ha豉郵iwej muzyki, tak w przypadku si鏚mych Furious zachowana jest zdrowa proporcja pomi璠zy dynamiczn, nie stroni帷 od nowoczesnych form wyrazu akcj, a leniw, balladow wr璚z liryk. Ale nawet i taka dba這嗆 o struktur soundtracku nie zniwelowa豉 kluczowego problemu – wzgl璠nej monotematyczno軼i i zakleszczania si w tych samych rozwi您aniach ilustracyjnych.


Wy瞠j wymienione sztuczki Tylera nie dzia豉j ju z tak si陰, jak w przypadku Tokyo Drift czy Fast Five. Na kr捫ku od Backlot nie ma r闚nie mocnych highlight闚, kt鏎e sprawi造by, 瞠 obowi您kowo raz na jaki czas wypada這by do nich powr鏂i. Ca豉 p造ta wydaje si solidnym rzemios貫m dzia豉j帷ym g堯wnie w s逝瘺ie rozpami皻ywania filmowych scen. Tutaj na pierwszy plan wysuwaj si takie akcyjniaki, jak Mountain Hijack, Party Crashers oraz One Last Stand. Z drugiej strony funkcjonuj takie utwory, jak A Completely Insane Plan, gdzie w豉軼iwie poza utrzymywaniem motoryki i napominaniem tematu przewodniego niczego wi璚ej nie u鈍iadczymy. No i jeszcze to Battle Of The Titans

Nie trudno zauwa篡, 瞠 w ka盥ej kolejnej cz窷ci seria F&F oddala si w kierunku heist movie z dynamik akcji nawi您uj帷 do Mission: Impossible. Sceny przygotowa i spektakularnych w豉ma otrzymuj wi璚 adekwatn opraw muzyczn, kt鏎a na wielu p豉szczyznach zaz瑿ia si mo瞠 z takimi partyturami, jak Now You See Me. Jest to jednak tylko symboliczne nawi您anie, wchodz帷e g堯wnie na p豉szczyzn metodologiczn kompozycji. Przyk豉dem mog by Operation Ramsey i The Three Towers, gdzie na ograne do b鏊u rytmiczne loopy nak豉dane s mniej lub bardziej wymy郵ne gitarowe frazy.

Wszystko to sprawia, 瞠 軼ie磬a d德i瘯owa do Furious 7 jawi si w moich oczach jako produkt przede wszystkim spe軟iaj帷y pewne kryteria funkcjonalne. Nie mam bowiem w徠pliwo軼i, 瞠 jako filmowa ilustracja sprawuje si nale篡cie. Lata do鈍iadczenia i znajomo嗆 serii od podszewki da造 Tylerowi szerokie poj璚ie o roli jego muzyki w tego typu widowiskach. Gorzej jest od strony koncepcyjnej, gdy id帷y krok do przodu Fast Five pozwala s康zi, 瞠 ameryka雟ki kompozytor zechce dalej popracowa nad rozwojem tego muzycznego uniwersum. Niestety cofn瘭i鄉y si do punktu wyj軼ia i teraz do ko鎍a nie wiadomo, czy z nadziej czeka na kolejn ods這n Szybkich i w軼iek造ch, czy po prostu mie nadziej, 瞠 Tyler odpu軼i zapowiedzian ju „鏀emk” i poszuka inspiracji w jakim innym projekcie.


Inne recenzje z serii:
  • Fast and the Furious: Tokyo Drift
  • Fast & Furious
  • Fast 5
  • The Fate of the Furious

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Furious 7 (02:57)
    • 2. Paratroopers (03:11)
    • 3. Awakening (03:21)
    • 4. Operation Ramsey (02:12)
    • 5. Battle Of The Titans (01:59)
    • 6. Parting Ways (02:22)
    • 7. Mountain Hijack (02:04)
    • 8. Homecoming (02:05)
    • 9. Beast In A Cage (03:06)
    • 10. Homefront (03:02)
    • 11. Vow For Revenge (02:24)
    • 12. Party Crashers (05:44)
    • 13. The Three Towers (03:15)
    • 14. God's Eye (02:55)
    • 15. When Worlds Collide (02:35)
    • 16. Remembrance (01:40)
    • 17. Hobbs Is The Cavalry (02:31)
    • 18. Operation Carjack (03:47)
    • 19. A Completely Insane Plan (03:46)
    • 20. Letty And Dom (02:25)
    • 21. Heist In The Desert (01:57)
    • 22. No More Funerals (03:15)
    • 23. Hobbs Vs. Shaw (03:21)
    • 24. Connected (01:24)
    • 25. About To Get Real Serious Up In Here (02:53)
    • 26. Family (02:12)
    • 27. One Last Stand (02:55)
    • 28. Farewell (01:24)
    Czas trwania: 76:42
    Komentarze
    qnebra 2015-05-13
    18:37
    Battle of the Titans - wannabe Neodammerung
    Franciszek 2015-05-13
    20:31
    Zdj璚ie z dupk - wymiata
    Mefisto 2015-05-14
    20:11
    Ca趾iem bezbolesne. Ale te i pozbawione wi瘯szych emocji - ot, wlatuje jednym uchem i wylatuje drugim. Cieszy natomiast fakt, 瞠 przynajmniej g這wa nie puchnie od nat這ku akcji - Tyler jest tu zadziwiaj帷o stonowany, zw豉szcza w drugiej po這wie albumu.
    Mystery 2015-05-17
    11:23
    Fakt, Tyler dosta ma陰 zadyszk, albo po prostu kolejne cz窷ci Niezniszczalnych, Szybkich i film闚 Marvela, wypra造 z niego wi瘯sze ambicje. W sumie w obrazie to nieinwazyjna zlewaj帷a si tapetka, gdzie ci篹ko idzie wy豉pa wi瘯szo嗆 poszczeg鏊nych utwor闚 i ju chyba sam score bardziej do mnie przemawia, cho Brian zn闚 przesadzi tu z ilo軼i i d逝go軼i. Chwali si natomiast soundtrack z piosenkami, 鈍ietnie si tego s逝cha p璠z帷 autkiem ;)

  • Furious 7 (Szybcy i w軼iekli 7)

    Kompozytor:

    • Brian Tyler

    Dyrygent:

    • Brian Tyler
    • Arturo Rodriquez

    Orkiestrator:

    • Robert Elhai
    • Dana Niu
    • Brad Warnaar
    • Andrew Kinney

    Wydawca:

    • Backlot Music (2015)

    Producent:

    • Brian Tyler

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie