Szukaj: w


recenzje

Fast & Furious (Szybko i w軼iekle)



Fast & Furious to czwarta ju cz窷 filmowej serii dedykowanej wszelkiej ma軼i 膨dnych wra瞠 popcorno瞠rc闚, kt鏎ych serca bij tym mocniej, im wi璚ej akcji skupia si wok馧 pi瘯nych samochod闚 i szybkich panienek... Czy co w tym stylu. Po dw鏂h niezbyt udanych sequelach (2 Fast 2 Furious oraz Tokyo Drift), odstaj帷ych fabularnie od tego, co dzia這 si w cz窷ci pierwszej, scenarzy軼i postanowili p鎩嗆 po rozum do g這wy i wywo豉 do tablicy kultow ju posta Dominica Toretto. U鄉iercaj帷 jego lub, Letty, raz jeszcze rzucili go w wir wydarze, kt鏎ych nie powstydziliby si sam John Rambo z Ethanem Huntem razem wzi璚i. I jeszcze te samochody...

M這dy i przebojowy Brian Tyler (przynajmniej za takowego uwa瘸 si sam zainteresowany), po raz drugi dost徙i „zaszczytu” stworzenia oprawy muzycznej do Szybkich i w軼iek造ch. Po mia盥膨cym membrany g這郾ik闚 (i nie tylko) Tokyo Drift, kompozytor ten dosta od producent闚 solidny kredyt zaufania. Czemu? Ot騜 jak 瘸den jego poprzednik, potrafi odnale潭 si pomi璠zy bujaj帷ymi rytmami R'n'B, a wartk akcj, kt鏎ej da wyraz w wielu porywaj帷ych i co najwa積iejsze, rytmicznych, 豉two wpadaj帷ych w ucho utworach na orkiestr. Zastosowany w闚czas miszmasz stylistyczny sprawdzi si doskonale jako ilustracja filmowa, cho co bardziej wymagaj帷y mi這郾icy muzyki filmowej kr璚ili nosem zdegustowani prostot brzmienia. Brian Tyler nigdy zbyt powa積ie nie traktowa krytyk闚 gromi帷ych go za „zani瘸nie standard闚” i robi to, czego decydenci od niego oczekiwali. A anga do Fast & Furious wyra幡ie oscylowa wok馧 powrotu do tych niespokojnych, elektroniczno-orkiestrowych wariacji z Tokyo Drift. I wszystko by這by w porz康ku, gdyby Tyler przyst徙i do swojej powinno軼i w spos鏏 zorganizowany. Status quo pomi璠zy trzeci, a czwart cz窷ci serii zachowa niestety kosztem:
  • zupe軟ego braku oryginalno軼i,
  • zaniechania pr鏏 odpracowania naiwnej i ogranej do b鏊u stylistyki jakimi „wkr璚aj帷ymi” tematami,
  • anonimowo軼i przynajmniej po這wy materia逝 muzycznego ods逝chiwanego poza obrazem.

    Niestety, w przypadku wydawanych przez wytw鏎ni Varese partytur Briana Tylera, trzeba si liczy z tym, 瞠 瘸den milimetr przestrzeni nie ma prawa si zmarnowa. Z wi瘯sz (dla hardkorowych fan闚), lub mniejsz (dla reszty) gracj, soundtrack do Fast & Furious wypr騜nia si z niemal瞠 ca這軼i skomponowanego na potrzeby filmu materia逝. Pierwsze sp璠zone nad nim minuty nie zwiastuj nadchodz帷ej katastrofy. Co wi璚ej, zach璚aj naprawd solidn porcj dynamicznego action score, przypominaj帷ej nieco przebojowe intro soundtracku do Tokyo Drift. Nie zabrak這 rzecz jasna rytmicznego tematu z poprzedniej cz窷ci filmu, t逝mionego nieco przez liche aran瘸cje, ale oddaj帷ego wiernie przebojow natur pami皻nego Touge. Nieco mniej korzystnie prezentuje si jeden z kluczowych utwor闚 akcji, Dom vs. Brian. Upodobania Tylera do wys逝giwania si du膨 porcj agresywnej i szorstkiej w brzmieniu elektroniki niszczy potencja, jaki drzemie w orkiestrze. Obok wielu sampli rodem z nieistniej帷ej ju od wiek wiek闚 Media Ventures, kompozytor przejawia r闚nie irytuj帷y up鏎 w obarczaniu ka盥ego utworu akcji nadmiern ilo軼i gitarowych riff闚. Owszem, w po陰czeniu z perkusj zabieg ten ma swoj racj bytu, ale w momencie, gdy do g這su dochodz piskliwe smyczki to, co jeszcze przed chwil by這 muzyk, momentalnie zamienia si w denerwuj帷y jazgot. A to nie koniec atrakcji...


    Wydawa by si mog這, 瞠 Accelerator, to najwi瘯szy bubel, jaki serwuje nam pod tym wzgl璠em Fast & Furious. Stoicka cierpliwo嗆 okraszona kilkoma nieudanymi pr鏏ami przerwania tej m璚zarni, jaka spotyka nas w po這wie albumu owocuje jednak kolejnym zaskakuj帷ym odkryciem - Outta Sight. Zabawa bitami to jedno, ale tworzenie w豉snych zremiksowanych loop闚 na u篡tek publiczny, to zupe軟ie inna bajka. Bajka, w kt鏎ej Brian Tyler wyra幡ie aspiruje do miana czarnego charakteru, a prosz帷ego si o przywo豉nie do porz康ku! Wychodz帷 poza sam kr捫ek, kt鏎y z pewno軼i dokuczy nam nieraz, trzeba przyzna, 瞠 jako ilustracja filmowa muzyka Tylera spisa豉 si ca趾iem przyzwoicie. Nie sprawia豉 wra瞠nia zbyt nachalnej. Z drugiej strony nie przeszkadza豉 w „czerpaniu przyjemno軼i” z ogl康ania widowiskowych scen akcji. Niemniej, do poziomu Tokyo Drift troch jej brakuje.

    安iate趾iem w tunelu wydawa si mo瞠 liryczna strona partytury... A raczej to, co nazwa mo瞠my liryk. Z pewno軼i na wi瘯sz uwag zas逝guje gitarowy temat Letty, kt鏎y wychodz帷 dalece poza posta, kt鏎 opisuje, staje si u Tylera synonimem wewn皻rznego rozdarcia i b鏊u, w jakim po stracie swojej ukochanej znajduje si g堯wny bohater, Dominic. Melodia sama w sobie nie robi wielkiego wra瞠nia. Brzmi jak setki innych wyci庵ni皻ych z szuflady Tylera. Czemu wi璚 o niej m闚i? Mo瞠 dlatego, 瞠 nie spos鏏 b璠zie narzeka na t oaz spokoju pomi璠zy kolejnymi mniej lub bardziej wkr璚aj帷ymi sekwencjami akcji, albo niewiele znacz帷ym przy nich, underscore. Innym tematem z nutk melancholii w tle, i r闚nie cz瘰to pojawiaj帷ym si w partyturze, b璠zie temat Briana i Mii. Niestety w tym przypadku liryka nie idzie w parze z estetyk, czy mo瞠 bardziej, melodyjno軼i. Kompozytor nie ukrywa, 瞠 motyw ten pe軟i raczej funkcje utylitarne w ilustrowaniu kilku mniej istotnych dla fabu造 scen. Nie spodziewajmy si zatem 瘸dnej g喚bi emocjonalnej.

    In medias res, Fast & Furious, to kolejny rzemie郵niczy score w karierze Briana Tylera. Napisany tak jakby na pami耩. Partytura, kt鏎a cho sprawdza si na pewnych p豉szczyznach, nie nadaje si na d逝窺z met na obiekt westchnie dla meloman闚. Fani tw鏎czo軼i samego Tylera r闚nie nie b璠 skontentowani. Z pewno軼i na negatywny obraz partytury sk豉da si niezbyt dobrze zaprezentowany materia na kr捫ku. Odchudzenie soundtracku o jakie 30-40 minut na pewno przys逝篡這by si sprawie. No ale mamy to, co mamy...


    Inne recenzje z serii:
  • Fast and the Furious: Tokyo Drift
  • Fast Five
  • Furious 7
  • The Fate of the Furious

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Landtrain (06:25)
    • 2. Fast and Furious (02:20)
    • 3. The Border (03:21)
    • 4. Letty (02:13)
    • 5. The Tunnel (03:35)
    • 6. Amends (02:46)
    • 7. Dom vs Brian (06:51)
    • 8. Hanging with Dom (02:29)
    • 9. Suite (04:02)
    • 10. Revenge (02:32)
    • 11. Accelerator (02:04)
    • 12. Vaya Con Dios (02:00)
    • 13. In the Name of the Father (04:20)
    • 14. Outta Sight (02:59)
    • 15. Brian and Mia (03:18)
    • 16. Tracer (02:04)
    • 17. Letty's Cell Phone (03:44)
    • 18. Real Drivers (02:30)
    • 19. Fate (04:28)
    • 20. The Exchange (04:15)
    • 21. No Goodbyes (01:23)
    • 22. Vengeance (02:57)
    • 23. Memorial (01:42)
    • 24. The Showdown (02:05)
    • 25. Judgment (01:48)
    Czas trwania: 78:11
    Komentarze
    DanielosVK 2011-09-14
    19:52
    Dok豉dnie, dw鎩kowa Tylera.
    dziekan 2011-09-14
    23:40
    ;) Tym razem Goska sp這dzi szybk i w軼iek陰 recke.Brawo!!
    Mefisto 2011-09-15
    02:26
    :)
    Mystery 2011-09-22
    15:27
    Po odchudzeniu tej pracy z jakich 35 minut, pozostaje nam ca趾iem niez造 score. Akcja jest fajna - mega "Landtrain", tylko nijaka liryka zabija ten score, co powoduje, 瞠 jest d逝go, nudno i ma這 ciekawie.
    michal 2011-09-22
    17:38
    Jak wam sie chce tego sluchac? ;p
    Koper 2011-09-22
    18:55
    No mi si nie chce. Tyler oceniony na 2 przez Tomka Gosk to musi by kupa. :D
    dziekan 2011-09-22
    19:15
    Tym bardziej jak Pawe Pud這 i jego Slave otrzyma pi璚 gwiazdek :mr.green:
    Agie 2011-09-24
    12:34
    Mi ze score'u najbardziej podoba si "Amends". "Letty" te nie jest z造m utworem, ale do tego pierwszego czasami powracam. Mimo wszystko, score jakich wiele. Nic wartego wi瘯szej uwagi.
    SYLVEK 2011-10-02
    20:37
    NO DLA MNIE TA PLYTA ZASLUGUJE NA 4
    Mieszko 2013-11-22
    09:45
    Kompozycja md豉, nieciekawa, anonimowa, toporna, zrobiona bardzo niechlujnie, szybko, w軼iekle i na odwal. Gdyby skr鏂i nieco ca這嗆, rezultat by豚y identyczny. Jedyne, co ten score trzyma przy 篡ciu, nazywa si "Letty". Po prostu FATALNIE!!!

  • Fast & Furious (Szybko i w軼iekle)

    Kompozytor:

    • Brian Tyler

    Dyrygent:

    • Brian Tyler

    Orkiestrator:

    • Robert Elhai
    • Dana Niu
    • Brad Warnaar
    • Andrew Kinney
    • Pakk Hui

    Soli軼i:

    • The Hollywood Studio Symphony

    Wydawca:

    • Varese Sarabande (2009)

    Producent:

    • Brian Tyler

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie