Szukaj: w


recenzje

Fast Five (Szybcy i w軼iekli 5)



Na jego temat m闚i si ostatnio du穎. M闚i si, 瞠 muzyk filmow sprowadza do czystego rzemios豉. 疾 talentu ma raczej niewiele, ale nadrabia za to przebojowo軼i. 疾 wi璚ej szumu wok馧 jego osoby ani瞠li jest to tego warte. O kim mowa? Oczywi軼ie o Brianie Tylerze – kompozytorze, kt鏎y ju od ponad dekady robi niesamowit karier w Hollywood. Niestety nie zanosi si, aby w nied逝gim czasie awansowa do „pierwszej ligi”. Wi瘯szo嗆 partytur Tylera okre郵i mo積a mianem mas闚ki, bo cho charakteryzuj si ca趾iem du膨 atrakcyjno軼i melodyjn, brzmi raczej podobnie. Co si jednak wy豉muje w tej maszynce do mielenia pieni璠zy. Mimo olbrzymiego zapracowania, Tyler zdo豉 stworzy w tym roku dwie dosy ciekawe 軼ie磬i, kt鏎e cho powielaj zarysowane wcze郾iej schematy, stanowi naprawd ciekawe remedium na brak muzycznej przygody we wsp馧czesnym kinie akcji. O pierwszej z nich pisali鄉y ju na naszym portalu, a by這 to Battle: Los Angeles. W maju tego roku mia豉 miejsce premiera kolejna cz窷 kultowej serii Szybcy i w軼iekli. I zgadnijcie kto by autorem 軼ie磬i d德i瘯owej?

Fast Five to pi徠a ods這na tego filmowego periodyku. My郵, 瞠 znany jest on ju na tyle dobrze, 瞠 nie trzeba rozwodzi si nad fabu陰. Zreszt ka盥a z cz窷ci jest pod pewnym wzgl璠em do siebie podobna. Czemu? Ano przede wszystkim dlatego, 瞠 traktuje o ludziach m這dych, kt鏎zy swoje problemy (jakiekolwiek by nie by造) rozwi您uj na pod這簑 motoryzacji; za pomoc drogich i szybkich samochod闚.

Drogi i szybko – tak mo積a scharakteryzowa r闚nie kilkuletni wsp馧prac Briana Tylera z producentami tego periodyku. Jego pierwsza przygoda z Tokyo Drift, to jeden wielki eksperyment maj帷y na celu pogodzenie dynamicznego orkiestrowego brzmienia z rytmami hip-hop i R’n’B. Efekt? Ca趾iem przebojowy miszmasz nie zas逝guj帷y jednak na specjaln atencj co bardziej wybrednych s逝chaczy. Trzy lata p騧niej sytuacja si powt鏎zy豉 – kolejna cz窷 filmu i kolejny anga. C騜 zatem zrobi Brian Tyler? To, co robi zawsze, gdy nie ma pomys逝. Podszed do sprawy pasywnie. Tematy ju by造, og鏊na koncepcja r闚nie, wi璚 jedyne na czym nale瘸這 si skupi, to ilustracja. Odgrzewanie tego samego kotleta po raz trzeci z pewno軼i nie przys逝篡這by si wizerunkowi serii oraz samego „maestro”.

I tutaj dochodzimy do istoty sprawy, czyli tego, co tak na dobr spraw kszta速uje „muzyczn osobowo嗆” Fast Five. A jest to orkiestra i (symboliczna) etnika. Nie trudno dostrzec, 瞠 w鈔鏚 kompozytor闚 elektronika staje si powoli passe. Cho stale po ni si璕aj, wszak pomaga w kreowaniu na przyk豉d warstwy bitowej, maj jednak 鈍iadomo嗆, 瞠 bardziej o篡wione brzmienie lepiej odnajduje si w warunkach filmowych. Poza tym stanowi doskona造 certyfikat technicznych umiej皻no軼i kompozytora. A na tym Tylerowi, co jak co, ale zale篡. Pi徠a cz窷 Szybkich i w軼iek造ch zrzuci豉 zatem jarzmo agresywnej elektronicznej rze幡i na rzecz czego bardziej tradycyjnego, konwencjonalnego. Konwencjonalnego, nie znaczy niestety wysublimowanego. Konwencjonalno嗆 w poj璚iu Tylera, to powr鏒 do schemat闚, utartych 軼ie瞠k, kt鏎e Hui wie (i kilku innych orkiestrator闚) ile jeszcze depta b璠zie zanim wyka瞠 si czym bardziej pomys這wym. Pocieszaj帷ym wydaje si fakt, 瞠 w partyturze do Fast Five pojawiaj si pewne eksperymenty z perkusjami, b瑿nami, instrumentami akustycznymi... Bez w徠pienia nada這 to 軼ie盧e kolorytu, zw豉szcza gdy rozpatrzymy j w kontek軼ie filmowym. Czy jednak na p造cie przekonuje do siebie w takim samym stopniu? Chyba nie do ko鎍a.


Polityka wydawnicza Varese w odniesieniu do tw鏎czo軼i Briana Tylera jak zwykle budzi wiele w徠pliwo軼i. Zapychanie kr捫k闚 a po brzegi i og鏊ny nie豉d pod wzgl璠em chronologii w nagraniach staje si ju uci捫liw rutyn tego labela. Z jednej strony takowa hojno嗆 Varese powinna cieszy, z drugiej ma ona swoje oczywiste wady. Partytura do Fast Five nie grzeszy bowiem wybitn sp鎩no軼i. Struktura tematyczna pozosta豉 prawie nietkni皻a od czas闚 Tokyo Drift. Wi瘯szo軼i utwor闚 akcji budowana jest na dynamicznym lejtmotywie z charakterystycznymi perkusyjnymi uderzeniami. Pojawienie si na horyzoncie nowych bohater闚 i scenerii znalaz這 rzecz jasna swoje odzwierciedlenie i w warstwie melodyjnej. 畝den z owych motyw闚 nie wyr騜ni si jednak niczym szczeg鏊nym, aby zaistnie w mojej 鈍iadomo軼i na d逝瞠j po przes逝chaniu kr捫ka. Wina takowego stanu rzeczy le篡 by mo瞠 po stronie zbytniego rozwarstwienia pomi璠zy materi muzyczn, kt鏎a pojawia si w scenach akcji, a ca陰 reszt oderwanej od tego siermi篹nego orkiestrowego natarcia, ilustracji.

Bez w徠pienia muzyka akcji skupia na sobie wi瘯szo嗆 uwagi s逝chacza. Partytur do Fast Five rz康z trzy energetyczne utwory: suita otwieraj帷a 軼ie磬 oraz dwie perfekcyjnie wykonane oprawy scen akcji - Train Heist i The Vault Heist. Ten ostatni przypomina mi nieco w swojej konstrukcji Miami International ze 軼ie磬i d德i瘯owej do Casino Royale. Zupe軟ie jak David Arnold, Brian Tyler bawi si tu w systematyczne podkr璚anie tempa, tworzenie dynamicznych zwrot闚 lub urywanie akcji tylko po to, by za chwil dorzuci do faktury muzycznej kolejne instrumenty i sample. Mniej okazale pod tym wzgl璠em prezentuje si Convergence, gdzie wyuczone, rzemie郵nicze tricki przys這ni造 przyjemno嗆 obcowania z acotion score. M闚i帷 o akcji nie spos鏏 nie wspomnie przy okazji o utworach pokroju Surveillance Montage, czy Tego and Rico. Pokazuj one, 瞠 mimo po這瞠nia wi瘯szego nacisku na bardziej o篡wione d德i瘯i, Tyler wcale nie zamierza zrezygnowa z przygrywaj帷ych w rytmie hip-hop i R'n'B perkusji oraz sampli. Etniczny charakter 軼ie磬i to w g堯wnej mierze zas逝ga b瑿n闚 i gitar akustycznych. Z tym, 瞠 brazylijska etnika w rozumieniu Tylera kojarzy si mo瞠 bardziej z Ameryk 字odkow ani瞠li regionami Rio de Janeiro. O dziwo sugestywno嗆 tych zabieg闚 bardzo dobrze odnajduje si w ramach filmowych.

Na szcz窷cie muzyka do Fast Five nie ko鎍zy si na dynamicznym orkiestrowym graniu i okazjonalnym „popierdywaniu” w rytm z g鏎y okre郵onego bitu. P造ta zapewni nam kilka kr鏒kotrwa造ch co prawda, ale przyjemnych sesji z dramatycznym i lirycznym underscore. Faworytem z grona takowych utwor闚 jest u mnie Connection, gdzie kompozytor po raz kolejny udowadnia, 瞠 wchodz帷 w gitarowy ambient, potrafi zanurzy s逝chacza w przyjemnej melancholii. Jako mi這郾ik tego typu melodii mog tylko 瘸這wa, 瞠 gin one pod ci篹arem niezbyt „ogarnianych” i lubianych przeze mnie rytmicznych monta篡 Tylera.

圭ie磬a d德i瘯owa do Fast Five jest zatem kola瞠m kilku styl闚 i brzmie, gdzie wielu s逝chaczy tak na dobr spraw mo瞠 znale潭 co dla siebie. Nie 鈍iadczy to absolutnie o oryginalno軼i tej kompozycji. Prawd powiedziawszy Brian Tyler nie wni鏀 nic do swojego warsztatu, tym bardziej do gatunku muzyki filmowej. Owszem, zmieni nieco swoje podej軼ie do film闚 o szybkich i w軼iek造ch. Powstrzyma mi璠zy innymi zap璠y do popularyzowania ilustracji tandetnymi zabiegami edytorskimi i syntetyk brzmienia. Niemniej wystarczy這 to, aby Fast Five wskoczy na podium najlepszych partytur napisanych do ca貫j serii Szybkich i W軼iek造ch. Partytura dobrze odnajduje si w obrazie. Znajduje tam swoje nale積e miejsce i niejednokrotnie jest przez widza rejestrowana. Nie stanowi to jednak o wybitnej jako軼i tworu Tylera, tym bardziej, 瞠 na kr捫ku najzwyczajniej w 鈍iecie potrafi m璚zy. Osobi軼ie bardziej przypad豉 mi do gustu inna tegoroczna praca Briana, Battle: Los Angeles.


Inne recenzje z serii:
  • Fast and the Furious: Tokyo Drift
  • Fast & Furious
  • Furious 7
  • The Fate of the Furious

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Fast Five (03:03)
    • 2. The Perfect Crew (02:02)
    • 3. Cristo Redentor (02:40)
    • 4. Train Heist (08:36)
    • 5. Remote Intel (02:21)
    • 6. Hobbs (03:01)
    • 7. Showdown On The Rio Niteroi (01:37)
    • 8. Tapping In (01:36)
    • 9. Turning Point (03:47)
    • 10. Surveillance Montage (02:28)
    • 11. Enemy Of My Enemy (03:36)
    • 12. Tego And Rico (02:51)
    • 13. Hobbs Arrives (01:54)
    • 14. Convergence (05:45)
    • 15. Paradise (01:45)
    • 16. Finding The Chip (01:07)
    • 17. What Time Do They Open? (01:35)
    • 18. Dom Vs. Hobbs (03:08)
    • 19. Bus Busting (01:30)
    • 20. Cheeky Bits (02:40)
    • 21. The Job (01:37)
    • 22. Connection (04:23)
    • 23. The Vault Heist (09:51)
    • 24. Full Circle (03:29)
    • 25. Fast Five Coda (00:51)
    Czas trwania: 77:13
    Komentarze
    DanielosVK 2011-09-08 20:29
    Kto przebiega 100m w minut? :|
    Mystery 2011-09-08 21:08
    Wida, 瞠 przy "Ostrich Race" mo積a ;)
    Tomasz Goska 2011-09-08 21:34
    Wypad z offtopem na forum, a nie mi tu w komentach brudzicie.
    DanielosVK 2011-09-08 23:01
    O muzyce nie ma co pisa, to offtopimy. :P
    bladerunner22 2011-09-20 15:25
    Brian Tyler napisa fajny ten temacik, ale strasznie prostacki, zreszt 3/4 tego scoru, jest idealnym przyk豉dem na to jak nie powinno si komponowa. Popatrzcie jaki temat wirtuozerski machn掖 Desplat na szybko軼i przy Largo Winch 2. Generalnie zmia盥zy ca陰 karier jego. Nawet Beltrami mimo nie do ko鎍a udanej Szklanej Pu豉pki napisa porz康ny action score, kt鏎y nie tr帷i muzycznym g闚nem . Nie wiem jak to wypada w filmie 鈔ednio mnie to interesuje, ale na kolana nie kl瘯am, czasem zdarzy這 mi si pu軼i pawia s逝chaj帷 tego i to nie jednokrotnie bo czas trwania tego zatrwa瘸.
    bladerunner22 2011-09-20 15:30
    niejednokrotnie mam co ostatnio z t spacj na przeciw te mi nie wysz這 ;]
    czoug 2011-09-20 17:48
    Za du穎 piwa przy s逝chaniu:P
    SYLVEK 2011-10-02 20:40
    NO TA MUZYKA JEST LEPSZA OD FAST & FURIOUS 4 ZDECYDOWANIE
    Mystery 2011-11-10 19:10
    安ietny score, najlepszy z serii i jeden z najbardziej udanych w karierze Tylera. Sukcesem jest niew徠pliwie mocny temat przewodni i 鈍ietna muzyka akcji, znakomite "Train Heist" i "Vault Heist", kt鏎e razem, niemal przez 20 minut brawurowo prowadz akcj. Warty odnotowanie jest jeszcze efektowny "Enemy Of My Enemy", dodaj帷y scenie kt鏎 opisuje niesamowitej heroiczno軼i i sporej dawki emocji. Reszta jest wcale niezgorsza, troch brazylijskiej etniki, sporo nowoczesnej, dobrze graj帷ej elektroniki. Bez wielu kawa趾闚 mo積a by這 by si 鄉ia這 obej嗆, gdy prawie 80 minut intensywnego grania to zdecydowanie za du穎, ale 鈍ie穎嗆, r騜norodno嗆, brak dokuczaj帷ego w innych gigantach Tylera underscoru czy niewyszukanej liryki, sprawia, i po mimo wielkich gabaryt闚, pracy tej s逝cha si zaskakuj帷o dobrze.
    Mieszko 2013-11-23 23:41
    Standardowa nawalanka i sieczka w wykonaniu Briana Tylera, z kt鏎ej naprawd niewiele wynika. Motyw g堯wny nawet OK, jednak og鏊nie mamy tu do czynienia z m堯ck, a tak瞠 tonami bezbarwno軼i. Nieznaczny post瘼 w por闚naniu z poprzedni ods這n serii "Fast & Furious".

    Do tej recenzji istnieje jeszcze 13 komentarzy. Chcesz zobaczy wszystkie?    » poka wszystkie
  • Fast Five (Szybcy i w軼iekli 5)

    Kompozytor:

    • Brian Tyler

    Dyrygent:

    • Brian Tyler

    Orkiestrator:

    • Robert Elhai
    • Dana Niu
    • Brad Warnaar
    • Andrew Kinney
    • Pakk Hui
    • Erik Kalver
    • Jeff Toyne Joseph Trapanese

    Wykonawcy:

    • The Hollywood Studio Symphony

    Wydawca:

    • Varese Sarabande (2011)

    Producent:

    • Brian Tyler

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie