Your browser is not supported! Update your browser to improve your experience.

Masanori ( Kitaro ) Takahashi

4 lutego 1953
Łukasz Koperski | 21-04-2022 r.

Tak naprawdę nazywa się Masanori Takahashi, ale w świecie znany jest jako Kitaro – japoński kompozytor i multiinstrumentalista, specjalizujący się w muzyce z kręgu new age, od czasu do czasu trudniący się także, zresztą z dużym powodzeniem, pisaniem muzyki do filmów i programów TV.

Urodzony w 1953 r. artysta nigdy nie otrzymł profesjonalnego wykształcenia muzycznego. Grać na gitarze nauczył się sam, zafascynowany muzyką Otisa Reddinga. W czasie nauki w Toyohashi Commercial High School wraz z przyjaciółmi założył zespół Albatross, z którym występował w klubach i na imprezach. Kitaro grał tam nie tylko na gitarze, ale także na klawiszach. Jednak kiedy przed jednym z koncertów, z grupy „wypadł” perkusista, Masanori musiał blyskawicznie opanować podstawy gry na tym instrumencie i zająć jego miejsce. Innym razem zabrakło basisty… Jak wspomina sam Kitaro, jego granie na perkusji czy basie nie było zbyt dobre, ale przynajmniej dzięki temu nauczył się gry na różnych instrumentach, co było później bardzo przydatne, przy komponowaniu utworów.

Po zakończeniu nauki Kitaro zdecydował się na wyjazd do Tokio, celem rozwoju muzycznej kariery i znalezieniu zespołu, z którym mógłby grać. Tam, w stolicy Kraju Kwitnącej Wiśni, Kitaro po raz pierwszy zetknął się z syntezatorem. Choć z początku kompletnie nie radził sobie z jego programowaniem, to i tak był zachwycony nowym instrumentem. Zachwyceni za to nie byli rodzice Masanoriego, którzy widzieli go jako pracownika lokalnej kompanii, a nie jako wątpliwej przyszłości muzyka. Kitaro jednak nie ugiął się i pracował ciężko, choćby na kuchni w barze, a nocami komponował.

We wczesnych latach 70-tych, Kitaro dołączył jako keyboardzista do zespołu Far East Family Band, z którym koncertował w Europie. To właśnie na Starym Kontynencie spotkał guru muzyki elektronicznej – Klausa Schulze, którego twórczość była niewątpliwie jedną z inspiracji Japończyka. Po powrocie do Azji, Masanori odłączył się od zespołu i wybrał karierę solową. W 1977 r. wydał pierwsze albumy ze swoją muzyką, które zyskały bardzo dobre opinie wśród fanów New Age, jednak prawdziwą popularność przyniosła Kitaro właśnie muzyka filmowa. Elektroniczna (a jakżeby inaczej), refleksyjna, bogata w przyjemne melodie i harmonie ścieżka do serii dokumentalnej Jedwabny szlak z miejsca stała się wielkim przebojem, nie tylko na wyspach japońskich. Dość powiedzieć, że jeszcze w tym samym 1980 r., na własną interpretację kompozycji Kitaro zdecydowali się muzycy z renomowanej Londyńskiej Orkiestry Symfonicznej.

Później było już „z górki”. Kitaro podpisał kontrakt z kanadyjską wytwórnią płytową Geffen Records, nagrywał kolejne, cieszące się sporą popularnością albumy, współpracował z różnymi znakomitymi muzykami, trzykrotnie nominowany do Grammy, odebrał tę nagrodę w 2001 r. Niezbyt często, ale z dobrymi rezultatami tworzył muzykę do filmów. W latach 80-tych zilustrował kilka ojczystych anime, zaś w latach 90-tych najpierw napisał muzykę do Once Upon a Time in Shanghai, a później znakomitą partyturę, najbardziej cenioną przez fanów muzyki filmowej i nagrodzoną Złotym Globem, do obrazu Olivera Stone’a Heaven & Earth pokazującego konflikt w Wietnamie oczyma miejscowej dziewczyny. Orkiestratorem i dyrygentem muzyki Kitaro w tym filmie byl Randy Miller, do spółki z którym Japończyk napisał w 1997 r. bardzo dobrą partyturę do The Soong Sisters, nagradzanego w Azji dramatu. Potem przez kilka lat nie angażował się w muzykę filmową, dopiero w 2003 napisał kompozycje do serialowej wersji anime Ninja Scroll, w 2006r. wspomógł Ryutę Yushimurę, przy mało znanym dramacie wojennym Hayazaki no hana, a 3 lata później jego ilustracja pojawiła się w dokumencie Tôyô’s Camera.

W roku 1983 Kitaro poślubił swą pierwszą żonę – Yuki Taokę, podobno córkę jednego z bossów Yakuzy – z którą miał syna. Kitaro i Yuki rozwiedli się po 7 latach, bynajmniej nie z powodu mafijnych powiązań kobiety, ale dlatego, iż nie chciała ona przeprowadzić się za mężem do USA. W latach 90-tych Kitaro ożenił się ponownie, tym razem z Keiko Matsubarą, perkusistką, z którą współpracował już wcześniej przy kilku albumach. Wraz z nią i synem z pierwszego małżeństwa mieszkał przez pewien czas w sporej posiadłości w Colorado, gdzie miał też własne studio. Obecnie para żyje w miejscowości Occidental, w stanie California.


Nagrody:

    Złoty Glob:

  • 1994 – Heaven & Earth

    Golden Horse Award:

  • 1997 – The Soong Sisters

    Hong Kong Film Award:

  • 1998 – The Soong Sisters

Nominacje:

    Hong Kong Film Award:

  • 1985 – Homecoming

Recenzje

Komentarze