Szukaj: w


recenzje

Z


"Z" Constantine’a Costa-Gavrasa b璠帷y adaptacj powie軼i Vasilisa Vasilikosa to wy鄉ienity polityczny thriller, nagrodzony dwoma Oscarami: dla najlepszego filmu nieangloj瞛ycznego i za monta. Cho jego akcja rozgrywa si w bli瞠j nieokre郵onym pa雟twie 鈔鏚ziemnomorskim (obraz nakr璚ono w Algierii), a bohaterowie, w wi瘯szo軼i bezimienni (nazywani po prostu od pe軟ionych funkcji: deputowany, s璠zia, prokurator, genera) m闚i po francusku, to ewidentnie bardzo mocno nawi您uje do autentycznych wydarze lat 60. w Grecji, kiedy to zamordowano opozycjonist Gregorisa Lambrakisa, a kilka lat po幡iej dosz這 do tzw. „junty czarnych pu趾ownik闚” i w Grecji w豉dz przej窸a wojskowa dyktatura, o kt鏎ej wspieranie oskar瘸no CIA.

Mieszkaj帷y we Francji grecki re篡ser od samego pocz徠ku w roli tw鏎cy muzyki do swego filmu widzia tylko jedno nazwisko. Mikis Theodorakis, kt鏎y da si ju w闚czas pozna nie tylko jako bardzo dobry kompozytor, a kt鏎y mia ju na koncie s造nnego "Greka Zorb", ale i lewicowy dzia豉cz spo貫czno-polityczny, opozycyjny w stosunku do rz康z帷ej junty (wi璚ej o burzliwych i dramatycznych momentami losach Theodorakisa mo瞠cie przeczyta w jego biografii). G堯wny problem tkwi w tym, 瞠 w czasie kr璚enia filmu grecki kompozytor by ju przez w豉dze internowany w miejscowo軼i Zatouna. Tam przebywa w areszcie domowym i jego kontakt ze 鈍iatem by bardzo ograniczony. Co prawda m鏬 przemyca swoje utwory do 鈍iata zewn皻rznego, ale jednak nie by這 mowy o normalnej wsp馧pracy z re篡serem, o pisaniu muzyki pod gotowe sceny czy nawet pod zapisy scenariusza. Costa-Gavras skorzysta wi璚 z tego, co Theodorakis pisa na wygnaniu, a tak瞠 z jego starszych kompozycji, a dwa g堯wne tematy Z opieraj si na motywach z piosenek z album闚 Mauthausen (utw鏎 O Antonis) oraz The Hostage (utw鏎 To Yelasto Pedi). W 軼ie盧e d德i瘯owej wykorzystano ponadto, cho nie wymieniono tego w napisach, utw鏎 Pierre’a Henry’ego Psych Rock (na soundtracku nieco przearan穎wan i skr鏂on wersj odnajdziemy w Caf Rock).

Dobrana w ten spos鏏 muzyka sprawuje si w obrazie naprawd nie幢e, cho nie ma jej du穎, a na przyk豉d Main Title zostaje do嗆 brutalnie monta穎wo po獞iartowane. Jednak p騧niejsze nawet kr鏒kie wej軼ia g堯wnych temat闚, czy znakomite muzycznie sekwencje z ucieczk przed samochodem, albo fina這wych przes逝cha 瘸ndarm闚 uprawniaj do wystawienia za rol w obrazie wysokiej noty, tym bardziej, 瞠 tematycznie muzyka wbija si w pami耩, a jej charakterystyczne brzmienie zdecydowanie pomaga zdefiniowa geograficznie miejsce akcji.

Soundtrack po raz pierwszy wydano ju w roku 1969 na winylu we Francji w wersji z 11 utworami, a wkr鏒ce potem ukaza這 si wydanie wzbogacone o dodatkowe dwa bonusowe fragmenty, w kt鏎ych sam Mikis Theodorakis gra na fortepianie i 酥iewa. W oparciu o ten rozszerzony, cho wci捫 bardzo kr鏒ki, bo ledwie 25-minutowy materia w 2003 roku grecka wytw鏎nia FM Records wypu軼i豉 zremasterowan wersj na CD oraz do pobrania przez internet w formie mp3.

Album otwieraj dwa g堯wne tematy. Najpierw znakomity, dynamiczny O Antonis z porywaj帷ymi gitarami, buzuki (popularny w greckiej muzyce ludowej instrument podobny do mandoliny), perkusjonaliami, klawesynem, a w cz窷ci 鈔odkowej tak瞠 sekcj d皻. Podobne instrumentarium towarzysz帷e orkiestrze symfonicznej odnajdziemy w zbli穎nym, aczkolwiek z pocz徠ku bardziej stonowanym, a r闚nie kapitalnym To Yelasto Pedi. Inne aran瘸cje tego tematu odnajdziemy w dalszej cz窷ci soundtracku. Wersja na buzuki to chyba najbardziej grecko brzmi帷y utw鏎 tego albumu, za najbardziej klasycznie i dostojnie prezentuje si ten motyw w troch smutnym, troch dramatycznym Finale, po陰czony zreszt tam zgrabnie z tematem znanym z Main Title.

Z pozosta造ch fragment闚 najlepsze wra瞠nie zostawiaj utrzymany w klimacie action-score’u lat 60-70. La Course de Manuel wykorzystuj帷y obok smyczk闚 gitar elektryczn i basow, elektroniczne organy oraz intensywny perkusyjny bit, a tak瞠 陰cz帷y w sobie greckie brzmienie z przepe軟ionym werblami wojskowym marszem, bardzo ciekawie rozwijaj帷y si Pios Den Mila Yia Ti Labri (cho zabrak這 mi w tym utworze jakiego ekscytuj帷ego zwie鎍zenia). Nie幢e prezentuj si te b璠帷y wariacj na jeden z g堯wnych temat闚 Arrival of Helen i zbudowany w oparciu o egzotyczne perkusjonalia Batucada. Natomiast osobi軼ie wszelkie utwory 酥iewane, zw豉szcza przez Theodorakisa, cho i ten przez nierzadko wsp馧pracuj帷 z nim Mari Farandouri (To Palicari Echi Kaimo) do gustu mi specjalnie nie podesz造 i potraktowa貫m je raczej jako ma這 istotny dodatek do sountracku.

Mimo, 瞠 tak kr鏒ki, "Z" to soundtrack zdecydowanie interesuj帷y i godzien polecenia. Osoby, kt鏎e widzia造 film z pewno軼i same poczyni wszelkie starania, by zdoby go w jakiejkolwiek wersji i wydaniu. Pozosta造ch te mocno zach璚am. Znakomite melodie oraz 鈍ietne brzmienie, charakterystyczne dla europejskiego kina tamtego okresu, oczywi軼ie w tym wypadku mocno nacechowane 鈔鏚ziemnomorskim klimatem i greck tradycj muzyczn, momentami przypominaj帷y cho熲y "Greka Zorb", a momentami nawet Ennio Morricone (cho熲y ko鎍owe gitary w Finale), sprawiaj, 瞠 nawet Ci, kt鏎zy specjalnie fanami europejskiej muzyki filmowej lat 60-70. nie s, powinni tu znale潭 co i dla siebie.



Autor recenzji:  ㄆkasz Koperski
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
Czas trwania: 25:12
Komentarze
Mefisto 2010-04-26
00:33
Film kapitalny, ale muzyki zupe軟ie nie pami皻am.

Z

Kompozytor:

  • Mikis Theodorakis

Orkiestrator:

  • Bernard G廨ard

Soli軼i:

  • Mikis Theodorakis (utw. 12,13: fortepian, wokal)
  • Maria Farandouri (utw. 4: wokal)

Wydawca:

  • FM Records (1969/2003)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie