Your browser is not supported! Update your browser to improve your experience.

Elliot Goldenthal

2 maja 1954
Tomek Goska | 21-04-2022 r.

Elliot Goldenthal urodził się 2 maja 1954 roku w Nowym Jorku. Jest kompozytorem muzyki symfonicznej, operowej, teatralnej, a przede wszystkim filmowej. Powszechnie uważa się go za bardzo oryginalnego i nietypowego artystę, który zadziwia swoimi niebywałymi zdolnościami do nadawania dźwiękom poprzez skomplikowane zabiegi kompozycyjne nowych niespotykanych dotąd kształtów. Niestety nie do każdego trafia jego muzyka charakteryzująca się częstymi dysonansami, atonalnością i ogólnym brakiem melodyjności. Styl w jakim tworzy idealnie sprawdza się w kinie grozy oraz filmach fantastycznych. Jego filmografia wypełniona jest w głównej mierze partyturami do tego typu obrazów.

Właściwy początek jego kariery filmowej przypada na przełom lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Skomponował wtedy dla niemieckiego reżysera Ulli Lommel dwie partytury do Cocaine Cowboys oraz Blank Generation. Lata osiemdziesiąte nie przyniosły mu jednak dużej aktywności w branży. Swoje skrzydła rozwinął dopiero w ostatnim dziesięcioleciu XX wieku. Prawdziwym przełomem okazał się wtedy film Obcy 3. Partytura ta, odznaczająca się nietuzinkowym brzmieniem i niezwykłą klimatyką otworzyła mu drogę do podboju Hollywood. Dwa lata później zaangażował go Nail Young do skomponowania oprawy muzycznej do j – Wywiadu z Wampirem. Od tej chwili rozpoczęła się ścisła po dziś dzień trwająca współpraca między tymi dwoma artystami. Rok 1995 był jeden z najlepszych w karierze kompozytora. Spod jego ręki wyszły wtedy dwie wielkie kompozycje: bardzo oryginalny na tle orkiestra-elektronika Batman Forever oraz ciekawy orkiestrowo-gitarowy score – Gorączka. Dalsze lata wniosły kolejne wielkie tytuły do filmografii Elliota wśród których wyszczególnić możemy: Michaela Collinsa, Kulę oraz Final Fantasy. W pewnym etapie swojej kariery Goldenthal związał się emocjonalnie i artystycznie z reżyser Julie Taymor. Rozpoczęła się ich współpraca owocem której jest między innymi adaptacja sztuki szekspirowskiej Tytus i dramat biograficzny Frida za którą otrzymał on Oscara i Złoty Glob w kategorii Najlepsza Muzyka.

Równie dużo uwagi poświęca Goldenthal teatrowi i operom. Napisał wiele partytur do sztuk, sporą część z nich we współpracy z Julie np.: Juan Darien: A Carnival Mass, która przyniosła muzykowi w 1988 roku nagrodę Obie oraz dwie nominacje do nagrody Tony, czy Grendel, wystawiony na Broadway w 2000 roku The Green Bird. Inne kompozycje teatralne artysty powstały do inscenizacji The Transposed Heads, The King Stag i Liberty’s Taken. W 1997 roku American Ballet Theatre i San Francisco Ballet zleciło mu skomponowanie muzyki do baletu Othello. Goldenthal jest również autorem kompozycji symfonicznych: Shadow Play Scherzo stworzonej dla upamiętnienia 70 rocznicy urodzin Leonarda Bernsteina, a także Fire, Water, Paper: A Vietnam Oratorio skomponowanego na zamówienie Pacific Symphony Orchestra w 20 rocznicę Wojny w Wietnamie.

Za swoje prace Goldenthal był wielokrotnie nagradzany. Największym jego sukcesem było otrzymanie Oscara i Złotego Globa za muzykę do Fridy. Wcześniej nominowany był także do tych prestiżowych nagród za Wywiad z wampirem i Michaela Collinsa. Jego Czas Zabijania oraz Batman Forever nominowane były do nagród Grammy. Kolejne nominacje, tym razem krytyków z Chicago – Chicago Film Critics Award, przyniosły mu filmy Gorączka, Michael Collins i Chłopiec rzeźnika. W 1998 roku Goldenthal uhonorowany został nagrodą Los Angeles Film Critics Award za najlepszy oryginalny temat muzyczny skomponowany do Chłopca rzeźnika. Z Goldenthalem wiąże się nierozerwalnie postać Roberta Elhai – orkiestratora, z którym muzyk współpracuje od bardzo dawna.


NAGRODY:

Oscar:

  • 2003 – Frida

    Golden Satellite Award:

  • 2003 – Frida

    Los Angeles Film Critics Association Award:

  • 1998 – The Butcher Boy

    Złoty Glob:

  • 2003 – Frida

    ASCAP Award:

  • 2004 – S.W.A.T.
  • 1998 – Batman & Robin
  • 1997 – A Time to Kill
  • 1996 – Batman Forever
  • 1995 – Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles

    NOMINACJE:

    Oscar:

  • 2003 – Frida (piosenka)
  • 1997 – Michael Collins
  • 1995 – Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles

    Saturn:

  • 1995 – Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles

    Chicago Film Critics Association Award:

  • 1997 – The Butcher Boy

    Złoty Glob:

  • 1997 – Michael Collins
  • 1995 – Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles

    Grammy:

  • 2008 – Across the Universe
  • 1997 – A Time to Kill
  • 1996 – Batman Forever

  • Recenzje

    Komentarze