Szukaj: w


recenzje

Maze Runner, the (Wi瞛ie labiryntu)



Jak grzyby po deszczu pojawiaj si kolejne ekranizacje ksi捫kowe. I s逝sznie. Obok komisowych s to najbardziej dochodowe obecnie filmy, kt鏎e przed ekrany przyci庵aj nie tylko kinoman闚, ale i mi這郾ik闚 danej lektury. Tym razem hollywoodzcy magicy wzi瘭i na warsztat pierwsz cz窷 popularnej w Stanach Zjednoczonych serii Jamesa Dashnera - Wi瞛ie labiryntu. Historia Thomasa i kilkorga innych m這dych ludzi pr鏏uj帷ych uciec z olbrzymiego labiryntu, do kt鏎ego nie wiadomo w jaki spos鏏 trafili, pobudzi豉 wyobra幡i nie tylko Amerykan闚. Cho nie oby這 si bez zgrzyt闚. Wielu fanom nie spodoba si fakt rozbie積o軼i z orygina貫m ksi捫kowym, ale film jako autonomiczne dzie這 obroni si doskonale. Da豉 temu wyraz licznie stawiaj帷a si na seansach widownia. Oto bowiem zrealizowany za niespe軟a 40 milion闚 dolar闚 film przyni鏀 a dziesi璚iokrotne zyski, otwieraj帷 tym samym furtk do kolejnych sequeli.

Przy takim bud瞠cie ci篹ko by這 o znane nazwiska – tak w鈔鏚 aktor闚, jak i ekipy realizuj帷ej projekt. Nic dziwnego, 瞠 propozycja napisania 軼ie磬i d德i瘯owej wyl康owa豉 na biurku ma這 znanego nam Johna Paesano. Producenci chyba do ko鎍a nie wierzyli w sukces tego projektu, aczkolwiek musieli si bardzo przyjemnie rozczarowa czytaj帷 pochlebne opinie – r闚nie o oprawie muzycznej tego widowiska. Moje osobiste wra瞠nia nie odbiegaj dalece od wy瞠j wymienionych.

Swoj przygod z t muzyk zacz掖em od albumu soundtrackowego. Ostatnimi czasy w豉郾ie w ten spos鏏 wyrabiam sobie cz御tkow opini o danej produkcji zanim jeszcze zd捫 j zobaczy na w豉sne oczy. Wiem, 瞠 w wielu przypadkach jest to krzywdz帷e, ale akurat w tym konkretnym mechanizm zafascynowania zadzia豉 bezb喚dnie. Enigmatycznie brzmi帷e nazwisko wzbudzi這 zdrowy dystans, ale ju po pierwszym ods逝chu godzinnego albumu soundtrackowego wydanego nak豉dem Sony Music ta sztuczna bariera p瘯豉. Troch siermi篹na to kompozycja, oparta na pokutuj帷ych w Hollywood schematach przez co nie od razu tworzy豉 szerokie pole do zachwytu. Cho z drugiej strony nie mo積a by這 odm闚i jej przebojowo軼i i umiej皻no軼i przyci庵ania uwagi odbiorcy. Kapitalny temat starty z dobrymi aran瘸mi i 篡wio這wym, pedantycznym wykonaniem przynios造 swoje wymierne efekty. Na tyle, by z ciekawo軼i odda si filmowej przygodzie w celu zweryfikowania funkcjonalnych aspekt闚 tej partytury. Czy Pasano podo豉 zadaniu w spos鏏 zadowalaj帷y?

Co do tego nie mam najmniejszych w徠pliwo軼i. Muzyka wydaje si nieodzownym elementem 鈍iata przedstawionego. I tak jak w miejscu tocz帷ej si akcji, tak i w 軼ie盧e d德i瘯owej wyr騜ni mo瞠my dwie sfery. Pierwsz jest wn皻rze labiryntu – azyl, bezpieczne miejsce, gdzie m這dzi ch這pcy chronieni s przed poluj帷ymi w nocy B鏊do瞠rcami. Paesano odnosi si do tej przestrzeni z adekwatn pokor. Nie bombarduje nas patetycznymi tematami, czy nachaln liryk. Muzyka z jednej strony stara si uchwyci pi瘯no panuj帷ej tam przyrody, spok鎩 i harmoni tworzonej przez ch這pc闚 spo貫czno軼i, z drugiej nie zapomina o czaj帷ym si za murami niebezpiecze雟twie. Ca這kszta速 zbli穎ny jest merytorycznie do warsztatu Jamesa Newtona Howarda, a zag喚biaj帷 si w szczeg馧y nie trudno dostrzec tam zbie積o嗆 z takimi pracami, jak 1000 lat po Ziemi, czy chocia瘺y Igrzyska 鄉ierci. Co ciekawe, muzyka akcji r闚nie nie pozostaje oboj皻na wobec dokona Howarda. Cho Paesano w wi瘯szej mierze bazuje na warsztacie tego kompozytora, nie oznacza to, 瞠 pozostaje totalnie bierny w procesie tw鏎czym.

Doceni nale篡 przede wszystkim 鈍ietn prac tematyki na tle pozosta造ch element闚 軼ie磬i d德i瘯owej. Kompozytor nie rozmienia si na drobne. Nie nadu篡wa heroicznej fanfary anga簑j帷 jej fragmenty tylko w najbardziej newralgicznych momentach. Sfera melodyczna bynajmniej na tym nie cierpi. Muzyka akcji wydaje si sk豉dna i mi豉 dla ucha – przy czym nie stroni od wielu ciekawych zabieg闚 technicznych, szczeg鏊nie w anga穎waniu pulsuj帷ej elektroniki. Jest ona bezpo鈔ednio zwi您ana z obecno軼i B鏊do瞠rc闚, ale z wiadomego powodu nie b璠 przytacza kontekstu jej funkcjonowania. Faktem jest, 瞠 w miar posuwania si akcji do przodu elektronika odchodzi na dalszy plan ust瘼uj帷 miejsca bardziej z這穎nej fakturze orkiestrowej. Drapie積a, bezkompromisowa, ale oscyluj帷a wok馧 pokutuj帷ych w Hollywood schemat闚 – tak w skr鏂ie mo積a podsumowa ca這kszta速 oprawy muzycznej stworzonej na potrzeby Wi篥nia labiryntu.


I w takim oto duchu rozpoczynamy nasz przygod z soundtrackiem. Tytu這we The Maze Runner to fanfara pojawiaj帷a si w napisach ko鎍owych. Jest to idealne podsumowanie widowiska, kt鏎e pewnym zwrotem akcji otwiera furtk do dalszych ekranizacji ksi捫kowej serii. W moim mniemaniu jest to chyba jeden z lepszych przygodowych motyw闚 roku 2014. I z jednej strony mo積a mie pretensj do kompozytora, 瞠 niezbyt cz瘰to z niego korzysta. Wracaj帷 jednak do wcze郾iej podejmowanej my郵i, epatowanie tak heroicznym patosem w kontek軼ie survivalowego thrillingu by這by nie do ko鎍a zasadne. Paesano rezerwuje sobie t przyjemno嗆 na bardziej sprzyjaj帷e momenty – na przyk豉d scen dramatycznej w skutkach decyzji o wej軼iu Thomasa do labiryntu, by ratowa przyjaci馧 (Into The Maze). I軼ie trailerowa pompa z jak kompozytor podkre郵a tego typu sceny mo瞠 si wydawa lekko pretensjonalna, aczkolwiek samo widowisko bynajmniej na tym nie traci. Wr璚z przeciwnie. Film Wesa Balla zyskuje kolejny solidny argument na przyci庵ni璚ie uwagi odbiorcy.

Zanim jednak g喚biej zanurzymy si w pe軟ej symfonicznego przepychu muzyce akcji, przed nami kilka dosy spokojnych utwor闚 ukazuj帷ych uporz康kowane 篡cie wi瞛ionej w labiryncie spo貫czno軼i. Sztandarowym przyk豉dem wydaje si tu What Is This Place? oraz Waiting In the Rain, gdzie za pomoc akustycznego ambientu i gitarowych partii solowych tworzona jest ciep豉 liryka. Przed逝瞠niem tego nastroju, cho ju troszk bardziej oddaj帷ym niepok鎩 g堯wnego bohatera jest My Name Is Thomas. Niepok鎩 ten jest sk康in康 s逝szny, bowiem ca豉 ta harmonia lega u podstaw sztywnych zasad, kt鏎ych z豉manie wi捫e si z wykluczeniem ze spo貫czno軼i. W豉郾ie pod ow groz podpinana jest tribalna etnika czego wyrazem s takie uwory, jak Banishment, czy Thomas Remembers.

Niew徠pliwym filarem kompozycji jest akcja. To tutaj znajdujemy najwi瘯sze highlighty partytury z rzeczon fanfar na czele. Ca這嗆 podzieli mo瞠my na dwie zasadnicze grupy. Do pierwszej zaliczy豚ym utwory, gdzie horyzont l瘯u g堯wnych bohater闚 zaw篹a si do B鏊do瞠rc闚 grasuj帷ych mi璠zy murami (Griever!, Into the Maze). Ciekaw relacj elektroniki z 篡wym instrumentarium 鈍ietnie racjonalizuje pokr皻na natura tych stworze. W miar odkrywania kolejnych kart wielkiej gry, w jakiej uczestniczy Thomas, muzyka akcji staje si bardziej klasyczna w brzmieniu. Rozpoczynaj帷y si fanfar Section 7 鈍ietnie ujmuje przygodowy ton opisywanej sceny. Troszk wi璚ej chaosu i ilustracyjno軼i wdziera si w sekwencj ucieczki (Trapped) oraz finalnej konfrontacji (Final Fight), gdzie muzyka spychana jest na dalszy plan ca貫j sfery audytywnej. Przygod z soundtrackiem ko鎍zymy patetycznym Finale, gdzie Paesano w i軼ie zimmerowski spos鏏 konkluduje ca陰 histori.

Pomimo wielu oczywisto軼i p造n帷ych z tej 軼ie磬i, wielu nawi您a i schemat闚 do jakich ucieka si kompozytor, osobi軼ie uwa瘸m Wi篥nia labiryntu za ciekaw i godn uwagi prac. Z pewno軼i jest to kolejne odkrycie – zwr鏂enie uwagi na kompozytora, kt鏎y do tej pory by dla mnie zupe軟ie anonimowy. Oby kolejne projekty przynosi造 podobne sukcesy, a kolejne lata funkcjonowania w bran篡 pomog造 odnale潭 w豉sn to窺amo嗆 muzyczn.


Inne recenzje z serii:
  • Maze Runner: The Scorch Trials
  • Maze Runner: Death Cure

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. The Maze Runner (02:49)
    • 2. What is This Place? (03:03)
    • 3. My Name is Thomas (03:15)
    • 4. Ben's Not Right (02:41)
    • 5. Banishment (03:14)
    • 6. Waiting in the Rain (01:50)
    • 7. Into the Maze (02:36)
    • 8. Griever! (02:40)
    • 9. Going Back In (02:31)
    • 10. Why are We Different? (02:01)
    • 11. Chat with Chuck (02:18)
    • 12. Section 7 (05:14)
    • 13. Maze Rearrange (02:07)
    • 14. Griever Attack (03:55)
    • 15. Trapped (02:07)
    • 16. WCKD Is Good (01:56)
    • 17. Thomas Remembers (03:35)
    • 18. Goodbye (02:08)
    • 19. Final Fight (02:43)
    • 20. WCKD Lab (05:57)
    • 21. Finale (04:17)
    Czas trwania: 62:57
    Komentarze
    Mefisto 2014-12-03
    14:27
    Bez sza逝, ale i bez wstydu muzyka - 鈔edniak, ale solidny i z momentami, czyli w sumie zgoda z reck.
    Mystery 2014-12-03
    17:09
    Recka ok, ale jednak oceny za film i p造t za wysokie.
    Koper 2014-12-03
    20:38
    Klipy "pachn" czym w stylu BT, wi璚 wysokie noty od red. Goski jako mnie nie dziwi. ;)

  • Maze Runner, the (Wi瞛ie labiryntu)

    Kompozytor:

    • John Paesano

    Dyrygent:

    • Pete Anthony

    Orkiestrator:

    • Pete Anthony
    • John Ashton Thomas
    • Nolan Livesay
    • Jason Livesay

    Soli軼i:

    • George Doering (gitary)
    • Steve Tavaglione (elektronika)

    Wydawca:

    • Sony Classical (2014)

    Producent:

    • John Paesano

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:




    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie