Szukaj: w


recenzje

Captain America: The Winter Soldier (Kapitan Ameryka: Zimowy 穎軟ierz)



W chwili obecnej studio Marvela prze篡wa sw鎩 renesans. Rok rocznie pompuje setki milion闚 $ na kolejne spektakularne produkcje, kt鏎e zgodnie z za這瞠niami przynosz przynajmniej dwukrotne zyski. A wszystko dzi瘯i komercyjnemu sukcesowi swoistego rodzaju eksperymentu, jakim niew徠pliwie by film Avengers. I to w豉郾ie za jego spraw wiele si zmieni這 w sposobie podej軼ia do superbohater闚. Przede wszystkim przestano ich traktowa jak pos庵i z marmuru, a w sam konwencj wprowadzono wi璚ej luzu. W takim duchu powsta造 zatem trzecia cz窷 Iron Mana i druga ods這na Thora. Z du篡m zdziwieniem przyj掖em wi璚 fakt, 瞠 zapowiadana od d逝窺zego czasu kontynuacja przyg鏚 Kapitana Ameryki stanowi mia豉 zupe軟e przeciwie雟two tej niezobowi您uj帷ej rozrywki. Oto bowiem przerysowany w pierwszym filmie narodowy symbol walki ze z貫m rzucono w sam 鈔odek afery szpiegowskiej, czyni帷 ze wyj皻ego spod prawa uciekiniera, staraj帷ego si za wszelk cen dociec prawdy. Brzmi znajomo? Nawi您a do nolanowskiej konwencji Batmana jest tu co niemiara. I nie chodzi bynajmniej o sam duszny, mroczny klimat, ale o zaskakuj帷y realizm kreowanych postaci, a tak瞠 po這瞠nie wi瘯szego nacisku na aspekt fabularny, nawet kosztem warstwy wizualnej. Wiele zmieni這 si r闚nie pod wzgl璠em muzycznym.

Kiedy 鈍iat obieg豉 informacja, 瞠 za muzyk we幟ie si Henry Jackman, wiele os鏏 szykowa這 si na dynamiczn, cho niezbyt zaskakuj帷 w tre軼i ilustracj - 軼ie磬 odwo逝j帷 si zar闚no do spu軼izny Silvestriego, jak i specyficznego warsztatu Jackamana. Pope軟iona kilka lat temu oprawa do X-Men闚 pozwala豉 篡wi nadziej na poprawnie odnajduj帷e si w filmie rzemios這. I pod tym wzgl璠em nie ma wi瘯szego zaskoczenia. Najwi瘯szym szokiem, jaki towarzyszy mo瞠 odkrywaniu 軼ie磬i d德i瘯owej jest natomiast drastyczna zmiana konwencji. Odej軼ie od heroicznej, tworzonej w coplandowskim duchu ilustracji mia這 sens, zw豉szcza w kontek軼ie dosy mrocznego klimatu rozpo軼ieranego nad kadrami Zimowego 穎軟ierza. Jackman poszed jednak o krok dalej. Wszechogarniaj帷y patos zast徙i ch這dnym, elektronicznym sound designem stoj帷ym w sprzeczno軼i z dotychczasow logik muzycznego interpretowania tej klasy superbohatera. Usprawiedliwieniem podj璚ia takich dzia豉 jest poniek康 w徠ek spisku oraz posta tajemniczego przeciwnika, kt鏎ego kreacja przywo逝je na my郵 batmanowego Bane’a. Niemniej tak dalece posuni皻a industrializacja brzmienia odcisn窸a swoje negatywne pi皻no na autonomiczno軼i 軼ie磬i. Muzyka Jackmana sta豉 si wiernym s逝g strony wizualnej nie daj帷 nic w zamian, tym bardziej nie stwarzaj帷 przestrzeni do nawi您ania kontaktu z odbiorc. Drobn rehabilitacj s sporadyczne powroty do Americany – niestety dosy pow軼i庵liwe w wykonaniu, pr鏏uj帷e tylko na郵adowa kre郵one przez Silvestriego wzorce. Co ciekawe, te patetyczne frazy uto窺amiane s ze spo貫cznym wizerunkiem narodowego bohatera. Innymi s這wy, kompozytor stawia si w roli adwokata broni帷ego dobrego imienia Steve'a Rogersa wyrolowanego przez swoj „firm”. Pod wzgl璠em funkcjonalnym muzyka Jackmana spe軟ia zatem swoje podstawowe zadania.

Cienka granica mi璠zy tolerancj przyj皻ej konwencji, a estetycznym bublem zostaje przekroczona w momencie, gdy si璕amy po album soundtrackowy. To w豉郾ie kr捫ek wydany nak豉dem Hollywood Records i Intrady obna瘸 wszystkie mankamenty partytury. A jest ich bardzo wiele. I nie chodzi mi bynajmniej o sam ide ekstensywnego wykorzystania elektronicznego brzmienia. Wszystko rozbija si o mia趾o嗆 materia逝, jaki ostatecznie trafi na p造t. Oto bowiem poza kilkoma wyj徠kami jest to g堯wnie industrialna, wt鏎na do b鏊u tapeta d德i瘯owa, kt鏎a do pe軟ego zrozumienia potrzebuje klarownego kontekstu wizualnego. Na szcz窷cie nie wszystko musi tu by racjonalizowane kadrami filmowymi.


Architektura 軼ie磬i budowana jest na dw鏂h suitach tematycznych. Na pierwszy plan z oczywistych wzgl璠闚 wysuwa si posta Kapitana Ameryki. Kompozytor zamyka swoje impresje w prawie dziesi璚iominutowym Captain America. Jest to typowy utw鏎 koncepcyjny s逝膨cy za baz do formowania p騧niejszych element闚 ilustracji. Wp造w闚 warsztatu Hansa Zimmera nie spos鏏 tu nie zauwa篡. Ju sam fakt, 瞠 suita przybiera form progresywnie rozwijanej melodii 鈍iadczy o inspiracji metodologi pracy Niemca. Nie tylko zreszt o kwestie techniczne rozbija si nasza ciekawo嗆. Uwag zwraca osadzony na ostinato dwunutowy temat do z逝dzenia przypominaj帷y motyw Batmana. Natomiast temat g堯wnego bohatera pojawia si dopiero w pi徠ej minucie i od tego w豉軼iwie momentu kompozycja zaczyna walczy o uwag odbiorcy. Szkoda tylko, 瞠 w chwili, gdy dochodzimy do najciekawszych aran篡 utw鏎 zostaje stopniowo wyciszany. Jest to jedno z najg逝pszych rozwi您a jakie serwuje nam ten soundtrack. Czy nie lepszym by這by na przyk豉d zast徙ienie tego utworu muzyk z napis闚 ko鎍owych?

Niewiele ciekawszym do鈍iadczeniem b璠zie analogiczna suita stworzona dla postaci Zimowego 皋軟ierza. W jednym z wywiad闚 Henry Jackman opowiada, 瞠 otrzymawszy propozycj napisania 軼ie磬i d德i瘯owej do sequela Kapitana Ameryki, postanowi dokona pewnego eksperymentu. Wykorzystuj帷 obszern baz sampli stworzy sze軼iominutowy, bardzo mroczny, ale i drapie積y kawa貫k po czym pu軼i go decydentom studia. Pomys musia trafi na podatny grunt, bowiem kompozytor dosta zielone 鈍iat這 na rozwijanie tych 鄉ia造ch idei. S瘯 w tym, 瞠 ich 鄉ia這嗆 zakorzeniona jest g喚boko w pewnym 廝鏚le inspiracji. I tu po raz kolejny powracamy do trylogii Nolana, a dok豉dniej do Mrocznego rycerza, kt鏎ego Why So Serious? cytowane jest z chor wr璚z fascynacj.

15 minut – dok豉dnie tyle zajmuje nam rozpracowanie 軼ie磬i d德i瘯owej do Zimowego 穎軟ierza. Po co wi璚 traci czas na pozosta陰 godzin up造nniania tego materia逝 do mniej lub bardziej rzucaj帷ej si w ucho ilustracji? To pytanie nale瘸這by skierowa do autor闚 albumu soundtrackowego. Przede wszystkim zapyta豚ym o sens katowania odbiorcy beznami皻n tapet jakiej do鈍iadczamy w utworach Frozen in Time oraz Hydra. Nic konstruktywnego nie wnosi r闚nie pulsuj帷a akcja z rozpoczynaj帷ej film sekwencji szturmu na Lemurian Star oraz ataku na g堯wnodowodz帷ego TARCZ. Balsamem na zbola貫 od nadmiaru elektroniki uszy wydaje si sporadycznie powracaj帷y temat Steve'a Rogersa. I tutaj warto zatrzyma si nad dwoma highlightami partytury. Pierwszym z nich b璠zie 鈍ietna interpretacja tematu przewodniego w Taking a Stand. Patetyczna, dobrze zorkiestrowana fanfara dowodzi, 瞠 Henry Jackman potrafi pisa fajn, przebojow muzyk. Z typow American mamy natomiast do czynienia w r闚nie patetycznym, ale za to bardziej „dostojnym”, The Smithsonian.

I tu pojawia si zasadnicze pytanie. Czy dla tych kilku utwor闚 warto inwestowa w ca造 album? 妃iem w徠pi. Tym bardziej, 瞠 w ramach zapychacza dorzucono nam dwie piosenki ca趾owicie rozbijaj帷e mroczny klimat partytury. Osobi軼ie jestem zawiedziony t kompozycj. I mimo 瞠 kontekst filmowy nieco poprawi moje zdanie o tym soundtrackowym potworku, jestem 鈍i璚ie przekonany, 瞠 Jackman m鏬 powalczy o jaki lepszy produkt. Wcze郾iejsze prace pokazuj, 瞠 sta go na wi璚ej ni odgrzewanie starych kotlet闚 i zapychanie filmowych scen beznami皻nym sound designem. P鏦i co Zimowy 穎軟ierz l康uje na ostatnim miejscu w rankingu 軼ie瞠k d德i瘯owych do film闚 Marvela.


Inne recenzje z serii:
  • Iron Man
  • Iron Man 2
  • Iron Man 3
  • Captain America: The First Avenger
  • Captain America: The Winter Soldier
  • Captain America: Civil War
  • Thor
  • Thor: The Dark World
  • Avengers
  • Avengers: Age of Ultron
  • Guardians of the Galaxy
  • Guardians of the Galaxy vol. 2
  • Ant-Man
  • Doctor Strange
  • Agents Of S.H.I.E.L.D.
  • Daredevil (season 1)
  • Daredevil (season 2)
  • Agent Carter
  • Jessica Jones

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Lemurian Star (3:06)
    • 2. Project Insight (1:29)
    • 3. The Smithsonian (1:36)
    • 4. An Old Friend (3:05)
    • 5. Fury (4:07)
    • 6. The Winter Soldier (6:24)
    • 7. Fallen (2:51)
    • 8. Alexander Pierce (2:59)
    • 9. Taking a Stand (2:07)
    • 10. Frozen in Time (3:52)
    • 11. Hydra (6:47)
    • 12. Natasha (1:12)
    • 13. The Causeway (2:42)
    • 14. Time to Suit Up (2:05)
    • 15. Into the Fray (6:05)
    • 16. Countdown (4:26)
    • 17. End of the Line (2:51)
    • 18. Captain America (9:41)
    • 19. It's Been a Long, Long Time - Harry James & His Orchestra - (3:24)
    • 20. Trouble Man - Marvin Gaye - (3:48)
    Czas trwania: 74:32
    Komentarze
    Mieszko 2014-04-02 10:45
    Dodatkowy ods逝ch potwierdza, i recenzja i ocena tej muzyki s zbyt krzywdz帷e. Jeden z ciekawszych score'闚 bie膨cego roku. Ostatecznie czw鏎eczka. Henry Jackman lepszy ni Alan Silvestri.
    Pawe Stroi雟ki 2014-04-02 11:20
    Akurat w przypadku Kapitana Ameryki nie mo積a chyba m闚i o wp造wie Zimmera na anga. Od Kick-Ass nawet (kt鏎e faktycznie dosta z przydzia逝), projekty dostaje ju samodzielne i w og鏊e w RCP cieszy si do嗆 du膨 samodzielno軼i, nawet nigdy nie by asystentem asystenta, additionale robi raczej z doskoku ni by sobie zagwarantowa przysz這嗆.
    Tomasz Goska 2014-04-02 13:46
    A przyk豉d Kapitana Phillipsa? Mo積a tego mno篡 i nie chodzi ju tu o sam posta Jackmana, ale o tych kilkudziesi璚iu kompozytor闚, kt鏎zy pod nim robili, a teraz sami dzia豉j. Jakby nie by這 to on ich wylansowa i nie oszukujmy si, lubi mie du穎 do powiedzenia nawet, gdy oficjalnie nie robi w jakim projekcie.
    Gootector 2014-04-05 12:12
    Nie wiem, czy wiecie, ale Zimmer napisa te troch muzyki do Armageddonu np. "Asteroid Chase" jest ca造 jego autorstwa. To taki przyk豉d "na przyk豉d". Jeszcze taka ciekawostka - poczytajcie sobie na temat Mamoru Samuragochiego - pono go嗆 podpisuje si tylko pod "swoimi" soundtrackami, a ca陰 robot odwalaj gost writerzy... Tak瞠 - mnie ju nic nie zdziwi. Pozdrawiam
    Mystery 2014-07-13 11:19
    Ca趾iem porz康ny score wpisuj帷y si w poziom muzyki do film闚 Marvela ery Avengers. 安ietny nowy temat ("Taking a Stand"), ciekawa tematyka Winter Soldiera, a ostatni utw鏎 ("Captain America") nale篡 do moich ulubionych z tego uniwersum.
    Mieszko 2014-08-03 09:05
    Co za g逝pawe kino (a 89% pozytywnych recenzji na Rotten Tometoes?!). Tomek! Gdzie Ty tu widzisz liczne nawi您ania do "Batman闚" Nolana? Chyba pr璠zej do "Bourne'a", przy czym wyszed z tego pastisz thrillera szpiegowskiego. Napi璚ie oraz klimat? Bardzo niewiele. Realizm? Zerowy. Fabu豉? Do po這wy jeszcze w miar OK, ale p騧niej tw鏎cy filmu robi ju widzowi zupe軟 wod z m霩gu i traktuj go jak kompletnego kretyna. St篹enie nonsensu, g逝pot i absurdu ponad norm. Pi皻rzenie niedorzecznych zwrot闚 akcji to 鄉iech na sali. Jedna bzdura goni kolejn a do naszpikowanego akcj epilogu, gdzie logika rozsypuje si na amen. Gra aktorska? Przyzwoita. Wyj徠ek to Robert Redford, kt鏎y przerysowa swoj rol, stworzy istn karykatur (ostatnie 2 s這wa w jego ustach s niezamierzenie komiczne i groteskowe), zaliczaj帷 tym samym wyst瘼 poni瞠j w豉snej godno軼i. Czy瘺y przyczyna takowej postawy aktora tkwi豉 w braku (co dziwi nie powinno) nominacji do Oscara za "All Is Lost"? By mo瞠. Film nieco lepszy ni marna "jedynka". Jak z podr鏏k "Bourne'a" radzi sobie Henry Jackman? S豉biej w por闚naniu z albumem (ku mojemu zdziwieniu). Score ma w obrazie dobre momenty, lecz tak瞠 i takie, w kt鏎ych si z nim wyra幡ie gryzie (dotyczy to wi瘯szo軼i scen akcji, jak r闚nie jednej z ostatnich sekwencji). Intryguj帷ej muzyki t豉 w og鏊e w filmie nie s造cha, a najciekawsze tracki na p造cie wypadaj na ekranie, niestety, bladziutko. "Captain America" ca趾owicie pomini皻o, "The Winter Soldier" mocno poci皻o, z kolei "Taking a Stand" (dopiero w trakcie napis闚 ko鎍owych!) brzmi dosy nijak (co jest tu ewidentnie win jako軼i obrazu, a nie samego utworu). Henry Jackman pope軟i zajmuj帷 oraz zaskakuj帷o smutn w wymowie ("End of the Line") 軼ie磬, kt鏎a niestety z obrazem nabiera cech fa連zu, bywa zag逝szana przez dialog filmowy i ginie w nat這ku d德i瘯owych atrakcji. Za obraz tylko 3 gwiazdki. Soundtrack do innej, o wiele ciekawszej produkcji.
    Mefisto 2014-08-26 00:33
    Po kolejnym seansie moja ocena jednak wzrasta, bo, mimo albumowego przesytu, muzyka bardzo dobrze jest w filmie wyeksponowana, kiedy potrzeba przygrywa heroicznie, a kiedy wkracza Winter Soldier robi si drapie積a, nieprzyjemna i ca趾iem oryginalna. Na minus wci捫 elektroniczna papka akcji, zw豉szcza w drugiej po這wie, niemniej warto nieco bardziej doceni og馧.
    Pawe Stroi雟ki 2014-11-02 18:57
    Wreszcie obejrza貫m film Braci Russo i musz powiedzie, 瞠 faktycznie jest 鈍ietny i ze wszystkich film闚 Marvela, jakie widzia貫m, jeden z moich ulubionych. Jestem wielkim fanem konwencji, do kt鏎ej nawi您ano otwarcie i ciesz si, 瞠 re篡serom ten pomys z thrillerem spiskowym te przypad do gustu. Ale o muzyce m闚imy. I zaskoczy豉 mnie w filmie bardzo pozytywnie. Zacznijmy od najwi瘯szej kontrowersji, 瞠 Jackman nie nawi您uje w og鏊e do score'u Silvestriego (temat jest cytowany w filmie par razy). Pomijaj帷 fakt, czy to prawda czy nie... nie widz za bardzo sposobu, jakim mo積a by ten temat (patriotyczny marsz) wprowadzi do tego filmu. 安iat, w kt鏎ym przebudzi si Steve jest pe貫n odcieni szaro軼i i nie bardzo wiadomo, po czyjej stronie sta. Temat Jackmana dla Kapitana NIE JEST pozbawiony element闚 Americany, cho nie jest ona a tak oczywista, by rzuci "o, tu jest Copland" (cho Project Insight i The Smithsonian nawi您uj do tej stylistyki wprost). Jest jednak pewien element w tej melodii, dos這wnie dwie nuty, kt鏎e by mo積a przypisa do w豉郾ie tego. Poza tym, nie jest to film "patriotyczny". To thriller spiskowy. Przypomnijmy jeden z jego podstawowych wyznacznik闚 - g堯wny bohater natrafia na pewien spisek. Spisek ten ma charakter instytucjonalny. Czy to jest prywatna operacja agenta CIA (Trzy dni Kondora - jeden z podstawowych wzor闚 dla filmu braci Russo i powod闚 zatrudnienia Redforda!) czy w豉manie si do siedziby przeciwnika politycznego w celu za這瞠nia pods逝chu (Watergate i Wszyscy ludzie prezydenta - te Redford), jednostka zostaje postawiona w sytuacji, w kt鏎ej jej 鈍iat staje do g鏎y nogami. Mo積a go posk豉da albo i nie. To nie tylko problem dzisiejszych dron闚, ale raczej film o odnalezieniu si w 鈍iecie, kt鏎y jest bardziej nieoczywisty ni kiedy (jedna z postaci Trzech dni Kondora t瘰kni za drug wojn 鈍iatow, dlatego, 瞠 wtedy przynajmniej wiedzieli鄉y, kto jest wrogiem i wszystko by這 proste). Tyle o Steve'ie Rogersie i jego temacie. Teraz najwi瘯sza kontrowersja, czyli materia Winter Soldiera, kt鏎y robi ca趾iem dobr robit, cho s逝sznie Tomek zauwazy wp造wy Why So Serious. Materia ten pe軟i zreszt podobn funkcj (cho kawa貫k z Dark Knighta by raczej tekstur ni tematem, Winter Soldier ma sw鎩 *temat* i owszem), stanowi rodzaj sygna逝 "oho! on gdzie tu jest". Mo積a by si zastanawia czy przesterowany wokal, rodzaj krzyku, nie oddaje wewn皻rznej tragedii 皋軟ierza (staram si unika spoiler闚, mimo 瞠 nie jest to ju a tak nowy film), mo瞠 to nadinterpretacja, ale to naprawd dzia豉. W og鏊e generalnie rzecz bior帷, score ten robi dobr robot tak na 4 albo przynajmniej nie przeszkadza, cho boli fakt, 瞠 wi瘯szo嗆 muzyki akcji to raczej (wbrew zachodnim recenzentom, kt鏎zy najwyra幡iej nie s w stanie odr騜ni obu kompozytor闚!) 鈔edniej jako軼i HGW (a wi璚 raczej nie Pelham 1-2-3) ni Zimmer. Owszem, jest i ostinato, i anthem, ale generalnie rzecz bior帷 ta elektronika wyra幡ie nawi您uje do HGW, zw豉szcza w Fury. Ale to szczeg馧y. Bardzo 豉dnie Jackman potrafi przej嗆 od epiki do materia逝 bardziej kameralnego (np. koniec filmu, no fortepianowi z End of the Line da豚ym za film nawet 4,5!). Teraz do materia逝 p造towego. Jest on wprost beznadziejnie u這穎ny, i tu zgadzam si z Mefisto w zupe軟o軼i. Nawet nie chodzi o to, 瞠 muzyki jest za du穎, bo jest, ale te na przyk豉d o to, 瞠 ca豉 ostatnia akcja 陰czy muzycznie temat Kapitana z now fanfar dla Falcona, kt鏎 na p造cie u鈍iadczymy tylko raz. Jest du穎 materia逝 zupe軟ie zb璠nego (cho Fury dla porz康ku bym zostawi), bez piosenek bym si oby, i jeszcze by mo瞠 suity wrzuci albo na koniec, albo na pocz徠ek. Jakby album mia jakie faktycznie p馧 godziny mniej, to by nie by這 tak 幢e. Ale generalnie rzecz bior帷, i nie m闚i tutaj o tej akurat recenzji, wi瘯szo嗆 hejtu na ten score nie ma charakteru "obiektywnego" o tyle, 瞠 Jackman postrzegany jest przez pryzmat RCP. Jest tu jednak par fragment闚, i to pisanych tradycyjnie (鈍ietne Taking a Stand! troch z ostatniej sekwencji akcji, z這wrogie d皻e drewniane w Hydra, kt鏎e nie s tylko fagotem, wspomniane przeze mnie nawi您ania do Coplanda), kt鏎e wykraczaj poza typowe granie z tej stajni. Nies逝sznie zhejtowany score, a moja ocena jest wypadkow dzia豉lno軼i w filmie i albumu, kt鏎y niestety obni瘸 j do嗆 wydatnie.
    Tomasz Goska 2014-11-02 22:26
    Zd捫y貫m ju zapomnie o tej nieszcz瘰nej muzyce, a Pawe wyci庵a j na tapet. Ehhh :P
    Zibi 2017-06-16 11:54
    W filmie multum akcji i tak samo na 軼ie盧e d德i瘯owej. Pulsuj帷a elektronika pasuje jak dla mnie idealnie. Spore zaskoczenie po cz窷ci pierwszej tym bardziej, 瞠 trzecia jest bardzo s豉ba. Dam 3,5 bo to jedna z najlepszych 軼ie瞠k od Marvela... :)

    Do tej recenzji istniej? jeszcze 4 komentarze. Chcesz zobaczy wszystkie?    » poka wszystkie
  • Captain America: The Winter Soldier (Kapitan Ameryka: Zimowy 穎軟ierz)

    Kompozytor:

    • Henry Jackman

    Muzyka dodatkowa:

    • Matthew Margeson
    • Dominic Lewis

    Dyrygent:

    • Gavin Greenaway

    Orkiestrator:

    • Stephen Coleman
    • Rick Ippolito

    Wydawca:

    • Hollywood Records / Intrada (2014)

    Producent:

    • Henry Jackman

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie