Szukaj: w


recenzje

Captain America: The First Avenger (Captain America: Pierwsze starcie)



Rok 2010 nie nale瘸 do najbardziej „p這dnych” w karierze Alana Silvestriego. Podczas gdy inni koledzy z bran篡 brali po kilkana軼ie projekt闚, Silvestrii pracowa tylko nad jednym filmem, kinow reaktywacj popularnego serialu, Dru篡na A. Wiele os鏏 wi您a這 z t produkcj sporo nadziei, bo oto po chwilowej absencji mia powr鏂i ten, kt鏎y w filmie przygodowym radzi sobie jak nikt inny. Dru篡na A okaza豉 si jednak totalnym rozczarowaniem, tak filmowym, jak i muzycznym. Co wi璚 zrobi Silvestri? Wr鏂i na swoje w這軼i, by odda si zaj璚iu, kt鏎e najlepiej mu ostatnio wychodzi這 - produkcji wina. Rok p騧niej pojawi豉 si kolejna szansa, poniewa studio Paramount w porozumieniu z Marvelem uruchomi這 projekt zwany Captain Ameryka: Pierwsze starcie. Anga do filmowej adaptacji przyg鏚 komiksowego superbohatera by czym, czego Silvestri w豉郾ie potrzebowa w tym czasie. Du穎 akcji utrzymanej w patetycznym tonie, barwne postaci i scenerie a prosz帷e si o epick, 豉two zapadaj帷 w ucho muzyk. I cho mierz帷y si z obrazem Joe Johnsona, widzowie, nie mieli powod闚 do narzeka na ilustracje muzyczn, takowe znale幢i ci, kt鏎zy oczekiwali po niej czego bardziej charyzmatycznego i... autonomicznego. Otrzymali natomiast kolejny, perfekcyjnie napisany i zorkiestrowany rzemie郵niczy produkt jakich w karierze Silvestriego na p璚zki. Wywi您uj帷y si ze swoich za這瞠 dosy poprawnie, ale poza obrazem filmowym nie potrafi帷y zainteresowa na d逝窺z met. Jaka tego przyczyna? Ju spiesz z wyja郾ieniami...

Na szcz窷cie Silvestri nie powt鏎zy b喚d闚 z Dru篡ny A. Wyci庵n掖 wnioski i utemperowa sw鎩 zapa do eksperymentowania z padami i syntezatorami. Postawi przy tym na bardziej naturalne brzmienie, cho elektroniki ca趾owicie nie wykluczy ze swojego warsztatu. Pozwoli przy tym, aby to obraz decydowa w jakim kierunku powinna rozwija si muzyka. Mamy zatem lata czterdzieste i wisz帷 nad Ameryk wojn. Dzielni 穎軟ierze gin na froncie, a kraj nawo逝je wszystkich do sp豉cenia d逝gu wobec ojczyzny. W takich realiach znalaz si nasz g堯wny bohater, Steve Rogers, kt鏎ego predyspozycje fizyczne stawiaj na szarym ko鎍u w drodze ku bohaterskiej 鄉ierci na froncie. Dopiero p騧niejsze wydarzenia sprawiaj, 瞠 z mikrego chuderlaka staje si bohaterem i symbolem walki o zwyci瘰two. Ten kr鏒ki zarys fabularny obrazuje poniek康 w jaki spos鏏 rozwija si 軼ie磬a Silvestriego. Pocz徠ek jest zatem stonowany i dosy melancholijny, tylko z drobnymi akcentami podkre郵aj帷ymi patetyczny wymiar dokonywanej si na ekranie historii.

W tym samym czasie, gdy nasz dzielny rekrut poddaje si dziwnemu eksperymentowi, na drugim ko鎍u 鈍iata z這 nie 酥i. Tajna, hitlerowska organizacja, Hydra, pod przyw鏚ztwem szalonego naukowca, Johanna Schmidta, snuje plany przej璚ia w豉dzy nad 鈍iatem. Muzyka Silvestriego nie pozostawia wi瘯szych w徠pliwo軼i pod tym wzgl璠em. Utwory Schmidt's Treasure, czy Hydra Lab to nieustanna podr騜 po zachowanych w molowych tonacjach, mrocznych melodiach, okazjonalnych dysonansach i apokaliptycznych orkiestrowych wstawkach. Nale篡 tylko 瘸這wa, 瞠 Silvestri nie pokusi si o jaki charakterystyczny temat dla Hydry. O co, co by這by silnym konkurentem dla owianego militarystycznym patosem, motywu Kapitana Ameryki...

...kt鏎y zreszt w dosy ciekawy spos鏏 陰czy ze sob triumfaln heroiczn fanfar z patetycznym militarystycznym brzmieniem. S逝chaj帷 utworu Triumphant Return mamy zatem prawo b陰dzi my郵ami pomi璠zy podnios陰 partytur do Supermana, a nieco stonowan, ale zachowan w duchu patriotycznym inn prac Williamsa, Szeregowcem Ryanem. Instrumentarium wykorzystane do tworzenia tego typu melodii nie jest wielce zaskakuj帷e i nie wychodzi spoza standard闚, jakie znale潭 mo瞠my na zapleczu tw鏎czym Silvestriego. Kwestia rytmiki spada wi璚 na sekcj perkusyjn, kt鏎a w zale積o軼i od potrzeby przygrywa nam werblami, albo s逝篡 jako podk豉d pod dynamiczn akcj. Perkusjom towarzysz zazwyczaj kr鏒kie, ale bardzo „篡we” partie smyczek. Melodyka natomiast kszta速owana jest w zakresie silnie rozbudowanej sekcji d皻ej blaszanej z tr帳kami i puzonami na czele. To w d璚iakach kryje si niemal瞠 ca豉 moc muzyki akcji – jej epika i patos. Temperowana niestety przez to, 瞠 kompozytor po這篡 wi瘯szy nacisk na funkcjonalny aspekt muzyki.


Pomimo dosy ilustracyjnego charakteru partytury, jest kilka utwor闚, kt鏎e s w stanie zainteresowa nas na d逝窺z met. Takowym oka瞠 si na przyk豉d Hydra Train, gdzie tak jak w Ekspresie Polarnym, Silvestri kreuje rytmiczny podk豉d z osadzonymi na motywami akcji. Podobne walory ma Motorcycle Mayhem, z tym 瞠 o wiele ciekawiej zaaran穎wany jest tu temat przewodni. Je瞠li mia豚ym doszukiwa si utwor闚, gdzie owa heroiczna fanfara prezentuje si najlepiej, z pewno軼i wytypowa豚ym mi璠zy innymi Howling Commando's Montage. Niew徠pliwie wp造w na to mia豚y kontekst filmowy, gdzie 闚 fragment wypada po prostu pi瘯nie. Nie najgorzej prezentuj si r闚nie liryczne utwory, This is My Choice oraz Passage of Time. Zabrak這 tu co prawda charakterystycznej dla Silvestriego epiki w ilustrowaniu ko鎍owych scen filmu (takow znajdziemy w tytu這wym Captain America), ale i tak jest to jeden z najlepszych moment闚, jaki zapewni豉 mi partytura.

P造t wie鎍zy piosenka Star Spangled Man. Cho brzmi jak „oldchoolowa”, wyrwana z jakiego musicalu lat wojennych, pie填, to jest to utw鏎 napisany specjalnie na potrzeby filmu. Jego autorem jest znany nam doskonale kompozytor filmowy, Alan Menken, a wykonuje go zesp馧 酥iewaczek i 酥iewaczy, „The Star Spangled Singers”. Mimo, 瞠 kawa貫k ten do materia逝 ilustracyjnego wcale si nie odnosi, to jednak stanowi bardzo ciekawe, tak pod wzgl璠em stylizacji, jak i brzmienia, wej軼ie w realia i ducha czasu, w kt鏎ych rozgrywa si akcja filmu.

Taki obraz pozostawia po sobie album ze 軼ie磬 d德i瘯ow do filmu Captain America. A trzeba podkre郵i, 瞠 jest to album ewoluuj帷y bardzo powoli, zdecydowanie za d逝gi i nu膨cy swoj ilustracyjno軼i. Aby zadzia豉造 pewne mechanizmy, w zupe軟o軼i wystarczy這by oko這 45 minut sprawnie przemontowanego materia逝 muzycznego,. Silvestri stworzy bowiem ca趾iem fajny temat przewodni, ale nawa niepotrzebnego underscore zabija jego tre嗆. Inn spraw jest jako嗆 tego tematu i spos鏏 korzystania z niego. Co prawda jest tu kilka ca趾iem interesuj帷ych aran瘸cji w utworach akcji, niemniej brakuje jakiej charyzmy, kt鏎 mo積a by這 do鈍iadczy w kilku poprzednich podobnych w wymowie pracach Alana. Brak charakterystycznego tematu Red Skulla r闚nie poczytuje na niekorzy嗆 tej partytury. Jest to zatem sprawne rzemios這, kt鏎ego walory estetyczne doceni g堯wnie mierz帷y si z filmem widzowie.

P.S. W serwisie iTunes mo積a dodatkowo pobra pochodz帷y z napis闚 ko鎍owych filmu utw鏎 Captain America March, prezentuj帷y z wi瘯sz pomp znan nam z partytury fanfar. Ot ciekawostka dla mi這郾ik闚 tego typu aran瘸cji.


Inne recenzje z serii:
  • Iron Man
  • Iron Man 2
  • Iron Man 3
  • Captain America: The First Avenger
  • Captain America: The Winter Soldier
  • Captain America: Civil War
  • Thor
  • Thor: The Dark World
  • Avengers
  • Avengers: Age of Ultron
  • Guardians of the Galaxy
  • Guardians of the Galaxy vol. 2
  • Ant-Man
  • Doctor Strange
  • Agents Of S.H.I.E.L.D.
  • Daredevil (season 1)
  • Daredevil (season 2)
  • Agent Carter
  • Jessica Jones

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Captain America (Main Titles) (00:56)
    • 2. Frozen Wasteland (01:53)
    • 3. Schmidt's Treasure (03:01)
    • 4. Farewell To Bucky (02:50)
    • 5. Hydra Lab (01:54)
    • 6. Training The Supersoldier (01:08)
    • 7. Schmidt's Story (01:59)
    • 8. Vitarays (04:25)
    • 9. Captain America "We Did It" (01:59)
    • 10. Kruger Chase (02:55)
    • 11. Hostage On The Pier (02:46)
    • 12. General's Resign (02:18)
    • 13. Unauthorized Night Flight (03:13)
    • 14. Troop Liberation (05:06)
    • 15. Factory Inferno (05:05)
    • 16. Triumphant Return (02:16)
    • 17. Invader's Montage (02:15)
    • 18. Hydra Train (03:27)
    • 19. Rain Fire Upon Them (01:39)
    • 20. Motorcycle Mayhem (03:05)
    • 21. Invasion (05:09)
    • 22. Fight On The Flight Deck (03:30)
    • 23. This Is My Choice (03:26)
    • 24. Passage Of Time (01:35)
    • 25. Captain America (01:08)
    • 26. Star Spangled Man [wyk.: The Star Spangled Singers] (02:53)
    Czas trwania: 71:50
    Komentarze
    DanielosVK 2012-01-11 21:35
    Do czego por闚nywa貫? Przy Supermanie i Batmanach Elfmana ten score le篡 i piszczy. Nawet Batmany Hansa s lepsze i ciekawsze od tej muzyki. Dopiero HGW tutaj wymi瘯a, no ale mo瞠 w豉郾ie dlatego takie pozytywna ocena... :D
    Pawe Stroi雟ki 2012-01-11 21:38
    Dok豉dnie... Batmany Hansa bij koncepcyjnie na g這w ca陰 tw鏎czo嗆 Silvestriego gdzie od Polar Express co najmniej...
    bladerunner22 2012-01-11 21:49
    ta i co mo瞠 jeszcze mo瞠 Hans jest jeszcze lepszym kompozytorem od Alan Silvestri ? Kto tu potrzebuje lekarza ;)
    DanielosVK 2012-01-11 21:56
    Hm... no... jest. :P
    mike 2012-01-11 22:03
    Pawe, bez przesady
    Koper 2012-01-13 17:35
    Obecnie obaj bez formy, Hans pisze w ostatnim czasie wi瘯sze gnioty ni Alan, niemniej wydaje si, 瞠 lata 鈍ietno軼i obaj niestety maj ju za sob.
    mike 2012-01-13 18:40
    No ale przy najnowszych gniotach Hansa (Sherlocku czy Piratach) Captain America to arcydzie這 :)
    Tomasz Goska 2012-01-13 19:16
    Szkoda tylko, 瞠 przez to zani瘸nie poziomu TOPowych kompozytor闚, tych drugoligowych traktuje si jako geniusz闚 w swojej profesji. Do muzyki Alana nie mam wielu w徠pliwo軼i poza t, 瞠 po prostu ci庵le tkwi w tym samym miejscu. Jakby facet pr鏏owa wycisn望 ze swojego warsztatu co nowego, to na pewno mieliby鄉y hit roku pod wzgl璠em akcji. A tak to czekamy na Avengers.
    Mieszko 2013-10-01 17:01
    Pierwsz po這w albumu oceniam na 4, drug na 3. Porz康ne rzemios這. Liczy貫m jednak na wi璚ej.
    Zibi 2017-06-16 11:50
    Old skulowo, nostalgicznie i poprawnie. Tr鎩ka.

    Do tej recenzji istnieje jeszcze 6 komentarzy. Chcesz zobaczy wszystkie?    » poka wszystkie
  • Captain America: The First Avenger (Captain America: Pierwsze starcie)

    Kompozytor:

    • Alan Silvestri

    Muzyka dodatkowa:

    • Alan Menken (piosenka)

    Dyrygent:

    • Alan Silvestri

    Orkiestrator:

    • Alan Silvestri
    • John Ashton Thomas
    • Mark Graham
    • Dave Metzger

    Wydawca:

    • Beuna Vista / EMI (2011)

    Producent:

    • Alan Silvestri
    • David Bifano

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie