Szukaj: w


recenzje

Avengers: Age of Ultron (Avengers: Czas Ultrona)



Gdy w roku 2012 鈍iat obieg豉 informacja, 瞠 Brian Tyler otrzyma anga do Iron Mana 3, nikt nie przypuszcza, 瞠 rozpocz皻y w闚czas romans z kinem Marvela potrwa jeszcze kilka lat. Jeszcze tego samego roku zast徙i Cartera Burwella przy drugiej cz窷ci Thora, co pozwoli這 przypuszcza, 瞠 muzyczny styl Tylera przypad do gustu w這darzom studia. Wyrazem tego by znacz帷y anga do sequela Avengers闚 - najbardziej oczekiwanego filmu z tego uniwersum. I cho prace nad t opraw trwa造 relatywnie d逝go, bo ponad rok, to jednak efekt ko鎍owy daleki jest od zadowalaj帷ego.

W przeciwie雟twie oczywi軼ie do samego filmu, kt鏎y ju na starcie bi wszelkie rekordy popularno軼i. Tak du瘸 frekwencja w kinach, to w g堯wnej mierze ci篹ar „gatunku”, wielkie oczekiwania i podsycaj帷a je kampania reklamowa, bo o jako軼i samego widowiska kr捫 skrajne opinie. Na pewno do takowego stanu rzeczy przyczyni si konflikt mi璠zy Jossem Whedonem, a dyrekcj Marvel Studios, kt鏎y doprowadzi do wielu drastycznych zmian monta穎wych na kilkana軼ie tygodni przed premier.

I w豉郾ie tak gor帷zkowa pr鏏a ratowania obrazu sta豉 si przyczyn wielu zawirowa… r闚nie na p豉szczy幡ie muzycznej. Oto bowiem na dwa i p馧 miesi帷a przed premier Czasu Ultrona pojawi豉 si informacja, 瞠 do ekipy w陰czony zosta Danny Elfman. Nowinka ta da豉 jasno do zrozumienia, 瞠 projekt ton掖 w chaosie, a Brian Tyler przez wzgl康 na inne zobowi您ania nie by w stanie sprosta wyg鏎owanym 膨daniom studia. Skomponowana w闚czas ponad godzinna dodatkowa ilustracja mia豉 si cz窷ciej odwo造wa do tematu Alana Silvestriego z pierwszej cz窷ci obrazu, co niejako potwierdza wydany nak豉dem Hollywood Records soundtrack. Ale i tutaj nie do ko鎍a wysz這 tak, jak powinno. Je瞠li bowiem por闚namy materia, kt鏎y ostatecznie znalaz si na kr捫ku, z tym, co s造szymy w filmie, jasnym staje si, 瞠 producenci ingerowali w struktur filmu jeszcze na d逝go po zako鎍zeniu pracy Elfmana. Efektem tego jest poszatkowana do granic mo磧iwo軼i partytura dw鏂h kompozytor闚, kt鏎ych wysi貫k cz瘰to i g瘰to t逝miony jest przez temp track.

Ta sytuacja (nie pierwsza zreszt w przypadku Marvela), pokazuje, 瞠 s造nne studio za nic ma sobie kreatywno嗆 pracuj帷ych dla nich ludzi. Licz si wyniki, a je瞠li na przeszkodzie stoi nawet wizja tw鏎cy sukcesu film闚 Marvela – Whedona – nie ma mowy o kompromisach. Szkoda, 瞠 cierpi na tym r闚nie oprawa muzyczna, kt鏎a w tym ca造m zamieszaniu zepchni皻a zosta豉 na dalszy plan. I pal licho, 瞠 w ostatniej chwili do tego p璠z帷ego poci庵u wskoczy Elfman. Jego muzyka ca趾iem ciekawie dope軟i豉 tego, czego Tyler w ca貫j swojej pompatyczno軼i i zapatrzeniu w poprzednie swoje projekty nie potrafi dostrzec. Problem le篡 u podstaw umiej皻nego wykorzystania talentu ludzi, na kt鏎ych prace wydaje si przecie grube miliony. Zupe軟ie zoboj皻nia造 na prze篡t przed chwil przygod, opuszcza貫m wi璚 sal kinow bardzo zmieszany. Cz窷ciowo dlatego, 瞠 wykuty na pami耩 materia z albumu soundtrackowego cz瘰to i g瘰to rozmija si z tym, co us造sza貫m podczas seansu. Nawet gdy dane mi ju by這 pos逝cha tych przebrzmia造ch fanfar i temat闚, to nijak mog貫m doceni ich funkcjonalno軼i w mia盥膨cym miksie. Quo vadis Marvel?


P鎩軼ie na kompromis sta這 si r闚nie domen wydawc闚 albumu soundtrackowego. Na kr捫ku wyl康owa造 bowiem pr鏏ki tego, co na potrzeby filmu skomponowali Brian Tyler i Danny Elfman. Ten pierwszy, jako 瞠 by w najbardziej komfortowej sytuacji i zdecydowanie dominuje na soundtracku, podlega powinien najsurowszej krytyce. Z kolei Elfman niejako ju na starcie rozgrzeszany jest niesamowit presj czasu realizacji i wymogiem podporz康kowania si zar闚no podj皻ej przez Tylera stylistyce, jak i tematom Silvestriego. Summa summarum album stanowi zadziwiaj帷 integraln ca這嗆, przemawiaj帷 do odbiorcy w miar sp鎩nym j瞛ykiem muzycznym. Oczywi軼ie zaprawione w boju ucho wychwyci te subtelne r騜nice oraz charakterystyczne elementy warsztatu, kt鏎e skieruj uwag na wcze郾iejsze dokonania Tylera czy te odtwarzane jakby machinalnie „zagrywki” Silvestriego z pierwszej cz窷ci Avengers闚. Niemniej jest to jednak kawa solidnie skonstruowanej ilustracji, kt鏎a na pewno nie przynosi wstydu jej tw鏎com. Chluby zreszt te nie, bo je瞠li we幟iemy pod uwag ilo嗆 inspiracji, nawi您a, czy chocia瘺y zbie積o軼i pod wzgl璠em sposobu aran瘸cji, wtedy dochodzimy do wniosku, 瞠 Czas Ultrona wpisuje si w smutn rzeczywisto嗆 muzycznych opraw do film闚 Marvela. Jest po prostu poprawny a do b鏊u.

Avengers w wykonaniu Briana Tylera to festiwal powrot闚 do doskonale znanych nam konwencji. Prym wiod d璚iaki, kt鏎ym baz rytmiczn funduje bardzo mocno rozbudowana sekcja perkusyjna. Innymi s這wy mainstream bez cienia jakiegokolwiek eksperymentatorstwa. To samo mo積a powiedzie o bazie tematycznej stanowi帷ej jakby echo poprzednich prac Tylera. Nie chodzi mi tu bynajmniej tylko i wy陰cznie o te prace spod znaku towarowego Marvela. Bo i owszem, motyw Iron Mana oraz fanfara Thora 鈍ietnie sprawdzaj si w tym patetycznym obrazie. Wyrazem tego jest zrywaj帷e kapcie z n鏬 Rise Together i Hulkbuster, energetyczne The Battle, czy szale鎍ze Fighting Back oraz Seoul Seraching. Nie wiedzie czemu kompozytor postanowi przypomnie r闚nie o zesz這rocznym Into the Strom czego przyk豉dem mog by pierwsze frazy The Vault. Przymykaj帷 jednak oko na te ma貫 grzeszki, mo積a si chyba zgodzi, 瞠 Tyler traktowany jest tutaj przez wydawc闚 kr捫ka jako wodzirej muzycznej akcji. To jemu przypisywane s najbardziej kluczowe fragmenty towarzysz帷e widowiskowym scenom. Nie znaczy to, 瞠 jest on w tym boju osamotniony.

Dobrym kompanem wydaje si Danny Elfman, cho zar闚no zbyt kr鏒ki czas realizacji, jak i konkretne wytyczne producent闚 zaw瞛i造 jego dzia豉lno嗆 do pracy typowo odtw鏎czej. To jemu zawdzi璚zamy lwi cz窷 nawi您a do fanfary Silvestriego, ubog b康 co b康 liryk (Farmhouse), a tak瞠 spektakularny fina w utworach Avengers Unite i New Avengers. Na szczeg鏊n uwag zas逝guje ten ostatni, gdzie w najpe軟iejszej formie prezentowany jest nowy temat dla marvelowskich superbohater闚 (wcze郾iej pojawia si mi璠zy innymi w Heroes i It Begins). Owszem, jest to jawna parafraza kultowej ju melodii Silvestriego – raczej blado wypadaj帷a w obliczu swojego pierwowzoru. Niemniej jednak Danny Elfman i pod tym wzgl璠em zdaje si deklasowa nowinki tematyczne Briana Tylera. Niestety czasami obraca si to przeciwko niemu, czego 篡wym przyk豉dem jest jeden z motyw闚 dramatycznych s造szanych mi璠zy innymi w utworze Can You Stop This Hing, gdzie na tapet brane s fragmenty z W豉dcy Pier軼ieni. Zatem s逝chaczy wyczulonych na kwesti kreatywno軼i z miejsca odsy豉m do repertuaru innych tw鏎c闚.

圭ie磬a d德i瘯owa do Czasu Ultrona, to siermi篹na rozrywka, kt鏎a w 瘸den spos鏏 nie pretenduje do miana gatunkowego klasyku. Jakby tego by這 ma這, na niekorzy嗆 albumu soundtrackowego przemawia jego monstrualny czas trwania. Bior帷 pod uwag, 瞠 wi瘯szo嗆 materia逝, to szale鎍za akcja eksponuj帷a patetyczne fanfary i zag瘰zczon faktur, element znu瞠nia ma prawo zaistnie nawet u odbiorcy odpornego na hollywoodzki mainstream. Nie pomaga r闚nie pedantyczne trzymanie si nakre郵onej w poprzednich filmach konwencji. W takim 鈍ietle Czas Ultrona jawi si jako produkt atrakcyjny dla statystycznego odbiorcy, cho zupe軟ie pozbawiony swojej to窺amo軼i. Z drugiej strony mam nadziej, 瞠 ten 鈔ednio udany projekt nie wp造nie na dalsz (ewentualn) wsp馧prac Marvela z Tylerem oraz Elfmanem.


Inne recenzje z serii:
  • Iron Man
  • Iron Man 2
  • Iron Man 3
  • Captain America: The First Avenger
  • Captain America: The Winter Soldier
  • Captain America: Civil War
  • Thor
  • Thor: The Dark World
  • Avengers
  • Avengers: Age of Ultron
  • Guardians of the Galaxy
  • Guardians of the Galaxy vol. 2
  • Ant-Man
  • Doctor Strange
  • Agents Of S.H.I.E.L.D.
  • Daredevil (season 1)
  • Daredevil (season 2)
  • Agent Carter
  • Jessica Jones

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Avengers: Age Of Ultron Titles * (00:44)
    • 2. Heroes ** (02:07)
    • 3. Rise Together * (02:23)
    • 4. Breaking And Entering * (03:04)
    • 5. It Begins ** (02:42)
    • 6. Birth Of Ultron * (03:05)
    • 7. Ultron-Twins ** (04:13)
    • 8. Hulkbuster * (04:32)
    • 9. Can You Stop This Thing? ** (01:03)
    • 10. Sacrifice * (02:42)
    • 11. Farmhouse ** (04:03)
    • 12. The Vault * (02:58)
    • 13. The Mission * (02:48)
    • 14. Seoul Searching * (02:49)
    • 15. Inevitability-One Good Eye ** (05:07)
    • 16. Ultron Wakes ** (01:43)
    • 17. Vision * (03:47)
    • 18. The Battle * (04:24)
    • 19. Wish You Were Here * (01:36)
    • 20. The Farm ** (01:14)
    • 21. Darkest Of Intentions * (02:26)
    • 22. Fighting Back * (02:33)
    • 23. Avengers Unite ** (01:08)
    • 24. Keys To The Past * (01:48)
    • 25. Uprising * (02:32)
    • 26. Outlook * (02:38)
    • 27. The Last One * (02:14)
    • 28. Nothing Lasts Forever ** (01:57)
    • 29. New Avengers - Avengers: Age Of Ultron ** (03:09)
    Czas trwania: 77:26

    * - composed by BRIAN TYLER (Total time - 49:02)
    ** - composed by DANNY ELFMAN (Total time - 28:26)
    Komentarze
    Mefisto 2015-05-12
    18:49
    Tak, widz, 瞠 si zgadzamy.
    Rafa 2015-05-16
    10:05
    Mi si ta p造ta bardzo podoba. M闚imy tu o oprawie muzycznej do kolejnej ju cz窷ci komiksowego widowiska. Wszelkie nawi您ania do poprzednik闚 oraz pewna konwencja s jak najbardziej na miejscu. Mamy tu solidn muzyk rozpisan na orkiestr - na szcz窷cie - bez elektroniki. Przynajmniej ja tego nie wychwyci貫m. Temat przewodni to oczywiste nawi您anie do tego co zrobi Silvestri, ale to akurat jest bardzo dobre. Cho oczywi軼ie temat Silvestriego jest o wiele lepszy. Jednak瞠 oceniaj帷 ca陰 muzyk z poszczeg鏊nych film闚, moim zdaniem praca Tylera i Elfmana w Avengers Age of Ultron spisuje si zdecydowanie lepiej ni Silvestriego w Avengers.
    Mystery 2015-08-29
    10:24
    Na papierze wygl康a這 to jak murowany sukces, niestety wyszed z tego produkcyjny koszmarek, chyba najbardziej anonimowa muzyka stworzona do ekranizacji Marvela ery Avengers, cho hybryda tematu Elfmana i Alana bardzo mi si spodoba豉 i ostatni kawa貫k l康uje na sk豉dance najlepszych utwor闚 skomponowanych na potrzeby tego uniwersum.

  • Avengers: Age of Ultron (Avengers: Czas Ultrona)

    Kompozytor:

    • Brian Tyler
    • Danny Elfman

    Muzyka dodatkowa:

    • Chris Bacon
    • Paul Mounsey
    • T. J. Lindgren

    Dyrygent:

    • Brian Tyler
    • Allan Wilson
    • Rick Wentworth

    Orkiestrator:

    • Brian Tyler
    • Robert Elhai
    • Matthew Llewelyn
    • Steve Bartek
    • Edgardo Simone
    • David Slonaker
    • Ed Trybek
    • Peter Bateman

    Wykonawcy:

    • The London Philharmonic Orchestra

    Wydawca:

    • Hollywood Records (2015)

    Producent:

    • Brian Tyler
    • Joe Lisanti
    • Danny Elfman

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie