Szukaj: w


recenzje

Iron Man 2



John Debney to taki stylistyczny „no name” wsp馧czesnej muzyki filmowej. Kameleon, kt鏎y potrafi zaadaptowa si do panuj帷ych obecnie warunk闚. Wielokrotnie udowadnia to ju swoimi pracami, kt鏎e cho pod wzgl璠em rzemie郵niczym by造 naprawd wy鄉ienite, artystycznie pozostawa造 bardzo upo郵edzone. Rok 2010 potwierdzi niejako t prawid這wo嗆. Dwa d逝go oczekiwane przez widz闚 na ca造m 鈍iecie sequele - Predators oraz Iron Man 2 - sta造 si doskona陰 okazj do udowodnienia wszystkim, 瞠 ambicje Debney'a wykraczaj znacznie poza familijn rozrywk klasy B. Rzeczywisto嗆 pokaza豉 jednak, 瞠 kwesti, kt鏎 najmocniej przej掖 si kompozytor, to muzyczne uniwersum odziedziczone po swoich poprzednikach. W przypadku Predators stanowi這 to pot篹ny atut. Kaleczone przez Klosera i Tylera filmy o Predatorze w ko鎍u doczeka造 si jedynej i s逝sznej interpretacji. Nie zabola這 nawet, 瞠 Debney bezmy郵nie wr璚z wch這n掖 temat Silvestriego i u篡wa nim sobie do woli. Klasyk pozosta klasykiem.

W przypadku Iron Mana zadanie wydawa這 si poniek康 prostsze. Ramin Djawadi pope軟i jedn z najbardziej przekrzyczanych 軼ie瞠k d德i瘯owych 2008 roku. Rzecz jasna znalaz豉 ona swoj nisz w鈔鏚 zajadaj帷ej si popcornem m這dzie篡, ale w oczach krytyk闚 by豉 nic nie wnosz帷ym do gatunku 軼ierwem, kolejnym produktem do kt鏎ego mo積a by這 przystawi piecz徠k „RCP's Lowest Entertainment”. Djawadi o muzyce ma raczej nik貫 poj璚ie, a ilustracj filmow pr鏏uje interpretowa przez pryzmat w豉郾ie takiego popcorno瞠rcy. Nie dziwi zatem, 瞠 jego prace same w sobie s proste jak konstrukcja cepa, ale przy tym przebojowe, bo odwo逝j si do panuj帷ych obecnie na rynku standard闚 muzycznych. I taki oto wzorzec otrzyma w spadku John Debney. Co wi璚 zrobi? Dokona kolejnej rzezi na swojej autonomiczno軼i i zachowa si zupe軟ie pasywnie – tak wzgl璠em producent闚 jak i widz闚 nastawionych na solidn porcj rozrywki. Zaadaptowa stylistyk pierwszego Iron Mana, pe軟ego krzywdz帷ych uszy ambientowych sampli, rycz帷ych gitar i dyktuj帷ych tempo perkusji. Mia這 to po cz窷ci swoj racj bytu gdy jednym z g堯wnych za這瞠 „original socre” by這 poprawne odnajdywanie si pomi璠zy wykorzystanymi w filmie piosenkami – klasykami rocka. C騜, nawet w obliczu tak zachowawczego post瘼owania nie trudno by這 o zawstydzenie Djawadiego. Pod wzgl璠em muzycznym Debney ma o wiele wi璚ej do powiedzenia ni niegdysiejszy protegowany Hansa Zimmera. Jednego bowiem nie mo積a odm闚i autorowi 軼ie磬i d德i瘯owej do Wyspy Pirat闚 - wie jak pos逝giwa si orkiestr!

字odki wyrazu jakie zaprz璕ni皻o do wykonania Irona Mana 2 budz podziw, cho nie odbiegaj od obecnie panuj帷ych na rynku blockbuster闚 standard闚. Mia這 by patetycznie, przygodowo no i przede wszystkim sp鎩nie z tym co pope軟i niegdy Djawadi. Debney bez w徠pienia wywi您a si z tych za這瞠, co ewidentnie s造cha w filmie. Bez krzty ambicji co prawda, ale idealnie wype軟i przestrze pomi璠zy CGI, a g這郾ymi SFX'ami. Niestety, to co dobrze sprawdza si w warunkach filmowych niekoniecznie musi r闚nie cieszy ucho poza nim. Partytura Debney'a korzysta z urok闚 bogatego instrumentarium, ale obna瘸 r闚nie zupe軟y brak pomys逝 kompozytora na wyniesienie tego wszystkiego poza sztampow rzemie郵nicz prac. I gdy we幟iemy pod uwag ilo嗆 materia逝 muzycznego, jaki trafi na p造t Columbii Records, wtedy oka瞠 si, 瞠 pocz徠kowe przyjemne do鈍iadczenie bardzo szybko zamienia si w pr鏏 naszej cierpliwo軼i. Wypchanie p造ty niemal瞠 po brzegi zaowocowa這 r闚nie mocnym kontrastem pomi璠zy bardzo fajnymi, porywaj帷ymi utworami akcji, a zwyk陰 r帳ank najni窺zych lot闚.


Pierwsze chwile sp璠zone nad Iron Manem 2 daj poczucie, 瞠 obcujemy z bardziej dopracowan technicznie wersj partytury do poprzedniego filmu. Pod wzgl璠em stylistycznym mo瞠 i zachodz pewne konotacje, ale wykonanie muzyki do sequela jest o wiele bardziej precyzyjnie, sama partytura jest mroczniejsza, lepiej zorkiestrowana, tematy bardziej dramatyczne, a sfera emocjonalna, cho nadal tr帷i plastikiem, jest zdecydowanie wiarygodniejsza ani瞠li u Djawadiego. Pod wzgl璠em tematycznym Debney postanowi natomiast odwo豉 si do mia趾ich na tym polu dokona swojego poprzednika. Oczywi軼ie nie oby這 si bez drobnych ingerencji w strukturze melodycznej jak i 鈔odkach muzycznego wyrazu. Na przyk豉d motyw walki zosta tu wzbogacony o sol闚ki na wiolonczeli elektrycznej. Ot ciekawy zabieg, kt鏎y m鏬 ewoluowa do miana ikony tej 軼ie磬i, niestety zgin掖 gdzie w nat這ku sampli.

Dla Johna Debney'a korzystanie z bogactwa, jakie oferuje w pe軟i wyposa穎na stacja robocza sta這 si nieodzownym elementem przy tworzeniu wartkiej i pe軟ej pompy muzyki akcji. Pocieszaj帷ym jest fakt, 瞠 kompozytor zadba przynajmniej o nale篡te potraktowanie w tym wszystkim naturalnych brzmie orkiestry i partii ch鏎alnych. Co, czego pierwszemu Iron Manowi zdecydowanie brakowa這, to w豉郾ie naturalnie brzmi帷y ch鏎 – m瘰kie niskie g這sy wprowadzaj帷e w partytur element grozy. Utwory rozpoczynaj帷e p造t (Ivan's Metamorphosis oraz House Fight V1) obna瘸j wszystkie niedoskona這軼i pracy Djawadiego, daj r闚nie og鏊ny wgl康 w charakter i brzmienie tego, co przez najbli窺z godzin absorbowa這 b璠zie nasz uwag. Narastaj帷e napi璚ie, dynamiczne zwroty i wartka muzyczna akcja stanowi o wok馧 kt鏎ej obraca si niemal瞠 ca豉 partytura Debney'a. Wiadomo, nie zawsze jest tak samo pasjonuj帷o jak w przypadku wy瞠j wspomnianych kawa趾闚, czy te na przyk豉d dw鏂h akcyjniak闚 stanowi帷ych prawdziw esencj rozrywki: Mayhem in Monaco oraz Iron Man Battles The Drones. Ciekawie prezentuje si tak瞠 rozpisany w i軼ie „bondowym” stylu Monaco Drive. Niestety cz瘰te uciekanie si do loop闚 generuj帷ych bit zabija przyjemno嗆 s逝chania na d逝窺z met. 妃iem twierdzi, 瞠 gdyby John Debney troch spu軼i z tonu i pogrzeba muzyczny zew這k Djawadiego, action score w jego wykonaniu mog豉by pretendowa do miana jednego z fajniejszych w roku 2010.

Troch wi璚ej swobody pod tym wzgl璠em da si odczu w utworach o silniejszym zabarwieniu emocjonalnym - Dying Hero, b康 Natalie Intro. Z pewno軼i daj one chwil spokoju od pe軟ej pompy orkiestrowo-rockowej muzyki akcji, jednak瞠 nie spodziewajmy si tu szczeg鏊nej wylewno軼i kompozytora. Melancholijne smyczki skupiaj si bardziej na ilustrowaniu dziej帷ych si na ekranie scen, ani瞠li dogadzaniu s逝chaczom pi瘯nymi wznios造mi tematami. Cho trzeba przyzna, 瞠 szczypty romantyzmu nie zabrak這 r闚nie na 軼ie盧e d德i瘯owej do Iron Mana 2. W ko鎍闚ce utworu Ivan Demise / The Kiss pojawia si rozwini璚ie 豉dnego tematu mi這snego zasugerowanego ju u progu partytury, w lirycznym Making Pepper CEO. Na kr捫ku znalaz si r闚nie kawa貫k 廝鏚這wy pe軟i帷y dosy specyficzn funkcj w jednej ze scen filmowych (Make Way For Tomorrow - Expo Version oraz jego pe軟iejsza wersja w bonusowym Make Way For Tomorrow Today). Pod wzgl璠em wykonania prezentuje si bardzo ciekawie dziwi帷 s逝chacza swoim sielankowym stylem rodem z ameryka雟kiej reklamy telewizyjnej z lat 50-60-tych.

Takie oto wra瞠nia pozostawia po sobie pierwszy, drugi, czy te pi徠y kontakt z albumem soundtrackowym do Iron Mana 2. Grzechem by這by zatem twierdzi, 瞠 John Debney zrewidowa muzyczny wizerunek serii. Z pewno軼i zawstydzi Ramina Djawadiego, ukazuj帷 jak bardzo utopi on potencja 軼ie磬i w meandrach syntetycznego be趾otu. Nic nie zmienia jednak faktu, 瞠 Iron Man 2 to tylko lepsze wykonanie tego, co ju mieli鄉y okazj us造sze. Kilka naprawd fajnie brzmi帷ych utwor闚 akcji po鈔鏚 anonimowej masy. Kiedy w ko鎍u Debney przestanie by chor庵iewk powiewaj帷 na wietrze i zacznie m闚i sam za siebie?! Wiem, 瞠 dobie zalewaj帷ego kompozytor闚 temp-tracku i coraz bardziej absurdalnych kaprys闚 decydent闚 ci篹ko jest o autonomi w tym biznesie. Koledzy po fachu pokazuj jednak, 瞠 dla chc帷ego nic trudnego. Debney'owi talentu nie brakuje, co za si tyczy ch璚i... Sami widzicie jak jest.

Inne recenzje z serii:
  • Iron Man
  • Iron Man 2
  • Iron Man 3
  • Captain America: The First Avenger
  • Captain America: The Winter Soldier
  • Captain America: Civil War
  • Thor
  • Thor: The Dark World
  • Avengers
  • Avengers: Age of Ultron
  • Guardians of the Galaxy
  • Guardians of the Galaxy vol. 2
  • Ant-Man
  • Doctor Strange
  • Agents Of S.H.I.E.L.D.
  • Daredevil (season 1)
  • Daredevil (season 2)
  • Agent Carter
  • Jessica Jones

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Ivan's Metamorphosis (05:48)
    • 2. House Fight V1 (05:47)
    • 3. Making Pepper CEO (01:09)
    • 4. Senate / Ivan Creates Drones (03:38)
    • 5. Make Way For Tomorrow / Expo Version (00:54)
    • 6. Rhodey Dons Suit (00:57)
    • 7. Dying Hero (01:52)
    • 8. Natalie Intro (01:04)
    • 9. Monaco Drive (00:42)
    • 10. Mayhem In Monaco (07:26)
    • 11. Jailhouse Talk (02:25)
    • 12. Ivan Escapes (01:43)
    • 13. Gun Show (02:11)
    • 14. Tony Discovers Dad's Secret (04:10)
    • 15. Sledgehammer V2 (02:40)
    • 16. Nick Fury (01:31)
    • 17. New Element / Particle Accelerator (06:15)
    • 18. Sledgehammer (01:08)
    • 19. New RT / To The Expo (01:44)
    • 20. Black Widow Kicks Ass (02:12)
    • 21. Iron Man Battles The Drones (08:01)
    • 22. Ivan's Demise / The Kiss (05:06)
    • 23. Thor (00:40)
    • 24. I Am Iron Man (01:32)
    • 25. Make Way For Tomorrow Today (01:51)
    Czas trwania: 72:25
    Komentarze
    Mefisto 2011-07-08
    03:25
    http://www.score.webd.pl/recenzje/2010/iron.htm ;)
    dziekan 2011-07-08
    11:22
    Posiadam album i przesluchalem go z 7 razy.Z ocen koncow moge sie nawet zgodzic chcociaz dla mnie to mimo wszystko score na czyst czworke za wysmienit muzyke akcji i kapitalny ch鏎.Mnie sie te spokojniejsze momenty nawet podobaj.Jest klimatycznie i to chodzi. Natomiast ocena za muzyke w filmie to jakies nieporozumienie.Obejrzyj Tomku jeszcze raz film bo tam muzyki prawie nie slychac a ty wystawiasz czw鏎ke?Za co?Za zag逝szanie muzyki efektami d德i瘯owymi???M闚ie serio!!
    Mystery 2011-07-08
    11:32
    Dobra recka. Score atrakcyjny, ale g堯wnie je郵i chodzi o akcj, dwa najd逝窺ze utwory s fenomenalne, reszta jest ju w znaczniej mierze nu膨ca, a przy tak obfitym albumie wr璚z nie do zniesienia, ale na szcz窷cie kawa趾i takie jak "I Am Iron Man" czy "Sledgehammery" wyrywaj s逝chacza z og鏊nego marazmu. Za film jednak obni篡豚ym do 3, muzyka jest tam str帷ona na dalszy plan, zag逝szona i anonimowa, ale og鏊nie rad daje.
    Tomasz Goska 2011-07-08
    15:59
    W tym kurcze rzecz, panowie. :) Ta muza nie bije tam po uszach - po prostu dobrze zlewa si z t貫m. Zdarzaj si momenty, gdzie na prawd wyrywa si spod obrazu (Mayhem in Monaco) i za to stawiam tak dobr ocen w filmie. Nie zawsze muzyka, kt鏎a gniecie wszystkie pozosta貫 sfery jest najlepsza, ale to tylko moje skromne zdanie. :)
    Koper 2011-07-08
    19:40
    Ale za dobre zlewanie si z t貫m tr鎩czyna by swobodnie wystarczy豉. Na 4 to ju by trzeba co ponad to, a jeden fragment czy scena to ciutek ma這. Generalnie za taka przeci皻na praca do zapomnienia.
    Tomasz Goska 2011-07-08
    19:46
    To chyba rozbija si o problem rozumienia roli muzyki w filmie. Nie zawsze to co g這郾e i s造szalne na pierwszym planie (LOTR, Strar Wars) 鈍iadczy o jako軼i tej pracy i jej roli w filmie. Pami皻ajmy, 瞠 ojcowie gatunku robili muzyk, kt鏎a w豉郾ie zlewa豉 si z t貫m i taka muzyka by豉 najlepsza. W 瘸den spos鏏 nie wynosz tutaj Debney'a do roli superilustratora doskonale rozumiej帷ego film do kt鏎ego pisze. Ale je瞠li kompozytor potrafi doskonale wype軟i przestrze jaka si tworzy w filmie nie narzucaj帷 si widzowi, to znaczy, 瞠 ze swojego zadania wywi您uje si znakomicie. W przypadku Iron Mana zabrak這 mo瞠 odrobiny przebojowo軼i - jakiego wyra幡ego tematu wybijaj帷ego si w kluczowym momentach akcji, ale sama muzyka pe軟i swoj rol ca趾iem dobrze. 4 za rol w filmie, to moim zdaniem ca趾iem sprawiedliwa ocena, ale jak wiemy ka盥y inaczej widzi i s造szy muzyk w filmie. Osobi軼ie jestem zadowolony pod tym wzgl璠em z tego, co zrobi Debney. :)
    dziekan 2011-07-08
    22:43
    I nie zgadzam sie z Koprem,瞠 jest to przeci皻na praca do zapomnienia.Debney napisa fajny, heroiczny temat,ktory pojawia sie w utworze ''Mayhem In Monaco'' i ''I Am Iron Man''.Czarny charakter Ivan te otrzyma naprawde solidny temat.Niektore utwory zawarte na albumie s faktycznie nijakie i stanowi raczej t這,ale dla tych agresywnych,hardrockowych utwor闚 po陰czonych z bujn orkiestr warto przesluchac.Gdyby tak wyodr瑿nic oko這 40min muzyki z tego albumu to absolutnie mocarna pozycja na mocn czworke.Utw鏎,kt鏎y ilustruje walke Iron Mana z dronami to znakomity utw鏎.W filmie jest jakis poci皻y i zag逝szony przez efekty d德i瘯owe.
    Mieszko 2013-09-14
    11:05
    Najciekawsza muzyczna ods這na "Iron Mana", co nie znaczy, 瞠 dobra. Score Johna Debneya lepiej brzmi na p造cie ni w filmie (moim zdaniem najbardziej udana cz窷 trylogii), gdzie prawie w og鏊e go nie s造cha. Co zostaje w pami璚i? Przede wszystkim "I Am Iron Man" (wariacja na temat "The Dream" z "Total Recall" Jerry'ego Goldsmitha).

  • Iron Man 2

    Kompozytor:

    • John Debney

    Dyrygent:

    • John Debney
    • Nick Ingman

    Orkiestrator:

    • Brad Dechter
    • Frank Bennett
    • Kevin Kaska
    • Andrew Kinney
    • Mike Watts

    Soli軼i:

    • John Debney
    • Michael Mason
    • Tom Morello
    • Lisbeth Scott

    Wykonawcy:

    • London Symphony Orchestra

    Wydawca:

    • Columbia / Sony Music (2010)

    Producent:

    • John Debney

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie