Szukaj: w


biografie

Naoki Sato

Naoki Sato, kompozytor, aranżer i producent muzyczny, urodził się w 1970 roku w japońskim porcie Chiba na wyspie Honsiu. Choć pierwsze samodzielne ścieżki dźwiękowe zaczął tworzyć dopiero w XXI w., już należy do czołówki najbardziej popularnych kompozytorów w Japonii i zdobywa coraz większą rzeszę fanów także poza Krajem Kwitnącej Wiśni. W 1989r. rozpoczął studia na Tokyo College of Music. Ukończył je w roku 1993 i wkrótce potem rozpoczął karierę kompozytora pisząc na potrzeby telewizji, filmów reklamowych, rozmaitych imprez itp. Po raz pierwszy jego nazwisko pojawiło się na filmowej liście płac w połowie lat 90. przy okazji animowanego Catnapped- the Movie, był tam jednak tylko jednym z kilku współtwórców muzyki. Prawdziwa przygoda z produkcją filmową zaczęła się dla Sato w roku 2001, od serialowego anime X. Soundtrack z serialu spotkał się z ciepłym przyjęciem i od razu przyniósł Sato pierwszych fanów. Później Japończyk pisywał coraz więcej, także do produkcji kinowych. Telewizji jednak nie porzucił, w dalszym ciągu muzyka do seriali i produkcje telewizyjnych stanowi dużą część jego twórczości, głównie tworzone przez ogólnokrajowe stacje: NHK oraz Fuji TV. W roku 2006 dostał swoją pierwszą (i póki co jedyną) nagrodę Japońskiej Akademii za liryczno-dramatyczny score do Always – Sunset on Third Street. Zaś 2 lata później był ponownie nominowany do statuetki za ścieżkę do… sequela tamtego filmu, ale sukcesu nie powtórzył. W 2010r. przy serialu Ryômaden współpracował z Lisą Gerrard.

Jak o Joe’m Hisaishi mówi się „japoński John Williams”, tak o Sato można by chyba rzec „japoński Hans Zimmer”. A może też „japoński James Horner”, bo w końcu także podobieństwa do twórczości tego drugiego można odnaleźć w muzyce kompozytora z Chiby. Najpopularniejsze prace Japończyka to często połączenie orkiestry z elektroniką, perkusją, pełne energii, chwytliwe tematy, nierzadko o porywającym, „anthem’owym” charakterze – niczym właśnie Zimmer z lat 90. Do tego Sato też potrafi pisać czysto orkiestrowe partytury, wplatając do nich wokalizy i elementy etniczne, głównie dalekowschodnie, ale nie tylko, bo znajdziemy u niego np. elementy latynoamerykańskie (Kagero no Tsuji) czy „world music” (Hotspot: The Last Paradise) w stylu czasem bliskim Hornerowi. Jednak pewne podobieństwa czy inspiracje nie przysłaniają faktu, że japoński twórca wypracował sobie własny styl, który jego fani bez trudu potrafią rozpoznać.

Sato pisuje zarówno do filmów animowanych jak i aktorskich, fabularnych jak i dokumentalnych, do dramatów i do komedii. W związku z tym musi ale i zdecydowanie potrafi poruszać się po znacznie szerszym zbiorze muzycznych stylów i gatunków niż tylko klasycznie orkiestrowe czy orkiestrowo-elektroniczne partytury. Pop-rockowe kawałki, jazz, funk i wiele innych. Kompozytor nawet w obrębie jednego soundtracku potrafi przejść przez wiele rodzajów muzyki, niczym kameleon. Tego typu misz-masze na płytach mogą odstraszać od poznania bliżej kompozycji Japończyka. Warto jednak spróbować po nie sięgnąć (choć na polskim rynku są one trudnym do zdobycia rarytasem), aby usłyszeć porywające tematy z takich prac jak Code Blue, The Silver Season, Sword of Stranger czy Heroic Age, epicki rozmach Space Battleship Yamato; Ryômaden; K-20, patetycznego Lorelei a i ładną lirykę z Orange Days, Hadashi no Gen i Always – Sunset on Third Street. Muzyka ta nie stanowi jakiś skomplikowanych, trudnych, wymagających form ale jest melodyjna, łatwo wpadająca w ucho i potrafi dać wiele przyjemności zarówno doświadczonym słuchaczom filmówki, jak i dopiero rozpoczynającym przygodę z gatunkiem. Ten fakt oraz wciąż młody wiek jak na kompozytora, sprawiają iż najpewniej popularność Sato będzie jeszcze zdecydowanie rosnąć.



NAGRODY:

Japan Academy Prize:
  • 2006 – Always - Sunset On Third Street

    Filmmuza- nagroda portalu filmmusic.pl:
  • 2011 – Gaku (utwór roku: "Crevasse")


    NOMINACJE:

    Japan Academy Prize:
  • 2008 – Always - Sunset On Third Street 2

    Filmmuza- nagroda portalu filmmusic.pl:
  • 2011 – kompozytor roku



    Podziękowania dla Eri Miyazawa za przetłumaczenie z kompletnie niezrozumiałego dla mnie japońskiego biograficznej noty kompozytora :)


    Autor biografii:  Łukasz Koperski
    Filmografia
    2015:
  • Kiseijû: Part 2

    2014:
  • Kiseijû: Part 1
  • Rurôni Kenshin: Densetsu no Saigo Hen
  • Stand by Me Doraemon
  • Rurôni Kenshin: Kyôto Taika-hen
  • Kano

    2013:
  • Eien no zero
  • Kyumei Byoto 24 ji [Emergency Room 24 Hours] (TV)
  • Aji Ichimonme (TV)
  • Onna to otoko no nettai (TV)
  • Chosoku Henkei Gyrozetter (gra komp.)

    2012:
  • Tsunagu
  • Priceless (TV)
  • Umizaru 4: Brave Hearts
  • Rurôni Kenshin: Meiji kenkaku roman tan
  • Blood-C: The Last Dark
  • Always 3 chôme no yûhi '64
  • Unmei no Hito (TV)
  • Human Naze Ningen ni Naretanoka (TV)
  • CO Ishoku Coordinator (TV)

    2011:
  • Friends: Naki Of Monster Island
  • Carnation (TV)
  • Blood-C (TV)
  • Dog x Police: Junpaku no kizuna
  • Hotspot: Saigo no Rakuen [The Last Paradise] (TV)
  • Gaku
  • Eiga Purikyua ôru sutâzu DX 3: Mira ni todoke! Sekai o tsunagu Nishiiro no hana
  • Shoujotachi no rashinban
  • Gift (TV)

    2010:
  • Pandora II: Kiga rettou (TV)
  • Space Battleship Yamato
  • Ryômaden (TV)
  • Kôdo burû 2 [Code Blue 2] (TV)
  • Umizaru: The Last Message

    2009:
  • Ballad: Na mo naki koi no uta
  • Hagetaka: The Movie
  • Soratobu Taiya (TV)
  • Oppai barê [Oppai Volleyball]
  • Jeneraru rûju no gai sen
  • Kôdo burû SP [Code Blue SP] (TV)
  • Kagero no Tsuji 2 (TV)
  • Precure All Stars DX: Minna Tomodachi— Kiseki no Zenin Daishūgō
  • Eureka Seven - good night, sleep tight, young lovers

    2008:
  • K-20: Kaijin nijû mensô den
  • Hadashi no Gen (TV)
  • Kôdo burû [Code Blue] (TV)
  • Pandora (TV)
  • Kakushi toride no san akunin [Hidden Fortress: The Last Princess]
  • Gachi bôi
  • Chîmu bachisuta no eikô
  • Gin iro no shîzun [The Silver Season]
  • Yes! Pretty Cure 5 GoGo! (TV)
  • Yes! Pretty Cure 5 GoGo! Okashi no kuni no happy birthday

    2007:
  • Always - Sunset On Third Street 2
  • Hiroikku eiji [Heroic Age] (TV)
  • Moyashimon [Tales of Agriculture] (TV)
  • Little DJ: Chiisana koi no monogatari
  • Sutorenjia: Mukô hadan [Sword of the Stranger]
  • Kisaragi
  • Jôdan ja nai! (TV)
  • Kuro-obi [Black Belt]
  • Ore wa, kimi no tame ni koso shini ni iku
  • Hagetaka: Road to Rebirth (TV)
  • Konshu Tsuma ga Uwaki Shimasu (TV)
  • Kagero no Tsuji (TV)
  • Yes! Pretty Cure 5 (TV)

    2006:
  • Tegami
  • Limit of Love: Umizaru
  • Toppu kyasutâ [Top Caster] (TV)
  • Simsons
  • The Dinosaurs Vs The Mammals (TV)
  • The Familiar of Zero (TV)
  • Futari wa Pretty Cure Splash Star (TV)

    2005:
  • Always - Sunset On Third Street
  • Gyakkyo nine
  • Kokyô Shihen Eureka Seven (TV)
  • Futari va Pretty Cure Max Heart
  • Futari wa Pretty Cure Max Heart 2: Yukizora no Tomodachi
  • Lorelei
  • H2: Kimi To Itahibi (TV)
  • Water Boys Finale (TV)
  • Sukisho (TV)

    2004:
  • Orange Days
  • Umizaru [Sea Monkey]
  • Ren'ai-shousetsu
  • Fireboys: Megumi No Daigo (TV)
  • Water Boys 2 (TV)
  • Kita e...: Diamond Dust Drops (TV)
  • Futari va Pretty Cure (TV)

    2003:
  • Water Boys (TV)
  • Kao [Face] (TV)
  • Manhattan rabu stôrî (TV)
  • Shutsugeki! Machine Robo Rescue (TV)
  • Good Luck!! (TV)
  • Mouse (TV)
  • Mermaid Melody: Pichi Pichi Pitch (TV)

    2001:
  • X: Yochou (krótkometr.)
  • X (TV)

    1995:
  • Totsuzen! Neko no kuni banipal Witt [Catnapped! The Movie] (muzyka dodatkowa)
  • Naoki Sato

    Data urodzenia:

    1970-05-02

    Miejsce urodzenia:

    Chiba, Japonia

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służą jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie