Szukaj: w


recenzje

Thor


Kiedy Marvel wzi掖 si za robienie film闚 na powa積ie, postanowiono wyprodukowa jak najwi璚ej obraz闚 zwi您anych z grup tzw. Avengers. Do tej grupy nale瞠li mi璠zy innymi Tony Stark (znany lepiej jako Iron Man), Kapitan Ameryka, Hulk oraz... nordycki b鏬 piorun闚, Thor. Na temat zielonego zmutowanego stwora nakr璚ono dwa filmy, jeden w re篡serii samego Anga Lee z Erikiem Ban w roli g堯wnej, drugi z Edwardem Nortonem. Tony'ego Starka zagra (dwukrotnie ju) sam Robert Downey, Jr. w filmach wyre篡serowanych przez Jona Favreau, za przygody Kapitana Ameryki nakr璚i Joe Johnston i czekaj ju na premier w kinach. Tak瞠 syn Odyna doczeka si wreszcie ekranizacji swoich przyg鏚. Do do嗆 powa積ej i nawet presti穎wej listy tw鏎c闚 adaptacji komiks闚 Marvela do陰czy szekspirowski re篡ser i s造nny aktor Kenneth Brannagh. Uda這 mu si zebra przy tym 鈍ietn obsad, Thora zagra w sumie nieznany Chris Hemworth, ale poza tym w ekipie aktorskiej by造 takie gwiazdy jak Stellan Skaarsgard, Natalie Portman (kt鏎a stwierdzi豉, 瞠 Kenneth Brannagh re篡seruj帷y adaptacj komiksu to co tak absurdalnego, 瞠 po prostu musi w tym zagra) Idris Elba (znany z serialu The Wire i z ma貫j r鏊ki w American Gangster Ridleya Scotta), a rodzic闚 Thora zagrali Anthony Hopkins (kt鏎y nie zna si w og鏊e na komiksie, ani na mitologii, a wzi掖 rol Odyna dlatego, 瞠 spodoba造 mu si relacje ojca z synem w scenariuszu) i dawno nie widziana na ekranie, nam闚iona przez c鏎k, Rene Russo.

Od pocz徠ku swej re篡serskiej kariery (czyli od Henryka V) Brannagh wsp馧pracuje ze swoim koleg z teatru Patrickiem Doylem. W ci庵u kilkudziesi璚iu ju lat ich wsp馧pracy re篡ser zacz掖 by bardzo szanowany, zw豉szcza za swoje adaptacje sztuk Szekspira (w tym wyj徠kowo odwa積ego Hamleta, jako jedyny nie usun掖 瘸dnej sceny z tragedii), a Doyle zd捫y mi璠zy innymi zilustrowa adaptacj czwartej cz窷ci przyg鏚 Harry'ego Pottera. Pracy nad ilustracj Thora kompozytor jednak zbyt dobrze nie wspomina. Niezale積ie od tego, co obmy郵ili sobie z re篡serem, producenci narzucili mu "nowoczesne brzmienie". Zdanie to, chyba zreszt s逝sznie przerazi這 fan闚 i znawc闚 muzyki filmowej, bo oznacza to nienawidzone przez wszystkich ostinata, tematyk a la Transformers. Dla kompozytora, kt鏎y wykszta販i w豉sny styl narzucenie takiego brzmienia to oczywi軼ie wielki b鏊. Jak wi璚 z tego wybrn掖?

Brannagh m闚i, 瞠 jednym z najwa積iejszych element闚 tej historii dla niego by這 napi璚ie mi璠zy dwoma 鈍iatami, tym na Ziemi i boskim 鈍iatem Asgardu, gdzie rz康zi Odyn. Doyle mia zapewne za zadanie usp鎩ni histori. Jego score jednak tak瞠 mo積a podzieli na dwie cz窷ci, lecz tym razem granica przebiega gdzie indziej. Pierwsz z nich jest to, co mogliby鄉y okre郵i jako muzyk epick/muzyk akcji, drug z nich jest muzyka dramatyczna. Materia na albumie zosta u這穎ny chronologicznie. Na pocz徠ku i na ko鎍u zdecydowanie przewa瘸 ten pierwszy "鈍iat". Jak ju wspomnia貫m, Szkota zmuszono do zastosowania si do nowych trend闚 w muzyce filmowej, wi璚 w豉郾ie ten materia najbardziej odwo逝je si do konwencji stworzonej przez Hansa Zimmera i jego imperium Remote Control. Chyba najbardziej ewidentne jest to w temacie Asgardu, kt鏎y najlepiej s造szymy w takich utworach jak Sons of Odin, Ride to Observatory czy nast瘼uj帷e po tym Ride to Jotunheim. Doyle, jako kompozytor zdecydowanie inteligentny i wykszta販ony, bardzo umiej皻nie zapowiada go w Prologue. Materia ten niewiele si r騜ni od typowego RCP, zw豉szcza tego porz康niej zorkiestrowanego, kt鏎e jest domen chocia瘺y Steve'a Jablonsky'ego. Transformers mog造 by na pewno temp-trackiem, z kt鏎ym kompozytor musia sobie jako poradzi. Poziom orkiestracji (i wykonania, w ko鎍u muzyk wykonuje London Symphony Orchestra) jest oczywi軼ie na wy窺zym poziomie ni w przypadku sztandarowego stylu ze stajni Zimmera. Istnieje tak瞠 muzyka akcji, pierwszy raz na albumie u鈍iadczymy j w Frost Giant Battle, kt鏎e zaczyna si od razu od inspiracji Kr鏊em Arturem niemieckiego kompozytora. Oczywi軼ie, o ile nawi您ania do melodii a nawet struktury 軼ie瞠k "nowoczesnych" s obecne w tych fragmentach (tak tutaj, jak i w najd逝窺zym na p造cie The Compound), to zdarzaj si momenty, gdzie klasyczne wykszta販enie i techniczna przewaga Doyle'a przewa瘸j nad stylistyk przyj皻kompozytorami ze stajni, jak na ko鎍u tego utworu, gdzie pojawia si ca趾iem niez豉 fanfara.

Z drugiej strony mamy muzyk woln i bardziej emocjonaln, zajmuj帷 g堯wnie 鈔odek albumu. Tutaj ju tak wielu odniesie do stylistyki RCP nie ma i, co ciekawe, w豉郾ie ten materia (kt鏎y chyba g堯wnie ze wzgl璠u na jego ilo嗆, na albumie po prostu przynudza) najlepiej wypada w filmie. Muzyka akcji co prawda tak jak muzyka tych kompozytor闚 ze stajni Zimmera z nieco wy窺zej p馧ki - dobrze podkre郵a te sceny i buduje napi璚ie, ale to w豉郾ie materia emocjonalny pokazuje lepiej (cho nie jest to najlepsza 軼ie磬a Doyle'a w karierze), na co sta szkockiego kompozytora jako tw鏎c muzyki filmowej. Godny polecenia jest na przyk豉d Science and Magic, kt鏎y jest swoistym tematem mi這snym, zreszt w徠ek relacji mi璠zy Thorem a jego ukochan na Ziemi, czyli gran przez Natalie Portman Jane, zosta subtelnie rozwi您any przez samego re篡sera. Innym przyk豉dem, jest przepi瘯ne, subtelne, ale jednocze郾ie intensywnie dramatyczne Forgive Me. Melodia jest prosta, ale 郵iczna, a spos鏏 w jaki Doyle niespiesznie buduje intensywno嗆 jest znakomity. By mo瞠 tak by mog豉 brzmie nawet muzyka akcji, gdyby nie wtr帷ili si producenci (czy by豉 to interwencja ludzi samego Marvela czy studia, niestety nie wiadomo; tak samo nie wiadomo, cho nie podejrzewa豚ym go o to, czy oczywi軼ie swej r瘯i nie przy這篡 do tego sam re篡ser).

Ko鎍闚ka albumu rozk豉da si ciekawie - najpierw triumfalny kawa貫k, prawie fanfarowe Thor Kills the Destroyer, potem akcyjne Brothers Fight. Po muzyce akcji dochodzi do emocjonalnego rozwi您ania fabu造, czyli pi瘯nego Letting Go i Do You See Jane?. Ostatnie na p造cie Earth to Asgard jest praktycznie powt鏎k z Prologue. 圭ie磬a Doyle'a nie jest bynajmniej doskona豉, ani nawet bardzo dobra. Pomijaj帷 ju zbyt d逝gi album, gdzie materia emocjonalny zaczyna po prostu w pewnym momencie s逝chacza nudzi, nawi您ania do stylistyki Zimmera (nie spodziewa貫m si wymienia nazwiska Niemca tak cz瘰to w jednej recenzji i to dotycz帷ej dzie豉 cz這wieka, kt鏎y pisa muzyk do adaptacji Hamleta czy Frankensteina!). Nie jest to bynajmniej muzyka z豉, o nie. Napisana jest profesjonalnie, poni瞠j pewnego poziomu Patrick Doyle po prostu nie schodzi. Doskonale rozumiem, 瞠 odwo豉nia do nowej konwencji by造 wymuszone, ale nie zmienia to faktu, 瞠 Thor to w karierze Patricka Doyle'a jednak rozczarowanie.


Inne recenzje z serii:
  • Iron Man
  • Iron Man 2
  • Iron Man 3
  • Captain America: The First Avenger
  • Captain America: The Winter Soldier
  • Captain America: Civil War
  • Thor
  • Thor: The Dark World
  • Avengers
  • Avengers: Age of Ultron
  • Guardians of the Galaxy
  • Guardians of the Galaxy vol. 2
  • Ant-Man
  • Doctor Strange
  • Agents Of S.H.I.E.L.D.
  • Daredevil (season 1)
  • Daredevil (season 2)
  • Agent Carter
  • Jessica Jones

    Autor recenzji:  Pawe Stroi雟ki
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Chasing the Storm (3:11)
    • 2. Prologue (3:09)
    • 3. Sons of Odin (1:48)
    • 4. A New King (3:01)
    • 5. Ride to Observatory (2:10)
    • 6. To Jotunheim (2:19)
    • 7. Laufey (3:40)
    • 8. Frost Giant Battle (4:22)
    • 9. Banishment (1:53)
    • 10. Crisis in Asgard (2:19)
    • 11. Odin Confesses (2:43)
    • 12. Hammer Found (1:11)
    • 13. Urgent Matter (2:21)
    • 14. The Compound (7:40)
    • 15. Loki's Lie (1:54)
    • 16. My Bastard Son (2:39)
    • 17. Science and Magic (2:53)
    • 18. The Destroyer (2:57)
    • 19. Forgive Me (2:40)
    • 20. Thor Kills the Destroyer (1:53)
    • 21. Brothers Fight (6:59)
    • 22. Letting Go (3:17)
    • 23. Can You See Jane? (2:23)
    • 24. Earth to Asgard (2:33)
    Czas trwania: 71:55
    Komentarze
    Mystery 2011-07-26
    16:38
    Udana praca, fajne tematy, 豉dna liryka, przebojowa akcja, mimo wszystko, nawet te nieco kiczowate brzmienie mi si tu podoba. Mo瞠 jest nieco za d逝go i sporo miejsca po鈍i璚ono tutaj mniej zjadliwemu underscorowi, ale i tak znajduj tu dla siebie sporo dobrego, solidnego, rozrywkowego grania.
    czoug 2011-07-27
    21:38
    No w豉郾ie, pomimo wy瞠j wymienionych wad Thor'a po prostu dobrze si s逝cha(z przerwa na herbat w po這wie).
    Mefisto 2011-07-28
    22:01
    Zgadzam si z ko鎍owym zdaniem - jednak rozczarowanie. Trzy i dalej nie chce p鎩嗆.
    Wawrzyniec 2011-08-05
    13:57
    To i z mojej strony tr鎩ka i ani grama wi璚ej. Po prostu na wi璚ej ten score nie zas逝guje i szybko wypada z pami璚i. A to w przypadku muzyki o superbohaterze nie jest dobre.
    michal 2011-08-12
    14:03
    przesluchalem troche na youtube, orkiestra fajnie pracuje, w muzyce akcji szczegolnie przyjemnie slucha sie tego lupania. ale strasznie sztampowy ten temat, kory pojawia sie np w samplu sons of odin, szkoda gadac.
    Arti 2012-04-15
    23:30
    Beznadziejny film, a g這wa z mia趾o軼i tego dzie豉 mnie zacz窸a bole, a muzyka? No niestety tylko uwypukli豉 t komedi. Pierwsze Sons of Odin (dla tego utworu obejrza貫m film) jest pod這穎ne zdecydowanie za cicho i brzmi s豉bo (jako嗆 youtube). Spr鏏uj zapomnie o tym filmie i delektowa si dalej Doylem na p造cie.
    Przemek 2013-02-05
    23:37
    Doyle pije.Tak.Bardzo duzo.
    Mieszko 2013-08-22
    14:36
    Bezbarwne dzie這. Muzyka do "Thora" zanudzi豉 mnie na 鄉ier. Film tragiczny!
    Mieszko 2014-04-28
    13:10
    Uzupe軟iaj帷... Banalny motyw Asgardu - jedyna rzecz, kt鏎 pami皻am z tego p造tkiego, nudnawego i rozwlek貫go score'u.

  • Thor

    Kompozytor:

    • Patrick Doyle

    Dyrygent:

    • James Shearman

    Orkiestrator:

    • Patrick Doyle
    • James Shearman

    Wykonawcy:

    • London Symphony Orchestra

    Wydawca:

    • Buena Vista Records (2011)

    Producent:

    • Maggie Rodford

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie